Mitä mieltä ihmisistä, jotka poimivat hirveitä määriä marjoja pakkaseen?
En vain ymmärrä sitä, että koko pakastin on täynnä marjoja. Pakastin on tarkoitettu käyttöön, ja jos se on täynnä marjoja, sitä ei voi käyttää.
On myös ahdistavaa, kun niitä marjoja pitää syödä sieltä koko ajan. Keväällä varsinkin, kun pakastin pitää saada tyhjäksi.
Kommentit (45)
Ahkeria, viitseliäitä ja fiksuja ihmisiä. Todennäköisesti myös aika terveitä.
Kannattaaa poimia että on talveksi sitten marjoja. Itse poimimalla säästää paljon rahaa. Minäkin poimin tyttöystävän kanssa mustikoita 80 litraa.
Jos sä syöt pääsääntöisesti marjoja, kasviksia, hedelmiä ja lautasmallin mukaisesti, niin tulet voimaan paremmin kuin koskaan. Liikkuminen on aina lääke kaikkeen ja sen aloittamisen myötä syöminen, nukkuminen, erilaisien sairauksien oireet sekä kivut ja säryt vähenevät.
Majat kuuluu työttömille ämpäreille! MOT
No itse ainakin teen näin. Mua ei ahdista elää terveellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjoja saa hyödynnettyä monin eri tavoin ja ne ovat todella terveellisiä. Ei tarvitse talvella ostaa ulkomaiden hedelmiä, kun voi syödä marjoja. Ilmaista ruokaa metsistä ja pihan puutarhasta!
Ei niitä pakastemarjoja kovin moneen tarkoitukseen voi käyttää. Rahkan päällä ne marjat vielä menee mutta esim. leivonnassa ei pysty enää käyttää kun ovat vetisiä ja löllöjä.
Mansikka on ainoa, josta tulee vetinen tai löllö. Kaikki muut marjat toimii ihan hyvin leipomisessa pakasteestakin, ja pakasteitahan ne kaupankin marjat pääosin on. Mä käytän marjoja joka päivä ainakin puuron/jogurtin päällä, usein myös smoothiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjathan on parasta ruokaa mitä olla saattaa. Meillä appivanhemmat kerää joka vuosi pakastimet täyteen mm. mustikkaa ja hillaa ja niitä jaetaan sitten lapsien perheille. Kaikki aina menee. Kaupasta ostettuna olisi maksanut pienen omaisuuden.
Mustikkaa ja hillaa onkin fiksua. Meillä isovanhemmilla on aina järjetön määrä puolukkaa, ja sitä sitten tyrkytetään, vaikka puolukka vaatii aikamoista sokerinkäyttöä, eikä ole siksi lapsille terveellistä.
Miksi puolukka edellyttää sokeria? Meillä lapset syö puolukoita sellaisenaan.
Meillä menee iskälle 2 dl joka aamu puuron päällä. Ja muuten ei kärsi ummetuksesta... hah haaa....
Vanhemmat oli marjahulluja. Itse en pidä raaoista marjoista, en edes mansikoista. Ällöttävämpää en tiedä kuin "herkku" mikä on läjä limaisia sulaneita marjoja. Joku piirakka nyt on ihan ok. Minua ei saa marjametsään kirveelläkään, kun siellä oli pakko viettää lapsuuden viikonloput keräämässä ällötyksiä. Sienimetsälle ei otettu mukaan kun en osaisi tunnistaa, vaikka ne kyllä ovat herkkua.
Meillä oli kesäkuussa pakastimessa jäljellä yksi rasiallinen mustikoita, kaikki muut noin 200 litraa marjoja oli syöty. Yleensä teemme ns. jämämarjapiirakan, jossa on kaikki pakastimesta löytyvät marjat, mutta nyt piti tyytyä mustikkaan, jonka lisäksi ostettiin tuoreita mansikoita. Marjat on halpoja (käytännössä ilmaisia, vain pakastimen sähkönkulutus maksaa), ne on helppoja eli smoothien saa tehtyä tuosta vain ja lisäksi terveellisempiä kuin säilöntäaineilla kyllästetyt etelän hetelmät.
Vierailija kirjoitti:
Mansikka on yksi niitä suomalaisia marjoja, joka todella kärsii pakastamisesta. Ja taitaa olla suomalaisten yleisin marja mitä myös pakastetaan.
Pakastetut mansikat ei ole kyllä mistään kotoisin, ei edes ne itsepakastetut. En pysty ymmärtämään ollenkaan, miksi mansikoita laitetaan pakkaseen, kun ne menevät siellä aivan pilalle. Tuoreeltaan ne on kyllä hyviä ja kesään kuuluu mansikoilla herkuttelu.
Mustikat ovat pakastettuinakin ihan jees ja ne ovat sentään superfoodia ihan eri tavalla kuin pitkälle jalostetut puutarhamansikat.
Ostan pakastettuna ennemmin vaikka puolukoita kuin mansikoita.
Jos marjoja käyttää, todella järkevää. Äkkiä sitä tilaa tulee ja jos et kerran mitään säilö vaan pelkästään käytät pakastinta, niin silloinhan siellä on vain joku jäätelöpaketti tai pakastepitsa satunnaisesti. On paljon ihmisiä, jotka syövät marjoja päivittäin, minulla ainakaan ei jäisi mitään pakkosyöntiin.
Kyllä mä ainakin ihan käytän kaikki marjat ja sienet mitä kerään. Annan niitä myös vanhemmilleni. Juuri käytin viimeiset kantarellit ja suppikset, joten nyt on tilaa pakastimessa uusille. Koskaan en ole joutunut heittämään pois. Osaan arvioida määrät sen mukaan mitä enimmäkseen käytän. Esimerkiksi raparperia ja mustaviinimarjoja en pakasta paljoa, koska ne eivät kuulu ihan suosikkeihini. Mutta mustikoita esimerkiksi jaksan vetää eri muodoissa vaikka päivittäin. Joten kyllä niitä yllättävän paljon myös kuluu, vaikka se määrä näyttää alussa aika hirveälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikka on yksi niitä suomalaisia marjoja, joka todella kärsii pakastamisesta. Ja taitaa olla suomalaisten yleisin marja mitä myös pakastetaan.
Pakastetut mansikat ei ole kyllä mistään kotoisin, ei edes ne itsepakastetut. En pysty ymmärtämään ollenkaan, miksi mansikoita laitetaan pakkaseen, kun ne menevät siellä aivan pilalle. Tuoreeltaan ne on kyllä hyviä ja kesään kuuluu mansikoilla herkuttelu.
Mustikat ovat pakastettuinakin ihan jees ja ne ovat sentään superfoodia ihan eri tavalla kuin pitkälle jalostetut puutarhamansikat.
Ostan pakastettuna ennemmin vaikka puolukoita kuin mansikoita.
Jos tekee esimerkiksi smuuthieita tai marjarahkaa, niihin käy hyvin pakastetutkin mansikat. Myös mansikkasurvos on hyvä välipala, äitini teki niitä minulle valmiiksi pakastimeen 80-luvulla. Illalla ottaa survoksen sulamaan jääkaapin puolelle ja tarjoaa lapselle seuraavana päivänä. Oli niin namia ja terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjathan on parasta ruokaa mitä olla saattaa. Meillä appivanhemmat kerää joka vuosi pakastimet täyteen mm. mustikkaa ja hillaa ja niitä jaetaan sitten lapsien perheille. Kaikki aina menee. Kaupasta ostettuna olisi maksanut pienen omaisuuden.
Mustikkaa ja hillaa onkin fiksua. Meillä isovanhemmilla on aina järjetön määrä puolukkaa, ja sitä sitten tyrkytetään, vaikka puolukka vaatii aikamoista sokerinkäyttöä, eikä ole siksi lapsille terveellistä.
Miksi puolukka edellyttää sokeria? Meillä lapset syö puolukoita sellaisenaan.
Tätä jäin itsekin ihmettelemään, että miksi puolukka ilman sokeria ei olisi lapsille terveellistä. Sillä nimenomaan on terveellistä kaikille ja ei meillä lapsuuskodissa mitään sokeria haaskattu siihen, että puolukkaa syötiin. Vispipuuroa tehtiin tietysti siihen tuli jonkun verran sokeria ja puolukkamehua juotiin paljon.
Puolukkaa liharuuan höysteeksi, puolukkapiirakkaa...
Mustikoita aamupuuron kanssa, mustikkasoppaa, mustikkapiirakkaa...
Mansikkakakkua, mansikoita aamupuuron kansaa, mansikka-puolukkakiisseliä...
Hillasoppaa, hilloja turkkilaisen jugurtin kanssa, hilloja leipäjuuston kanssa...
Mustaherukkahilloa kanan ja riisin kanssa, mustaherukkasoppaa...
Kyllä pakastimessa saa olla marjoja ainakin puolet tilavuudesta.
Ap:lle tiedoksi, että pakastin on KÄYTÖSSÄ jos se on täynnä marjoja ja sieniä. Ajattelen, että ihmiset jotka keräävät näitä, ovat ahkeria ja nenäänsä pidemmälle ajattelevia ja myös taloudellisia. On iso säästö kerätä marjat. Itse en mansikkaa pakasta ollenkaan, teen 50 lasipurkkia marmelaadia mansikoista, mutta mustikka menee pakastimeen tietenkin. Säilön myös etikkakurkkuja koko talveksi, ovat noin tuhat kertaa parempia kuin kaupan kurkut, ne eivät tarvitse edes jääkaappia.
Ymmärrän kyllä tuon marjojen säilömisen pakasteeseen, mikäli ne kaikki myös syödään kohtuullisessa ajassa.
Eli jos alkukesästä pakastinta sulatettaessa siellä on vain muutama rasia/pussi niitä marjoja jäljellä.
Mutta sitä en ymmärrä, kun joillakin, etenkin vanhemmilla ihmisillä, saattaa olla kaksikin pakastinta, ja molemmat ovat vielä puolillaan marjoja, kun uutta satoa aletaan jo pakastamaan. Ja kevättalvella lasten pakastimiin kannetaan jotain 2-6 vuotta vanhoja marjoja. Minäkin annan joka vuosi anopille ison kassillisen tyhjiä pakasterasioita, ja silti niitä on aina keväällä niin paljon, ettei kaappiin mahdu. Itse en juurikaan uusia rasioita ostele.