Mitä vatsaongelmaisen oikein kannattaa syödä? Valkoista riisiä, porkkanaa, kalaa?
Mistä ei tule ongelmia?
Mulla sekä närästystä että ärtynyt suoli.
Kommentit (24)
Vähäjätteistä ruokaa. Välillä on pakko pitää nestemäinen kuuri, kun kaikki tuntuu ärsyttävän vatsaa. Just tuossa aamulla kävin taas monta kertaa tyhjennyksellä ja kaikki vihannekset, siemenet, vilja yms. hötö tuli lähes sulamattomana läpi...
Tuossa on aika kattava paketti.
https://kotiliesi.fi/terveys/hyvinvointi/helli-vatsaasi-asiantuntijan-v…
Minulla helpottaa gluteeniton ja laktoositon, vähentänyt huonoa oloa reippaasti.
Maitotuotteet ensimmäisenä pois. Samoin liika rasva, etenkin eläinrasva närästää, joskus jopa kalanrasva. Kasviksia ja kuituja paljon.
En osaa sanoa mitä, mutta vähän kerrallaan ja aiempaa useammin.
Mulla ainoat varmat on kaura (missä muodossa tahansa) marjat, kalat, bataatit ja perunat.
Esim juuri banaani saa oman suoleni erittäin solmuun ja mikään ei liiku.
Vierailija kirjoitti:
Banaani, vadelma, mustikka
Hmm, miksi alapeukut? Ravintoterapeutti suositteli näitä. Ovat myös FODMAP-ruokavaliossa.
Itselläni auttoi ns. fodmap-ruokavalio, jossa jätetään pois mm. omena, sipuli, ruis yms. vatsaa ja suolistoa ärsyttävät ruoka-aineet. Viljoista parhaiten sopii kaura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Banaani, vadelma, mustikka
Hmm, miksi alapeukut? Ravintoterapeutti suositteli näitä. Ovat myös FODMAP-ruokavaliossa.
Banaani on todella yleinen vatsakivun aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainoat varmat on kaura (missä muodossa tahansa) marjat, kalat, bataatit ja perunat.
Esim juuri banaani saa oman suoleni erittäin solmuun ja mikään ei liiku.
Tuo kertoo siitä, että saat liian vähän nestettä. Kokeilepa kerran syödä banaani ja juoda 3 lasillista vettä.
Korppupuuroa, kesäytyneitä särkiä, perunavoita, nisuleipää jossa on nisun eli viljan jyvän kaikki osat, hirssivelliä, tattarivelliä ja lihalientä korppujauhokuorrutuksella.
Kannattaa mennä psykiatrille selvittämään miksi kaikki ruokaan liittyvä on niin vaikeaa.
Itselläni laktoositon ja hyvin pitkälle gluteeniton ruokavalio on auttanut. Syön siis 100% kauraleipää, mutta jossa kaura on kuitenkin ns. saastunutta kun on ollut kosketuksissa muihin viljoihin, mutta tuo onkin ainoa, josta saatan gluteenia saada. Tarkoituksenani on kuitenkin siirtyä myös gluteenittomaan leipään. Gluteenitonta pizzaa tai pastaa en ole uskaltanut maistaa.
Mulla myös. Vain paasto auttaa vähän.