Ovatko naiset kiinnostuneita penkkiurheilusta?
Missä määrin tämän palstan naiset seuraavat urheilutapahtumia olipa kyse sitten mies- tai naisurheilijoista?
Esimerkiksi tänä iltana pelataan jalkapallon EM-kisojen loppuottelu Saksa vastaan Englanti naismaajoukkueiden kesken.
Väittäisin että yksi oleellinen syy miksi naisurheilijoille maksetaan vähemmän monissa urheilulajeissa, on se että huomattavasti harvemmat naiset ovat kiinnostuneita penkkiurheilusta miehiin. Toki kaikki miehetkään eivät ole kiinnostuneita kaikesta urheilusta ja itse en ole koskaan ollut kiinnostunut ns. moottoriurheilusta verrattuna jalkapallon, jääkiekon, yleisurheilun ja tenniksen kaltaisiin lajeihin.
Kommentit (65)
Ap:n palkkateoria ontuu senkin puoleen, että miehissäkin paljon tienaavat ovat aika marginaalinen osuus kaikista miesurheilijoista. Esim. käsipallossa ei yksikään mies tienaa juuri mitään katsoi sitä sitten miehet tai naiset. Eikä NHL:n palkkataso siitä miksikään muuttuisi, vaikka miehet lopettaisivat lajin seuraamisen ja tilalle tulisi vain naisia.
Seuraan kyllä yleisurheilua esim äsken MM-kisoja katsoin kenttälajeja. Talvisin seuraan jonkun verran maastohiihtoa. sisälajeista voimistelua jonkun verran. Kyllä sitä jonkun verran tulee katsottua. lapsuudenkodin urheilumyönteisyys jätti jälkensä, en ole sellainen nainen joka ei tiedä mikä paitsio on.
opin sen nimittäin jotain vuosi sitten! :D
N44
Olen penkkiurheilija joidenkin lajien suhteen, tosin eniten itseäni kiinnostavia lajeja ei juurikaan näytetä telkkarissa. Isompia kisoja, oli kyseessä sitten olympialaiset tai jääkiekon MM-skabat, seurailen omien aikataulujen salliessa. Ja talviolympialaiset on itselleni aina isompi juttu kun kesä, Tokiossa tosin mukaan tuli lainelautailu ja skeittaus (toivottavasti jäävät niin on jotain katsottavaa, vaikka näytöslajeja tuolla lähinnä olivatkin..).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laji kuin laji sukupuoleen katsomatta niin katsomossa on enemmistö miehiä. Eli teoriasi ei pidä paikkansa.
t. penkkiurheilijanainen
Minun teoriani on siis se että jos naiset seuraisivat yhtä aktiivisesti urheilua kuin miehet ja täyttäisivät ne katsomot sekä paikan päällä että tv-ruudun ääressä, niin myös naisurheilun arvostus ja suosio kasvaisi. Silloin jalkapallon EM-finaalissa pelaaville naisillekin voitaisiin maksaa perustellusti huomattavasti parempia palkkoja, sillä katsojien määrä ja koostumus vaikuttaa siihen miten sitä rahaa jaetaan.
Sinun teoriasi ei päde, koska lainaamasi viesti kumoaa sen. Lisäksi se, onko laji suosittua vai ei lähtee jo junioritasolta. Ei lajiharrastajia katsojamäärillä saada, vaan puitteilla, jotka junnuille tarjotaan.
Ei puhunut lajin harrastamisesta vaan lajin seuraamisesta. Huomattavasti useampi katsoo formulakisoja vaikka he eivät koskaan itse ajaisi formula-autolla. Vaikka jalkapallo on erittäin laajasti harrastettu laji, niin katsojamäärät ovat vielä suurempia. Suomalaisetkin seuraisivat jalkapalloa riippumatta siitä mikä mahtaisi olla kotimaisen jalkapallon taso. Minä olen aina ollut Saksan maajoukkueen kannattaja suomalaisuudesta huolimatta.
Aika hyvin katsojia tuolla Wembleyllä, 87.000. Enemmän ku Veikkausliigassa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut Saksan maajoukkueen kannattaja suomalaisuudesta huolimatta.
Tää on hölmöö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sit itketään miks ei saada 100 miljoonaa palkkaa niin kuin Messi
Miehillä pitäisikin olla palkkakatot. Karannut ihan lapasesta tietyissä lajeissa tuo palkkapolitiikka. Noillakin miljoonilla olisi varmasti hyödyllisempääkin käyttöä.
Miksi? Miten se sinun elämääsi liikuttaa, mitä jollekin maksetaan? Ja mihin "hyödyllisempään" sinä oikein kuvittelet niiden rahojen muka mystisesti ohjautuvan, jos jollekin maksetaan vähemmän?
Enemmän taitavat tykätä sänky urheilusta.
Mies kun ajaa radalla niin mieluusti penkkiurheilen kyydissä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laji kuin laji sukupuoleen katsomatta niin katsomossa on enemmistö miehiä. Eli teoriasi ei pidä paikkansa.
t. penkkiurheilijanainen
Minun teoriani on siis se että jos naiset seuraisivat yhtä aktiivisesti urheilua kuin miehet ja täyttäisivät ne katsomot sekä paikan päällä että tv-ruudun ääressä, niin myös naisurheilun arvostus ja suosio kasvaisi. Silloin jalkapallon EM-finaalissa pelaaville naisillekin voitaisiin maksaa perustellusti huomattavasti parempia palkkoja, sillä katsojien määrä ja koostumus vaikuttaa siihen miten sitä rahaa jaetaan.
Sinun teoriasi ei päde, koska lainaamasi viesti kumoaa sen. Lisäksi se, onko laji suosittua vai ei lähtee jo junioritasolta. Ei lajiharrastajia katsojamäärillä saada, vaan puitteilla, jotka junnuille tarjotaan.
Ei puhunut lajin harrastamisesta vaan lajin seuraamisesta. Huomattavasti useampi katsoo formulakisoja vaikka he eivät koskaan itse ajaisi formula-autolla. Vaikka jalkapallo on erittäin laajasti harrastettu laji, niin katsojamäärät ovat vielä suurempia. Suomalaisetkin seuraisivat jalkapalloa riippumatta siitä mikä mahtaisi olla kotimaisen jalkapallon taso. Minä olen aina ollut Saksan maajoukkueen kannattaja suomalaisuudesta huolimatta.
Harrastamisella on yhteys lajin suosioon. Sinä et vain näytä sitä tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä pitäisikin olla palkkakatot. Karannut ihan lapasesta tietyissä lajeissa tuo palkkapolitiikka. Noillakin miljoonilla olisi varmasti hyödyllisempääkin käyttöä.
Miksi? Miten se sinun elämääsi liikuttaa, mitä jollekin maksetaan? Ja mihin "hyödyllisempään" sinä oikein kuvittelet niiden rahojen muka mystisesti ohjautuvan, jos jollekin maksetaan vähemmän?
Ei minun elämääni liikutakaan. Loppuja kysymyksiäsi saat pohtia ihan itse.
Kyllä! Huikea naisten futiksen EM loppuottelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. penkkiurheilijanainen
No selitäpä, miksi miesten jääkiekko on Suomessa huomattavasti enemmän katsojia keräävä laji kuin esimerkiksi miesten lentopallo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. penkkiurheilijanainen
Oletko tosiaan noin typerä aasi, että et tajua tuota esimerkkiä? Kyllä, sillä harrastamisella on välillä yhteys lajin suosioon, mutta ei se ole automaattinen saati, että sillä olisi yhtään millään tasolla suoraan merkitystä siihen, paljonko jollekin maksetaan. Ja tuo formula tai ylipäätään autourheilu on oikein mainio esimerkki lajista, jossa on tosiasiassa varsin pieni harrastajamäärä älyttömien kustannusten takia, mutta sitä seurataan erittäin erittäin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ne savunakaan ilmaan haihdu, joten johonkin toisaalle ne ohjautuisivat ihan realistisestikin, jos Messin palkka alkuun vaikka puolitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä koska olympialaiset on. Niin vähän kiinnostaa.
Älä sitten ihmettele miksi naisurheilijoille tennistä lukuunottamatta harvoin maksetaan yhtä hyviä palkkoja kuin miesurheilijoille, jos useimmilla naisilla ei ole samanlaista penkkiurheiluharrastusta kuin monille miehillä. Katsojamäärät vaikuttavat asiaan.
En ihan saa kiinni logiikastasi. Meinaatko että naiset seuraavat vain naisurheilijoita ja miehet miesurheilijoita? Itse seuraan aktiivisesti formuloita ja vähemmän aktiivisesti hevosurheilua, aika harvassa on naiskuljettajat formula ykkösissä, raveissa ehkä jokunen ohjastaja (mieleen ei tosin tule yhtäkään, tätini oli 70-luvulla raviohjastaja, muutaman naispuolisen montekuskin tiedän) ja ratsastuksessakin taitaa miehet olla kovempia tekijöitä kuin naiset. Voisitko avata tuota että naisten palkkiot suurenisivat, jos naiset seuraisivat urheilua enemmän? Sama kai kuka niitä kisoja katsoo, jos formuloissa olisi Victoria-Jane Verstappen taistelemassa mestaruudesta, luulen että hänenkin palkkapussinsa olisi aika tuhti.
Mikäli katsomoissa olisi enemmän naiskatsojia, niin kyllähän se vaikuttaisi sponsoreiden toimintaan ja miten niitä rahoja jaetaan. Jos katsomot ovat täynnä vain miehiä, niin eihän silloin ole samanlaista mielenkiintoa kehittää naisurheilua tai parantaa naisurheilijoiden asemaa.
Oon urheillut penkillä. Myös lattialla ja veneessä ja luonnon helmassa.
Oliko tämä urheilija palstajorma?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008975745.html
Hep! Tälläkin hetkellä jalkapallo auki telkkarissa. 1-1. Seuraan yleisurheilua, jalkapalloa maajoukkuetasolla, la ligaa ja mestarienliigaa. Hiihtoa, ampumahiihtoa ja voimistelua. Tietenkin kesä- ja talviolympialaiset. Jääkiekko ei ole suosikkilajini, mutta Suomen pelit tulee katsottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. penkkiurheilijanainen
Oletko tosiaan noin typerä aasi, että et tajua tuota esimerkkiä? Kyllä, sillä harrastamisella on välillä yhteys lajin suosioon, mutta ei se ole automaattinen saati, että sillä olisi yhtään millään tasolla suoraan merkitystä siihen, paljonko jollekin maksetaan. Ja tuo formula tai ylipäätään autourheilu on oikein mainio esimerkki lajista, jossa on tosiasiassa varsin pieni harrastajamäärä älyttömien kustannusten takia, mutta sitä seurataan erittäin erittäin paljon.
Osaltani keskustelu loppuu välittömästi tähän. Tummennettuna syy.
Rakastan penkkiurheilua!! Seuraan yleisurheilua, maastohiihtoa, lätkää, voimistelua, taitoluistelua. Maajoukkueurheilua muutenkin: lentopallo, koripallo, salibandy jne. Jos tapahtumia kodin lähellä, menen paikanpäälle.
Mieheni ei juuri kiinnostu penkkiurheilusta. Isäni on innokas ja minusta talvisunnuntait ovat turvallisia, kun telkkarista tulee hiihtoa ja mäkihyppyä <3