Almiron Peptin määrästä osittaisimetyksellä...
olen hieman sekaisin paljonko korviketta tulisi kaikenkaikkiaan antaa ja kuinka sen kulutusta tulisi lisätä ja imetystä hyvin pikkuhiljaa vähentää.
poika siis maitoallergikko ja viikon päästä 6 kk. tähän mennessä olen pääasiassa imettänyt ja noin kuukauden päivät on maisteltu myös perunaa, riisipuuroa ja almiron peptiä.
ymmärtääkseni mikäli joisi PELKÄSTÄÄN korviketta tulisi sitä antaa 600-800 ml päivässä (yli 6kk) ja jos yhdestä mitallisesta tulee 35 ml valmista " maitoa" niin mitallisia menisi päivässä VÄHINTÄÄN 17. ravisemusterapeutti kuitenkin sanoi että pyritään siihen, että päivässä saisi 15 mitallista. noh, ero ei ole kovin suuri, mutta kuitenkin...
sitten olen ihan sekaisin paljonko korviketta annan kun imetyskertoja tulee päivällä lisäksi n. 3 ja yöllä jopa 3-4 eli yhteensä 6-7.
ja jos laskee että söisi tisusta (määriähän en tiedä mutta arviolta ) 1 dl, niin pelkistä imetyksistähän tulisi jo tuo 600-700ml täyteen. en sitten tiedä onko korvikkeen ja rintamaidon saantitarve sama vai onko rintamaito esim laimeampaa, mutta olen jotenkin sekaisin näiden määrien kanssa...
eli yhteenvetona: poika saa aamupuuron, perunasoseen ja iltapuuron yhteydessä korviketta n. 9 mitallista eli 315 ml (tosin suurin osa siis ruuan seassa eikä nesteenä) ja syö rintaa 6-7 kertaa eli arviolta 600-700 ml. yhteensä siis n. 1000 ml.
unohdin jo kysymykseni näiden laskutoimitusten parissa;) mutta siis ilmeisesti halusin tietää kuinka te muut olette siirtyneet korvikkeeseen ja millaista tahtia, sekä kysyä sitä saako vauva liikaa jos lisään korvikkeen määrää, mutta silti saa tisusta. lähinnä nuo yösyömiset lisäävät tuota rintamaidon osuutta, sillä hän ei nukahda takaisin ilman useita yösyöttöjä. vaikka niinhän sitä sanotaan ettei vauva syö ellei ole nälkä...mutta yöllä taitaa tisutella ihan vaan tottumuksesta.
Kommentit (4)
lähinnä olen siis " piilottanut" jauhetta ruokiin, mutta eihän sitä tolkuttomasti sinne saa upotettua...maksimissaan saattaa nälkäisenä juoda siis sen 35 ml nokkamukista, yleensä ei sitäkään. pitäisikö muuten sitten saada vettä annetuksi ruokajuomana sen saman verran, jotta saa riittävästi nestettä? kyllä se imettäminen kieltämättä helpompaa on vaikka omaa ruokavaliota onkin tarkkailtava...mutta jossain vaiheessahan se on totuttava korvikkeeseenkin.
illalla on kyllä pyritty aina samoihin tuttuihin rutiineihin, paljon sylittelyä ja syömistä myös. varmaan on vaan joku huonouninen vaihe taas menossa...ollut jo kuukauden päivät siis.
tinnuliini:
ymmärtääkseni mikäli joisi PELKÄSTÄÄN korviketta tulisi sitä antaa 600-800 ml päivässä (yli 6kk)Tuo maitomäärä on yli 6-kuisen maitomäärä muun ruuan ohessa. Ja tuo 6 desin vaatimus jatkuu sitten koko lapsuusiän. Jos tuon ikäinen lapsi on pelkällä maidolla, menee sitä varmasti yli litra, ei noin pieni määrä riitä pitämään nälkää pois. Eli 6-8 dl on vähimmäismaitosuositus muun ravinnon ohella.
sitten olen ihan sekaisin paljonko korviketta annan kun imetyskertoja tulee päivällä lisäksi n. 3 ja yöllä jopa 3-4 eli yhteensä 6-7.
ja jos laskee että söisi tisusta (määriähän en tiedä mutta arviolta ) 1 dl, niin pelkistä imetyksistähän tulisi jo tuo 600-700ml täyteen. en sitten tiedä onko korvikkeen ja rintamaidon saantitarve sama vai onko rintamaito esim laimeampaa, mutta olen jotenkin sekaisin näiden määrien kanssa...
Korvikkeen ja rintamaidon saantimäärät on samat, eli yhteensä maitoja pitäisi saada nuo suositellut määrät.
eli yhteenvetona: poika saa aamupuuron, perunasoseen ja iltapuuron yhteydessä korviketta n. 9 mitallista eli 315 ml (tosin suurin osa siis ruuan seassa eikä nesteenä) ja syö rintaa 6-7 kertaa eli arviolta 600-700 ml. yhteensä siis n. 1000 ml.
Maitoa menee nyt todellakin riittävästi, ei hätää!
unohdin jo kysymykseni näiden laskutoimitusten parissa;) mutta siis ilmeisesti halusin tietää kuinka te muut olette siirtyneet korvikkeeseen ja millaista tahtia, sekä kysyä sitä saako vauva liikaa jos lisään korvikkeen määrää, mutta silti saa tisusta. lähinnä nuo yösyömiset lisäävät tuota rintamaidon osuutta, sillä hän ei nukahda takaisin ilman useita yösyöttöjä. vaikka niinhän sitä sanotaan ettei vauva syö ellei ole nälkä...mutta yöllä taitaa tisutella ihan vaan tottumuksesta.
Viestisi alussa taisit kysyä siitä, miten ollaan siirrytty korvikkeeseen. Eli
meillä on siirrytty siten, että yksi imetyskerta kerrallaan on vaihdetaan korvikkeeseen. Ei siis niin, että on alettu laittaa korvikemaitoa joka ruokaan, jolloin maidon määrä lisääntyy, vaan niin, että rintamaitoa on vähitellen korvattu muulla.
Ja vähitellen, kun kiinteiden määrä lisääntyy, voit alkaa vähentää yösyöttöjä, ne voivat vähentyä myös itsestään, kun tanakampi ruoka alkaa pitää paremmin nälkää.
Meillä on myös maitoallerginen lapsi, joka on nyt vähän yli vuoden ikäisenä siirtynyt apteekin erityiskorvikkeeseen. On siis tuttua tuo mittojen ja määrien laskeminen.
Meillä vähensin imetystä ja lisäsin Almiron Peptiä noin kahden kuukauden ajan. Ajattelin, että poika itse tietää, paljonko maitoa tarvitsee. Peptidin maku ei meilläkään oikein miellyttänyt. Iltavelli tosin maistui pojalle hyvin. Tässä on " resepti"
150 ml vettä
5 mittaa Almiron peptiä
2-3 rkl muksun riisipuuroa ja
pari kukkura teelusikallista ruusunmarjasosetta
eli vauva kyllä näyttää kun ei enää maistu.
Anna vähintään viikon ajan vähintään 2 dl päivässä tuota peptidi maitoa, niin voit olla varma, että se sopii.
Sen jälkeen jätät pois ensin päiväimetykset yksi kerrallaan ja viimeiseksi iltaimetyksen.
Hellittele ja tankkaa lapsi mahdollisimman täyteen illalla, niin nuo yöheräämiset jäänevät pois. Meillä juuri opetellaan nukkumaan kokonaisia öitä ja pikkuhiljaa yösyönti onkin vähentynyt, kun lisätty kiinteiden määrää. (Kiinteitä vasta 2 krt/pv).
Ja ole iloinen, että saat annettua peptidiä. Meillä kun se ei maistu, vaikka mitä on tehty. Ja tuttipullosta eikä nokkamukistakaan osaa juoda...