Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroon alkoholista omin voimin, oletteko onnistuneet?

Vierailija
02.08.2022 |

En kehtaa mennä tässä pikkukaupungissa AA-kerhoon, vaikka asunkin heidän kerhotilansa lähellä. Ihan varmasti juorut alkavat kulkea, vaikka amerikkalaisissa elokuvissa niissä pysytäänkin aina täysin lojaaleina toisille. Olen sellaisessa julkisessa roolissa tässä pitäjässä, että en vaan kehtaisi mennä tuollaiseen seuraan.

Olen 40-vuotias nainen ja juon aika lailla. Joka ilta tai joka toinen ilta muutama olut tai puolisen litraa viiniä. Niin, että väsähdän aikaisin ja menen nukkumaan huonoja yöunia, herätäkseni aamuyöllä morkkikseen. Kiloja kertyy ja masennus uhkaa... silti aina viiden aikaan menen Alkoon ostamaan lisää.

Olisi kiva kuulla kertomuksia (tosia sellaisia), miten olette pyristelleet tissuttelusta eroon omin voimin. Edes ystäville en ole kertonut ongelmastani. Se ei päälle päin kai näy, koska juopottelen yksin kotona.

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta kaikille! Täällä paistaa aurinko ja olo on kirkas ja positiivinen. Koirakin pääsee tänään pidemmälle lenkille.

En juonut eilenkään mitään! Ihan uskomatonta.

Vierailija
122/161 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin AA:ssa pari ensimmäistä vuotta. Aluksi lähes joka ilta ja siitä käynnit harvenivat niin, että seuraavan kahden vuoden jälkeen kävin hädin tuskin kerran kuukaudessa, jotenkin kai vieraannuin siitä, enkä ole muutamaan vuoteen käynyt kertaakaan, en vain ole tuntenut tarvetta. Silti AA oli alkuaikana ehdottomasti se, joka minut piti raittiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä numero 8 alkamassa. Se on perjantai mutta olo on luottavainen, etten korkkaa.

Mitenkä muilla? Pystyykö viikonlopun olemaan juomatta jotain?

Jos pystyy, niin maanantaina on ihan mahtava olo!

Vierailija
124/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut mutta vähentänyt. Tunnistan tuon AP:n tilan jossa juo sen verran että yöunet menee pilalle, oon nyt juonut sen kynnyksen ali kun ennemmin join pitkään sen kynnyksen yli. Terveydellehän tuo juominen on kuulemma pahaksi ei siitä muuten mitään haittaa olisi.

Vierailija
125/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin alkoholin juomisen vasta , kun aloitin yliopistolla opiskelun. Eli v 1985.

Sehän tiedetään, miten kosteaa se aika on.

Opiskeluaikana menin töihin ravintola-alalle: vielä kosteampaa.

Siitäpä se homma sitten lähti. Aina otetaan, kaikki ystävät ja tuttavapariskuntien illanvietoissa otetaan, mökillä lomailu, ulkomaanmatkat, joka paikassa maistellaan ja kilistellään ja puhutaan eri viineistä, viskeistä ja konjakeista.

Nyt on vuosikymmeniä kulunut. En osaa muiden ikäisteni tilanteesta sanoa, mutta itselläni on viininjuominen ja (tilaisuuden salliessa) tukevan humalan ottaminen aivan liiallista. Lisänä lomakaudet jatkuvaa pimplaamista.

Lähinnä alkaa näkyä ulkomuodossa, sitten menee toipuessa päiviä ihan hukkaan. Ja onhan terveyskin kohta vaakalaudalla.

Jotain pitää tehdä!

Tilasin alkon tilausvalikoimasta 80 eurolla alkoholittomia juomia, ja yllätyksekseni ne toimii, jollain kumman tavalla.

Minulla pullo, kaadan siitä lasiin ihan samannäköistä ja -makuista juomaa kuin tuhansia kertoja ennenkin. Pystyn näköjään tällä hämäystaktiikalla huijaamaan itseäni ja (kuluneita) aivoratojani, etten juokaan humalaa.

Seuraavana aamuna olen niin onnellinen!

Tätä pitää jatkaa.

Toivon tsemppiä ja hyviä keinoja vähentää kaikille meille , jotka ovat huolestuneet juomisestaan.

Vierailija
126/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo aivan paatunut liikakäyttäjä- Joka ainut ilta six päckin verran olutta ja viikonloppuina pullo pari terävää siihen päälle. Työni olin tosin aina hoitanut ilman rokulipäiviä, mutta muutama tuttu ja julkkis julisti niin sitä raittiuttaan, niin ajattelin ,että jos nuo mua tyhmemmät siinä onnistuu, niin miksen sitten minä. Nyt on mennyt kaksi vuotta ilman tipan tippaa, ja täysin omin avuin. Mikään AA  kerho ei olis tullut mitenkään kyseeseen. En koskaan halua avata elämäntilanteitani sivullisille, ventovieraille ihmisille. Röökaamisenkin lopetin samalla itsekurilla useita kymmeniä vuosia sitten

Vierailija
127/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lopettanut mutta vähentänyt. Tunnistan tuon AP:n tilan jossa juo sen verran että yöunet menee pilalle, oon nyt juonut sen kynnyksen ali kun ennemmin join pitkään sen kynnyksen yli. Terveydellehän tuo juominen on kuulemma pahaksi ei siitä muuten mitään haittaa olisi.

Mulla on sellaista haittaa, että useimmiten musta tulee täysi ääliö. Viimeisin tapaus parin viikon takaa ja päätin et nyt saa riittää. Mä en halua olla sellainen ihminen kuin olen kännissä. Ja en siis tietenkään osaa juoda kohtuudella, että sekin vielä.

Vierailija
128/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain yksinkertaisesti lopetin. Tosin vannomatta sen kummemmin sitä että eiliset olivat elämäni viimeiset ryypyt, mutta kaksi ja puoli vuotta on mennyt eikä yhtään tee mieli hankkia morkkista ja krapulaa.

Suosittelen että keksit iltaasi jotain muuta tekemistä tissuttelun sijaan, ala vaikka käydä lenkillä, ensin vaikka kävellen ja sitten jos siltä tuntuu niin alat juosta. Juoksuunkin jää koukkuun, mutta sillä ei ole haittavaikutuksia mikäli välttyy loukkaantumisilta.

Vierailija
129/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet täällä sanoo ettei näy ulospäin että alkoa kuluu riskirajoilla. Tätä en kyllä usko, ihan omankin naaman ja varsinkin keskivartalon profiilia tarkastellessa. Valitettavasti.

Paitsi että ehkä teillä jotka ovat vielä n alle 35v.

Olin raitis vuoden ajan mutta alkusyksystä lähdin hoitamaan stressiä väärin eli viinillä ja oluella. Join 2-4 annosta päivässä lähes joka päivä 2 kk ajan. Muuten mulla on tosi terve ja liikunnallinen elämäntapa.

Nyt olen ollut kolme viikkoa raittiina ja teidän kaikkien pitäisi nähdä mun naamakuvat. Kolme viikkoa sitten kasvojani peitti noin sentin kerros pöhötystä, posket olivat pallot, leukalinja yhdistelmä turvotusta ja piparkakkumaisena roikkuvaa ihoa, silmät olivat surulliset ja kuolleet. Itketti oma peilikuva ja onneksi olen niin pinnallinen, että se palautti raittiuden pariin.

Isäni (!!!) kysyi multa eilen, kuinka olen viime aikoina näyttänyt niin pirteältä. Ei ole koskaan kommentoinut ulkonäköäni.

Painoa on pudonnut 2,5 kg, leukalinja näkyy taas terävänä, posket eivät roiku, nasolabiaalijuonteet ovat puolta pienemmät, poskipäiden ihohuokoset näyttävät pienenevät päivä päivältä, ihon väri on tasainen, nenä ei punoita. Silmän alla ei enää näytä olevan mustaa kuoppaa, vaan kasvojen iho näyttää olevan yhtä tasaista pintaa.

Mä oikeasti näen paljon pienemmätkin juomisen merkit myös muiden kasvoilla, ilmeestä ja ihon kosteusköyhyydestä tai pinkeydestä lähtien. Varsinkin, mitä tutumpi ihminen on.

Vierailija
130/161 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen ollut vuoden täysin raittiina aivan omalla päätöksellä, joskus juomattomuus on johtunut pitkästä lääkekuurista. Nykyisin yritän varoa ottamasta arkisin sitä yhtäkään, etten ole kohta hakemasssa lähikaupasta täydennystä. Repsahduksia kuitenkin tulee varsinkin loma-aikoina ja etätöitä tehdessä.

Juomiseni lisääntyi työuupumuksen myötä eikä alkoholi tietenkään ole oikea lääke siinä tilanteessa. Masentaa vain lisää ja väsyttää, kun ei nuku kunnolla. Asioita jää tekemättä ja hävettää. Lihonut en ole, koska jos juon en syö. Ei maita ruoka juodessa eikä seuraavana päivänä.

Mutta melkein jatkuvasti saa ikään kuin vahtia itseään. Olen huomannut, että jos vain pääsen iltayhdeksään asti ottamatta mitään, niin sitten ei enää tee mielikään. Onneksi asun kaukana baareista.

Tupakasta pääsin aikanaan eroon vain päättämällä, että nyt se on loppu. Poltin paljon, mutta en tarvinnut mitään nikotiinivalmisteita. Alkoholin välttely vaatii lujempaa tahdonvoimaa ja kaikenlaista toimintaa liikunnasta suursiivoukseen.

Vierailija
131/161 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukiton maaliskuu menossa, uskomatonta!

Vuosi sitten en päässyt edes täyttä viikkoa ilman virkistävää , isoa, viinilasillista. Josta saisi syyn ottaa vähän konjakkia kylkeen, ihan vaan iltanapsuksi..Ja sama uudestaan ja sitten viikonloppuna vähän enemmän.

Ensi viikolla voi tehdä tiukkaa. Toivon kauniita ja kirkkaita ulkoiluilmoja, olen jo luvannut koiralleni, että mökillä tehdään pitkiä lenkkejä.

Tsemppiä kaikille meille, jotka yritetään saada tätä lipittämistä kontrolliin!

Vierailija
132/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tänään voidaan tällä rintamalla? Mitä oli lasissa eilen, menikö enemmän kuin olit suunnitellut, onko jopa siirrytty siihen vaiheeseen, että on jemmapullo jossain antamassa vähän vauhtia hommaan?

Tiedän että meitä on tuhansia, taas tänään herää takkuisen yön jälkeen ja ajattelee vaan, että kylläpä tuo työviikko väsyttää ja aiheuttaa stressiä. Onhan se niinkin, mutta se viinipullo tai tonkan liruttaminen lisää väsymystä ja huonoa oloa.

Tiedän mistä puhun nimittäin. Olen vaan tänä vuonna juonut paljon vähemmän : yht 58 päivää tipatonta tähän mennessä.

Toivoisin kovasti että pystyisin vähentämään pysyvästi. Pääsiäisloma ja kesäloma ovat kovia koitoksia ainakin. Ne menee ihan pikkupäissään jo päivällä, illan tullen jo ihan kännissä.

Tänä kevään aikana pitää tottua raittiuteen, niin olisi eka selvä loma vuosikymmeniin.

Vierailija
133/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut. Tilalle pitää löytää joku harrastus ja aluksi vältellä tilanteita joissa haluaisi juoda. Aluksi vaaditaan itsekuria, juomisen sijaan aloitin juoksemaan. Muutamassa kuukaudessa alkoi jo kyseenalaistamaan, että miksi on koskaan edes juonut. Kun on kerran päässyt eroon niin kannattaa aluksi olla vaikka pari vuotta kokonaan ilman.

Vierailija
134/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se loppuu kun ihon väri muuttuu simpsonin keltaiseksi ja pääsee sairaalaan miettimään mitä on tullut tehtyä. Tai sitten ei lopu ennen kuin henki lähtee.

Vierailija
135/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen työterveyteen puhumaan alkoholiongelmasta ja hakemaan apua, niin meneekö tästä tieto työnantajalle?

Olen viranhaltija ja valtiolla töissä,

Vierailija
136/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön 46 kirjoitti:

Ala harrastaa vaikka kuntosalia. Laita rahaa muuhun kuin alkoholiin- Osta kuntoilu välineitä kotiin kuten kuntopyörä ekana. Niin minä tein  Sitten kyä salila ja päivä kerrallaan liikut ja treenaat. Se vaatii itsekuria mutta onnistut kun vaan mietit elämääsi että haluat tehdä muutakin kuin juopotella.

Ei välttämättä toimi niihin, jotka jo harrastavat päivittäin liikuntaa ja illan päätteeksi palkitsevat itsensä rankan treenin jälkeen alkoholilla, kuten ex-mieheni.

Vierailija
137/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön 46 kirjoitti:

Ala harrastaa vaikka kuntosalia. Laita rahaa muuhun kuin alkoholiin- Osta kuntoilu välineitä kotiin kuten kuntopyörä ekana. Niin minä tein  Sitten kyä salila ja päivä kerrallaan liikut ja treenaat. Se vaatii itsekuria mutta onnistut kun vaan mietit elämääsi että haluat tehdä muutakin kuin juopotella.

Ei välttämättä toimi niihin, jotka jo harrastavat päivittäin liikuntaa ja illan päätteeksi palkitsevat itsensä rankan treenin jälkeen alkoholilla, kuten ex-mieheni.

Se olikin vain ehdotus. Jotain pitää ja kannattaa yrittää jos tuntuu, että liikaa menee juomakerroilla ja niitä kertoja näyttää vaan tulevan lisää, ja lisää.

Hommasin pienen koiran. Koira on niin liikuttavan onnellinen, kun se näkee että ollaan lähdössä pitkälle lenkille (puen silloin kunnon ulkoiluvaatteet päälle ), että en halua lojua kokonaista päivää krapula-koomassa ja makuuttaa koiraanikin sisällä.

Lupaan siis koiralleni ja itselleni, että huomenna lähdetään metsään tutkimaan ja nuuskimaan. Ei silloin pysty ed iltana juomaan 2 pulloa viiniä.

Mikä tahansa keino käyttöön, jolla saa liian isoksi kasvanutta kulutusta pienennettyä!

Vierailija
138/161 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp, lisää kokemuksia: hyviä ja vähän vähemmän hyviä.

Vierailija
139/161 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna alkoholia-ei-tippaakaan yhteensä 70 päivää. Kokonaan tipatonta kuukautta ei, mutta 2-2,5 viikkoa kyllä onnistunut. Mikä sekin on viime vuosien enkka.

Korona-aika lisäsi juomista aivan liikaa. Ja takaisin on vaikea palautua , näköjään.

Koska se kymmenien kilojen laihtuminen alkaa tapahtua? Posket kaventua, iho kirkastua? Sitä lähinnä odottelen.

Vierailija
140/161 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön 46 kirjoitti:

Se olikin vain ehdotus. Jotain pitää ja kannattaa yrittää jos tuntuu, että liikaa menee juomakerroilla ja niitä kertoja näyttää vaan tulevan lisää, ja lisää.

Hommasin pienen koiran. Koira on niin liikuttavan onnellinen, kun se näkee että ollaan lähdössä pitkälle lenkille (puen silloin kunnon ulkoiluvaatteet päälle ), että en halua lojua kokonaista päivää krapula-koomassa ja makuuttaa koiraanikin sisällä.

Lupaan siis koiralleni ja itselleni, että huomenna lähdetään metsään tutkimaan ja nuuskimaan. Ei silloin pysty ed iltana juomaan 2 pulloa viiniä.

Mikä tahansa keino käyttöön, jolla saa liian isoksi kasvanutta kulutusta pienennettyä!

Omin voimin mutta silti koiran ansiota? Kuulostaa siltä että looginen ajattelu kaipaa vielä treeniä juomistapojen muuttamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi