Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostettiin 7500w AGGREGAATTI sähkökatkojen varalle

Vierailija
31.07.2022 |

Siihen nippu hyviä jatkojohtoja, 5 sähköpatteria ja 5 kpl 20 litran jerrykannua + bensat.

Tarkoitus olisi eträ sähkökatkosten aikana ainakin ilmalämpöpumppu pyörii ja lisäpatterit pitävät talon lämpöisenä.

Leivinuuni meillä on ja noin 60 mottia puuta, mutta lisäksi on nyt sitten tuo aggregaatti.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi vai kolmivaiheinen? Toisaalta mikäli suunnitelmat pitää parissa tunnissa ei normaalissa asunnossa mikään ehdi jäätyä.

Eiköhän tuo ole 3-vaiheinen, muutenhan yhdelle vaiheelle tulisi yli 30A virtaa, jolloin saisi olla jo vähän jytkympi jatkojohto.

Silloin tuollaisen voisi kytkeä suoraan talon sähköjärjestelmään, vaatisi suhteellisen yksinkertaisen muutoksen. Pistorasiat ja kiertovesipumput toimisi normaalisti.

Vierailija
22/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kiertoilmauunin, jääkaapin sekä pakastimen toimimaan, vaikka sitten eri aikoina, yhdellä kolmivaiheisella 7 kVA aggregaatilla? Toki minulla on yksivaiheinen 5 kVA aggregaatti, jolla pitäisi jääkaapin sekä pakastimen olla käytettävissä. Mutta onko näin, vai tuleeko minun hankkia isompia generaattoreita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hankittiin lopettaneelta maatilalta edullisesti 2 kpl 1500 litran polttoainetankkeja. Aggregaatteja on kaksi. Ei lopu heti löpö kun paska menee tuulettimeen, lisäksi on aurinkovoima toki kesäaikaan.

Vierailija
24/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aggregaatti kytkettynä suoraan sähkökaappiin, eli sähkökatkon aikana kaikki toimii ihan normaalisti. Maalämpöpumppu lämmittää ihan normaalisti, mutta toki poltetaan puuta lisänä takassa ja leivinuunissa. Joka talvi on monta katkosta, eli oli todella hyvä panostus hankkia tuo systeemi.

Vierailija
25/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kiertoilmauunin, jääkaapin sekä pakastimen toimimaan, vaikka sitten eri aikoina, yhdellä kolmivaiheisella 7 kVA aggregaatilla? Toki minulla on yksivaiheinen 5 kVA aggregaatti, jolla pitäisi jääkaapin sekä pakastimen olla käytettävissä. Mutta onko näin, vai tuleeko minun hankkia isompia generaattoreita?

Kolmivaiheinen pienitehoinen ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos kuormaa ei voi jakaa tasaisesti. Melkein sanoisin että jos uunin kytkee yhdelle vaiheelle, niin 5 kilowattia riittää noille kaikille. Riippuen jääkaapin ja pakastimen käynnistysvirrasta, voivat toimia jopa yhtä aikaa. Yleisesti ottaen sähkömoottorit on hankalia aggregaatille niiden suuresta käynnistysvirrasta johtuen.

Vierailija
26/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vanha mopomoottori. Sillä voisi tehdä sähköä semmoisella 7600 watin generaattorilla. Saunomisesta en luovu viikonloppuna.

Vierailija
27/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodanajan valmiutta on jo hyvä treenata.

Vierailija
28/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmivaiheinen pienitehoinen ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos kuormaa ei voi jakaa tasaisesti. Melkein sanoisin että jos uunin kytkee yhdelle vaiheelle, niin 5 kilowattia riittää noille kaikille. Riippuen jääkaapin ja pakastimen käynnistysvirrasta, voivat toimia jopa yhtä aikaa. Yleisesti ottaen sähkömoottorit on hankalia aggregaatille niiden suuresta käynnistysvirrasta johtuen.

Olen hankkinut uudet jääkaapit 2 kpl, mikrouunin sekä tuon kiertoilmauunin. Ainoastaan pakkasarkku on kysymysmerkki. Olen ajatellut tarvittaessa syöttää tuolla 5 kVA koneella kylmälaitteita vaikka sitten vuorotellen. Läpiviennit taloon olen rakennellut. Tuo kiertoilmauuni saattaa laskujeni mukaan pelata vedenkeittimenä jos sen saisi tulille tuolla 7 kVA koneella. Lisäksi öljykattilan sekä kiertovesipumpun olen varmistanut 900 VA pikku-Hondalla. Pannuhuoneeseen asennutin vaihtokeskuksen, jolla poltin ja pumppu saadaan käymään. Eli talossa sinänsä tarkenee vaikka vain tuo pieni salkkukone toimisi. Tuo elintarvikkeiden sulaminen ei ehkä talvella olisi ongelma, vaan talon jäähtyminen. -ap

Vierailija
29/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hankkinut uudet jääkaapit 2 kpl, mikrouunin sekä tuon kiertoilmauunin. Ainoastaan pakkasarkku on kysymysmerkk

Jos asut lähellä naapureita, miten olet ratkaissut aggregaatin aiheuttaman melun? Olen joskus harkinnut aggregaatin hankintaa, sillä kaukolämmönvaihdin pysyisi käynnissä pienelläkin aggregaatilla, mutta pelkään, että naapureilta palaisi hihat, jos pihallani säksättäisi aggregaatti.

Vierailija
30/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akitaattori🤣🤣 pellehermannihommaa

Vierailija
31/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako sataa litraa menee bensaa 24h ?

Vierailija
32/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hankkinut uudet jääkaapit 2 kpl, mikrouunin sekä tuon kie

En ole ap mutta hyvälaatuiset nelitahtiaggregaatit on melko hiljaisia. Luulisin että sisälle ääni ei ainakaan häiritsevästi kuulu. Sähkökatkos on kuitenkin tilapäinen poikkeustilanne. Ja voihan sen naapurin pyytää lämmittelemään ja lataamaan puhelinta. 

Vierailija
33/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako sataa litraa menee bensaa 24h ?

Veikkasin että 30-50 litraa vuorokaudessa

Vierailija
34/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisitte diesel vehkeen ostanut. Lämmitysöljyllä olismennyt

Vierailija
35/35 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies veti taloon ilmanvaihtokanavan kautta kokeilumielessä sähköt sisään ja kaikki patterit huusi täysillä. Siltikin riitti virta vielä mikroon ja muihin kodinkoneisiin.

miehesi ei siis osaa laskea, kun piti vaikeimman kautta "kokeilla".

Olisin itsekin kokeillut, että varmasti kaikki pelittää. Ihme nillitystä..