Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka asutte omakotitalossa yksin, miten selviätte lainanlyhennyksestä?

Vierailija
02.08.2022 |

Omat tulot 3700e/k ja suunnittelin ostavani omakotitalon itsekseni. Budjetti 130k-150k länsirannikolta, kaukana pk-seudulta ja haja-asutusalueelta. Onko tuollaiseen lainamäärään mahkuja näillä tuloilla? Perintönä on osuus osakeyhtiöstä, joka omistaa metsää 250h, kaippa noita voisi vakuutena käyttää. Luonnollisesti 35-vuoden laina-ajalla. Pankin kanssa neuvottelua saattaa helpottaa vakaa virka valtiolla.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuoden laina-ajalla ja tuolla lainamäärällä kuukausierä jää tosi maltilliseksi. Ihan varmasti lyhennyksestä selviät. Kiinnität vaan taloa ostaessasi huomiota kiinteisiin kuluihin.

Vakuudethan pankki haluaa. Pelkkä maksukyky ei riitä.

Vierailija
2/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä iskin alemman tason muijan joka kuittaa puolta mun lainasta. Jätän sen ku korot laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin työttömänä asunnon ja hinta oli 25k.laskettiin pankkivirkailijan kanssa et selviin 100e kk lyhennyksestä.

Vierailija
4/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin pitkä laina-aika? Tuolla palkalla maksaisit paljon nopeammin.

Vierailija
5/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Palkka reilut 8k.

Vierailija
6/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole tuottanut ongelmia maksaa yksin lainanlyhennystä, vaan sen päälle tulevia remonttikuluja ja nyt sähkön hintojen nousu ahdistaa. Olen kohta kymmenen vuotta asunut havittelemasi hintaluokan vanhassa talossa. Toivottavasti löydät talon joka ei vaadi yhtä paljon laittoa kuin tämä. Rakenteissa piileviin yllätyksiin ja talven lämmityskuluihin kannattaa varautua jatkuvalla säästämisellä.

Vierailija
7/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä iskin alemman tason muijan joka kuittaa puolta mun lainasta. Jätän sen ku korot laskee.

Suhtaudun tähän skeptisesti. Minullekin on sanottu, että miksi et ota naista talouteesi. Mutta nykypäivänä eroriski on suuri ja sitten olet kusessa helposti. Riski on helpompi minimoida siten, että ostaa sellaisen okt:n, jonka voi maksaa yksinkin. Tässä on esimerkiksi kiikarissa 1992 valmistunut hirsitalo. On vähän syrjässä, mutta omalle työpaikalle 30km matka ja saa tehdä etätöitäkin. Etätyöaikana ei ole niin väliä missä asunto on, kun ei tarvi joka päivä kulkea. Joka tapauksessa nytkin tarvitsee maksaa 580e vuokraa, joten miksipä ei sitten katsoisi omakotitaloa, jossa olisi harrastustilaa. 

Ap, M37. 

Vierailija
8/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selvinnyt. Ihmisellä jolla on ns jalat maassa on tapana selvitä.

Vierailija
9/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu myös siihen, että jos isompaa remontin tarvetta ilmenee, pankin vakuusarvo sun talolle saattaa olla vähäinen varsinkin jos se on syrjässä. Mieti jo valmiiksi mistä tarvitessa saa rempparahaa, täytyykö ottaa kulutusluotto jos pankki ei myönnä remonttilainaa enää asuntolainan päälle.

Vierailija
10/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ole tuottanut ongelmia maksaa yksin lainanlyhennystä, vaan sen päälle tulevia remonttikuluja ja nyt sähkön hintojen nousu ahdistaa. Olen kohta kymmenen vuotta asunut havittelemasi hintaluokan vanhassa talossa. Toivottavasti löydät talon joka ei vaadi yhtä paljon laittoa kuin tämä. Rakenteissa piileviin yllätyksiin ja talven lämmityskuluihin kannattaa varautua jatkuvalla säästämisellä.

Puulämmitys on nykypäivänä in. Varsinkin kun itsellä osuus metsiin, voi hakea polttopuuta. Ja vaikka ei olisi osuutta tai ei omista metsää, niin aika monen tahon metsästä hakkuiden jäljiltä saa hakea kun kysyy luvan. Esimerkiksi seurakuntien metsistä. 

ap

Vierailija
11/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni vähän hämmentää pitkät laina-ajat jotka johtaa siihen että sitä lainaa on vielä pitkään eläkeläisenä.

Olin 28v kun ostin 75ke omakotitalon. Lainaan jouduin ottamaan 35ke ja reilussa 7 vuodessa olin velaton.

Vierailija
12/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kaatua jo vakuuksiin. Osakeyhtiölaki kieltää vakuuden antamisen yksityishenkilölle eli osakeyhtiön metsää et voi käyttää vakuutena. Ja vaikka olisi yksityishenkilön omistuksessa niin kaikki pankit ei välttämättä hyväksy metsää vakuutena. Riippuu toki pankista, maaseudulla suhtaudutaan positiivisemmin kuin kaupungissa.

Tulotaso toki riittäisi tuollaisen lainan saamiseen, mutta varauduthan myös yllätyksiin joita okt:ssa väkisinkin tulee. Tympeää jos joutuu ottamaan kallista vakuudetonta luottoa jos vaikka katto pitää uusia. Toki suurin osa remonteista on ennakoitavissa (harvoin kattokaan yllättäen hajoaa, meilläkin suunniteltiin vuosia remppaa kun tiedettiin että käyttöikänsä päässä on) mutta aina jotain pientä tulee.

Yhteyttä vaan pankkiin, siellä varmasti osaavat tehdä laskelmaa, mihin rahkeesi riittää.

Vierailija
13/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä välttämättä edes saa noin pitkää laina-aikaa. Pankit suhtautuu nihkeästi haja-asutusalueella sijaitseviin taloihin, todennäköisesti 25 vuotta on ehdoton maksimi.

Vierailija
14/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puulämmitys on nykypäivänä in. Varsinkin kun itsellä osuus metsiin, voi hakea polttopuuta. Ja vaikka ei olisi osuutta tai ei omista metsää, niin aika monen tahon metsästä hakkuiden jäljiltä saa hakea kun kysyy luvan. Esimerkiksi seurakuntien metsistä. 

ap

Hyvä juttu jos saat puuta kätevästi ja halvalla. Mullakin on tulisijoja ja jonkin verran poltan puuta, mutta silti sähkönkulutus voi olla suurta vanhassa talossa.

Vierailija
15/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 125 000 lainaa, mulla oli 60 000 omaa rahaa, mikä riittikin vakuudeksi. Lyhennän reilut 600 kuussa. Asuinkustannukset siihen päälle vähemmän, 300-400 kuussa. Halpa ylläpitää. Uudehko niin suuria remonttitarpeita ei ole vielä ollut, mutta investointeja olen tehnyt.

Kai sulle säästöön jää tuosta palkasta? Ja sitä kautta saat omarahoitusosuutta kasvatettua?

Vierailija
16/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hyvä juttu jos saat puuta kätevästi ja halvalla. Mullakin on tulisijoja ja jonkin verran poltan puuta, mutta silti sähkönkulutus voi olla suurta vanhassa talossa.

Sähkö on niin itsestään selvä asia ettei monikaan edes ymmärrä mihin kaikkeen sitä tarvitaan. Minullekin naurettiin, kun sanoin ettei sähkökatkon aikana omakotitalossa vedetä edes vessaa.🤣

Vierailija
17/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lainanlyhennys?

Ai niin jotain sellaisia taisin maksaa aikoinaan vähän aikaa itsekin kun ostin sinkkuna talon 1990-luvun laman aikaan jolloin asuntojen hinnat olivat viimeisen kerran linjassa palkansaajan tulojen kanssa.

Huvittavaa miten olemattoman pieni persaukinen kansa pinta-alaltaan Euroopan suurimpiin kuuluvissa maissa joutuu pakkaumaan pikkuruisiin elemnttikoppeihin luotuaan sellaisen asuntokuplan jonka rinnalla 1989 hintatasokin alkaa vaikuttaa edulliselta.

Vierailija
18/49 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän syrjässä on huono juttu. Varaudu, ettet saa myytyä. Voisitko kuvitella asuvasi siinä lopun elämääsi? Entäs jos työsi vaihtuu ?

Vierailija
19/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu myös siihen, että jos isompaa remontin tarvetta ilmenee, pankin vakuusarvo sun talolle saattaa olla vähäinen varsinkin jos se on syrjässä. Mieti jo valmiiksi mistä tarvitessa saa rempparahaa, täytyykö ottaa kulutusluotto jos pankki ei myönnä remonttilainaa enää asuntolainan päälle.

Kerrostaloissa maksetaan vastiketta. Jokaisen omakotiasujan pitäisi ymmärtää myös ns. vastikkeen maksu itselleen. Itse laitan joka kuukausin2,5 e /neliö säästöön. Kun tulee isompaa tai pienempää, otan rahat sieltä.

Vierailija
20/49 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kaatua jo vakuuksiin. Osakeyhtiölaki kieltää vakuuden antamisen yksityishenkilölle eli osakeyhtiön metsää et voi käyttää vakuutena. Ja vaikka olisi yksityishenkilön omistuksessa niin kaikki pankit ei välttämättä hyväksy metsää vakuutena. Riippuu toki pankista, maaseudulla suhtaudutaan positiivisemmin kuin kaupungissa.

Tulotaso toki riittäisi tuollaisen lainan saamiseen, mutta varauduthan myös yllätyksiin joita okt:ssa väkisinkin tulee. Tympeää jos joutuu ottamaan kallista vakuudetonta luottoa jos vaikka katto pitää uusia. Toki suurin osa remonteista on ennakoitavissa (harvoin kattokaan yllättäen hajoaa, meilläkin suunniteltiin vuosia remppaa kun tiedettiin että käyttöikänsä päässä on) mutta aina jotain pientä tulee.

Yhteyttä vaan pankkiin, siellä varmasti osaavat tehdä laskelmaa, mihin rahkeesi riittää.

Ostotilanteessa talo tulisi tutkia sen verran huolella, ettei tule yllätyksiä. Myrskytuhot ovat yllätyksiä, mutta kyllä remonttitarvetta on helppo arvioida ammattitaitoisessa kuntatarkastuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi