Tein opiskelijana hoitovirheen. Ahdistaa.
Tilanne oli kaoottinen ja oli kiire juuri sillä hetkellä. Lähdin aivan pieneksi hetkeksi auttamaan toista potilasta ja siinä samalla oli jo toinen hoidettava ehtinyt satuttamaan itsensä.
En ole edes valmistunut ja ensimmäinen ilmoitus tulee. Muuten olen ollut kiitettävän tasoinen (kuulemma). Nyt ahdistaa....
Onko minusta koko alalle, tilanne oli niin hektinen, että ajattelin jo siinä, etten tätä työtä kestä tehdä jos olisi aina sellaista.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mikä se virhe oli?
Taas palstan hyeena ja korppikotka, on ensimmäisenä kysymymässä, että mikä virhe.
Olet uteliaisuudesta sairas mt-tapaus, teitä riittää joka paikassa.
Ja olette niitä inhotuimpia ihmisiä, joita olla voi?
Fiksut ihmiset eivät utele.
Tuollaisia inhimillisiä erehdyksiä ja mokia käy aivan kaikille, ja kaikissa töissä. Hoitoala on siltä toki haastava, että niillä virheillä on pahimmassa tapauksessa kohtalokkaita seurauksia.
Kuvailemasi tilanne olisi voinut käydä kenelle vain. Mielestäni voi nähdä jopa arvokkaana sen, että on itse saanut opiskelijana oppimiskokemuksen, eikä mitään kovin pahaa sattunut. Kaikki puheesi ja tapasi kuvailla tapahtunutta kertovat hyvästä reflektiokyvystä ja vastuullisesta suhtautumisesta työhön.
Uskon, että olet ollut hyvä hoitaja jo ennen tekemääsi virhearviota, ja nyt olet sen ansiosta vielä parempi.
Aloitus on aivan helvetinmoisen tyhmä provo.
Sen näkee jo tyhmempi mieskin.
Ja joo, olen tosiaan mies, ja käyn tällä palstalla toisinaan.
Koska tunnen tämän siitä, kun muutoin kiva ja hyvä vaimoni viettää täällä joskus vapaa-aikaansa, ja kertotoilee juttuja täältä.
Enpä viitsi loukata häntä, sanomalla että, paremminkin vois työn jälkeen aikaansa viettää.
Ja miksi sanoisin, eihän vaimonikaan puutu minun urheiluharrastuksiin.
Kaikissa tapauksissa kuitenkin, aloitus on puhdasverinen ja varsin lapsellinen provo.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia inhimillisiä erehdyksiä ja mokia käy aivan kaikille, ja kaikissa töissä. Hoitoala on siltä toki haastava, että niillä virheillä on pahimmassa tapauksessa kohtalokkaita seurauksia.
Kuvailemasi tilanne olisi voinut käydä kenelle vain. Mielestäni voi nähdä jopa arvokkaana sen, että on itse saanut opiskelijana oppimiskokemuksen, eikä mitään kovin pahaa sattunut. Kaikki puheesi ja tapasi kuvailla tapahtunutta kertovat hyvästä reflektiokyvystä ja vastuullisesta suhtautumisesta työhön.
Uskon, että olet ollut hyvä hoitaja jo ennen tekemääsi virhearviota, ja nyt olet sen ansiosta vielä parempi.
Kiitos kovasti.
Tilanne oli niin hämmentävä ja nopeasti tapahtunut, että todella tuli jälkipuintia tehdessäni sellainen olo, etten enää luota lainkaan vaikka olisi kuinka "skarppi" potilas kyseessä vaan varman päälle on pelattava. Ei näitä turhaan koulussa opeteta ja painoteta.
Täytyy toimia painokkaammin ohjeiden mukaan, joka hetki. Kyllä minä tiesin mutta tuolla hetkellä ajattelin, että ihan pari sekuntia vain ja palaan. No siinä hetkessä ehti käymään se mitä ei pitäisi käydä.
Hävettää ja olen pahoillani mutta onneksi ei käynyt huonosti ja potilas voi hyvin.
Opin tästä varmasti.
Ap
Ei ole hoitovirhettä, jos potilaalla ei ole 24/7 valvontaa. Haipro tietysti pitää tehdä niin kuin kaikista poikkeamista, jotka tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti.
Tilanne oli niin hämmentävä ja nopeasti tapahtunut, että todella tuli jälkipuintia tehdessäni sellainen olo, etten enää luota lainkaan vaikka olisi kuinka "skarppi" potilas kyseessä vaan varman päälle on pelattava. Ei näitä turhaan koulussa opeteta ja painoteta.Täytyy toimia painokkaammin ohjeiden mukaan, joka hetki. Kyllä minä tiesin mutta tuolla hetkellä ajattelin, että ihan pari sekuntia vain ja palaan. No siinä hetkessä ehti käymään se mitä ei pitäisi käydä.
Hävettää ja olen pahoillani mutta onneksi ei käynyt huonosti ja potilas voi hyvin.
Opin tästä varmasti.
Ap
Niin potilas kaatui vai?
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro tässä yhtään enempää. Muista, että myös opiskelijalla on vaitiolovelvollisuus. Potilaan asioista ei puhuta sivullisille.
Käsittele asia puhumalla ohjaajasi ja opettajasi kanssa. Tsemppiä sinulle.
Älä jaksa. Suomessa kompastuu 1001 mummoa joka päivä, ei voi estää muuten kuin palkkaamalla 2 hkökohtaista vartijaa. Kuka noita tunnistaa. Kaikki, sekä opiskelijat että työssäkäyvät mokaavat joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se virhe oli?
Jätin valvomatta aivan hetkeksi ja potilas sillä välin riskeerasi terveytensä vahingossa. En osannut edes aavistaa mutta valitettavasti vahinko oli tapahtunut ja oma vikani se oli kun en ottanut riskiä huomioon.
Mitään suurta vahinkoa ei tapahtunut ollenkaan mutta ilmoitus pitää tehdä periaatteesta tietenkin.
Ap
Et ole vastuussa, vaan ohjaaja ja valmis henkilökunta.
Hyvä kuitenkin, kun otat vastuuta ajattelemalla ettet ottanut riskiä huomioon.
Mitä olisi tapahtunut sille, jota menit auttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minkä vuoksi ohjaajasi jätti sinut yksin potilaiden kanssa eikä varmistanut, että pystyt hoitamaan tilanteen tai antanut tarpeeksi kattavia neuvoja?
Työ on minulle aivan rutiininomaista jo. Ei todellakaan ole kenenkään muun vika kuin minun. Luotin liikaa, että pärjää ihan hetken ajan.
Ei ollut mitään kiirettä muuten kuin vain tuon yhden tunnin ajan ja sitten tapahtui tuo. Siinä hetkessä oli kaikenlaista ja sitten vain jätin huomioimatta yhden seikan ja tapahtui virhe jota en todellakaan olisi uskonut tapahtuvan tässä yhtälössä. Virhe oli yksinomaan minun ja aion esimiehelle selittää kaiken ja ottaa täysin vastuun tästä itselleni.
Ap
Kiirettä oli vain tuon yhden tunnin ajan?! Kauanko olit vastuussa asiakkaista kaiken kaikkiaan?!
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on aivan helvetinmoisen tyhmä provo.
Sen näkee jo tyhmempi mieskin.
Ja joo, olen tosiaan mies, ja käyn tällä palstalla toisinaan.
Koska tunnen tämän siitä, kun muutoin kiva ja hyvä vaimoni viettää täällä joskus vapaa-aikaansa, ja kertotoilee juttuja täältä.
Enpä viitsi loukata häntä, sanomalla että, paremminkin vois työn jälkeen aikaansa viettää.
Ja miksi sanoisin, eihän vaimonikaan puutu minun urheiluharrastuksiin.
Kaikissa tapauksissa kuitenkin, aloitus on puhdasverinen ja varsin lapsellinen provo.
:D Aivan sama vaikka aloitus olisikin tarinointia, sinun juttusi taas ovat -10/5 osastoa
Kuulepa, noita sattuu. Opiskelijoille, kokeneemmille ja myös tosi kokeneille. Nyt ajattele vain, että opit tästä jotakin.
Ongelmahan on työympäristössä. Ne virheilmoitukset pitää tehdä, jotta työtä voitaisiin kehittää turvallisemmaksi (huutista joka tuutista) eikä siksi, että voidaan haukkua hoitajaa (lisää huutista)
Ole itsellesi armollinen.
Virhe tai ei, sitä ei tekemättömäksi saa ja toisaalta kukaan ei kuollut. Jos tämä sinun urasi torppaa, niin sinua odottaa varmasti jokin muu hieno juttu. Älä lannistu tuollaisesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se virhe oli?
Taas palstan hyeena ja korppikotka, on ensimmäisenä kysymymässä, että mikä virhe.
Olet uteliaisuudesta sairas mt-tapaus, teitä riittää joka paikassa.
Ja olette niitä inhotuimpia ihmisiä, joita olla voi?
Fiksut ihmiset eivät utele.
Ovat kyllä rasittavia. Niinkuin nyt kukaan olisi niin i diootti että kertoisi täällä juttuja joista voi tulla tunnistetuksi, tätä paskapalstaa selaa yllättävän moni tylsyyksissään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se virhe oli?
Jätin valvomatta aivan hetkeksi ja potilas sillä välin riskeerasi terveytensä vahingossa. En osannut edes aavistaa mutta valitettavasti vahinko oli tapahtunut ja oma vikani se oli kun en ottanut riskiä huomioon.
Mitään suurta vahinkoa ei tapahtunut ollenkaan mutta ilmoitus pitää tehdä periaatteesta tietenkin.
Ap
Ilmoitus pitää tehdä, vaikka d-vitamiini olisi jäänyt dosetin nurkkaan kiinni ja jäänyt potilaalta saamatta. Ollaan ihmisten kanssa tekemisissä ja tilanteet muuttuvat.
Nuo ilmoitukset menevät yleensä vain talon sisäisesti esihenkilöille ja niiden tarkoitus on selittää, mitä tapahtui, miksi ja miten vastaavan tapahtumisen voisi jatkossa estää.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun voi edellyttää yhtä aikaa kahta potilasta? Jos olet auttamassa toista, et ole valvomassa itse itseään satuttavaa. Hoitovirheen on tehnyt se, joka vajaamiehittämällä mahdollisti kaoottisen tilanteen syntymisen.
Tämähän on ihan normaalitilanne potilastyössä. 1:llä hoitajalla on useampi hoidettava. Eivät nuo vanhukset odottele kiltisti omaa hoitovuoroaan paikallaan istuen tai vuoteessa maaten. Kun yhtä hoidat, toinen joutuu kolmannen tönäisemäksi, tai kiipeää laidan yli, tai jättää rollaattorin parkkiin muistamattomuuttaan, tai sitten joku toinen potilas ottaa sen ruokapöydän vierestä. Tai sitten kerätään kotiinlähtöhaluissa roskapussiin likaisen vaipan kaveriksi wc-paperirullat, toisen potilaan puhelin ja toisen silmälasit ja jätesäkkirulla on auki rullattuna ja risteilee mustana nauhana ympäri huonetta. Aika liukas astua päälle, tai helppo kompastua siihen. Kolmas potilas voi jo seistä tuolilla kurottelemassa kattoon jne. Potilas ei ymmärrä laittaa pyörätuolin jarruja kiinni ylösnoustessaan ja tuoli luistaa alta. Ennakoida yritetään, mutta kaikkeen ei pysty varautumaan. Mitoitusten mukainen määrä hoitajia töissä. Haipro-ilmoitukset kuuluvat asiaan. Aina sanotaan että niitä pitää aktiivisesti tehdä, jotta on pelimerkkiä. Vaikuttaa kuulema hoitajamitoitukseen. No ei meiltä ole vähennetty hoitajia, joten sillä lailla ehkä. Kaikilta tapaturmilta ei voi välttyä. Sairaalan seinät eivät suojaa kaatumisilta.
Älä jää jumittamaan menneeseen. Tuota tapahtuu kaikille joskus. Katso eteenpäin, unohda. Sinä olet hyvä työssäsi, olosuhteet vain ovat joskus vastaan ja sille et mitään voi.
nyt sitten opit jotain tärkeää, mitä läheskään kaikki ihmiset eivät koskaan tajua: älä koskaan oleta, älä koskaan luota sokeasti