Stockmannin surkeat nettisivut - siksikö menee huonosti?
Yritin taas pienen tauon jälkeen katsoa millaista vaatetta Stockalla olisi tarjolla. Tapanani on katsoa eri liikkeiden tarjontaa ensin netistä ja käydä sitten paikan päällä sovittamassa ja ostamassa, niin ei tarvitse ravata ympäri kaupunkia. Joskus tilaan myös verkkokaupasta, jos tuotetta on saatavilla vain sitä kautta tai sitä on jäljellä vain muutamia kappaleita.
Mutta miten on mahdollista, että kaupalla on noin uskomattoman huonot nettisivut vuonna 2022? Stockan on ihan turha itkeä huonoa tulosta, kun sivuilta on näin hidasta ja kankeaa tilata tai edes selata tuotteita. Sivujen latautuminen kestää ikuisuuden ja jos avaa tuotteen ja palaa takaisin, sivu hävittää kaikki valinnat. Listassa on usein myös vaatteita, joita ei ole enää yhtään kappaletta missään koossa, ei verkkokaupassa eikä liikkeissä. Näitä kun availee turhaan kymmenisen kertaa, tekee aika pian mieli siirtyä ostoksille muualle.
Minua harmittaa tämä erityisesti, koska pidän Stockmannia edelleen maan parhaana tavaratalona ja tuotevalikoima on monipuolinen ja korkeatasoinen. Tykkään myös asioida liikkeissä paikan päällä. Mutta miksi ihmeessä nettisivujen pitää olla noin uskomattoman kömpelöt? Ottaisivat mallia isoista verkkokaupasta ja tekisivät ostamisen helpoksi.
Voiko tuo olla osasyynä huonoon menestykseen (mm. Venäjän seikkailujen lisäksi)? Menetetään toimimattoman tekniikan vuoksi potentiaalisia asiakkaita?
Kommentit (25)
Stockalla olisi mahdollisuus laajentaa markkinaosuuttaan vaikka mihin, jos myyntikanavat olisivat kunnossa. Miksi niihin ei ole panostettu, jää mysteeriksi.
Joo, sivut ovat niin kököt ettei tee mieli mennä enää edes katsomaan, josko olisivat saaneet ne vihdoin kuntoon.
Pidän siitä jos on usea toimitustapa. Akateeminen kirjakauppa oli ennen stockan yhteydessä, saisi olla sivuilla enemmän kirjoja esillä, vaikka toisaalta kai se on suht helpossa paikassa keskustassa.
Onhan ne hirveät. Mutta jos menee muutenkin huonosti, verkkokaupan uudistamiseen ei välttämättä riitä rahaa. Se nimittäin ei ole mikään halpa projekti.
Ja kun tilasin sieltä jouluna jotain netistä, summa laskutettiin tililtä ja useampi päivä myöhemmin tuli viesti, että tuote olikin loppu ja rahat palautetaan. Kuten palautettiin mukisematta. Mutta miksi ihmeessä tieto tuotteen ylibuukkauksesta tuli niin myöhään? Kysyin asiaa asiakaspalvelusta ja kerroin, että missään muualla en ole vastaavaan törmännyt että myyvät tuotetta, jota ei ole. Vastaus oli voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne hirveät. Mutta jos menee muutenkin huonosti, verkkokaupan uudistamiseen ei välttämättä riitä rahaa. Se nimittäin ei ole mikään halpa projekti.
Halpa tai ei, niin pakkohan ne sivut pitää olla nykyaikana hyvät tai olet jo toinen jalka haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tilasin sieltä jouluna jotain netistä, summa laskutettiin tililtä ja useampi päivä myöhemmin tuli viesti, että tuote olikin loppu ja rahat palautetaan. Kuten palautettiin mukisematta. Mutta miksi ihmeessä tieto tuotteen ylibuukkauksesta tuli niin myöhään? Kysyin asiaa asiakaspalvelusta ja kerroin, että missään muualla en ole vastaavaan törmännyt että myyvät tuotetta, jota ei ole. Vastaus oli voi voi.
Sama! Ja kun katson Forecan sääsivuja ja muita, missä näitä mainoksia pyörii, niin Stockmann mainostaa edelleen kesäaleaan. Kun jostain tuotteesta sitten klikkaa, niin hups, sitä sivua ei enää olekaan. Huolimatonta toimintaa!
Slutade på Stockmannredan på -90-talet då allt var så svårt för dem. Sedan dess har Stockmann och Akademen backat så kraftigt, att man har frekventerat dessa kanske 1 gång per 3 - 5 år.
Söker man kostym på Stockmann är all i ett snitt en färg och i begränsade storlekar. Skjortor, kalsonger och annan herr ekipering lider av samma problem.
Behöver någon verkligen 5 topp brand av samma produkter i samma färger och storlekar? På basen av resultatet är svaret; nej.
Akademen i sin tur har blivit sämre än hörnkioskerna vid millennieskiftet. Har de ens Kalle Anka längre?
On varmasti ainakin osasyy. Etsiskelin äitiysloman jälkeen työvaatetta (tästä on jo jokunen vuosi) ja kun aikaa oli vähän, ajattelin, että katson ensin Stockan sivuilta kotona mitä löytyy. Ja sitten käyn sovittamassa ja katsomassa mitkä on livenä kivoimmat ja ostan ne.
Sivut olivat kököt eikä osanneet silloin edes kertoa mistä liikkeistä löytyy, joten ei ollut mitään hyötyä katsoa etukäteen netistä. Jätin siis koko Stockan välistä.
Muutama muu huono kokemus niin verkossa kuin liikkeessä, niin ei tule enää edes käytyä.
No mutta eikö Stockmann ole jo toinen jalka haudassa? Hädin tuskin pysyy pystyssä.
Stockmann ylenkatsoi PITKÄÄN nettikauppaa. Sitten kun (vihdoin) sivut saivat aikaan, ovat sysihuonot.
Ironista on se, että kaikki se hyvä mikä teki Stockmannista Stockmannin on (myymälöissä) karsittu pois. Ennen siellä oli asiantuntevat myyjät, joilta sai apua tarvittaessa. Mutta ns. 'vanhat myyjät' dumpattiin ulos, ja tuo näkyy kemppariosastolla eniten.
Ennen saattoi mennä ja kysyä myyjältä tietylaista tuotetta (vaikka huulipunaa, meikkivoidetta tmv.) ja hän tunsi/tiesi KAIKKI tuotteet ja osasi suositella sen sopivimman. Nykyään myyjät on merkkien omia edustajia, ja tuurista kiinni nykäiseekö Lancomen vai Lumenen edustajaa --> eivät suosittele sitä asikkaan tarpeisiin parasta, vaan oman merkin tuotteita vain --> asiakas pettyy ja siirtyy muualle.
+Myyvät nykyään samaa tavaraa mitä muualla, ei ole enää 'laatua' kuten ennen. Esim. itse etsin talvella perus villatakkia (-siis nimenomaan piti villaa, ei tekokuituja) muuten olin suht avoin (n. polveen saakka, neutraali väri esim. harmaa/beige/musta) mutta ei löytynyt. Ennen noita olisi olut useita mistä valita, nyt iso osa Vilaa, VeroModaa, ym. joilla vain akryylivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne hirveät. Mutta jos menee muutenkin huonosti, verkkokaupan uudistamiseen ei välttämättä riitä rahaa. Se nimittäin ei ole mikään halpa projekti.
Halpa tai ei, niin pakkohan ne sivut pitää olla nykyaikana hyvät tai olet jo toinen jalka haudassa.
Stockmannilla ei ole oikein tajuttu tätä. Siellä luotetaan vielä siihen kivijalkaliikkeen vetovoimaan ja palveluun. Sehän oli Stockan valttikortti, joten tosiasioita ei haluta hyväksyä. Saa nähdä kumpi tulee ensin, hyväksyntä vai konkurssi. Näyttää siltä että konkurssi.
Käsittääkseni teki äskettäin voitollisen tuloksen.
En ole ikinä ymmärtänyt Stockan hehkutusta. Ainakaan Tapiolan Stocka ei ole koskaan erottunut niin huikeasti valikoimallaan, että esim. Sokos olisi ollut ratkaisevasti huonompi - keskustan liikkeessä olen käynyt vain harvoin. Nykyisinhän Tapiolan Stockan valikoima on suorastaan paska, muinainen Herkku suorastaan paskaakin paskempi (poskettoman kallis ja silti valikoima on vain muisto entisestä).
Ja koska ne nettisivutkin ovat poskettoman huonot ja Hullareiden valikoima aivan mitätön, en keksi yhtään syytä miksi asioisin Stockalla. En tiedä onko niitä sinitukkaisia suomenruotsalaisdaamejakaan tarpeeksi pitämään Stocka pinnalla? Tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne hirveät. Mutta jos menee muutenkin huonosti, verkkokaupan uudistamiseen ei välttämättä riitä rahaa. Se nimittäin ei ole mikään halpa projekti.
Halpa tai ei, niin pakkohan ne sivut pitää olla nykyaikana hyvät tai olet jo toinen jalka haudassa.
Stockmannilla ei ole oikein tajuttu tätä. Siellä luotetaan vielä siihen kivijalkaliikkeen vetovoimaan ja palveluun. Sehän oli Stockan valttikortti, joten tosiasioita ei haluta hyväksyä. Saa nähdä kumpi tulee ensin, hyväksyntä vai konkurssi. Näyttää siltä että konkurssi.
Eivätkä tajunneet, että nettikauppa on osa myös kivijalan palvelua.
Ostan itse paljon kivijalasta, mutta lähes aina tutkin tuotteen netissä ja selvitän missä sitä on hyllyssä. Sitten vain haen kaupasta ja ehkä teen lopullisen vertailuin siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne hirveät. Mutta jos menee muutenkin huonosti, verkkokaupan uudistamiseen ei välttämättä riitä rahaa. Se nimittäin ei ole mikään halpa projekti.
Halpa tai ei, niin pakkohan ne sivut pitää olla nykyaikana hyvät tai olet jo toinen jalka haudassa.
Stockmannilla ei ole oikein tajuttu tätä. Siellä luotetaan vielä siihen kivijalkaliikkeen vetovoimaan ja palveluun. Sehän oli Stockan valttikortti, joten tosiasioita ei haluta hyväksyä. Saa nähdä kumpi tulee ensin, hyväksyntä vai konkurssi. Näyttää siltä että konkurssi.
Sokos ei ole menossa konkurssiin, mutta nettikaupasta paistaa sama asenne kuin Stockmannilla. Verkkokauppa on tehty pitkin hampain, ilman että tekijät oikeasti uskovat sen olevan erittäin tärkeä osa liiketoimintaa. On vaan raapaistu jotain kasaan sillä välin kun odotellaan että ihmiset tulevat järkiinsä, eli palaavat 20 vuotta ajassa taaksepäin ja shoppailevat taas vain kivijalassa. Sitä ei tapahdu kyllä lähiaikoina...
Vierailija kirjoitti:
Stockmann ylenkatsoi PITKÄÄN nettikauppaa. Sitten kun (vihdoin) sivut saivat aikaan, ovat sysihuonot.
Ironista on se, että kaikki se hyvä mikä teki Stockmannista Stockmannin on (myymälöissä) karsittu pois. Ennen siellä oli asiantuntevat myyjät, joilta sai apua tarvittaessa. Mutta ns. 'vanhat myyjät' dumpattiin ulos, ja tuo näkyy kemppariosastolla eniten.
Ennen saattoi mennä ja kysyä myyjältä tietylaista tuotetta (vaikka huulipunaa, meikkivoidetta tmv.) ja hän tunsi/tiesi KAIKKI tuotteet ja osasi suositella sen sopivimman. Nykyään myyjät on merkkien omia edustajia, ja tuurista kiinni nykäiseekö Lancomen vai Lumenen edustajaa --> eivät suosittele sitä asikkaan tarpeisiin parasta, vaan oman merkin tuotteita vain --> asiakas pettyy ja siirtyy muualle.
Stockmann on ulkoistanut paljon henkilöstöpalvelujaan työnvälitysfirmoille (mm. Baronalle) ja tämän takia työntekijöiden vaihtuvuus suurta ja ammattitaitoa ja tietämystä ei ehdi kehittymään lyhyessä ajassa.
Palkkakin on Stockmannin myyjillä pienempi kuin mitä K-ryhmän myyjillä.
ABC-kirja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stockmann ylenkatsoi PITKÄÄN nettikauppaa. Sitten kun (vihdoin) sivut saivat aikaan, ovat sysihuonot.
Ironista on se, että kaikki se hyvä mikä teki Stockmannista Stockmannin on (myymälöissä) karsittu pois. Ennen siellä oli asiantuntevat myyjät, joilta sai apua tarvittaessa. Mutta ns. 'vanhat myyjät' dumpattiin ulos, ja tuo näkyy kemppariosastolla eniten.
Ennen saattoi mennä ja kysyä myyjältä tietylaista tuotetta (vaikka huulipunaa, meikkivoidetta tmv.) ja hän tunsi/tiesi KAIKKI tuotteet ja osasi suositella sen sopivimman. Nykyään myyjät on merkkien omia edustajia, ja tuurista kiinni nykäiseekö Lancomen vai Lumenen edustajaa --> eivät suosittele sitä asikkaan tarpeisiin parasta, vaan oman merkin tuotteita vain --> asiakas pettyy ja siirtyy muualle.Stockmann on ulkoistanut paljon henkilöstöpalvelujaan työnvälitysfirmoille (mm. Baronalle) ja tämän takia työntekijöiden vaihtuvuus suurta ja ammattitaitoa ja tietämystä ei ehdi kehittymään lyhyessä ajassa.
Palkkakin on Stockmannin myyjillä pienempi kuin mitä K-ryhmän myyjillä.
No se selittääkin kautta aikain tunnetun Stockmannin myyjien nihkeän asenteen. Siitähän uutisoitiin aikoinaan, miten Naantalin Muumimaailmassa palvelu on ihan erilaista kuin muualla (ja erityisesti Stockmannilla): ystävällistä, palveluhenkistä, kunnioittavaa ja asiat hoitavaa.
Jos nettisivut ovat surkeat, niin kyllä se jotain nykyään kertoo panostuksista...