Mitä vatsaongelmaisen oikein kannattaa syödä? Valkoista riisiä, porkkanaa, kalaa?
Mistä ei tule ongelmia?
Mulla sekä närästystä että ärtynyt suoli.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
maitohappobakteereita kehiin, hurjimmat vetää nekin luomuna syömällä hapankaalia. Gluteeniviljat pois ja tosiaankin kannattaa googlata valkoinen dieetti, sitä käytetään silloin tilapäisesti rauhoittamaan suolistoa jos homma karannut ns. käsistä. ei ole siis pysyvä ruokavalio. Jokaisen oma ruokavalio löytyy kokeilemalla. Fodmap ei käy kaikille sellaisenaan, mulle esim. kesäkurpista laukaisee ihan hurjan närästyksen vaikka pitäisi olla mieto, bataattia pystyn taas syömään ihan vapaasti.
Mitä "hurjaa" on hapankaalissa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla helpottaa gluteeniton ja laktoositon, vähentänyt huonoa oloa reippaasti.
Firmat ovat röyhkeän ovelia hyväksikäyttämään ihmisiä: laktoosittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin laktoosia sisältävät. No firmallehan aiheutuu kustannuksia sen poistosta, ja kuluttaja maksaa. Ruuon jalostaja myy poistetun laktoosion voitolla firmalle, joka myy sen edelleen niille, jotka jostakin syystä lisäävät laktoosia tuotteisiin. Sitten osa kuluttajista ostaa laktraase-kapseleita, jotta voisi syödä laktoosia sisältavää ruokaa.
Gluteenittomuudesta en tiedä, koska sitä vaivaa ei itsellä onneksi ole.
Tänään syön illalla valmista ruokaa, nasi gorengia, valmistettu Schweizissä, laktoositonta, Lidlistä ostettua, hyvin maustettua ja oikea ravintoaineiden tasapaino. Ei Suomessa kyetä sellaiseen.
Yhdellä lapsistani on todella hankaa ruuan kanssa. Täällä vatsaystävällisenä mainitut riisi, banaani, kaura ja mustikka ovat itseasiassa pahimpia hänelle (paitsi riisimaito jostain käsittämättömästä syystä sopii). Tottakai hän saa oireita myös maitotuotteista (jonkun verran juustoa sietää), vehnästä (paitsi valkoisesta vehnästä tehdyt nuudelit), ruis ei käy ollenkaan, Omena - no EI, sipuli, EI missään nimessä. Liha ei käy, kana on kaikkein pahin! Rasvainen kala ei käy - mutta rasvaton ruokavalio ei poistanut ongelmia, ei tuonut edes helpotusta.
On todella mielenkiintoista yrittää keksiä, mitähän tuo lapsi voi syödä. Vadelma sopii - nyt. Kananmuna sopii - nyt. Vehnänuudelit sopivat, riisinuudelit ei, ei myöskään tattari tms. nuudelit. Kasviksista kypsennettynä parsakaali, porkkana ja kukkakaali, kukkakaalia ei voi syödä raakana, koska saa allergisen kohtauksen. Chili ja paprika ei käy, joten lähes kaikki valmisruuat ovat jo siinä pois pelistä.
Jippii.
maitohappobakteereita kehiin, hurjimmat vetää nekin luomuna syömällä hapankaalia. Gluteeniviljat pois ja tosiaankin kannattaa googlata valkoinen dieetti, sitä käytetään silloin tilapäisesti rauhoittamaan suolistoa jos homma karannut ns. käsistä. ei ole siis pysyvä ruokavalio. Jokaisen oma ruokavalio löytyy kokeilemalla. Fodmap ei käy kaikille sellaisenaan, mulle esim. kesäkurpista laukaisee ihan hurjan närästyksen vaikka pitäisi olla mieto, bataattia pystyn taas syömään ihan vapaasti.