Poliisi kutsui paikalle ensihoidon, jonka jälkeen vanhus lausui pysäyttävät sanat: Paljonkos se maksaa? En halua olla vaivaksi.
Tätä se arvopohja ja hyvinvointivaltio on. Rahat ulkomaille ja suomalaiset heitteille. Miettikää ketä äänestätte.
Kommentit (42)
Muuten OK, mutta hoitokotiin ei pääse vaikka olisi muistisairaus ja jalatkaan eivät kanna. Ei ole paikkoja, eikä hoitajia. Olen yrittänyt saada äitini hoitokotiin, kun hän ei selviä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo nyt muka liittyy hyvinvointivaltioon? Ennemminkin vanhusten tiukkaan juurtuneeseen asenteeseen siitä että kenellekään ei ikinä saa aiheuttaa minkäänlaista vaivaa kun ihan itse pitäisi pärjätä. Minunkin isoäidilläni aikoinaan oli turvapuhelin sen varalle että tarvitsee kotona apua, yhtenäkin yönä oli kaatunut eikä päässyt itse ylös niin odotti silti lattialla aamuun asti ennen kuin soitti sillä. Kun eihän nyt ketään sovi keskellä yötä häiritä.
Joo maksaa 50 e kun soittaa turvapuhelimella, ainakin meidän mummolla. Mutta olkaamme iloisia että lapsiperheet ovat toista maata, vaatimassa koko ajan lisää. Jospa vanhuksiin suhtauduttaisiin samoin kuin lapisperheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo nyt muka liittyy hyvinvointivaltioon? Ennemminkin vanhusten tiukkaan juurtuneeseen asenteeseen siitä että kenellekään ei ikinä saa aiheuttaa minkäänlaista vaivaa kun ihan itse pitäisi pärjätä. Minunkin isoäidilläni aikoinaan oli turvapuhelin sen varalle että tarvitsee kotona apua, yhtenäkin yönä oli kaatunut eikä päässyt itse ylös niin odotti silti lattialla aamuun asti ennen kuin soitti sillä. Kun eihän nyt ketään sovi keskellä yötä häiritä.
Ja jos se vaikka MAKSAA JOTAIN!!!
noille mummuille ja papoille mikään ei saa maksaa mitään.
Esim oma mummini ei huolinut siivousapua kirveelläkään. Siivosi nelinkontin itse vaikka ei nähnyt enää juuri mitään ja just ja just pystyi liikkumaan. Jos lattialle meni niin ylös ei päässyt omin avuin. Siivousapua ei voinut ostaa vaikka tilillä makasi pauttiarallaa 50 000 euroa ja osakkeissa toinen mokoma. turvaranneketta ei voinu ottaa samasta syystä, olis maksanu noin 60 euroa kk.
Huoh... noille vanhuksille pitää varmaan alkaa selittämään että hoitajille on kauheasti vaivaa ja harmia ja ylimääräistä kulua heistä jotka makaavat yöllä tuntikausia lattialla painamatta sitä turvarannekettaan. Ne taas jotka painavat heti ovat helppoja hoidettavia ja hoitajille tulee hyvä mieli. Jospa se menisi perille....
Pihiys on myös tuttua. Oma äitini oli raivoissaan jouduttuaan pyörätuoliin koska luuli joutuvansa maksamaan itse kaikki kynnysten madaltamiset yms muutostyöt kotonaan. Naama oikeni vasta kun sossu selitti että kunta ne maksaa suurimmalta osin. Eikä äidinkään kohdalla ole kyse siitä ettei rahat olisi riittäneet.
Lasken työkseni kunnan erilaisia asiakasmaksuja. Pahimpia narisijoita palveluiden kalleudesta ja eläkkeiden pienuudesta vaikuttavat olevan ne, joilla bruttoeläke on suurempi, kuin yhdenkään kotihoidon hoitajan, ensihoitajan tai poliisin peruspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi sääliä megamarttyyria, joka aiheuttaa vain lisätyötä ja kuormitusta hoivasektorille menessään vain äärimmäisessä tilanteessa (pikkuvaiva ehtii kehittyä sairaalahoitoa vaativaksi) hoitoon ja silloinkin kursaillen ja marttyroiden.
Luuletko, että hoitoon pääsee julkisella puolella nopeasti ja helposti? Ja yksityiseltä puolelta ollaan leikkaamassa Kela-korvauksia.
Joo se lonkkansa yöllä murtanut mummo pääsee heti päivystyksen kautta osastolle ja kun painaa sitä turvaranneketta heti niin hoitokin on helpompaa kuin yönsä kylmässä maanneen vanhuksen jolle on tullut sydämentoiminnan häiriöitä, verenpaine tapissa, sokerit sekaisin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että heti tehtiin ilmoitus sosiaalihuoltoon, jonka kynsiin joutuu, ellei osu joku ok sossu kohdalle. Miksi ei ollut vaihtoehtona vaikka hälytysranneke, omainen tai kodinhoitaja, ei joutuisi mihin tahansa laitokseen saman tien. Iäkäs ei osaa välttämättä pitää puoliaan, ellei mieli virkisty jossain vaiheessa.
Ne rannekkeet kun maksaa myös, suomessa mikään ei ole ilmaista. Siis maksu on siitä että on koko ajan yhteydessä auttavaan tahoon.
5 vuotta sitten a'40 kun tulivat nostamaan ylös 3 tunnin odotuksen jälkeen.
En muista perusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että heti tehtiin ilmoitus sosiaalihuoltoon, jonka kynsiin joutuu, ellei osu joku ok sossu kohdalle. Miksi ei ollut vaihtoehtona vaikka hälytysranneke, omainen tai kodinhoitaja, ei joutuisi mihin tahansa laitokseen saman tien. Iäkäs ei osaa välttämättä pitää puoliaan, ellei mieli virkisty jossain vaiheessa.
Niin sen poliisinko olisi pitänyt se hälytysranneke hankkia? Tehtyään ensin poliisin koulutuksella arvion vanhuksen palveluntarpeesta? Vai voisko olla, että se on nimenomaan sossun homma miettiä vanhuksen kanssa yhdessä että mitäs palveluja tähän kannattaisi viritellä ja onko esim. toimeentuloasiat kunnossa jos ambulanssia kutsuessa pitää miettiä hintaa.
Hän ei halunnut vaivata, toisin kun päivystykseen paperiviillosta lapsensa vievät nykymammat.
Vanhukset on niin ihania kaikki, oikein kultaisia ja kilttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset on niin ihania kaikki, oikein kultaisia ja kilttejä.
Ja sinä olet jonon jatkona heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi sääliä megamarttyyria, joka aiheuttaa vain lisätyötä ja kuormitusta hoivasektorille menessään vain äärimmäisessä tilanteessa (pikkuvaiva ehtii kehittyä sairaalahoitoa vaativaksi) hoitoon ja silloinkin kursaillen ja marttyroiden.
Taman kirjoittajan asenne on yksi monista syista miksi en enaa koskaan tule Suomeen. Uudessa kotimaassani kunnioitetaan vanhuksia.
Asiallinen mummo! Ei halua olla vaivaksi ja toiset ryntää asuntoon väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia eutanasiaa ei saa laillistaa: jotkut katsoisivat, että heidän on "parempi" kuolla kuin "olla toisille vaivoiksi", ja varmaan joissain tapauksissa omaiset ja/tai hoitohenkilökuntakin painostaisi vanhusta valitsemaan eutanasian.
Toisaalta ihmisille ei myöskään tarjota ihmisarvoista hoivaa, vaan muistisairaatkin hylätään koteihinsa ahdistuneina ja levittämään vaipoistaan ulostetta pitkin ja poikin.
Kun ei kerran hoideta, niin annettaisiin edes mahdollisuus armolliseen kuolemaan!
Vierailija kirjoitti:
Nykypolvethan ne vasta mittaavatkin kaiken rahassa. Vanhukset ja sairaat ovat vain turha kuluerä. Näkeehän sen suhtautumisesta koronakuolleisiin: "Nehän on enimmäkseen vanhoja ja monisairaita ja olisivat kuolleet kuitenkin kohta."
Lääketiede on tehnyt sen, että ihmiset saadaan pidettyä hengissä pitkään. Saattavat olla useita vuosia elävien kirjoissa vielä senkin jälkeen kun kaikki ymmärrys on jo lähtenyt. Saattaa olla kipujakin, joista eivät osaa kertoa, kun puhekykyä ei ole. Nieleminen on vaikeaa ja ruuat syötetään soseutettuna. Kiireinen hoitaja lappaa ruokaa vauhdilla suuhun niin ettei siitäkään vähästä pysty nauttimaan. Nesteeseen pitää laittaa sakeutusainetta, ettei mene henkitorveen.
Lemmikeille kyllä annetaan armoa, kun nähdään että niiden elämä alkaa olla pelkkää kipua ja kärsimystä. Mutta ihminen pidetään hengissä vaikka väkisin! Ei kyllä hoideta, niin että täyttyisi edes säällisen elämän kriteerit, vain sen verran ettei pääse kuolemaan.
Minun äiti löydettiin kuolleena asunnosta jossa piti hoitaja käydä joka päivä. Se löydettiin kun oli ollut jo 6 päivää kuolleena. Minulle ilmoitettiin äitini kuolleen 12 päivää sen jälkeen..
Että sellaista hoitoa suomessa saa.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, 200 000 eläkeläistä saa asumistukea, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee sillä töitä.
Sossutukia maksetaan 800 miljoona, mutta niitä ei saa työttömät, jotka asuu työssäkäyvän puolison kanssa, sen sijaan osa eläkeläisistä saa sossutukia lääkkeisiin ja asumiseen, samoin osa työssäkäyvistä.
Vierailija kirjoitti:
No, ja tietty voi olla vähävarainen vanhus, kun kerran vuokralla asuu.
Siinä mitään ole, jos kysyy paljonko se maksaa.
Kato, minäkin olen kokenut, että jos olen terkkarissa niin se on aina joltakulta toiselta pois. Joku jää aina ilman tai häneltä viedään jotain jos minä saan jotain. Näin etenkin silloin kun olen siellä ollut Varsinais-Suomessa töissä. Aina sai kokea, että joku jää ilman tai menettää jotain, kun minulla on palkkatyö. Mun palkka tuli kai jonkun toisen palkasta vähennettynä.
Sillä lailla.
Mitäs tänne tulit!
Ja sama kun jos tarvitsee, onneksi ei montaa kertaa ole tarvinnut, jotain sieltä hakea itselleen apua. Joku jää aina ilman...... Vien joltakulta jotain. Ja samalla tavalla tässä maksetaan tk-maksut. Ja sulle tiedoksi, ambulanssikyyti ei ole ilmainen, hoitopäivät ovat maksullisia ja sitä rataa... Että eipä ihme, jos vanhus kyselee, että paljonko se maksaa.
Lehdessä oli, että eläkeläisille pitää palkata 200 000 hoitajaa lisää 10 vuoden sisällä. Silti ei hoitajia ja apua riitä kaikille eläkeläisille ja viranomaiset kuulemma odottavat, että omaiset hoitavat eläkkeellä olevat vanhempansa työnsä ohessa, vaikka heillä olisi pieniä lapsia.
Eläkeläisille ei ole siivouspalveluita eli joko omaiset siivoavat tai siivous on ostettava siivousyritykseltä. Toisaalta ymmärrettävää, että emme voi alkaa siivoamaan ilmaiseksi 1,6 miljoonaa asuntoa. Osa eläkeläisistä asuu yksin omakotitalossa, kun lapsiperheitä vuokralla kaksioissa ja kolmioissa. Vuokrat on kalliita.
Melkein itku tuli :(. Joitakin sitten avustetaan rahallisesti itsensä etsimisessä. Häpeän suomalaisuuttani. Vanhukset ovat eläneet pulavuodet, tehneet monetkin raskasta työtä ja tässä kiitos. He ovat joutuneet pakottamaan itsensä liikkeelle, vaikka ei vaan ehkä olisi huvittanut. Ei ollut vaihtoehtoa.