Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaat närkästyivät, kun Asikkalan ranskalaisessa kyläkaupassa puhuttiin vain ranskaa

Vierailija
31.07.2022 |

Asikkalan Vääksyssä sijaitsevaan ranskalaiseen kyläkauppaan oli palkattu kesäksi suomea opiskelevia ranskalaisia opiskelijoita, ja nyt on jotkut asiakkaat vetäneet herneen nenään, kun opiskelijoiden suomenkielen taito ei ollut vielä riittävä. Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenään pakasteiden vetäminen on mennyt jo liian pitkälle, mikään ei kelpaa ja joku ahdistuu aina. AL lehdessä joku valitti että ulkomaiset sotilaat olivat sanoneet jotain väärää baarissa nuorille naisille (esimerkkilauseet eivät kuulostaneet niin pahalta) ja joku kauhisteli harjoittelua. Kuitenkaan ei kauhistellut sitä mitä suomalaiset tai muut maat sanovat baarissa +muualla. Vaikka tavallaan melu voi olla joillekin ongelma, jos helisee ikkunoissa.

Vierailija
22/97 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mihinkään muuhun tuppukylään mahtuu niin paljon mielensäpahoittajia kuin Vääksyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas junttisuomalaiset vaudissa. Jos olisivat sivistyneitä ihmisiä, voisivat itse valita sopivan kielen tilanteeseen, mutta kun sitä valintamahdollisuutta ei ole... Hävettää näiden koloistaan kömpineiden metsäläisten käytös!!!

Vierailija
24/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tilanne ei voisi tapahtua koskaan Ranskassa.

Jos esim englantilainen perustaisi teehuoneen pieneen ranskalaiskylään, ja kukaan työntekijöistä ei puhuisi ranskaa, asiasta tulisi kansallinen skandaali.

Meillä on niin huono itsetunto, taas pyytelee anteeksi kun haluamme saada omalla kielelåmme palvelua.

Vierailija
25/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvää palvelua olen sieltä saanut, vaikka aivan joka kerralla ei suomea ole minulle solkattukaan!

Vierailija
26/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenään pakasteiden vetäminen on mennyt jo liian pitkälle, mikään ei kelpaa ja joku ahdistuu aina. AL lehdessä joku valitti että ulkomaiset sotilaat olivat sanoneet jotain väärää baarissa nuorille naisille (esimerkkilauseet eivät kuulostaneet niin pahalta) ja joku kauhisteli harjoittelua. Kuitenkaan ei kauhistellut sitä mitä suomalaiset tai muut maat sanovat baarissa +muualla. Vaikka tavallaan melu voi olla joillekin ongelma, jos helisee ikkunoissa.

Ei yhtään yllätä että naisvihaajalle herne on yhtä kuin pakaste.

Vierailija
27/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt että täällä kilvan puolustetaan ranskalaisia. Mitä eroa tällä on siihen, että Amarillo saa tarjoilija ei osaa suomea kovin hyvin?

Vierailija
28/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkööt Ranskaan pitämään ranskalaista kauppaansa.

Miksi? Ranskassa on ihan riittävästi ranskalaisia kauppoja. Kiva on saada pala Ranskaa Suomeen tällä tavoin. Itse olen sain kyseisessä kahvilassa ihan suomenkielistä palvelua, vaikka ihan mielellään voisin palauttaa mieleen ruosteessa olevaa kouluranskaakin.

Ja miksi ihmeessä joku edes haluaa mennä ranskalaiseen kyläkauppaan, jos ranskan kieli on noin turn-off? Jos kuitenkin jotenkin asiansa saa hoidettua.

Juuri siksi olen jättänyt tuon kaupan väliin, ei ole onneksi pakko mennä sinne. Jokainen kaupan ohittava maksukykyinen asiakas on tarpeeton. Mitä enemmän meitä on, sen parempi kaupalle, koska silloin siellä käy niitä toivottuja asiakkaita. Ei ehkä tarpeeksi pitämään puotia pystyssä, mutta ei se määrä vaan laatu.

Vierailija
29/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos infosta, eipä tarvitse astua kyseiseen kauppaan.

Vierailija
30/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös englantia ovat nämä opiskelijat puhuneet kyllä, mutta silti jotkut nirppanokat ovat kääntyneet kannoiltaan.

Mistä tämä tieto on peräisin? Mietin että ovatko oikeasti närkästyneet ja kääntyneet nirppanokkaisuuttaan, vai esim. harmistuneet oman kielitaitonsa rajallisuutta ja poistuneet koska yhteistä asiointikieltä ei ole. Mitä olisi pitänyt tehdä, jäädä jankkaamaan myyjille jotain perämetsän murretta?

Etelä-Suomen Sanomissa oli uutinen tästä, mutta maksumuurin takana. Joku rouva oli jutun mukaan haukkunut huonosti suomea puhuneet opiskelijat ja sanonut, että ei ikinä tule enää kyseiseen kauppaan.

Siis ne opiskelijat oli kuitenkin yrittäneet puhua suomea? Hypätköön mamma kaivoon...

Vierailija
31/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain nainen voi saada bisnesidean, jossa laitetaan suomen kieltä taitamattomia asiakaspalvelutehtäviin päijäthämäläiseen tuppukylään 😂😂😂

Kyseessä ihan pariskunta, mies ja nainen.

En tunne kyseistä pariskuntaa, mutta perinteisesti umpisurkean yritystoiminnan kulmakivinä ovat bisneksestä mitään ymmärtämätön hölmö nainen ja toimintaa rahoittava mies.

Googlaa Ranskalainen kyläkauppa omistaja ja sitten googlaat pariskunnan naisen nimellä, niin ehkä ymmärrät kummalla tuossa liitossa on rahat.

Vierailija
32/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan tämä on: Bonzuur, zö vudree ashtee än fromaazhh, silvuplee.

Vierailija
33/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas junttisuomalaiset vaudissa. Jos olisivat sivistyneitä ihmisiä, voisivat itse valita sopivan kielen tilanteeseen, mutta kun sitä valintamahdollisuutta ei ole... Hävettää näiden koloistaan kömpineiden metsäläisten käytös!!!

Sinä siis puhut kiinalaisessa ravintolassa kiinaa, intialaisessa osaat valita oikean murteen ja italialaisessa muistat sujuvasti, mikä ero olikaan pohjois- ja eteläitalialaisessa sanastossa. WAU! Harmi, että meistä useimmat ovat koloistaan kömpineitä metsäläisiä, joiden mielestä Suomessa sujuva suomi riittää. Ei Pariisissa minulle puhuta suomea, vaikka se olisi tilanteeseen sopiva kieli.

Vierailija
35/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt juttu tästä myös iltalehdessä:

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/7ad426a6-17ef-44a9-8e31-586b31f5f…

Suurin osa asiakkaista toimii asiallisesti, mutta koska haluan pienelle puodilleni ilmaista mainosta, niin kiitos Iltalehti, että kerroit Ranskalaisesta kyläkaupasta kaikille. Medianäkyvyyttä saa tälläkin tavalla! Mainoksena tuo juttu olisi noin 25 000 euron hintainen (useassa lehdessä ja paikallisradiossa), nyt ei maksanut mitään.

Vierailija
36/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt että täällä kilvan puolustetaan ranskalaisia. Mitä eroa tällä on siihen, että Amarillo saa tarjoilija ei osaa suomea kovin hyvin?

Amarillo on supisuomalainen ketjuravintola, kyläkauppa ihan pieni kaksikulttuurinen perheyritys. Minusta siinä on iso ero.

Vierailija
37/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis puhut kiinalaisessa ravintolassa kiinaa, intialaisessa osaat valita oikean murteen ja italialaisessa muistat sujuvasti, mikä ero olikaan pohjois- ja eteläitalialaisessa sanastossa. WAU! Harmi, että meistä useimmat ovat koloistaan kömpineitä metsäläisiä, joiden mielestä Suomessa sujuva suomi riittää. Ei Pariisissa minulle puhuta suomea, vaikka se olisi tilanteeseen sopiva kieli.

Englantia puhuttiin kyllä tuolla myös, ja pienellä viiveellä olisi saanut myös täysin suomenkielistä palvelua.

Vierailija
38/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielen osaamattomuus on hyvä syy, ettei palvelua saa sujuvalla suomenkielellä. Periaatteellinen syy, ettei ravintolassa palvella suomeksi, ei ole mielestäni ok.

Ei ne työntekijät kebabravitoloissakaan aina kovin montaa sanaa suomea osaa, mutta heillä on yritystä, ja aina olen saanut asioitua.

Vierailija
39/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mihinkään muuhun tuppukylään mahtuu niin paljon mielensäpahoittajia kuin Vääksyyn.

Olen myös hieman ihmeissäni siitä että juuri tuo kauppa on aika ajoin uutisissa siksi, että suureen ääneen julistaa asiakkaiden käyttäytyneen heillä huonosti.

Onko noin että Vääksyssä asuu tavallista ikävämpää sakkia vai syyllistetäänkö asiakkaita turhaan? Itse lukuisia kertoja Pariisissa käyneenä en voi kovin kehua sielläkään saamaani palvelua mutten ole niskojani nakellut vaan ajatellut sen kuuluvan ranskalaisten ominaispiirteisiin. Usein olen huomannut harmitusta aiheuttavan juuri sen, etten osaa ranskaa vaan englanniksi tai elekielestä yritän saada palvelua.

Vierailija
40/97 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös hieman ihmeissäni siitä että juuri tuo kauppa on aika ajoin uutisissa siksi, että suureen ääneen julistaa asiakkaiden käyttäytyneen heillä huonosti.

Onko noin että Vääksyssä asuu tavallista ikävämpää sakkia vai syyllistetäänkö asiakkaita turhaan? Itse lukuisia kertoja Pariisissa käyneenä en voi kovin kehua sielläkään saamaani palvelua mutten ole niskojani nakellut vaan ajatellut sen kuuluvan ranskalaisten ominaispiirteisiin. Usein olen huomannut harmitusta aiheuttavan juuri sen, etten osaa ranskaa vaan englanniksi tai elekielestä yritän saada palvelua.

Eiköhän tässä tapauksessa paikalliset osaa käyttäytyä, Asikkala kun on monelle Suomessa matkustelevalle ohikulkupaikka ja varmaan monet käyvät kaupassa juurikin tutustumassa kivaan erikoisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä