Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka asutte omakotitalossa yksin, miten selviätte lainanlyhennyksestä?

Vierailija
02.08.2022 |

Omat tulot 3700e/k ja suunnittelin ostavani omakotitalon itsekseni. Budjetti 130k-150k länsirannikolta, kaukana pk-seudulta ja haja-asutusalueelta. Onko tuollaiseen lainamäärään mahkuja näillä tuloilla? Perintönä on osuus osakeyhtiöstä, joka omistaa metsää 250h, kaippa noita voisi vakuutena käyttää. Luonnollisesti 35-vuoden laina-ajalla. Pankin kanssa neuvottelua saattaa helpottaa vakaa virka valtiolla.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä iskin alemman tason muijan joka kuittaa puolta mun lainasta. Jätän sen ku korot laskee.

Suhtaudun tähän skeptisesti. Minullekin on sanottu, että miksi et ota naista talouteesi. Mutta nykypäivänä eroriski on suuri ja sitten olet kusessa helposti. Riski on helpompi minimoida siten, että ostaa sellaisen okt:n, jonka voi maksaa yksinkin. Tässä on esimerkiksi kiikarissa 1992 valmistunut hirsitalo. On vähän syrjässä, mutta omalle työpaikalle 30km matka ja saa tehdä etätöitäkin. Etätyöaikana ei ole niin väliä missä asunto on, kun ei tarvi joka päivä kulkea. Joka tapauksessa nytkin tarvitsee maksaa 580e vuokraa, joten miksipä ei sitten katsoisi omakotitaloa, jossa olisi harrastustilaa. 

Ap, M37. 

Et kyllä saa 37-vuotiaana mitään 35 vuoden laina-aikaa🙄 Johan olisit 72 kun laina maksettu. Me otettiin talolaina (200k) 39/40 vuotiaina ja 20v laina-aika saatiin..

Minä otin yksin pari vuotta sitten lainan 26 vuoden laina-ajalla ja olen 66, kun laina maksettu. Ei millään tavalla edes vihjattu, että asiassa olisi jokin ongelma.

Ap olisi 72v.

Vierailija
42/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vähän syrjässä on huono juttu. Varaudu, ettet saa myytyä. Voisitko kuvitella asuvasi siinä lopun elämääsi? Entäs jos työsi vaihtuu ?

Ja jos irtisanotaan niin työkkäri voi määrätä työkokeiluun työttömyyskorvauksella eikä auton kuluja korvata. Jos ei mene niin karenssi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä iskin alemman tason muijan joka kuittaa puolta mun lainasta. Jätän sen ku korot laskee.

Suhtaudun tähän skeptisesti. Minullekin on sanottu, että miksi et ota naista talouteesi. Mutta nykypäivänä eroriski on suuri ja sitten olet kusessa helposti. Riski on helpompi minimoida siten, että ostaa sellaisen okt:n, jonka voi maksaa yksinkin. Tässä on esimerkiksi kiikarissa 1992 valmistunut hirsitalo. On vähän syrjässä, mutta omalle työpaikalle 30km matka ja saa tehdä etätöitäkin. Etätyöaikana ei ole niin väliä missä asunto on, kun ei tarvi joka päivä kulkea. Joka tapauksessa nytkin tarvitsee maksaa 580e vuokraa, joten miksipä ei sitten katsoisi omakotitaloa, jossa olisi harrastustilaa. 

Ap, M37. 

Et kyllä saa 37-vuotiaana mitään 35 vuoden laina-aikaa🙄 Johan olisit 72 kun laina maksettu. Me otettiin talolaina (200k) 39/40 vuotiaina ja 20v laina-aika saatiin..

Minä otin yksin pari vuotta sitten lainan 26 vuoden laina-ajalla ja olen 66, kun laina maksettu. Ei millään tavalla edes vihjattu, että asiassa olisi jokin ongelma.

Ap olisi 72v.

Minä olisin 67-vuotias alkuperäisen lainasuunnitelman mukaan. Mitä väliä, jos on lainaa vielä vanhana, jos sen pystyy maksamaan. Tai vielä parempi kuolla lainoineen, jos ei ole perillisiä. 

Eri

Vierailija
44/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 200ke:n kerrostaloasunnon yksin. Ihan ok tätä on maksella.

Vierailija
45/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, M37. 

Ap olisi 72v.

Minä olisin 67-vuotias alkuperäisen lainasuunnitelman mukaan. Mitä väliä, jos on lainaa vielä vanhana, jos sen pystyy maksamaan. Tai vielä parempi kuolla lainoineen, jos ei ole perillisiä. 

Eri

Nythän tässä ei ole pankin mielipidettä asiaan, mutta 72-vuotiaana ap todennäköisesti on ollut jo muutaman vuoden eläkkeellä, jolloin tulot ovat pienemmät. AP:n tuloilla tuon lainan maksaa helposti pois 20-25 vuodessa, joten miksi vetää takaisinmaksuaika heti kättelyssä tappiin? Jos jotain yllätyksiä tulee 35 vuoden aikana, niin laina-aika ei jousta enää yhtään.

Vierailija
46/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, M37. 

Ap olisi 72v.

Eri

Nythän tässä ei ole pankin mielipidettä asiaan, mutta 72-vuotiaana ap todennäköisesti on ollut jo muutaman vuoden eläkkeellä, jolloin tulot ovat pienemmät. AP:n tuloilla tuon lainan maksaa helposti pois 20-25 vuodessa, joten miksi vetää takaisinmaksuaika heti kättelyssä tappiin? Jos jotain yllätyksiä tulee 35 vuoden aikana, niin laina-aika ei jousta enää yhtään.

Eikö ole parempi ottaa pitkä laina-aika ja sitten lyhentää sitä ylimäärin halutessaan 20-25 vuodessa. Ei mulla ainakaan ole mennyt mitään ylimääräisiä kuluja vaikka olen maksanut lainaa nopeammin pois kuin arvioitiin. 

Vierailija
47/49 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vain 4000€ netto palkka, joten oli pakko luopua omakotitalosta.

Kauheaa kun tilastoista huomaa, miten ihmisillä on kesän aikana kertynyt ennätyksellinen määrä kulutusluottoa... HUHHUH. Ihmeellistä väkinäistä luxus asumista ja elämistä.

Vierailija
48/49 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksin omakotitalo, sopiva eikä ylisuuri ja saa omaakin rauhaa sekä harrastetilaa ja yksin meistä ei kumpikaan asuisi tämmöisessä vaikka olisi varaakin. Olisi tämä liian työläs yhdelle ja mitä enemmän ikää tulee niin sitä enemmän lepoa tarvitsee. Sitten sellaisessa omakotitalossa ei olisi mitään mieltä jossa postimerkin kokoinen tontti reunat vain ympärillä ja naapureihin ei muuta kuin haju rako. Pitää olla sellainen jossa ei ihan näyteikkunalla istu terassillaan. 

Meillä oli alkupääomaa ja lainat lyhenneltiin niin ettei käyty lomamatkoilla vaan ihan halvimmat huvit. Itse rakentaen niin paljon kuin pystyi. Rakentamisen jälkeen kerran oli vähän aikaa niin tiukkaa että piti ruokakaupassa katsella vähän hintoja perus tarvikkeissa kun yleensä perustarvikkeet ostettiin hintoja katselematta. 

Yksinämme asuttaisiin kerros- tai rivitalossa niin kuin ennen asuimme lähdettyämme omakotitalo kimppaan. Mies pystyisi pitämään taloa yksinkin mutta ei halua ja minä en pystyisi pitämään yksin taloa koska minua ei miesten työt ja nikkarointi kiinnosta eikä mitään mieltä asua yksin omakotitalossa sillä täällä on aika yksin ankeaa varsinkin talvi pimeällä. 

Vierailija
49/49 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on vain 4000€ netto palkka, joten oli pakko luopua omakotitalosta.

Kauheaa kun tilastoista huomaa, miten ihmisillä on kesän aikana kertynyt ennätyksellinen määrä kulutusluottoa... HUHHUH. Ihmeellistä väkinäistä luxus asumista ja elämistä.

Kun pitää ihan kaikki saada nyt ja heti. Ei malteta vähitellen kerryttää ja pitää olla säästöjä kunnolla jos meinaa asua omakotitalossa eikä tuulen huuhtoma velkainen persuus. Jos laittaa kaikki rahat laittaa heti haisemaan tarviten kaikki kalliit lomamatkat yms. huvit niin omakotitalo asuminen ei sovi sellaiselle vaan kerrostalo tai rivitalo korkeintaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä