Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2475)

Vierailija
2181/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki muutkin ihanat Murteelaiset

Ihan pikasesti vain kirjoitan. Migreeni on jokapäiväinen vieras, jota en haluaisi vastaanottaa ollenkaan. Ulkona piipahdan välillä vähän parempina päivinä, eli silloin kun jaksan pyykkiä pestä, jolloin vien ne ulos kuivumaan ja haen illalla sisälle. Nekin lyhyet hellehetket tuntuvat olevan keholleni liikaa.

Saiko, mietit, olisiko minulle jotain lääkettä tähän vaivaan, mutta ei ole. Olen sikäli harvinainen, mutten ainoa. Moni neurologi on yrittänyt etsiä minulle lääkettä, joka ei laskisi verenpainetta, sillä se on minulla tosi matala luonnostaan, mutta ei sellaista löydy tai lääkkeessä on muuta ainetta, jolle olen allerginen, joten näillä mennään, eli parasetamolilla ja välillä Ibutabseilla - sama vaikuttava aine kuin Buranassa. 

Lepakkoja en ole koskaan livenä nähnyt. Joskus luin varoituksen, ettei lepakkoon saa koskea, jos sattuisi sellaisen löytämään vaikka loukkaantuneena, koska siitä voi saada itselleen jonkun sairauden, jonka nimeä en muista.

Mieheni retkeilee ja tekee pieniä matkoja yksikseen. Olen iloinen hänen puolestaan, että hän vielä pääsee kodin ulkopuolelle ja voi iloita kesästä, ja kaikista muistakin vuodenajoista. Toivon, että saisin sellaisen ihmeen vielä itsekin kokea.

Toivon kaikille hyviä kesäpäiviä, sellaisia kuin toivotte. :) Sofia

Vierailija
2182/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivää!

Vastaankin heti, on ukkosta luvattu ja se taas tarkoittaa sähkökatkoja tänne päin. Olkaa kaupunkilaiset onnellisia siitä, ettei teillä kaatuvat puut katko sähköä päiväkausiksi.

En nyt tarkkaan muista silmien valoilmiön alkua. Ehkä parisen kuukautta, muistelen.  Apteekissa kerroin silmätippoja ostaessani vilkkuvalosta. Farmaseutti sanoi, että kannattaa tutkituttaa silmät, koska ilmiö voi  kertoa vakavammista vaurioista. Sain melko pian ajan silmälääkärille, joka tutki silmät ja kertoi lasiaisen irtoamisesta ja antoi mukaan monisteen ilmiöstä. Irtoaminen on tapahtunut kummassakin silmässä. Joten se siitä! Olemattomia nokihiutaleita tai lentäviä kärpäsiä ei ole näkynyt aikoihin. 

Mustikoista vielä. Kerään litran, pari päivässä, koska lämpö on alkanut rasittaa. Mustikkametsä on ihan lähellä, joten poikkeaminen sinne ei vie aikaa. Nyt minulla on lauma kilpailijoita. Rastaiden pesintä onnistui hyvin ja nyt perhekunnat ovat terhakoina mättäiden kimpussa. Niillä on siivet, miksi eivät lennä kauemmas marjastamaan ja jätä vanhalle muorille pihan laidan puskat!

Kiitos Tilolle lepakkoviestistä. Ajattelin kirjoittaa samaa, mutta sinä ehdit ensin. Katselen mielelläni vesisiippojen saalistuslentoa rantasaunan kuistilta. Meidän puuvajan katossakin on ollut riippumassa lepakoita. Ei niistä ole mitään haittaa, päinvastoin syövät lentäviä hyönteisiä kuten Tilo kertoikin. Joskus on uutisoitu lepakoiden levittämästä rabieksesta, mutta tautihan tarttuu puremasta. Ei rauhaan jätetty lepakko hyökkää puremaan.

Saiko kysyi pyöräilystä. Pyörä on kunnossa, mutta pyöräily olisi yhtä Safarirallia. Hiekkatie pölyää kaameasti, lisäksi se on "nimismiehenkiharalla" , niin että nelipyöräinenkin tärisee ja meinaa karata käsistä. Lähimmälle päällystetielle on matkaa. Pyöräily onnistuu nyt turvallisimmin kuntopyörällä. Entisessä elämässä pakkasimme pyörät pakettiautoon ja ajoimme hyvien maastoteiden lähelle. Se oli silloin.

Miten helle vaikuttaa? Omasta puolestani sanon, että tyhmentävästi. Jo kaksi kertaa ostoslistan loppuun olen kirjoittanut sanan pankkiautomaatti. Kotivaraan kuuluisi jokunen kymppi käteistä. No ei ole, kun en muista mennä nostamaan :) 

Että tämmöistä tänään Miinalasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Miina lisätiedoista silmiin ym. liittyen. :) Sofia

Vierailija
2184/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin enemmän mustikassa, ihan tuossa lähimetsässä olis. Muutaman kerran oon käynyt, kantarellejä samalla. En vaan helteellä jaksa. Samassa metsässä on karhuhavaintoja ihan lähellä, paarmoja paljon.

Käytiin kaupassa äsken, kaksi sadekuuroa oli matkan varrella, kotipiha rutikuiva. Voi luontoressukkaa, rutikuivaa on. Kiva kun Miinakin on aktivoitunut, mukavaa lukea teidän juttuja

Mukavaa maanantain jatkoa

Aippa

Vierailija
2185/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla oon virkeä ihan pimiään saakka puuhastelen ulkona. Justii tultii kaupasta ja kellahin tähä sohvalle. Aamulla makasin takaterassilla viileässä. Siksi, että tuli kesäsairaus ja muutenkin kuuma vie voimia. Tää yskä on iha mahoton ei hetkee rauhassa, vissii keuhkoputkessa, ku kuuluu sellane vikinä ja röhinä. Jo monta päivää olt. Eiköhä tuo joskus hellitä. Vissii bakteeri- ja virusulehus sammaa aikaa. Jotekii hiastaa toimintaa, mut en mie periksi anna. Yskää ja yskää.

Eile illalla ei lepakoita näkynt. Kaks varpusta on uskollisest seuraamassa miun toimia. Iloista ol, ku näin kaks perhosta.

Pilviä pyörii täs ympärillä, mut ei taida saetta tehhä.

T. Saiko

Vierailija
2186/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaista paranemista Saikolle! <3 Sofia

Vierailija
2187/2475 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Sofia. Ja hyvvää vointia täs kuumuuvessa. Tännää melkoisesti aspiriinia ja nyt illalla reilusti parasetamoolia. Aspiriini selkeytti pään paksun olon. Kyl mie olinkii sekasii, auttaa kuumeeseen. Huomenna meinaan ottaa tavalliset toimet. Tännää oon lukent yhen romaanin, sellasta kevyttä sukukertomusta Australian oloissa. Ampiaiset ollit kerra pesän rakentanneet näihe välien kautta. Isäntä jahtas ne pois bensatrasselilla tai oliks siin humalluttavvaa sytytysnestettä. Vähä uhkarohkiaa on ampiaisten tehhä mei vintille pessää, heijjät kyl häädetään sopivalla keinolla.

Hyvvää tietoo lepakoista teillä. Mitehä pienistä koloista ne pääsevät läpi. Meil on toisis kohi melkei sentin rako aluslauvvoissa katon rajassa.

Aipalla on hyvät marjamaat, mut kuumus on raskasta. Entäs mite on vadelmien laita nyt?

Hyvvää olloo täs jatkuvassa kuumuuvessa. Valosat illat saavat mielellää jatkua. On nii kaunista ja kukat kukkiit kuumuuvesta huolimatta.

T. Saiko

Vierailija
2188/2475 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, otaha rauhallisesti. Toipumista. 

Vadelmia ei ole täs lähellä, pensaita kyllä on. Kävin eilen pienen lenkin metsässä kuitenkin, pari desiä syömämustikoita. Vettä kaipaavat. Olivat ihan lyhyessä varressa, tosi isoja. Nyt on pilvistä, pyykki pyörii. Lähen kattomaa yhen toisen paikan, kiva olis talven varalle kerätä. Oon varmaan kertonutkin mun herkun: luonnonjugurttia, mustikoita, ripaus sokeria, mysliä, cashew-pähkinöitä.

Puoliso ropaa autoa, hirmuiset paarmanpuremat oli selässään eilisen golfin jäliltä. Allergiaa. Minulla ei tule mitään jälkiä, vaikka kipeästi purevat. Mäkäräisistä jää jälet.

Nuo on kyl ikäviä, silmäongelmat. Äitin kanssa kävin silmäklinikalla useinkin. Onneksi itellä vaa kuivat silmät, pitäis muistaa tipattaa useammin.

Toimeliasta tiistaita, kohtuudella

Aippa

Vierailija
2189/2475 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko, lepakoista

Aika pienestä raosta lepakko mahtuu kulkemaan. Suomen yleisin pohjanlepakko painaa alle 30 grammaa eli ei ole koolla pilattu.

T. Tilo

Vierailija
2190/2475 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä vaa kuumempaa luvassa. On otettava hittaammi kaik, mie iltasella jaksan paremmin. Voi mahoto mite kaunis punane auringonlasku täs järven takan on olt, valokuvvaan  järveä toisinaa. Kävelen illalla myöhään iha hittaasti rannan suuntaan, täst on viis minuttii kävelyä, iso mäki alas ja sama hittaasti ylös takasii tullessa. Uimarannalle en oo ment, mut lenkkipolkuu joskus ajaan pyörällä.

Tääkii päivä saap omat tekemiset, Hitsin yskä, ku pittää koko ajan röhhii, mut oon muute iha virkiä.

Sofian jaksamisesta tahtosin kuulla.

Mustikat jäävät miult Herkkumaan valmiisii hilloihe, samoin lakkahillot myös. Miu mies tahtoo tehhä oikei kunnon täytekaakun omalla reseptillään. Oikei Oetker-kreemijauheesta 250 g voita ja marjoja päälle. Hyvä ku hää innostuu toisinaa, mut mie oon ain vapaaehtosest siivont jäljet. Yhteistyössä.

Tännää käyn tutkimassa vintin tarkkaan jos lepakot ovat sinne pesiytyneet (naapurin katoksessa niil ois enemmä tillaa). Muutekii täytyy toisinaa takastaa, et kaik on kunnossa. Kuumaa siel katon alapohjalla  on, jouvvun mönkimää kattotuolien välitse, kai se viel onnistuu.

Nyt ois paneuduttava muihi hommii. Olohuonenn ikkunat ois kyllä ohjelmassa, tosin jo jonkin aikaa.

Onko teil kalastavii tuttavii tai käyttäks itse kalastamassa?

T. Saiko

Vierailija
2191/2475 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä osunu sateet taaskaan tähän meiän kohalle. Voi itkutti. Kävin leffassa: Kesäkurja. Loistava leffa ja upeat maisemat.

Mites te muut helteitä hyvästelette? Huomenna kai 24 ja ensviikolle 22 ennustettu ja sateita - vihdoin. Ihan sopivaa mulle.

Ahomansikoita on muuten tänä kesänä ollut tosi pitkään. Vieläkin voi löytyä ihan tuoreita.

Aippa

Vierailija
2192/2475 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä osunu sateet taaskaan tähän meiän kohalle. Voi itkutti. Kävin leffassa: Kesäkurja. Loistava leffa ja upeat maisemat.

Mites te muut helteitä hyvästelette? Huomenna kai 24 ja ensviikolle 22 ennustettu ja sateita - vihdoin. Ihan sopivaa mulle.

Ahomansikoita on muuten tänä kesänä ollut tosi pitkään. Vieläkin voi löytyä ihan tuoreita.

Aippa

Ai niin kalastus: muutamana talvena käytiin useamman kerran pilkillä, kalaa tul ihan mukavasti. Viime talvena oli kahet kisat, 0 kalaa. Pienet voissa paistetut ahvenet on mun herkkua.

A.

Vierailija
2193/2475 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mite alotatte tään elokuun?

Mite on Sofia siulla olo ja kiireet? Vähemmälle on jäänt kuulumiset.

Tei kirjotukset ovat nii mukavaa luettavvaa, et toivoisin lissää vaik mite runsaasti.

Tännää ostin Tyrnihilloo, en millokaa oo ees maistant. Tyrni on piikkine pensas. Karviaisii on jo muutama uusissa varsissa. Karviaist levviivät helposti, samoin kuin mei luumupuut. Iha mahotonta ylimäärästä työtä teettäät, ku joutuu kaivamaa juuria pois. Ostin uuvven sahan, mut iha miulle itselle käyttöön. On meil sahhoi iha sähkösaha ja teleskooppisahakii, joilla hankalat sahhaamiset saap tehtyy. Tahon itse sahata luumupuita, se on uus asja miulle ja kiinnostaa. Tosin en tiijjä mite lyhveks sen koko ison puun saap sahata, et viel alkais tuottamaa satoa. Niissä on monta haaraa. Ei muuta, jos ei jatka kasvuu ni otetaa sit ens vuonna viel lyhyvemmäks.

Mite Sofia siulla viime vuonna se Rhododendronin leikkaamine onnistu? Tuliko uutta alkua, vai menehtyivätkö pensaat. Eile kaivoin kolme issoo alppiruusun juurakkoo pois. Sain perennoille tillaa. Alppiruusut olliit vanhoja ja leikkasin niitä oikein kovakouraisest viime vuonna, mut silti yrittiit viel kasvaa.

Lukulassiin/tietsikkalassiin takia käin silmälasiliikkeessä, 3 paria laseja ja yhestä maksetaa, siis näöntarkastuksessa. Hyvi tek tarkastuksen. Optikko meinas, et miulla on toisessa silmässä hieman silmänpaine noust, toisessa normaali. Ens viikolla optikko tahtoo uuvvestaa mitata silmänpaineen. Niin nyt sit mietin mite paine on pääst sinne silmään.

Ostin pienen lohen ja sen vileroivat, pääsin helpolla. Huomenna alkaa kalaruuvvan aika.

Kyllä kesä kuluu iha liian sukkelaa. Sen takia ku en saa mitekää niitä asjoita tehtyy mitä olin suunnitelt pitkän kuuman kesän aikana tekeväin. Kuumaa on  on iha liikaa. Täytyy vaa kohtuuvella toimii. Kaupoissa on viiliämpää, mut ei tiijjä mitä ostelisin. Pitkän trikoisen teepaijjan ostin justii alennusmyynnistä.

T. Saiko

Vierailija
2194/2475 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ain miun pittää kertoo lissää. On olt oikei antosii juttutuokioita iha vieraihe ihmisii kanssa joka päivä. Miu mies jaksaa istuu autossa, ku ostokset on tehty ja varttuu, et mie tulen juttuloiltain. 

On olt kiinalaisii, bangladeshilaisii, ja Grönlannissa käyneen ruovan kertomuksii, hänel myös ympär maalimaa kokemuksii. 3 viikkoo rahtilaivalla Austraaliaan. Hää ol laivalla töissä enemmä siel kirjallisissa toimissa.

Kovast ol keskustelluu, siitä mite tavaroihe kierrätys sujuu Kiinassa ja Bangladeshissa. Ja eihä se suju ollenkaa, ei ollenkaa. Nää ryhmät kaunistelliit oman maansa toimia. Kerroin mite meil on tarkkaa ja missä muualla oon seurant keirrätystä. Opiskelijoita ja osin alan johtaviin ammatteihin valmistuvia. On heillä työ saada "ei mitään kierrätystä eikä mitään lajittelua" toimimaan omissa suurissa kotimaissaan.

Saman iltaan näin TVstä dokumentin, sattumalta, mite justii näissä maissa on kuvottavat vuoret jätettä ja käyhät etsiit hyötykäyttöö ja sairastuus ties mihi tauteihi. Sit rakentaat kerrostaloja näihe roskavuorien päälle ja levittäät jätteen talojen alle. Silloin tuli yök-ajatus. Sinne pitäis mennä oikei EU-delegaation kanssa, ja ottaa ohjat kässiin. Sadat miljoonat ihmiset ja teollisuus jätteineen yhdessä. Ei sitä voi täältä käsin edes kuvitella.

Onko teil ajatuksii täst mahottomast kuluttamisest, meitä ku vahitaan ja tekijät ovat muualla? Ja, ja taas ovat kiinalaiset Euroopasta ostaneet suuria tuotantolaitoksia ja tekniikkajättejä. Siirtymä on  Kiinan suuntaan.

T. Saiko

Vierailija
2195/2475 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko,

Kirjoitat asiaa. Tänään just töissä yhen miehen kans muisteltiin, kun jugurtit tuli kauppoihin, 70 luvulla kaiketi. Maut oli suunnilleen mansikka ja hedelmäpommi. Tää mies oli suunnitellu, miten mukavaa olis jos olis paljon makuvaihtoehtoja. No, eipä arvannu, mitä toivoi! Nykyään on ihan järkyttävä määrä vaihtoehtoja vaikka mistä elintarvikkeesta. Pakosti tullee hävikkiä. Ja sitten tuo pintamuoti vaatteissa, kaikki kiinakrääsä, jonka ei ole tarkoituskaan kestää.

Kaikesta jugurttimäärästä huolimatta lemppari on luonnonjugurtti. Sekaan itse kerättyjä mustikoita tai puolukkasurvosta.

Ja roskaus! Voi taivahan taatto, mikä sotku on festareiden jäliltä. Miksi ei ihmiset osaa?

No tulipas paasausta taas. On muuten ihanan viileä, ulkona 18 ukkossateen jäljiltä, vihdoin saatiin vettä

Mukavaa viikonloppua kaikille

Aippa

Vierailija
2196/2475 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta

Lämpö on nousemasa + 30 asteeseen. Aamulla oli kaheksan aikaan +25.

Saiko, kiitos kysymästä. Alppiruusuista osa kupsahti jo syksyllä. Yhen jätin siinä toivosa, että se lähtis kasvuun kevväällä. Ei lähteny, joten poistin senki. Meillon palijo pensaita. Valitettavasti naapurin pensaista levis niihin ne tuholaiset. Näyttää, että neki pensaat menehtyy. Viime vuonna sain ne pelastettua, eli usiamman kerran tuholaiset hävitin, mutta nyt ku on näin helteistä, en pääse ulos niitä auttamaan. Oon kevväällä ne lannottanu ja vaihtanu osin mullat. Mies on niitä kastellu, että kestäsivät paremmin. 

Kiva, että te muut Murteelaiset voitte olla ulukona ja tavata ihimisiä. Soon ihana asia. Onneksi nämä helteekki joskus loppuu, niin kaikki ne ihimiset, itteni mukkaa lukien, ja toki elläimet, voivat sitte paremmi.

Toivon kaikille semmosta päivää, mikon kullekki mieluine. :) Sofia

Vierailija
2197/2475 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia hyvä ku ilmottelit ees vähäse. Jaksa ja jaksakaa helteistä kärsivät.

T. Saiko

Vierailija
2198/2475 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täällä taas. Meillä sataa nyt ihanasti, on niin raikas ilma. Toivottavasti Sofiankin seudulla sataa ja ilma viilennyt. Lämpötila on meillä 20 -aivan loistavaa.

Iltapäivälle ennustettu poutaa. Ehkä grillausta? 

Pahoittelen tuota aiempaa viestiäni, kun hiukan 'kuumenin'. Joskus vaan keittää yli nää tietyt asiat. Joskus varmaan kannattais lopettaa lukeminen ja uutisten seuraaminen, tietyt aiheet. Tämän päivän murhetta on tuo sota Ukrainassa, suurtyöttömyys, varsinkin nuorten ja luonnonvarat, mitkä hupenee kaiken maailman akkuihin ja sähkövempeleisiin.

No, en siis 'murehdi', mutta mietityttää...

Palaan kirjan pariin sateen ropistessa ikkunaan

Aippa

Vierailija
2199/2475 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sadetta tuli reilusti. Maa on nii möyhiä ja helppo työskennellä. Istutuksii tein ja juuria kaivoin pois. Kuivalla kelillä ei kannata voimia tuhlata sellaseen kaivamissee. Nyt on kaik istutettu , mitkä varttuit jo koko kesän. Äh mutta syksyllä sitte jaan perennoja. Tää on sellane kiertokulku. Älyäisinpä lopettaa, vähemmälläkii pärjäis pihatöissä.

No, mie se vast voin sannoo, et taas oon tääl kertomassa.

Suuri huoli on miulla tääl mei maassa se, että kaik alkaa olla pelkkää akku-tuotetta. Kaik on tehty muka helpommaks akkulaitteilla. Akkuja ja pattereita ja vaikka mitä. Isäntä ei hyväksy kertakäyttöpattereita taskulamppuihe eikä kelloihe eikä kameraan eikä, eikä... Hää ostaa vaa ladattavia pattereita, niitä voip käyttää nii monnee kertaa.

Hauskaa grillausta ja iltaa. Nyt on nautittava jos vaa on mahollista. Mie mänen tuonne pihalle jos varjon puolella  ois jotakii tekemistä.

T. Saiko

Vierailija
2200/2475 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, hellettä on tänäänkin. Onneksi saatiin reilusti sadetta. Kävin äsken mustikassa, käsin keräsin puhtaita 1/2 l. Hiukan oli osa nahkeita, ehkä syömämustikoita. Katson myöhemmin, jos parempia saan pakastukseen. Olipa hauska reissu, yksi naapuri, uusi, ajeli autolla vastaan ja vilkuitteli iloisasti. Metsässä oli toinen naapuri, muutama sana vaihdettiin mm. karhuista (liikkuu lähistöllä).

No eilen kirppari, löysin vanhan Tampellan pyyhkeen kuvalla ja tekstillä: Issäin olj aamu-uninen, äitiin olj iltauninen, mie raukka tulin molempiin. Kuvassa naisihminen haukottelee yöpaidassaan. Meillä oli kotona ennen tämä.

Leffa: 100 litraa sahtia ja vieraana Pirjo Lonka. Vaude. Upea kokemus, leffa avautui lisää tokalla kertaa. Se torstain leffa oli Kesäkirja, aiemmassa viestissä Kesäkurja!

Nyt istun varjossa, tuuli viilentää. Otin jääkylmän keskioluen, mietin ruokapuolta: tekiskö salaatin, kaivelisko pakastinta vai mitä? Puoliso on isolla kirkolla, tullee alkuviikosta tänne.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin yeillä, viilenikö jo säät Sofian seudulla? Ootko Saiko yskästä toipunu, mitäs kuuluu Tilo ja Miina?

Kirjotelkaahan, kun ehitte, jää on niin mukava ketju kukea

Aippa