Mitä rasvoja kannattaa syödä?
Sain vasta eilen selville, että rasvoja tarvitaan useita 10 grammoja päivässä! Olen luullut, että määrä on 5 g... Söin eilen sitten teelusikallisen extra neitsyt oliiviöljyä iltapalan mukana ja makasin yöllä kello 3 pirteänä sängyssä ajatus kirkkaana. Luinkin sitten, että ilman rasvoja aivot eivät pysty tekemään suojakerrosta hermosäikeiden päälle. Lapsena minulla oli todella hyvä muisti ja kuvittelin, että traumojen takia aivojeni toiminta on lopullisesti heikentynyt. Kyse saattoikin olla vain rasvojen puutteesta. Tyydyttämättömät rasvahapot olisivat elimistölle parhaimpia. Ilmeisesti neitsyt oliiviöljy sisältää niitä, mutta riittäkö se yksinään. Tulisiko rasvoja vaihdella?
Kommentit (23)
Itsetyydytetyt rasvahapot on tietääkseni paras vaihtoehto, ne ei härskiinny yhtä helposti. Näin kuulin jostain
Vierailija kirjoitti:
Itsetyydytetyt rasvahapot on tietääkseni paras vaihtoehto, ne ei härskiinny yhtä helposti. Näin kuulin jostain
En ole koskaan kuullut tuota sanaa itsetyydyttynyt. En myöskään Googlella löydä mitään siitä. Tarkoittaako se vain tyydyttyneitä rasvahappoja vai mitä?
Ap
Itse suosin mm. moottoriöljyä ja ketjurasvaa. Myös Nivean Q10 päivävoide on hyvää rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse suosin mm. moottoriöljyä ja ketjurasvaa. Myös Nivean Q10 päivävoide on hyvää rasvaa.
"Mitä rasvoja kannattaa syödä"? Eli ei nyt mennyt ihan putkeen sulla tuo yritys. Tuskin noita kuitenkaan syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä rasvoja kannattaa syödä"? Eli ei nyt mennyt ihan putkeen sulla tuo yritys. Tuskin noita kuitenkaan syöt.
Tosikko :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joistakuista tällainen on hauskaa :/
Ap
Pähkinöitä kannattaa syödä pikkukourallinen päivittäin, niistä saa hyvää rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaidoton imbesilli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaidoton imbesilli.
Omega3 dha+epa. Älä haksahda noihin kasvisrasva omega kolmosiin, niistä ei ole hyötyä.
Eli vaikkapa kolme kapselia möllerin omega plus kolme kapselia puhdasta epaa päivässä. Epa on se aivoille hyödyllinen.
Itse syön rasvoja arviolta 100-150 g päivässä. Parisen teelusikallista Benecolia, kourallinen pähkinöitä plus sitten hieman juustoa ja tietenkin kaikessa ruoassa mukana olevat rasvat.
Omalla kohdallani oliivi öljy ja voi.
Jonkin verran prosessoimatonta avocado öljyä. Eli jos avocado öljy puollossa lukee "kestää 250c" silloin se on prosessoitua ja JYRKKÄ EI.
Moni hehkuttaa rapsi ja rypsi öljyjä omge 3 n vuoksi. Sitten on niitä joiden mielestä ne omegat ovat siinä muodossa että ei hyvä ihmiselle mutta esim moottoriöljyksi ihan sopiva. Tiedä häntä kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani oliivi öljy ja voi.
Jonkin verran prosessoimatonta avocado öljyä. Eli jos avocado öljy puollossa lukee "kestää 250c" silloin se on prosessoitua ja JYRKKÄ EI.
Moni hehkuttaa rapsi ja rypsi öljyjä omge 3 n vuoksi. Sitten on niitä joiden mielestä ne omegat ovat siinä muodossa että ei hyvä ihmiselle mutta esim moottoriöljyksi ihan sopiva. Tiedä häntä kuin on.
Oliiviöljy, avokadoöljy, rapsiöljy, rypsiöljy, yhdyssanat....
Syön oliiviöljyä ja voita. Ruoan mukana tulee helposti rypsiöljyä, liikaakin. Syön myös pähkinöitä.
Hormoniaineenvaihdunta tarvitsee rasvaa toimiakseen
Siitä en löytänyt mitään mainintaa, miten rasvan saanti vaikuttaa hengitykseen, jos vaikuttaa. Huomaan nimittäin, että minun on paljon helpompi hengittää. Tunnen oikein, kuinka saan happea. En tiedä sitten kuvittelenko vain...
Ap