Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka asutte omakotitalossa yksin, miten selviätte lainanlyhennyksestä?

Vierailija
02.08.2022 |

Omat tulot 3700e/k ja suunnittelin ostavani omakotitalon itsekseni. Budjetti 130k-150k länsirannikolta, kaukana pk-seudulta ja haja-asutusalueelta. Onko tuollaiseen lainamäärään mahkuja näillä tuloilla? Perintönä on osuus osakeyhtiöstä, joka omistaa metsää 250h, kaippa noita voisi vakuutena käyttää. Luonnollisesti 35-vuoden laina-ajalla. Pankin kanssa neuvottelua saattaa helpottaa vakaa virka valtiolla.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaudu myös siihen, että jos isompaa remontin tarvetta ilmenee, pankin vakuusarvo sun talolle saattaa olla vähäinen varsinkin jos se on syrjässä. Mieti jo valmiiksi mistä tarvitessa saa rempparahaa, täytyykö ottaa kulutusluotto jos pankki ei myönnä remonttilainaa enää asuntolainan päälle.

Kerrostaloissa maksetaan vastiketta. Jokaisen omakotiasujan pitäisi ymmärtää myös ns. vastikkeen maksu itselleen. Itse laitan joka kuukausin2,5 e /neliö säästöön. Kun tulee isompaa tai pienempää, otan rahat sieltä.

Ei niistä hoitovastikkeistakaan kovin isoja remontteja maksella. Kyllä ne vähänkään isommat remontit tulee osakkeenomistajien maksettavaksi kerrostalossakin vastikkeen lisäksi. Joku maksaa säästöillä, joku taloyhtiön lainalla rahoitusvastikkeen muodossa, joku jotenkin muuten, jollain ei ole varaa maksaa mitenkään.

Vierailija
22/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ole tuottanut ongelmia maksaa yksin lainanlyhennystä, vaan sen päälle tulevia remonttikuluja ja nyt sähkön hintojen nousu ahdistaa. Olen kohta kymmenen vuotta asunut havittelemasi hintaluokan vanhassa talossa. Toivottavasti löydät talon joka ei vaadi yhtä paljon laittoa kuin tämä. Rakenteissa piileviin yllätyksiin ja talven lämmityskuluihin kannattaa varautua jatkuvalla säästämisellä.

Puulämmitys on nykypäivänä in. Varsinkin kun itsellä osuus metsiin, voi hakea polttopuuta. Ja vaikka ei olisi osuutta tai ei omista metsää, niin aika monen tahon metsästä hakkuiden jäljiltä saa hakea kun kysyy luvan. Esimerkiksi seurakuntien metsistä. 

ap

Hyvä juttu jos saat puuta kätevästi ja halvalla. Mullakin on tulisijoja ja jonkin verran poltan puuta, mutta silti sähkönkulutus voi olla suurta vanhassa talossa.

Ne puut pitää jollain tavalla hankkia.

Me ostettiin kimppaan pieni metsä sukulaiselta. Kerran vuodessa on puuviikonloppu. Joka toinen vuosi tehdään puutöitä ja joka toinen pilkotaan.

Kotona kellarissa on aina klapeja 2 v tarpeeseen.

5 v sisällä aikoo sukulainen muuttaa. Päätettiin tänä vuonna laitetaan talvella meidän puut sileiksi, nostetaan rungot ja seuraavana vuonna laitetaan kaikki klapeiksi. Siinä on puut 20 vuodeksi kerralla. Ja istutetaan taimet metsään.

Kaikki ei aina mene niin kuin on suunniteltu, siksi urakka aloitetaan heti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä iskin alemman tason muijan joka kuittaa puolta mun lainasta. Jätän sen ku korot laskee.

Suhtaudun tähän skeptisesti. Minullekin on sanottu, että miksi et ota naista talouteesi. Mutta nykypäivänä eroriski on suuri ja sitten olet kusessa helposti. Riski on helpompi minimoida siten, että ostaa sellaisen okt:n, jonka voi maksaa yksinkin. Tässä on esimerkiksi kiikarissa 1992 valmistunut hirsitalo. On vähän syrjässä, mutta omalle työpaikalle 30km matka ja saa tehdä etätöitäkin. Etätyöaikana ei ole niin väliä missä asunto on, kun ei tarvi joka päivä kulkea. Joka tapauksessa nytkin tarvitsee maksaa 580e vuokraa, joten miksipä ei sitten katsoisi omakotitaloa, jossa olisi harrastustilaa. 

Ap, M37. 

Et lähde parisuhteeseen, koska eroriski😂

Vierailija
24/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä iskin alemman tason muijan joka kuittaa puolta mun lainasta. Jätän sen ku korot laskee.

Suhtaudun tähän skeptisesti. Minullekin on sanottu, että miksi et ota naista talouteesi. Mutta nykypäivänä eroriski on suuri ja sitten olet kusessa helposti. Riski on helpompi minimoida siten, että ostaa sellaisen okt:n, jonka voi maksaa yksinkin. Tässä on esimerkiksi kiikarissa 1992 valmistunut hirsitalo. On vähän syrjässä, mutta omalle työpaikalle 30km matka ja saa tehdä etätöitäkin. Etätyöaikana ei ole niin väliä missä asunto on, kun ei tarvi joka päivä kulkea. Joka tapauksessa nytkin tarvitsee maksaa 580e vuokraa, joten miksipä ei sitten katsoisi omakotitaloa, jossa olisi harrastustilaa. 

Ap, M37. 

Et lähde parisuhteeseen, koska eroriski😂

Tulkitsin niin että ei osta ylikallista taloa jonka maksamiseen vaaditaan kaksi henkilöä, koska eroriski.

Vierailija
25/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja erotessa ostat sen ulos siitä, ehkä jopa kalliimmalla kuin mitä itse maksoit. Kelpo suunnitelma.

Vierailija
26/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaudu myös siihen, että jos isompaa remontin tarvetta ilmenee, pankin vakuusarvo sun talolle saattaa olla vähäinen varsinkin jos se on syrjässä. Mieti jo valmiiksi mistä tarvitessa saa rempparahaa, täytyykö ottaa kulutusluotto jos pankki ei myönnä remonttilainaa enää asuntolainan päälle.

Kerrostaloissa maksetaan vastiketta. Jokaisen omakotiasujan pitäisi ymmärtää myös ns. vastikkeen maksu itselleen. Itse laitan joka kuukausin2,5 e /neliö säästöön. Kun tulee isompaa tai pienempää, otan rahat sieltä.

Ei niistä hoitovastikkeistakaan kovin isoja remontteja maksella. Kyllä ne vähänkään isommat remontit tulee osakkeenomistajien maksettavaksi kerrostalossakin vastikkeen lisäksi. Joku maksaa säästöillä, joku taloyhtiön lainalla rahoitusvastikkeen muodossa, joku jotenkin muuten, jollain ei ole varaa maksaa mitenkään.

No tuolla systeemillä minä maksoin mm 40 000 euron kattoremontin pari vuotta sitten. Aloin kerryttää rahaa tilille jo 20 vuotta sitten.

Vierailija
27/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuolla systeemillä minä maksoin mm 40 000 euron kattoremontin pari vuotta sitten. Aloin kerryttää rahaa tilille jo 20 vuotta sitten.

Totta kai kannatan säästämistä, oli asumismuoto mikä tahansa. Mutta vertauksesi vastikkeen maksuun kerrostaloissa ontuu. Se vastike kattaa ylläpidon, ei varsinkaan isompia remontteja. Myös kerrostaloasukkaan kannattaisi säästää sen vastikkeen lisäksi.

Vierailija
28/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oket pohjasakkaa, kun luokittelet ihmisiä.

Vierailija
29/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, M37. 

Et kyllä saa 37-vuotiaana mitään 35 vuoden laina-aikaa🙄 Johan olisit 72 kun laina maksettu. Me otettiin talolaina (200k) 39/40 vuotiaina ja 20v laina-aika saatiin..

Vierailija
30/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa esim. 1970 - luvun putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutus korvaa kyllä kastunutta lattiaa jne., mutta putket pitää itse maksaa, kyllä ne ainakin 6000 maksaa.

Osalla eläkeläisistä näyttää olevan remontoimattomia taloja.

Vierailija
31/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloussanomissa joku kommentoija kirjoitti, että 1980 - luvun taloon kattoremontti oli maksanut yli 20 000 euroa, kun oli asbestia.

Vierailija
32/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on nostamassa kiinteistöveroa asuntojen nykyhintojen tasolle.

Vierailija
33/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa esim. 1970 - luvun putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutus korvaa kyllä kastunutta lattiaa jne., mutta putket pitää itse maksaa, kyllä ne ainakin 6000 maksaa.

Eläkeläinen ei välttämättä saa remonttilainaa ja myynnissä 5 vuoden home vastuu.

Vierailija
34/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei välttämättä saa remonttilainaa ja myynnissä 5 vuoden home vastuu.

Myyntivastuu jää myös perikunnille eikä kaikkia asuntoja saa myytyä, työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä kaikki saa asuntolainaa.

Vierailija
35/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ole tuottanut ongelmia maksaa yksin lainanlyhennystä, vaan sen päälle tulevia remonttikuluja ja nyt sähkön hintojen nousu ahdistaa. Olen kohta kymmenen vuotta asunut havittelemasi hintaluokan vanhassa talossa. Toivottavasti löydät talon joka ei vaadi yhtä paljon laittoa kuin tämä. Rakenteissa piileviin yllätyksiin ja talven lämmityskuluihin kannattaa varautua jatkuvalla säästämisellä.

Puulämmitys on nykypäivänä in. Varsinkin kun itsellä osuus metsiin, voi hakea polttopuuta. Ja vaikka ei olisi osuutta tai ei omista metsää, niin aika monen tahon metsästä hakkuiden jäljiltä saa hakea kun kysyy luvan. Esimerkiksi seurakuntien metsistä. 

ap

Hyvä juttu jos saat puuta kätevästi ja halvalla. Mullakin on tulisijoja ja jonkin verran poltan puuta, mutta silti sähkönkulutus voi olla suurta vanhassa talossa.

Valaise enemmän, miten sähkönkulutus voi olla vanhassa talossa suurta? Minulla on sata vuotta wanha kivitalo ja jo 5-6 vuotta sitten laitettiin puulämmitys sellaiseksi, että sillä pärjää hyvin ilman sähköä ja kaasua. 

Tähän mennessä on sähkölaskuni ollut n. 40 euroa/kk. Talo on 150 neliötä ja lämpötila talvella sisätiloissa kaikkialla 18 astetta, koska lämpimämpää en voi sietää. 

Vierailija
36/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, M37. 

Et kyllä saa 37-vuotiaana mitään 35 vuoden laina-aikaa🙄 Johan olisit 72 kun laina maksettu. Me otettiin talolaina (200k) 39/40 vuotiaina ja 20v laina-aika saatiin..

Minä otin yksin pari vuotta sitten lainan 26 vuoden laina-ajalla ja olen 66, kun laina maksettu. Ei millään tavalla edes vihjattu, että asiassa olisi jokin ongelma.

Vierailija
37/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin pitkä laina-aika? Tuolla palkalla maksaisit paljon nopeammin.

Olen eri, mutta otin 30 vuoden lainan varmuuden vuoksi, mutta nyt laina tulee maksettua 18 vuodessa alhaisten korkojen takia. Vielä kolme vuotta jäljellä. 

Vierailija
38/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katto vuotaa eikä taloa heti korjata niin se on pilalla.

Vierailija
39/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katto vuotaa eikä taloa heti korjata niin se on pilalla.

40 työvuotta hukkaan.

Vierailija
40/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutuksessa on ikäpoistot. Jos vanhaan taloon maksettaisiin putkiremontti niin kuka tekisi putkiremonttia enää omilla rahoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi