Meillä oli kasarilla lantunpalaloja välipalana alakoulussa. Mitä sinulla oli välipalana alakoulussa kasarilla?
Kommentit (308)
Meillä oli 70-luvulla alakoulussa välipala ennen koulun kuoron harjoituksia, jotka oli kerran viikossa. Välipalana oli useimmiten appelsiini- tai omenamehu, joka jäi juomatta, kun olin allerginen. Silloin ei ollut tarjolla vaihtoehtoista välipalaa ruokarajoitteiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ikinä mitään välipaloja, mutta lantun ja nauriin tarjoaminen välipalaksi 80-luvulla kuulostaa ala-arvoiselta. Ei sentään pula-ajassa eletty. Ehkä 50-luvulla olisi vielä ollut hyväksyttävää.
Niissähän on hirveästi c-vitamiinia, ehkäpä hyväkin tapa saada lapset syömään, kun ei ehkä ruokailun yhteydessä raasteet maistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kasari tarkoittaa siis kattila. Meillä oli joskus hernekeittoa ja joskus mannavelliä.
Kasari = 80-luku ysäri = 90-luku. Pk-seudulla puhutaan näin.
Meillä oli silli/pärstä usein, joskus nauris. Itse kuorittiin. Usein oli myös pepu tai muu ohraruoka.
Olen syntynyt -75 eli olin kasarilla koulussa, mutta ei meillä koskaan ollut välipaloja.
Toisessa koulussa oli pienten lounas klo 10, isojen klo 11 ja toisessa koulussa taisi olla niin, ettei ollut kahta eri aikaa vaan luokat menivät peräkkäin, esim. 10.30,11.00,11.30 ja 12.00. Se oli iso ala-aste, yli 400 oppilasta.
Siinä pienemmässä ala-asteessa, jossa aloitin koulunkäynnin, oli omat keittäjät, jotka teki itse alusta asti ruuat. Moni on ihmetellyt, kun olen kertonut, että meidän piti käydä joka lounaan jälkeen sanomassa: Emännille kiitos hyvästä ruuasta. Ruokaa ei saanut ottaa itse vaan emäntä jakoi. Kun siirryin toiseen kouluun 4. luokan alussa, olin ihan ihmeissäni, kun sai ottaa itse ruuan lautaselle eikä tarvinnut mennä kiittämään emäntiä ruuan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt mieleni pahoitin näin eriarvoisesta kohtelusta eri paikkakunnilla 80-luvun peruskoulussa, minä en saanut mitään silloin, vaadin korvauksia korkoineen sieltä 80-luvulta lähtien!!
Minä en pahoita. Ei saatu lanttua, mutta saatiin kaupungilta iso summa ulkomaanmatkaan.
Lanttua sai kotona.
Meillä ei ollut välipalaa koulussa mutta muistan ikuisesti lantturusinaraasteen joka oli kammottavaa.
Meillä oli välipalana ala-asteen ylemmillä luokilla klo 14:n välitunnilla koulunäkkiä ja margariinia. Vettä haettiin päälle luokan hanasta, jos janotti. Tämä noin vuonna 86.
Meillä oli koulussa välipalaa tarjolla vasta lukiossa 90-luvun alussa, jos koulua oli kolmeen. Viimeisellä välitunnilla saatiin näkkileipää ja levitettä tai jotain ruisleipää tai vaaleaa leipää, jos sitä oli ollut koululounaalla samana päivänä. Juomaksi vettä tai maitoa. Pieni maalaiskoulu.
Mulla oli välipalana 80-luvun alussa kahvia ja munkkeja sotkussa ja jugurttia, teetä ja voileipiä ruokalassa asevelvollisena. Yliopistossa 80-luvulla oli hedelmiä, leipiä, suklaata, eineksiä.
Ei välipalaa Pirkanmaalla ala-koulussa 85-90
Lanttu on hyvä c vitamiina ja kuituja sisältävä vihannes.
Lantturaaste on hyvää samoin haudutettu lanttu
Vierailija kirjoitti:
1980-82 oli jogurttia ja leipää.
Pääsin 9. luokalta v.1984 eikä meillä ollut ikinä välipalaa, näin Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kummalliselta, että jossain koulussa olisi tarjottu välipalaa. Mistä rahoista ne menivät, kun kouluruoka kustannetaan verorahoista. Oliko joissakin kunnissa sitten päätetty, että kunta maksaa.
Meidän lapsilla on ollut maksullisia välipaloja eli rahat kerättiin vanhemmilta lukukauden alussa. Muistaakseni jotain 100€ luokkaa ja tietysti vapaaehtoinen. En tiedä, että saivatko kaikki lapset kuitenkin välipalan vaikka sitä ei olisi hänelle maksettukaan, toivottavasti sai.
Tämä oli vuosia sitten ainakin pikkukunnassa Pirkanmaalla.
Olin alakoulussa 75-81. Välipalana oli esim. grahamlihapiirakka ja appelsiinituoremehu, tai joku jugurtti/vanukas. Muuta en muista, mutta välipala oli aina jos oli koulua kolmeen asti iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasari tarkoittaa siis kattila. Meillä oli joskus hernekeittoa ja joskus mannavelliä.
Pk-seudulla? LOL Ihan on kuule kasari ja ysäri koko hela Suomessa. Ja nollarikin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla? LOL Ihan on kuule kasari ja ysäri koko hela Suomessa. Ja nollarikin vielä.
Oho, voi ei. 😱
Mutta jotkut eivät ymmärrä sitä.
safer kirjoitti:
kuivattuja lipeäkalapaloja saimme nykyrrettäviksemme. Herkkupalan sai maustaa hunajalla jos tahtoi
Ihanaa! Käy kyllä kateeksi!
Meilläkin oli lanttukuutioita. Tuotiin isossa peltiämpärissä oman koulun ruokalasta. Joskus harvoin saatiin mehua ja karjalanpiirakka.