Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoli miljoonaa suomalaista syö masennuslääkkeitä - silti työkyvyttömyyseläkkeelle jäädään masennuksen takia enemmän kuin koskaan ennen

Vierailija
31.07.2022 |

Miksi?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen näitä psyykkisistä syistä myönnettyjä työkyvyttömyyseläkkeitä. Jos alle kolmekymppisenä saa eläkkeen, eikö mukamas ole mahdollista, että masennus väistyy myöhemmin. Ei ihminen ole "rikki" masennuksesta. Masennus johtuu köyhyydestä, syrjäytymisestä, huonosta kohtelusta, loppuun palamisesta. Tarvittaisiin kuntouttavia yhteisöjä, joissa elämäntaidot ja itsearvostus saataisiin kohdilleen. Kännykät pois ja kädet multaan.

Vierailija
62/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavat masennuslääkkeet eivät auta. Muita lääkkeitä ei voi käyttää eikä buranakaan auta masennukseen. Jossain toisessa maassa lääkärit voisivat auttaa mutta suomessa ne eivät voi kun meillä niitä auttavia juttuja ei saa käyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen näitä psyykkisistä syistä myönnettyjä työkyvyttömyyseläkkeitä. Jos alle kolmekymppisenä saa eläkkeen, eikö mukamas ole mahdollista, että masennus väistyy myöhemmin. Ei ihminen ole "rikki" masennuksesta. Masennus johtuu köyhyydestä, syrjäytymisestä, huonosta kohtelusta, loppuun palamisesta. Tarvittaisiin kuntouttavia yhteisöjä, joissa elämäntaidot ja itsearvostus saataisiin kohdilleen. Kännykät pois ja kädet multaan.

No nämä masennuseläkkeet onkin max vuoden mittaisia, masennuksesta ei saa pysyvää eläkettä. 

Vierailija
64/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan pääsee kun on kokeillut kaikki mahdolliset lääkkeet, saanut niistä mittavat haitat loppuiäkseen ja menettänyt elämästään 10 vuotta siihen sirkukseen.

Sitten saa b-lausunnon kun jokaista myrkkyä on syöty.

Kiva sitten lamaantuneena, turvonneena, metabolisoituneena, aseksuaalisena, anhedonisena zombia, jonka elämä meni ohi, mennä vanhoilla päivillä terapiaan. Siellä voidaan sitten todeta, että aikaisemmin olisi kannattanut tulla.

Vierailija
65/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus johtuu köyhyydestä, syrjäytymisestä, huonosta kohtelusta, loppuun palamisesta. Tarvittaisiin kuntouttavia yhteisöjä, joissa elämäntaidot ja itsearvostus saataisiin kohdilleen. Kännykät pois ja kädet multaan. 

Jos meinaat jotain orjatyöleiriä jossa ei makseta palkkaa, niin ei kiitos.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä tuosta, että masennus johtuu yhteiskunnasta. Mutta miten toivut, jos jäät pitkäaikaistyöttömäksi ja et saa työtä, etkä rahaa? Nykyään Kela ei enää edes maksa sairasupäivärahaa masennusdiagnoosilla. Masennus nähdään olevan omaa syytä.

Työssä jo olevat taas puhkikulutetaan loppuun. Kun mut ja 3 muuta työkaveria irtisanottiin viime vuonna, niin kollegani tekee nyt meidän kaikkien 4 työt oman työnsä ohella.

Toivottavasti tekoälyvallankumous tulee ja vie kaikki työt. Olen mennyt näin kyyniseksi.

Vierailija
66/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen näitä psyykkisistä syistä myönnettyjä työkyvyttömyyseläkkeitä.

Mulla on ystävä, joka joutui kolmikymppisenä pysyvälle tk-eläkkeelle masennuksen, OCD:n, ADHD:n ja aspergerin vuoksi. Hän alkoikin toipua, kun huoli työpaikkojen hakemisesta ja toimeentulosta loppui. Pääsi myös terapiaan käsittelemään asioita. Ja lopulta irti mielialalääkkeistä.

Nyt opiskelee yliopistossa ja nämä 3 vuotta ovat menneet mallikkaasti. Käy jopa osa-aikatöissäkin opintojen ohella.

Mun mielestä nimenomaan eläke on se avain paranemiseen vaikeissa mt-ongelmissa.

Vierailija
67/67 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on vakiodiagnoosi jos lääkäri ei muuta keksi,ei läheskään aina masennusta.