Meillä oli kasarilla lantunpalaloja välipalana alakoulussa. Mitä sinulla oli välipalana alakoulussa kasarilla?
Kommentit (308)
Lanttupaloja, porkkanaa, joskus joku hedelmä. Maustamatonta viiliä ja talkkunajauhoa.
Ei tosin alakoulussa eikä 1980-luvulla, mutta yläkoulussa 1994-1997 oli välipala niille oppilaille, joilla oli pitkä koulumatka ja sen jälkeen vielä pitkä kotimatka. Matkaa koulusta kotiin oli siis yli tunti ja koulu loppui esim. kello 15.00. Välipalana oli ainakin näkkileipää levitteen kanssa, hedelmä ja maitoa, joskus taisi olla jogurtti tai jopa vanukas. Joinain harvoina kertoina oli grahamlihapiirakka, joka taisi olla melkein jokaisen oppilaan suosikki välipala ainakin meidän luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Missä koulussa ollu niin ylellistä et välipaloja tarjottu 80-luvulla? Meillä ei todellakaan mitään välipaloja! Ruoan kans oli joskus sitä kuivannapsakkaa lantturaastetta jossa mukana rusinoita.
Meillä oli välipala silloin, kun koulua oli klo 15 saakka. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Niitä tosiaan tarjottiin osassa kunnista, toisissa ei, koska toisin kuin kouluruokailuun, välipalojen tarjoamiseen ei ole lakisääteistä velvoitetta. Itse kävin koulua kasarilla Salossa, eikä välipaloja ollut.
Mäkin kävin koulua Salossa vuodesta 73 eteenpäin ja ala-asteen ajan oli välipalat.
Aloitin koulun 1980, Helsingin keskustan koulu, koskaan ei ollut välipaloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ei ollut mitään alakouluja. Silloin oli ala-aste, eikä siellä todellakaan ollut mitään välipaloja. Absurdi ajatuskin.
Ok! Hyvä että sä tiedät kaikkien Suomen kuntien kaikkien koulujen tilanteen kasarilla. Ootpa erinomainen! Ai niin, meillä muuten oli noita porkkanan ja lantun paloja välipalaksi kasarilla. Mut ei niitä ehkä sitten ollutkaan kun sä kerran sanot.
Eikä jonkun mainitsemia maitotetroja ja jälkkäreitå varmasti missään ollut kun ei meilläkään. En usko. On tässä ketjussa paljon huonomuistisia ja valehtelijoita.
Vierailija kirjoitti:
[
Meillä oli välipala silloin, kun koulua oli klo 15 saakka. Muuten ei.
Sama täällä.
70-luvulla Sallassa oli ala-asteella välipalana ainakin lanttua, tuoremehupurkki tai joku hedelmä. Koulussa oli noin 400 oppilasta ja kaikki saivat välipalan iltapäivällä.
Minkälaisessa koulussa te olitte jotka saitte välipalan? Joku kyläkoulu jossa ehkä pitkiäkin matkoja kodin ja koulun välillä?
Itse kävin ala-asteen 1981-1987 n. 15 - 20 tuhannen asukkaan savolaisen kunnan keskustan ala-asteella, enkä muista että olisi ollut mitään välipaloja. En tiedä sitten onko diabeetikoille ollut jotain välipaloja, mulle ei ainakaan. Joskus oli tietysti jotain jälkiruokia, viili, jogurtti, tms.
Ruoan söimme aina ihan ruokalassa, emme koskaan luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut alakoulussa mitään välipaloja omana kouluaikani 1970-1980-luvuilla.
Ei ollu ei ja yläasteella ostettiin kaupasta puolikas ranskis makkaroineen ja kola (Antikainen).
Meillä 70-luvun alussa oli koulussa välipalana jugurttia, jäätelöä(opettja selitti, ettei se ole sen takia, että on hyvää, vaan sen takia, että on myös terveellistä) pieni kolmiojuusto+omenan pala ym, kaikkea en muista. Omilla lapsilla 2000-luvulla oli yläasteella näkkäriä. Ala-asteella ei kai välipaloja heillä ollut.
Lantunpala, hedelmä, pillimehu, jugurtti, mehukeitto.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa koulussa te olitte jotka saitte välipalan? Joku kyläkoulu jossa ehkä pitkiäkin matkoja kodin ja koulun välillä?
Itse kävin ala-asteen 1981-1987 n. 15 - 20 tuhannen asukkaan savolaisen kunnan keskustan ala-asteella, enkä muista että olisi ollut mitään välipaloja. En tiedä sitten onko diabeetikoille ollut jotain välipaloja, mulle ei ainakaan. Joskus oli tietysti jotain jälkiruokia, viili, jogurtti, tms.
Ihan kaupungin koulu oli. Ja välipalan sai päivänpituuden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä tosiaan tarjottiin osassa kunnista, toisissa ei, koska toisin kuin kouluruokailuun, välipalojen tarjoamiseen ei ole lakisääteistä velvoitetta. Itse kävin koulua kasarilla Salossa, eikä välipaloja ollut.
Mäkin kävin koulua Salossa vuodesta 73 eteenpäin ja ala-asteen ajan oli välipalat.
Itse kävin koulua Saarijärvellä. Ala-asteella välipalat tuli kouluun, kun olin neljännellä luokalla. Vuosi on ollut -72. Meillä oli hyvät välipalat esim: banaani, kolmiojuusto+omena, jugurttia, jäätelöpuikot ym ym.
Yläasteeakin oli välipalat ja koska koulua oli kaikilla säännöllisesti aina klo 8-14 niin välipala oli toiseksiviimeisen tunnin lopussa.
Välipallat otettiin jossain kohtaa pois, kun koulussa pojat oli käytävillä särkeneet piskokkeita ja joska syyllisiä ei saatu kiinni, kaikilta otettiin välipala pois ja niillä rahoilla korjautettiin pistorasiat :(
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut alakoulussa mitään välipaloja omana kouluaikani 1970-1980-luvuilla.
Mä olen vielä vanhempi. Meillä vietiin leipäpalanen ja pullo maitoa eväänä kouluun. Koulusta sai lautasellisen velliä tai keittoa ja ne syötiin oman pulpetin ääressä. Jos joku oli unohtanut (tai ei ollut varaa laittaa eväitä), opettaja antoi hänelle osan omasta maidostaan.
Kasarilla oli tosi hyvät ruoat ja välipalat pienessä kyläkoulussa, jossa keittäjänä oli sellainen ihana mummo, joka teki itse kaikki ruoat ja lelli meitä lapsia.
Välipaloina oli usein vanukasta, jätskiä, piirakkaa ja aina sellainen ihmeellinen mehu-purkki, jollaisia en ole missään muualla nähnyt.
No, sitten tulikin ysäri ja lama. Keittäjä ei saanut enää tehdä itse, vaan hän haki kaiken jostain keskuskeittiöltä ja vain tarjoili ruoat. Muuttui sapuskat ankeaksi laitospöperöksi. Välipalana porkkanoita ja näkkileipää, mehuna keskuskeittiön valmistamaa värillistä vettä.
Mummo sentään pysyi mukavana ja joskus harvoin leipoi kuitenkin piirakan tai tarjosi jätskit.
Minulla oli namia, herkkuja ja tietysti sitä limpsaa välipalana alakoulussa kasarilla.
Olen käynyt ala-asteen pienessä kyläkoulussa Etelä-Savossa 70-luvulla ja meillä oli välipala kyllä joka päivä. Hedelmä, jogurtti, joskus tikkujäätelökin. Ja niitä juurespaloja, joskus jopa keräkaalin pala. Niistä en tykännyt, porkkana tosin maistui. Ja joo, välipalan skippaaminen ei ollut tuohon aikaan vaihtoehto..
Vierailija kirjoitti:
Se oli 70-80-luvuilla.
Asuin helsingissä silloin. 😁
Ala-aste oli kerrostalon takana. Ei ole diabetestä tms.
Kun koulua oli 15.00 asti niin silloin oli välipala. Jogurtti, hedelmä tms.
Ei välipaloja. Vain lounas. Maaseutukyläkoulu Etelä-Pohjanmaalla vuosina 1987-1993.