Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022
Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.
Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.
Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…
Kommentit (1931)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi hakea kun pääsy on kohdallani mahdotonta. Tällä hetkellä olen työtön, mutta aikaisempi amk-tutkinto löytyy, joten en ole ensikertalainen ja ikivanha lukio/ylioppilastodistuksenikin on huono. Olen lisäksi opiskelijaksi jo vanhakin. Harmi, että toisella amk-tutkinnolla ei voi tässä hakea. Sosionomin koulutus lähinnä kiinnostaisi.
Mikä juttu tää on mitä täällä näkee kommenteissa usein, että ei voi hakea jos ei ole ensikertalainen. Mikä ihmeen fiksaatio siihen ensikertalaisuuteen oikein on?
Niin voihan sitä hakea, mutta kyllähän nämä ylimitoitetut ensikertalaisuuskiintiöt tekevät pääsyn todella vaikeaksi. Lisäksi jos jollain ihmeellä pääset sisään, niin olet luultavasti luokkasi ainoa "iäkäs" ja tunnet itsesi ulkopuoliseksi ja vanhaksi.
Nimim. eri
Aikuiselle ihmiselle ei voi olla minkään tasoinen ongelma olla ulkopuolinen ja vanha jossain opiskelijaporukassa. Ainoastaan nuorisolle on ongelma kaikenmoiset tuntemukset ja ulkopuolisuudet.
Riippuu varmasti alasta, mutta kyllä se voi olla pahakin ongelma jos tulevat työpiirit on todella pienet ja verkostoituminen pitäisi aloittaa heti ensimmäisenä opiskelupäivänä. Lisäksi joissain paikoissa on todella paljon pari- ja ryhmätöitä, joita on todella kurja tehdä jos ei ole hyvissä väleissä toisten kanssa. Riippuu se tietysti vähän luonteestakin, joillekin sosiaaliset suhteet on helpompaa. En kyllä koe että se olisi iästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku osallistumassa valintakurssille?
Ainakin SAMKiin on mahdollisuus päästä osallistumatta AMK-valintakokeeseen, vaikkei todistuksellakaan pääsisi.
Kannattaa katsoa hakijoiden määrä.
Liian vanhalla todistuksella ei pääse todistusvalintaan, vaan on mentävä pääsykokeeseen...
Vierailija kirjoitti:
Liian vanhalla todistuksella ei pääse todistusvalintaan, vaan on mentävä pääsykokeeseen...
Vanhalla yo-todistuksella pääsee. Tosin yleisreaalista ei saa pisteitä, että tosi hyvä pitää muun todistuksen olla.
Kannattaa hakea, koska ei maksa vaivaa kun netissä saa sen sen tehtyä. Itsellä viimeksi näin pääsin hakemiini amk-tutkintojen pisterajan läpi, mutta siihen yhteeen hakemaani YO-alalle ei ollut toivoakaan. En kylläkään mennyt pääsykokeisiin, joten kymmenen vuotta vanha ylioppilastodistus riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi hakea kun pääsy on kohdallani mahdotonta. Tällä hetkellä olen työtön, mutta aikaisempi amk-tutkinto löytyy, joten en ole ensikertalainen ja ikivanha lukio/ylioppilastodistuksenikin on huono. Olen lisäksi opiskelijaksi jo vanhakin. Harmi, että toisella amk-tutkinnolla ei voi tässä hakea. Sosionomin koulutus lähinnä kiinnostaisi.
Yo-todistusta voi käydä korottamassa. Entä oletko tutustunut polkuopintoihin?
Tosi moni opiskelija on nykypäivänä "vanha".
Olen kyllä miettinyt arvosanojen korottamistakin, mutta kirjoitin ylioppilaaksi jo aikana, jolloin kaikki kokeet tehtiin vielä käsin ja jolloin oli vielä yksi reaalikoe. Monimutkaiseksi tuo korottaminen siis menisi. En osaa käyttää tuota järjestelmää, eikä kokeiden tekemisestä sähköisesti ole mitään kokemustakaan. Lisäksi pitäisi kirjoittaa useampi reaaliaine ja englanti taas on nykyään niin mahdottoman vaikea koe, että mahdollisuuksia puutteellisella ja unohdetulla englannilla ei ole. Parempi siis antaa vaan olla. Ja ai niin,en edes omista tuon järjestelmän kanssa yhteensopivaa tietokonetta.
Sama juttu itsellä. Olen melkein 50v. Yo- todistus vuodelta 96. En varmaan osaisi tehdä sähköisesti koetta. Itse opiskelun luulisin sujuvan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea, koska ei maksa vaivaa kun netissä saa sen sen tehtyä. Itsellä viimeksi näin pääsin hakemiini amk-tutkintojen pisterajan läpi, mutta siihen yhteeen hakemaani YO-alalle ei ollut toivoakaan. En kylläkään mennyt pääsykokeisiin, joten kymmenen vuotta vanha ylioppilastodistus riitti.
Minun huonolla yo-todistuksella vuodelta -95 ei pääse mihinkään, joten joudun aina yrittämään pääsykoekiintiössä ei-ensikertalaisena, eli mahkut ei kovin hyvät ole. Haen kyllä melkein joka haussa, johan se käy harrastuksestakin. En siis ole tuo joka sanoi ettei viitsi hakea.
Onko täällä muita ammattikoulutodistuksella hakijoita? Itse haen sosionomiksi. Millä pisteillä voisi päästä todistusvalinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita ammattikoulutodistuksella hakijoita? Itse haen sosionomiksi. Millä pisteillä voisi päästä todistusvalinnalla?
Ammattitodistuksille on niin pienet kiintiöt, että pääsääntöisesti pitää olla yli 100 pistettä, jopa yli 120.
Vipunen näyttää toimivan. Viime syksynä ei toiminut.
Hyvin on hakijoita jo kertynyt.
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä vipusta tarkastellaan jos haluan katsoa tämän syksyn hakijamääriä?
miten niin voi laittaa useamman hakukohteen? Mulla sai laitta vain yhden
Vierailija kirjoitti:
miten niin voi laittaa useamman hakukohteen? Mulla sai laitta vain yhden
Samalla tavalla kuin sen ensimmäisenkin. Kirjoitat haluamasi kohteen hakuun (ellei nyt ole sama kohde niin, että on haettuna jo kaikki kätilöt tms.) ja klikkaat siitä "Lisää".
Hakemusta voi käydä muokkaamassa ja täydentämässä niin kauan kuin haku on auki.
Minne porukka on jo hakenut? Itse hain terveydenhoitajaksi mikkeliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä vipusta tarkastellaan jos haluan katsoa tämän syksyn hakijamääriä?
Tietokoneella saa sivupalkkiin valikoita. Sieltä valitaan alkamisvuodeksi 2023 (koska opinnot alkavat silloin) ja jos haluaa yksinkertaisemman näkymän, valitsee myös yhteishaun. Erillishaussa kun on kaikenlaista avoimen väylää ja palautettuja opinto-oikeuksia.
Siinä ne sitten tulevat.
Mä olen hakemassa ammattikouluntodistuksella! Mulla pisteitä 131, eli ihan ok. Haen tradeksi ja alimmat pisteet pyörinyt viimevuosina 119-138, eli aika välimaastossa olen. (Hki aika korkeet pisteet vaaditaan..) Mun pisteillä olis viimevuonna päässyt tosi moneenkin koulutukseen. Oon tosi yllättynyt, koska oon valmistunut 6v sitten amiksesta ja painanu vaan duunia. Aloin perehtymään noihin pisteisiini ja tajusin että hitto, mullahan ois mahiksia amkiin.
https://www.todistusvalinta.fi/ammatillinen-laskuri
Kannattaa käydä tuolla kattelee mihin sun pisteet ois viimevuonna riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hakemassa ammattikouluntodistuksella! Mulla pisteitä 131, eli ihan ok. Haen tradeksi ja alimmat pisteet pyörinyt viimevuosina 119-138, eli aika välimaastossa olen. (Hki aika korkeet pisteet vaaditaan..) Mun pisteillä olis viimevuonna päässyt tosi moneenkin koulutukseen. Oon tosi yllättynyt, koska oon valmistunut 6v sitten amiksesta ja painanu vaan duunia. Aloin perehtymään noihin pisteisiini ja tajusin että hitto, mullahan ois mahiksia amkiin.
https://www.todistusvalinta.fi/ammatillinen-laskuri
Kannattaa käydä tuolla kattelee mihin sun pisteet ois viimevuonna riittänyt.
Tsemppiä sulle! Varmasti jonnekin pääset! Pk-seudulle luonnollisesti korkeammat pisteet, kun moni asuu jo valmiiksi ja osa tahtoo työmarkkinoiden perässä muuttaa.
AMK-opinnot toisaalta liudentuvat koko ajan kohti monimuotoa. Ekana vuotena on lähikursseja, mutta tokana vuonna ollaan harkoissa ja kolmosella kirjoitetaan opparia. Lähiopetuksen tarve vähenee koko ajan.
Nonni! Nyt on hakuaika päättynyt, toivottavasti kaikki muistivat hakea!
Yläpeukuta tätä viestiä, jos uskot pääseväsi todistuksella, alapeukuta, jos tiedät tai uskot valintakokeen odottavan.
Aina voi hakea, mutta hoitoalan paikkoihin on tosi vaikea päästä, jos ei ole ensikertalainen. Ongelmaa syventää se, että ei-ensikertalainen hakija on usein keski-ikäinen, jolla on elämä ja perhe jossain isossa kaupungissa. Isojen kaupunkien kouluihin on korkeammat pisterajat kuin jonnekin Kajaaniin, mutta Helsingistä tai Turusta on hyvin hankala lähteä matalampien pisteiden perässä sinne asti. Nyt koronasulkujen päätyttyä on hankala ennakoida minkä verran lähiopetusta tulee olemaan.
Syy korkeisiin pisterajoihin juuri hoitoalalle on tietenkin alan hyvä työllistävyys.