Maalla asumisen huonot puolet tänne!
Puolisolla on aivan hirveä hinku ja päähänpinttymä muuttaa maalle. Haikailee pilkkahinnalla löytyvistä isoista taloista ja puutarhasta, luonnonrauhasta, siitä että saisi omassa pihassa olla niin kuin tykkää vailla huolta naapureista ja niiden katseista...
Tajuan asian plussapuolet, mutta minua epäilyttää. En ole ikinä asunut maalla, mikäli keskisuuren kirkonkylän asuntoaluetta sellaiseksi ei lasketa. Se nyt on selvää, että huonoja puolia on esim. auton tarve ja kallis bensa, kauppa kaukana jne, mutta mitä muita huonoja puolia maalla asumisessa on?
Kommentit (113)
Terkkarissa miehitys arkisin klo 8-16. Iltaisin ja viikonloppuisin pitää hakeutua kaupunkiin päivystykseen tunnin ajomatkan päähän, samoin yksityiset lääkäriasemat kaupungeissa.
Siellä on kaikenlaisia piha ja talonhuolto hommia ympäri vuoden.
Maalla on aina vähemmän harrastusmahdollisuuksia. Sekä lapsille että aikuisille. Lisäksi pienessä paikassa kaikki tuppaa tietämään kaikkien asiat. Itse en kestäisi sellaista.
Mua itseäni tympisi se jatkuva autolla joka paikkaan meneminen.
Lapset kokevat olevansa eristyksissä ja heillä on kiire muuttaa "suureen maailmaan". Ympäristö ei tarjoa nuorille sellaisia asioita, joita he osaisivat arvostaa, mutta he voivat oppia arvostamaan kokemaansa sitten, kun ovat vähän vanhempia eli aivan hukkaan ei maalla vietetyt vuodetkaan mene. Lapsista voi tulla monitaitoisia, siis sellaisia, jotka osaavat toimia niin maalla, kaupungissa kuin ulkomaillakin. Tämä on nykypäivää. Pitäkää huoli, että asunnon pystyy myös myymään, jos tahtoo. Se on vaikeampaa maalla. Löytyykö vuokrattavaa, niin näkisit, että viihdytkö ja voisitte rauhassa hakea itsellenne sopivaa?
Lunta saa kolailla itsekin aika tavalla vaikka joku muu auraisi ne tiet maksua vastaan.
Huonoin puoli maalla on se että naapurit tietää sinun asiat paremmin kuin sinä itse ja keräilevät asioistasi kylillä.
Riippuu kyllä vähän maaseudusta. Esim mä asun maaseudulla, mutta kaikki palvelut on 40 min automatkan päässä. Se ei ole mielestäni kovin paha hinta hulppeasta talosta, isosta pihasta ja omasta rauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Lunta saa kolailla itsekin aika tavalla vaikka joku muu auraisi ne tiet maksua vastaan.
Ei tarvi kolailla, kun on siihen sopiva työkalu. Esim traktori.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyllä vähän maaseudusta. Esim mä asun maaseudulla, mutta kaikki palvelut on 40 min automatkan päässä. Se ei ole mielestäni kovin paha hinta hulppeasta talosta, isosta pihasta ja omasta rauhasta.
Niin, ostaa kiinteistön isomman tien läheisyydestä eikä mistä sorateiden takaa...
Ei ainakaan kannata keskellä kauneinta kesää tehdä päätöksiä, kun kaikki näyttää liian idylliseltä. Realiteetti tulee talven pimeillä.
Itse en ikinä muuttaisi tuollaiseen, haluan, että ympärillä on ihmisiä, elämää, tekemistä, hoidetut tiet ja katuvalot yms.
Baariin täytyy mennä autolla. Dilemma.
Tulee tosi kalliiksi kun kaikkialle on hirveä matka.
Vierailija kirjoitti:
Terkkarissa miehitys arkisin klo 8-16. Iltaisin ja viikonloppuisin pitää hakeutua kaupunkiin päivystykseen tunnin ajomatkan päähän, samoin yksityiset lääkäriasemat kaupungeissa.
No tämä pätee aika moneen kuntaan, nyt asun maalla 25km palveluista, mutta ennen asuin isommassa kunnassa ja päivystys meni klo 18 kiinni. Sen jälkeen 50km päästä löytyi päivystys. Isommat kaupungit erikseen, niistä tietty löytyy.
Ainoa mikä itseä maalla haittaa on pimeys. Marraskuu-tammikuu tympeää aikaa. Tämäkin tietty oma valinta, kun ei muuta sen viimeisen soratien päähän missä ei ole 10km katuvaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi kolailla, kun on siihen sopiva työkalu. Esim traktori.
Aamulla voi joutua auraamaan muutaman kilometrin verran tietä ennen kuin pääsee lähtemään pihasta autolla töihin. Aamu-uniselle ihan painajaista, jos työt alkaa ennen kahdeksaa. Uusi traktori on kallis, vanha on halpa, mutta siinä on vähän väliä jotain korjattavaa, joten sekin pitää osata.
Tiemaksut voi olla hirveitä. Itselleni tuli yli 400€ lasku, vaikka yli 4km ei edes koskaan keväisin hiekotettu. Eli piti olla ruoat kotona, koska saattoi jäädä liukkauden takia mottiin. Auraus saattoi tapahtua vasta kello 17 jälkeen. Naapuriapua sai harvoin ja pienikin apu maksoi 20€. Juorusivat. Pitkät kauppamatkat. Terveyskeskus auki vain arkisin yms.
Vierailija kirjoitti:
Tulee tosi kalliiksi kun kaikkialle on hirveä matka.
Vähemmän houkutuksia, niin on varaa ostaa polttoainetta autoon.
Jos saat ajokiellon et pääse enää mihinkään edes sen auton kanssa.
Etäisyydet; töihin, harrastamaan, kauppaan pitkä matka. Ei juurikaan joukkoliikennettä. Mahdollisesti pakko olla kaksi autoa. Minulla ruokakauppaan vain 15 min ja talosta asfaltoidulle maantielle vain 200m. Lähimpään kaupunkiin 45 min
Pimeys; syksyllä ja talvella on iltaisin oikeasti pimeää, ainut valo on linkkimaston varoitusvalo.
Ei naapureita lähellä, mutta ne kauemmat tietävät sun asiat paremmin kuin itse ja niitä oikeasti jostain kumman syystä tuntuu kiinnostavan.
Ehkä tulee toistoakin osittain, mutta ainakin nämä on syytä pohtia:
- Saatteko rahoitusta? Pankki arvioi aika eri tavalla muuttotappioseutuja kuin kasvukeskuksia, osin koska
- Korpitalo on kaikkea muuta kuin likvidiä omaisuutta; paras on laskea että koskaan ei tule ostajaa.
- Lapsilla ei ole välttämättä ketään kavereita. Pahinta on, jos lähellä on kaikki sukua keskenään ja vielä pahimmillaan lestoja tms. Silloin ei mitään mahkuja ujuttautua rinkeihin. SELVITTÄKÄÄ SEUDUN ILMAPIIRI TÄLTÄ OSIN.
- Itsenäisyys on osin näennäistä. Eli korvessa joko lompakko laulaa tai verkostoidut, suosittelen jälkimmäistä. Se on give and take -meininkiä eli sun kuistille voi lompsia joku kesken saunajäähyn, mutta sut myös tullaan nykäisemään hangestä tielle kesken päivällisen. TAI kokonaan oma rauha, mutta palvelut virallisten numeroiden ja odottelun sekä maksun takana.
- Talolla on tietty slotti paikallisessa hierarkiassa ja teidän sääty tulee sen mukaan. Se ei ole kovin korkea, koska paikkaa ei ole sukulaiset pitäneet ja kylänmiehet halunneet. Se tarkoittaa, että esim. jos seudulle suunnitellaan moottorikelkkareittiä, niin teidän odotetaan mukautuvan enemmistön kantaan, ei olevan jotain uuden airuita. Jos teidän koetaan pomppivan aisan yli, sosiaalinen hinta on kova.
- Edellisestä huolimatta teiltä odotetaan ns. yli oman roolin apuja ja ideoita. Teidän pitää kuitenkin tunnistaa ne isot, herkät varpaat ja olla tallomatta. Vaihtelee paikkakunnittain, mutta esim. voi olla että olette tosi tervetulleita mukaan kyläyhdistykseen ja vaikka pitämään omaa jumppaa tms. Tai sit just se jumppa on seudun kuningatarmehiläisen oma juttu ja olis moka tarjota sitä. Mutta auttakaa jollakin tavalla!
- Jos teidän oma tila ja rannat eivät ole satoisia, niin voi olla tosi nihkeää ruokahuolto. Käykää siis lähimmissä kaupoissa ennen päätöstä.
Apua ei saa hetkessä, jos vaikka saa sydänkohtauksen tai katkaisee koipensa. Siellä saa virua parhaassa tapauksessa tunnin jos toisenkin, jos jää henkiin.