Mies ei halua puhdistaa (lapsen) pissapatjaa.
Olin yön yli reissussa. Mies ja 6 v lapsi kotona. Lapsella oli tapahtunut pissavahinko sänkyyn. Mies ei halua puhdistaa patjaa, vaan odottaa, että minä menen kotiin ja puhdistan patjan.
Mies sanoo, ettei osaa. Sanoin, että epäilen, että hän ei vain halua, mutta laitoin kuitenkin viestillä ohjeet. Nyt mies sanoo, olen oikeassa, hän ei halua/jaksa/viitsi/ehdi puhdistaa patjaa.
Miten toimisit tässä tilanteessa?
Kommentit (31)
Miehen toimintatapa herättää minussa halveksunnan tunteita. Mutta onko väärin, jos sanon sen miehelle?
Ei patjaa oikein pysty puhdistamaan. Miten muka
Olen mies ja totean että äijä ei nyt kanna isyyden tuomaa viittaa kunnialla vaan hän on häpeäksi. Hän ei ole kypsä olemaan isä asiaan kuuluvalla vakavuudella, vaan hän on vielä henkisesti tähän kehittymätön.
T
mies, insinööri ja isä
Ymmärrän sua, ap. Minuakin vtuttaisi tuollainen tekoavuttomuus. Laiskuutta ja mukavuudenhaluahan tuo on!
Kuivausta se vaatii. Ei puhdistusta. Lapsen pissaa voi vaikka juoda, se ei ole myrkkyä.
Älä putsaa. Mies nukkuu kusipatjalla.
No sitten mies ostaa uuden patjan. Siihen pissasuojan myös.
Miehen elämänfilosofiaan kuuluu koettaa päästä kaikesta mahdollisimman vähällä. On ehkä jopa valmis näkemään vaivaa sen eteen, jos siten pääsee välttämään jonkin asian tekemisen.
Tämä on ok siihen asti, kun omassa elämässään tätä toteuttaa. Mutta yhteiselämän koen hankalaksi, kun koen, hommaan kuuluu se, että tekemistä pitää koettaa vyöryttää toiselle.
Miksi iso lapsi ei pese itse kusemaansa patjaa?
Mies äkkiä kauppaan ostamaan uusi patja.
En katselisi miesvauvaa,joka ei kanna mitään vastuuta lapsestaan.
Sanot miehelle, että istutte alas ja teette laskelman elatusmaksujen suuruudesta ja omaisuuden jaosta. Jos mies siis ei suostu itse hoitamaan osuuttaan lapsen hoidosta ja mm. hoitamaan nyt patja-asiaa kuntoon. Kalliiksi tulee miehelle. Hän ei ole vielä tajunnut asiaa itse.
Myöntääkö miehesi useinkin, että olet oikeassa?
Jos pakotat miehen hoitamaan patjan, hän hoitaa sen "vahingossa" niin paskasti (pesee huolimattomasti, ostaa tilalle pelkän petarin tms.) että et enää toiste viitsi pyytää. Tuttu kuvio.
Kierrettä pulmaan aiheuttaa se, että lapsi herkästi vaistoaa, tämä aiheuttaa kitkaa vanhempien välille.
Ja jotenkin minusta tuntuu, lapseen liittyvän asian ei pitäisi olla kiistakapula vanhempien välillä.
Mutta mitä voin tehdä?
Puhdistaa patjan ja sanoa miehelle, halveksin hänen toimintatapaansa?
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja totean että äijä ei nyt kanna isyyden tuomaa viittaa kunnialla vaan hän on häpeäksi. Hän ei ole kypsä olemaan isä asiaan kuuluvalla vakavuudella, vaan hän on vielä henkisesti tähän kehittymätön.
T
mies, insinööri ja isä
Palstalla päivystävä vanhapiikatäti on nyt isä ja insinööri 🤣
Pitäisi olla aina puhdas patja. Patjaan hankitaan suojalakana vahinkojen varalta, uusi suojus ja lakanat vaihdetaan aina tarpeen vaatiessa.