Melkein kaikissa villalangoissa 25% polyamidia
Katselin kaupoissa villalankoja, kaulahuivia varten. Huomasin että melkein kaikissa oli 25% polyamidia, loput villaa. Oli toki jotain 100% villakeriä, mutta niissä oli tylsät värivaihtoehdot.
Polyamidihan yksistään on ihan roskaa, toki ymmärrän että tehty kierrätyksen nimissä. Mutta mitä mieltä, onko nuo polyamidia sisältävistä langoista tehdyt villatuotteet yhtä hyviä kuin villasta tehdyt? Parantaako jotenkin kestävyyttä tms?
Kommentit (12)
Polyamidia EI lisätä villaan kierrätyksen vuoksi, vaan siksi, että se lisää langan kulutuksenkestoa. 100% villasta kudotut sukat hiutuvat kantapäästä olemattomiin nopeasti, kun taas keinokuidulla vahvistettu kestää paljon pidempään.
Ihan siis käytäänön syistä.
Ja 100% villalankaa kyllä löytyy kaikissa sateenkaaren väreissä, mutta ei ehkä Tokmannilta tai Prismasta.
Silloin se ei ole 100% villaa ja nimi on harhaanjohtava. Kuten muissakin tuotteissa joissa johdetaan ostajaa harhaan nimellä. Jos karkissa sitruunahappo peittää maun, kyseessä on sitruunahappokarkki, ei mansikka tai kola.
Polyamidia sisältävät langat ovat yleensä sukkalankoja.
100% villasta neulotut sukat eivät kestä kulutusta.
Täysvillalangoista voi neuloa esim. paitoja.
Katso hyvä lankavalikoima:
https://www.lankamaailma.fi/Villalangat/ekauppa/g120/?search_group=120
No mene ostamaan lanka oikeasya lankakaupasta. Ei kai marketissa olekaan kuin jotain perus novitan villasukkalankoja.
Mulla on yösukat 100% villalangasta ja niitäkin olen joutunut kantapäästä parsimaan. Riittää näköjään, että kantapää hankaa patjaa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Silloin se ei ole 100% villaa ja nimi on harhaanjohtava. Kuten muissakin tuotteissa joissa johdetaan ostajaa harhaan nimellä. Jos karkissa sitruunahappo peittää maun, kyseessä on sitruunahappokarkki, ei mansikka tai kola.
Älä jaarittele! Vertauksesi ontuu pahasti. Jos polyamidia olisi esim. 75%, silloin sitä ei voisi kutsua villalangaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaarittele! Vertauksesi ontuu pahasti. Jos polyamidia olisi esim. 75%, silloin sitä ei voisi kutsua villalangaksi.
Polyamidi ei ole mikään huono tekokuitu, jota lisätään halpuutuksen vuoksi vaan se lisää kestävyyttä. Vältä sen sijaan akryyliä, sitä käytetään mm. neuleista nimenomaan kustannussäästöjen vuoksi ja on surkea materiaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polyamidi ei ole mikään huono tekokuitu, jota lisätään halpuutuksen vuoksi vaan se lisää kestävyyttä. Vältä sen sijaan akryyliä, sitä käytetään mm. neuleista nimenomaan kustannussäästöjen vuoksi ja on surkea materiaali.
Näköjään viestiini tuli vahingossa lainaus.
Ei ole yhtä hyviä. Sen kyllä huomaa, jos toisessa jalassa oleva sukka on 100% villaa ja toisessa jotain seiskaveikkaa. Parantaa kestävyyttä, mutta joskus villa kuluu hassusti pois ja jäljelle jää ohut polyesteri.
Minä olen jo jättänyt yösukista kantapäät tekemättä ja käyttäny "joogasukkien" mallia.
Höpö höpö. Löytyy vaikka minkälaisia täysvillalankoja, mutta ei välttämättä lähimarketista.
Sukkiin tarvitaan mielellään sukkalankaa, jossa tuo polyamidivahvike on, mutta eipä juuri muuten.
Villalanka jossa on polyamidia kestää kulutusta monin verroin enemmän kuin pelkästä villasta kudottu sukka. Mulla kesti 6 vuotta, ennenkuin meni rikki, kun pelkästä villasta tehdyt sukat kului kantapäistä puhki kuukaudessa. Pelkästä villasta kudottu sukka on kyllä vähän lämpimämpi.
Ne sekoitelangat kestää pesua, itse pesen ne 60 asteessa, eikä ne kutistumaan millään, sen sijaan villa kutistuu 60 asteessa.
Polyamidia käytetään esim. sukkalangoissa lisäämään kestävyyttä. Pelkkä villa on aika haurasta ja kuluu nopeasti.