Miten ihmiset maksavat niin pieniä elatusmaksuja?
Siis täältä palstalta luen. Elänkö jossain kuplassa itse, koska omassa tuttavapiirissäni elatusmaksut ovat järjestäin 500 eurosta ylöspäin/lapsi. Siis jo asuminen, lapsen harrastukset ja kaikki syö niin paljon rahaa, että joku satanen menee parissa päivässä.
Asun Helsingissä ja tuttavapiiri hyvin tienaavaa. Ihan hyvä pysäytys lukea täältä palstalta, että kaikilla ei ole asiat näin hyvin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon parempi palkka kuin ex-miehellä. Elatusmaksun suuruus riippuu elatuskyvystä (=henkilön palkka) sekä lapsen harrasteista jne. Exä maksaa 190 euroa kuussa vielä jonkin aikaa eli minä kustannan oikeastaan kaiken (ostan lukiokirjat (ei saa ilmaisia kirjoja kun menee lukion kolmannelle), vaatteet, bussilipun, puhelinlaskun, parturin, elektroniikan, kk-rahan jne). Lapsilisä on loppunut jo, lapsi ei käy isällään eli syö ja elää 100% kotona. Minulle tämä on ok kun tuloni riittävät mainiosti ja säästöönkiin jää rahaa noin tonni joka kuukausi. Eivät kaikki yh-äidit ole köyhiä.
Mihin tuo 190€ kuluu, jos sinä kustannat oikeastaan kaiken? 17 vuotiaan lapsen menot ovat keskimäärin 480€/kk oikeusminiteriön ohjeen mukaan.
Lapseni kulut:
- asuminen (asun kolmiossa, lapselle siis huone + vesimaksu. Jos asuisin yksin niin kaksio riittäisi - ex asuu kaksiossa) ehkä noin 110/kk
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- puhelinlasku (+musiikkipalvelu) 29
- vaatteet, elektroniikka, lääkäri, lääkkeet, vakuutus, lukiokirjat jne. Vuodessa ehkä n. 1500, joten kuukaudessa n. 120
- kuntosali 30
- ruoka ja hygienia, muut sekalaiset menot 350OM:n laskelma on naurettavan pieni. Mainitsemistani kuluista tulee n. 750 euroa. Maksan siitä suurimman osan, lisäksi ostan nuorelle tänä vuonna ajokortin, lomareissun ym. Ex ei ole vienyt lasta lomalle koskaan, me puolestaan käymme joka vuosi ulkomailla (paitsi koronavuosina). Olen myös säästänyt nuorelle pienen pesämunan josta voi hankkia omaan kotiin sitten tavarat. Ex ei maksa eikä ole koskaan maksanut kuin tuon 155-190 euroa, ei muuta. Olen ostanut pyörät, kännykät jne. En todellakaan valita, lapseni on minulle äärettömän rakas. On vain todella typerää luulla että elatusmaksut ovat jotenkin ruhtinaallisia tai nainen on aina se ahne lompakkoloinen.
Onnea vain lapsellesi kun lähtee opiskelemaan ja pitäisi itse tienata omat rahat. Jos nyt sinä maksat aivan kaiken.
Meillä lapsi saa 150€/kk sekä asumisen ja ruuan. Loput hän saa maksaa itse, kilpailutti itselleen liittymän, tekee osa-aika työtä. Maksaa itse vaatteensa ja parturinsa.
Toki me vanhemmat maksetaan sitten lapsen lomamatkat tms. Muuta isompaa esim. syntymäpäivänä mutta olen kyllä halunnut lapselle opettaa että itse on käytävä töissä ja tienattava.
On nähnyt tapauksia joissa elarien saajat ovat alkaneet matkustelemaan kun aikaisemmin omilla varoilla ei ollut varaa :D
Kenelläkään ei olisi ollut varaa tehdä lapsia entis aikaan jos ne olisivat tulleet niin kalliiksi kuin nykyään. Järkyttävä lasku tulee nykyään lapsesta että sen saa kasvatettua työttömäksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon parempi palkka kuin ex-miehellä. Elatusmaksun suuruus riippuu elatuskyvystä (=henkilön palkka) sekä lapsen harrasteista jne. Exä maksaa 190 euroa kuussa vielä jonkin aikaa eli minä kustannan oikeastaan kaiken (ostan lukiokirjat (ei saa ilmaisia kirjoja kun menee lukion kolmannelle), vaatteet, bussilipun, puhelinlaskun, parturin, elektroniikan, kk-rahan jne). Lapsilisä on loppunut jo, lapsi ei käy isällään eli syö ja elää 100% kotona. Minulle tämä on ok kun tuloni riittävät mainiosti ja säästöönkiin jää rahaa noin tonni joka kuukausi. Eivät kaikki yh-äidit ole köyhiä.
Mihin tuo 190€ kuluu, jos sinä kustannat oikeastaan kaiken? 17 vuotiaan lapsen menot ovat keskimäärin 480€/kk oikeusminiteriön ohjeen mukaan.
Lapseni kulut:
- asuminen (asun kolmiossa, lapselle siis huone + vesimaksu. Jos asuisin yksin niin kaksio riittäisi - ex asuu kaksiossa) ehkä noin 110/kk
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- vaatteet, elektroniikka, lääkäri, lääkkeet, vakuutus, lukiokirjat jne. Vuodessa ehkä n. 1500, joten kuukaudessa n. 120
- kuntosali 30
- ruoka ja hygienia, muut sekalaiset menot 350OM:n laskelma on naurettavan pieni. Mainitsemistani kuluista tulee n. 750 euroa. Maksan siitä suurimman osan, lisäksi ostan nuorelle tänä vuonna ajokortin, lomareissun ym. Ex ei ole vienyt lasta lomalle koskaan, me puolestaan käymme joka vuosi ulkomailla (paitsi koronavuosina). Olen myös säästänyt nuorelle pienen pesämunan josta voi hankkia omaan kotiin sitten tavarat. Ex ei maksa eikä ole koskaan maksanut kuin tuon 155-190 euroa, ei muuta. Olen ostanut pyörät, kännykät jne. En todellakaan valita, lapseni on minulle äärettömän rakas. On vain todella typerää luulla että elatusmaksut ovat jotenkin ruhtinaallisia tai nainen on aina se ahne lompakkoloinen.
Noista menoista puolet on sellaisia, mistä tingitään, jos rahaa ei ole. Ei sitä ex ukon pussista ainakaan oleteta saavan. Ohis.
Minulla on rahaa eikä siis tarvitse tinkiä. Maksan omat ja lapseni kulut palkkatyöllä, se oli viestini pointti. Ainoa mies jonka kukkarolla olen elänyt on isäni. Toisaalta pidän outona jos lapselle ei hankita esim. ajokorttia mikä on ihan perusjuttuja. Myös minulle vanhemmat maksoivat kortin. Oletko sitä mieltä että jos olisin pienituloinen ja ex puolestaan varakas niin exän ei tarvitsisi maksaa kuin minimi eikä vaikka lukiokirjoja? Mielenkiintoinen logiikka, varmasti miesten mieleeen.
On meitäkin jotka ei saada elareita. Elätän kaksi lastani yksin. Ex uhkasi katkoa kaikki välit lapsiin jos vaadin rahaa. Hän on töissä päällikkötasolla, mutta velkaantunut. Tapaa lapsia satunnaisesti. Lapset eivät luonnollisesti harrasta mitään, emme myöskään matkustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kulut:
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- kuntosali 30
Kyllä nykysin mukuloilla on elämässä kaikki hyvin. Kun itse olin tuon ikäinen, en ollut ikinä käynyt kampaajalla / parturissa (kävin ekan kerran lähempänä 25v), vaatteita ostettiin silloin kun oli pakko ostaa, vakuutuksia ei mukuloilla ollut, meikkejä en saanut koskaan (ei ollut varaa), ei ollut omaa huonetta ja kuukausirahaa en saanut. Joskus sain ehkä 10e. Kesätöissä olin 15 vuotiaasta alkaen ja niistäkin palkoista piti suurin osa antaa kotiin. Lomamatkoilla en käynyt lapsuudessa koskaan. Asuttiin syrjäkylällä, niin jos joskus käytiin keskustassa, se oli jo iso juttu (julkiset ei kulkeneet kun kouluaikana). Asuin isovanhempien luona, jotka olivat hyvin pienituloisia. Lapsilisät meni äidille, joka käytti omiin menoihinsa. Mulle oli todella iso juttu, kun sain sosiaalitoimen kautta polkupyörän ollessani 15v, että pääsin kulkemaan kesätöihin (matkaa 12km/suunta).
Ihan normi kansalainen musta kuitenkin tuli, joka valmistui hyvään ammattiin ja sai työpaikankin. Sitten tuli kohtalo peliin ja vammautumisen kautta työkyvyttömyyseläkkeelle ennen 30v.
Ajattelitko että elatusmaksuilla katetaan koko talouden menot.