Heräsin yhtäkkiä siihen, että olen 28v ja koko nuoruus on hukkaan heitetty
Ensi vuonna tulee täyteen 30 vuotta, oksettaa ajatuskin. Juuri olin 23-vuotias ja kuvittelin jo silloin olleeni kauhean vanha esim. opiskelemaan tai elämään nuoruutta.
Viimeiset viisi vuotta olen vain keskittynyt oravanpyörään, tehnyt töitä ja työpäivän jälkeen väsyneenä lähinnä maannut sängyssä koomassa.
Mitään ei tapahdu tässä elämässä! En voi kehuskella opiskelleeni, kun käsissä on pelkät amiksen paperit.
Ei ole koettu samanikäisten kaveriporukalla tekemiä juttuja kuten matkoja, juhlia yms ikimuistoisia muistoja.
Ei ole ollut kunnon poikaystävääkään, eli ei ole edes rakkautta koettu.
Elämä on täyttä paskaa ja silmien ympärillä syventyvät rypyt/harakanvarpaat vain muistuttaa elämättömästä nuoruudesta ja siitä, että olen vain pelkkä säälittävä vanhapiika valtion häpeällisessä paskaduunissa. Kohta varmaan olen kuin ilmetty tantta jostain sketsistä.
Muita samoin tuntevia ja miten jaksatte?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot nuori
Älä jauha peetä, 30v on naisella tietty rajapyykki. Markkina-arvo alkaa romahtaa vauhdilla. Miehellä periaatteessa eri mutta keinotekoisesti on suomessa tehty miehille iästä ongelma.
Taas tuli joku selittämään markkinapaskaa. Miksi kaupallistat naiset? Ajattelet naisia pelkkinä maksullisina huorina. Sitähän tuo markkina-arvoteoria on. Ei ole evoluutio ainakaan sinua siunannut, kun käyttäydyt kuin eläimet. Meille muille kehityyneemmille on tärkeää muutkin seikat, kuin vain vartalo ja seksi.
Mä täytin juuri 28, ja kieltämättä pelottaa ajatus vanhenemisesta. Taitaa lähestyvä 30-kriisi jo olla?
Mutta en silti koe, että jotain olisi jäänyt varsinaisesti tekemättä ja edelleen ehtii tekemään. Haaveilen omasta asunnosta ja siihen on työssäkäyvänä mahdollisuus. Matkustella haluaisin lisää, viimeistään ensi vuonna lähdetään häämatkalle jonnekin.
Aloitan ensi kuussa opinnot korkeakoulussa, siitä olisi vielä haaveena jatkaa YAMK/maisterin opintoihin. En koe, että olisin ikäloppu opiskelemaan. Töitä teen kuitenkin samalla, ja työllisyysnäkymät erinomaiset.
Mutta elämä ei ole ollut ruusuilla tanssimista. Vastoinkäymisistä huolimatta selvitty eteenpäin ja jokainen kokemus kasvattanut. Älä vatvo ajatuksessa, että kun en ole kokenut sitä tai tätä. Hyvin ehtii, vielä tulevaisuudessa iäkkäillä päivillä.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
28-vuotiashan on nuori! Älä tuhlaa nuoruuttasi siihen, että murehdit olevasi vanha.
Olen itse yli 40, ja yritän ajatella, että olen vielä suht nuori. Esim. reilu 60-vuotiaat vanhempani muistelevat tätä ikää osana nuoruuttaan.
Herää pahvi. Et ole nuori vaan keski-ikäinen. 30v naiselle on todella kiire löytää puoliso, munasarjojen takia. Nainen on hedelmällisimmillään 20 vuotiaana.
Ihminen elää suurinpiirtein 80-vuotiaaksi. Laskepa siitä, milloin keski-ikä alkaa. 30-vuotias ei todellakaan ole vielä keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
28-vuotiashan on nuori! Älä tuhlaa nuoruuttasi siihen, että murehdit olevasi vanha.
Olen itse yli 40, ja yritän ajatella, että olen vielä suht nuori. Esim. reilu 60-vuotiaat vanhempani muistelevat tätä ikää osana nuoruuttaan.
Herää pahvi. Et ole nuori vaan keski-ikäinen. 30v naiselle on todella kiire löytää puoliso, munasarjojen takia. Nainen on hedelmällisimmillään 20 vuotiaana.
Naisen hedelmällisyys saavuttaa huippunsa 27-29 -vuotiaana, jonka jälkeen se lähtee laskuun.
10 vuoden päästä suret, että hukkasit nuoren aikuisuutesi, jos jatkat tuolla asenteella. Menneeseen ei voi vaikuttaa, joten ei siellä kannata liikaa velloa.
Ihanaa että olin nuori opiskelija 90-luvulla. Rahat tuhlattiin kurssikavereiden kanssa reissaamiseen jne. Ei ollut mitään käsitystä että pitäisi jotakin rahastoja ostaa ekoilla palkkarahoilla tai opintolainalla. Myöhemmin todellakin huomannut että tuhlattu raha tulee takaisin mutta nuoruus ei palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot nuori
Älä jauha peetä, 30v on naisella tietty rajapyykki. Markkina-arvo alkaa romahtaa vauhdilla. Miehellä periaatteessa eri mutta keinotekoisesti on suomessa tehty miehille iästä ongelma.
Kiellätkö siis tieteen, joka on todistanut miehen iällä olevan väliä siittämisen ja terveen lapsen syntymisen kannalta?
Vierailija kirjoitti:
No, jos hyvän elämän mittari ovat kaveriporukan juhlat ja poikaystävät, niin ehkä se sinun nuoruutesi on tosiaan "hukkaan heitetty"... :)
Itse olen kyllä ihan toista mieltä. Olet opiskellut itsellesi ammatin ja työskennellyt meidän yhteiseksi hyväksi monta vuotta.
Kuvailet työtäsi "paskaduuniksi", mutta useimmat sellaiset kakkatyöt ovat juuri niitä, joita ilman yhteiskunta ei pyörisi lainkaan.
Ongelmasi taitaa olla itsekunnioituksen ja -arvostuksen puute. Jos haluat vaihtaa ammattia, ehdit todellakin sen tehdä. Edessäsi on vielä nelisenkymmentä vuotta työelämää.
Jos päätät pysyä nykyisessä työssäsi, hyvä sekin. Sinua tarvitaan juuri siinä.
Ja jos "poikaystävää" kaipaat, eiköhän sellainenkin löydy, kun vain ryhdyt katselemaan ympärillesi. Tsemppiä!
t. Mummo 69 vuotta
Voitko olla mun varamummo pliis. -toinen hukassa oleva.
Nyt vaan Tinderiin tai baariin. Kyllä sulle poikakaveri löytyy ja hyvin löytyykin. Vai ootko kovin nirso.
Minusta kuulostaa että ap olisi masentunut. Olet nuori aikuinen, sinulla on aikaa löytää puoliso, opiskella haluamasi ammatti, juhlia ja matkustella.
Tulet katumaan, jos ryvet ajatuksessa ettei mitään ehtinyt tekemään ja elämä on shaissea. Mennyttä ei kannata katsoa, mitä jäi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Naisen hedelmällisyys saavuttaa huippunsa 27-29 -vuotiaana, jonka jälkeen se lähtee laskuun.
Ja miesten hedelmällisyys on huipussaan 22-25 -vuotiaana. Ihan h*lvetin typerää jankuttaa tätä p*skaa jatkuvasti, ei tämä merkkaa yhtään mitään. Niitä lapsia voi saada vielä nelikymppisenäkin. Ja dinosauruksille tiedoksi että kaikki eivät edelleenkään edes halua niitä lapsia.
Mä oon sun ikäinen ja koin burn outin töissä. En jaksanut töiden lisäksi mitään muuta! Työmatkatkojen kanssa meni päivästä 12 tuntia. Se näkyi jo terveydessä, en esimerkiksi parantunut enää tavallisista flunssista ja koin kroonista väsymystä. En jatkanut työsopparia, oon ollut sen jälkeen äitiyslomalla, opiskellut, mutta tuohon samaan en enää mene. Työttömyys ei pelota, pärjätään vähemmälläkin rahalla, mutta terveyden menettäminen säikäytti. Nyt yritän löytää osa-aikaista (6h/pvä) työtä. On lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa. Mutta jos kaikki raatavat töissä, vaikkeivat jaksaisikaan, niin silloin mikään ei koskaan muutu. Kun tarpeeksi moni uskaltaa irtisanoutua, jos eivät jaksa, niin työn antajien on pakko parantaa työehtoja.
En tiedä minkälaista työtä ap tekee, mutta kuulostaa huolestuttavalta jos työpäivien jälkeen on niin väsynyt ettei jaksa tehdä mitään.
Työ itsessään toki voi olla väsyttävää, mutta onko ajatuksesi ja ylipäätään ympäristö mieltä virkistävä? Itse huomasin, kun aloin ajatella työstä ja elämästä päinvastoin, niin mielikin on paljon virkeämpi. Jaksan tehdä kotona enemmän ja harrastaa. Poistin myös lähipiiristäni myrkylliset ihmiset, jonka jälkeen ylimääräistä henkistä taakkaa ei ole. Voin paljon paremmin.
Yksi pappa kerran muisteli, miten mukavaa oli silloin nuorena, kun hän jäi eläkkeelle. Hän oli jäänyt eläkkeelle 65-vuotiaana. Nyt irrotat itsesi tuosta itsesäälistä!
Nuoruus = matkailu, juhliminen? Näitä ei juu voi enää kolmekymppisenä kokea kun on jo yksi ryppy otsassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista työtä ap tekee, mutta kuulostaa huolestuttavalta jos työpäivien jälkeen on niin väsynyt ettei jaksa tehdä mitään.
Työ itsessään toki voi olla väsyttävää, mutta onko ajatuksesi ja ylipäätään ympäristö mieltä virkistävä? Itse huomasin, kun aloin ajatella työstä ja elämästä päinvastoin, niin mielikin on paljon virkeämpi. Jaksan tehdä kotona enemmän ja harrastaa. Poistin myös lähipiiristäni myrkylliset ihmiset, jonka jälkeen ylimääräistä henkistä taakkaa ei ole. Voin paljon paremmin.
Valtiolla töissä, näkee työttömiä jatkuvasti = työkkärissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Naisen hedelmällisyys on kylläkin huipussaan parikymppisenä ei enää lähempänä kolmeakymmentä. ja noin 35 vuotiaana se alkaa laskea nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Naisen hedelmällisyys on kylläkin huipussaan parikymppisenä ei enää lähempänä kolmeakymmentä. ja noin 35 vuotiaana se alkaa laskea nopeasti.
Ei siihen lapseen tarvitse kuin yhden munasolun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene opiskelemaan ja rupea elämään?
Pelottaa, jos en sitten enää työllisty ja olen yksi lukuisista työttömistä korkeakoulutetuista, joita näen duunissani päivittäin.
Pohdin myös sitä, haluanko olla akateemisesti kouluttautunut lähinnä vain siksi, että haluan sillä todistaa olevani yhtä hyvä ja pätevä, kuin muut?
Ap
Ei kannata opiskella, ellet pysty samalla työskentelemään kokoaikaisesti. Itse irtisanoudun kun lähdin opiskelemaan enkä ole enää saanut työtä sen jälkeen. Tässä maailmanajassa sanoisin, että korkeakoulutuksella ei tee mitään.