Miten ihmiset maksavat niin pieniä elatusmaksuja?
Siis täältä palstalta luen. Elänkö jossain kuplassa itse, koska omassa tuttavapiirissäni elatusmaksut ovat järjestäin 500 eurosta ylöspäin/lapsi. Siis jo asuminen, lapsen harrastukset ja kaikki syö niin paljon rahaa, että joku satanen menee parissa päivässä.
Asun Helsingissä ja tuttavapiiri hyvin tienaavaa. Ihan hyvä pysäytys lukea täältä palstalta, että kaikilla ei ole asiat näin hyvin.
Kommentit (47)
Elatusmaksuthan riippuu pitkälti kummankin vanhemman tuloista ja siitä, kuinka paljon lapset asuvat kummankin luona.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon parempi palkka kuin ex-miehellä. Elatusmaksun suuruus riippuu elatuskyvystä (=henkilön palkka) sekä lapsen harrasteista jne. Exä maksaa 190 euroa kuussa vielä jonkin aikaa eli minä kustannan oikeastaan kaiken (ostan lukiokirjat (ei saa ilmaisia kirjoja kun menee lukion kolmannelle), vaatteet, bussilipun, puhelinlaskun, parturin, elektroniikan, kk-rahan jne). Lapsilisä on loppunut jo, lapsi ei käy isällään eli syö ja elää 100% kotona. Minulle tämä on ok kun tuloni riittävät mainiosti ja säästöönkiin jää rahaa noin tonni joka kuukausi. Eivät kaikki yh-äidit ole köyhiä.
Mihin tuo 190€ kuluu, jos sinä kustannat oikeastaan kaiken? 17 vuotiaan lapsen menot ovat keskimäärin 480€/kk oikeusminiteriön ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika muhkea elatus. Jos molemmat vanhemmat osallistuu 500 € ja siihen lapsilisät päälle. Pitkälle toista tonnia kuukaudessa mukulan kuluihin.
Harvalla on varaa ylläpitää tuollaista elintasoa. Etenkään jos on monta lasta. Pitäisi olla ihan hillittömän iso palkka.
Ihan tavallinen korkeakoulutettu henkilö tienaa noin 70 000 €/vuosi. Verojen jälkeen vajaa 4000€/kk. Kyllä sillä muutaman lapsen maksaa. Ei tarvitse olla edes yliopiston käynyt, kaverini on tradenomi ja saa tuon palkan.
Niin ja jos on kolme lasta ja siihen pelkästään menisi 3000 € / kk. On se minusta valtavan iso raha. Vuodessa 36 000 € ja siihen vielä lapsilisät päälle. No, eipähän tartte lasten ainakaan halvinta makaronia syödä.
No jos kuulut hyvätuloisten "piiriin" niin ei kai se mitään ihmeellistä ole, että on enemmän rahaa käytettävissä lapsiin. Jos etävanhempi maksaa 500e ja lähin elatusvelvollisuus on sama, niin sehän tekee jo 1000e per lapsi kuussa. Mikä lapsessa maksaa kuukausittain noin paljon?
Eikös mies maksa elarit hankkeittensa mukaan. Sitä paitsi jos vaimolla on hurjan kovat tulot, hän voi ilmoittaa, ettei elatusmaksuja tarvitse maksaa ensinkään. Yleensä näiden riitojen aiheuttaja on persaukinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmät maksavat omasta pussistaan mitään minkä voi maksattaa Kelalla.
Kela kyllä perii elareita takautuvastikin jos elatusvelvollisella ei ole mukamas ollut tuloja lapsen ollessa elatuksessa. Perintömetsästä lähtee äkkiä iso siivu, vaikka ulosotossa.
Osa on työttömänä siihen asti kunnes lapset on täysi-ikäisiä. Eräs exäni oli olevinaan täysin rampa ja eleli milloin minkäkin naisen siivellä parikymmentä vuotta. Minäkin pääosin elätin häntä vuosia. Kunnes nuorinkin lapsista täytti 18 ja hän viime metreillä löysi aivonsa joilla opiskella uuden ammatin, sitten silloinen aviopuoliso pellolle kun sitä ei enää tarvittu ja meni töihin ja hankki itselleen oman talon. En koskaan ollut pitänyt häntä penaalin terävimpänä kynänä, mutta pakko myöntää että kun jälkikäteen tarkasteli hänen puuhiaan niin selvä suunnitelma ja järkihän niissä oli.
Jos minä olisin mies, vaatisin kyllä sopimusta, jossa jaettais lasten kulut tasan ja maksettais suoraan. Mitään satasia en exälle suostuis antamaan, jolla ei ole tilitysvelvollisuutta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon parempi palkka kuin ex-miehellä. Elatusmaksun suuruus riippuu elatuskyvystä (=henkilön palkka) sekä lapsen harrasteista jne. Exä maksaa 190 euroa kuussa vielä jonkin aikaa eli minä kustannan oikeastaan kaiken (ostan lukiokirjat (ei saa ilmaisia kirjoja kun menee lukion kolmannelle), vaatteet, bussilipun, puhelinlaskun, parturin, elektroniikan, kk-rahan jne). Lapsilisä on loppunut jo, lapsi ei käy isällään eli syö ja elää 100% kotona. Minulle tämä on ok kun tuloni riittävät mainiosti ja säästöönkiin jää rahaa noin tonni joka kuukausi. Eivät kaikki yh-äidit ole köyhiä.
Mihin tuo 190€ kuluu, jos sinä kustannat oikeastaan kaiken? 17 vuotiaan lapsen menot ovat keskimäärin 480€/kk oikeusminiteriön ohjeen mukaan.
Lapseni kulut:
- asuminen (asun kolmiossa, lapselle siis huone + vesimaksu. Jos asuisin yksin niin kaksio riittäisi - ex asuu kaksiossa) ehkä noin 110/kk
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- puhelinlasku (+musiikkipalvelu) 29
- vaatteet, elektroniikka, lääkäri, lääkkeet, vakuutus, lukiokirjat jne. Vuodessa ehkä n. 1500, joten kuukaudessa n. 120
- kuntosali 30
- ruoka ja hygienia, muut sekalaiset menot 350
OM:n laskelma on naurettavan pieni. Mainitsemistani kuluista tulee n. 750 euroa. Maksan siitä suurimman osan, lisäksi ostan nuorelle tänä vuonna ajokortin, lomareissun ym. Ex ei ole vienyt lasta lomalle koskaan, me puolestaan käymme joka vuosi ulkomailla (paitsi koronavuosina). Olen myös säästänyt nuorelle pienen pesämunan josta voi hankkia omaan kotiin sitten tavarat. Ex ei maksa eikä ole koskaan maksanut kuin tuon 155-190 euroa, ei muuta. Olen ostanut pyörät, kännykät jne. En todellakaan valita, lapseni on minulle äärettömän rakas. On vain todella typerää luulla että elatusmaksut ovat jotenkin ruhtinaallisia tai nainen on aina se ahne lompakkoloinen.
Vierailija kirjoitti:
No jos kuulut hyvätuloisten "piiriin" niin ei kai se mitään ihmeellistä ole, että on enemmän rahaa käytettävissä lapsiin. Jos etävanhempi maksaa 500e ja lähin elatusvelvollisuus on sama, niin sehän tekee jo 1000e per lapsi kuussa. Mikä lapsessa maksaa kuukausittain noin paljon?
Joku teinien jääkiekko tai muodostelmaluistelu on älyttömän kallista ja moni niitä harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kulut:
- asuminen (asun kolmiossa, lapselle siis huone + vesimaksu. Jos asuisin yksin niin kaksio riittäisi - ex asuu kaksiossa) ehkä noin 110/kk
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- vaatteet, elektroniikka, lääkäri, lääkkeet, vakuutus, lukiokirjat jne. Vuodessa ehkä n. 1500, joten kuukaudessa n. 120
- kuntosali 30
- ruoka ja hygienia, muut sekalaiset menot 350OM:n laskelma on naurettavan pieni. Mainitsemistani kuluista tulee n. 750 euroa. Maksan siitä suurimman osan, lisäksi ostan nuorelle tänä vuonna ajokortin, lomareissun ym. Ex ei ole vienyt lasta lomalle koskaan, me puolestaan käymme joka vuosi ulkomailla (paitsi koronavuosina). Olen myös säästänyt nuorelle pienen pesämunan josta voi hankkia omaan kotiin sitten tavarat. Ex ei maksa eikä ole koskaan maksanut kuin tuon 155-190 euroa, ei muuta. Olen ostanut pyörät, kännykät jne. En todellakaan valita, lapseni on minulle äärettömän rakas. On vain todella typerää luulla että elatusmaksut ovat jotenkin ruhtinaallisia tai nainen on aina se ahne lompakkoloinen.
Noista menoista puolet on sellaisia, mistä tingitään, jos rahaa ei ole. Ei sitä ex ukon pussista ainakaan oleteta saavan. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku teinien jääkiekko tai muodostelmaluistelu on älyttömän kallista ja moni niitä harrastaa.
Jos ei o rahaa, nii haetaan lähimmästä kierrätyskeskuksesta käytetty lätkämaila ja mennää höntsäämään lähikoulun jääkentälle jäkistä. Kaikki eivät kaikkea voi harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kulut:
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- kuntosali 30
- ruoka ja hygienia, muut sekalaiset menot 350OM:n laskelma on naurettavan pieni. Mainitsemistani kuluista tulee n. 750 euroa. Maksan siitä suurimman osan, lisäksi ostan nuorelle tänä vuonna ajokortin, lomareissun ym. Ex ei ole vienyt lasta lomalle koskaan, me puolestaan käymme joka vuosi ulkomailla (paitsi koronavuosina). Olen myös säästänyt nuorelle pienen pesämunan josta voi hankkia omaan kotiin sitten tavarat. Ex ei maksa eikä ole koskaan maksanut kuin tuon 155-190 euroa, ei muuta. Olen ostanut pyörät, kännykät jne. En todellakaan valita, lapseni on minulle äärettömän rakas. On vain todella typerää luulla että elatusmaksut ovat jotenkin ruhtinaallisia tai nainen on aina se ahne lompakkoloinen.
Noin 500€ on toimeentulotuen perusosa, jonka pitäisi riittää yhden aikuisen ihmisen välttämättömään elämiseen, joskin aika vaatimattomaan sellaiseen. Kohtuullista varmaan olisi, että vanhemmat maksavat vastaavan summan lapsen elatuksesta puoliksi, ja ylittävän osuuden maksaa se vanhempi, joka haluaa ja pystyy maksamaan lapselleen paremman elintason.
No elarit menee osittain tulojen mukaan. Minimielari taitaa siis olla jotain 170 € kk about (joku voi korjata jos tietää tarkemmin). Jos mies on tuloton tai liian pienituloinen Kela maksaa tämän hänen puolestaan.
Tuttavapiirissäni ei ole yhtäkään, joka maksaisi/ saisi noin suuria elatusmaksuja. Rikkaimmat parit eivät ole eronneet, heillä ehkä voisi tulla kyseeseen, mutta heitä vain pari tunnen.
Sen sijaan tuttavapiirissäni on useampi isänsä menettänyt lapsi ja he sen reilu 500e/kk saavat (lapsen)eläkettä tms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kulut:
- bussikortti 60
- parturi 25
- kk-raha 100
- kuntosali 30
Noista menoista puolet on sellaisia, mistä tingitään, jos rahaa ei ole. Ei sitä ex ukon pussista ainakaan oleteta saavan. Ohis.
Ex-ukko on lapsen isä ja aika huono vanhempi, jos haluaa lapsen normaaleista menoista tingittävän jatkuvasti, jotta itse saa elää leveämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei o rahaa, nii haetaan lähimmästä kierrätyskeskuksesta käytetty lätkämaila ja mennää höntsäämään lähikoulun jääkentälle jäkistä. Kaikki eivät kaikkea voi harrastaa.
Eihä noita lajeja pitkään harrastetakaan, jos vanhemmilla ei ole rahaa. Mutta ei sitä 10 vuotta tavoitteellisesti treenannutta lasta ole kohtuullista vaatia lopettamaan harrastusta, jos toinen vanhempi haluaa käyttää ylimääräiset rahat yht'äkkiä vaikka uhkapeliin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tässä, kyllä, olen koulutettu ja hyvin urakeskeinen (nyt koronassa vuoteen omana ja lueskelen täällä). Tunnen eronneita vanhempia paljon, johtunee juurikin näistä "kahden uran perheistä", monet eivät saa toimimaan.
Ja joo, hatunnosto pienillä tuloilla pärjääville, itseltä ei onnistuisi.
Miksi ei onnistu - oletko heikkolahjainen? Älä esitä hyväntahtoista, kun kuitenkin teit avauksen ylimielisyyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksuilla ei ole tarkoitus kattaa kaikkia lapsen elinkustannuksia. Myös sen toisen vanhemman on osallistuttava. Yksinhuoltaja saa myös korotettua lapsilisää. Etävanhempi huolehtii kustannuksista siltä ajalta, kun lapset ovat hänellä (sentään kai aika yleinen tapaus). Huonommissa tapauksissa saa sitten myös toimeentulotukea.
Niin ja lapsen harrastus kulut kohtuullisia ellei yhteistuumin kustanneta niitä kaikkein kalleimpia harrastuksia. Saahan siihen lapseen haluttaessa laittaa vaikka omakotitalon verran rahaa halutessa.
500e elatusmaksu 18 vuotta niin tulee 108 000e + lapsilisiä n. 21 600. Sitten vielä pitäisi lapsen opiskelu kustantaa 21v saakka.
Hae viinarahasi muualta kuin lapsen isältä.
Aloituksesta voi tehdä vain yhden päätelmän: ap:n tuntemat lähi(äidit) ovat sairaan köyhiä, tai heidän lapsensa harrastavat kilparatsastusta tms.