Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos eläkeläinen ei jaksa enää itse siivota kotiaan ja ei halua kunnalta kotiapua, niin jääkö kodin siivoominen lasten harteille?

Vierailija
30.07.2022 |

Mitä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen? Äitini on eläkeläinen ja käy lenkillä, sienessä,marjassa, harrastuksissa....

Vierailija
2/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää tottakai, jos ei halua siivousapua ostaa? Saako kunnalta jotain siivousapua, kotihoito hoitaa vain pakolliset hoitotoimenpiteet, eikä siivoa. Kotihoidosta sen verran toki auttavat, että pienet tiskit siivoavat ja roskat vievät.. toki voit tehdä maistraattiin huoli-ilmoituksen ja sitä kautta hommaavat edunvalvojan ja kotiin apua, jos iäkkäältä ei kodin hoitaminen onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli ilmoitus siis kunnalle. Ei maistraattiin.

Vierailija
4/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään koteja yhteiskunnan varoilla siivota.

Vierailija
5/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinä siivoot tai tilaatte siivonjan välillä käymään.

Vierailija
6/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin omaisten huoleksi? Jokainen aikuinen ihminen päättää itse mihin suostuu ja mihin ei. Jos ei halua siivota toisen kotia niin sitten ei siivoa. Voi silti käydä tervehtimässä, soittaa, olla yhteydessä viranomaisiin, auttaa pyytämään tarjouksia kotisiivousfirmoilta jne.

Vierailija
7/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitini ei suostu ottamaan kunnallista apua vastaan, hän siivoaa itse. Jos ei pysty, hänet voi heivata laitokseen. Minä en hänen huusholliaan siivoa.

(saa alapeukuttaa, mutta jos tuntisitte äitini, ette tekään astuisi hänen taloonsa jalallannekaan)

Vierailija
8/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan kaksi kertaa kuukaudessa tapahtuvan kotisiivouksen kaukana asuvalle iäkkäälle äidille. Siihen saa kotitalousvähennyksen omavastuun jälkeen.

Vierailija
9/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jos rupeaa siihen kierteeseen, että auttaa näitä "hädänalaisia", niin saa olla auttamassa toistuvasti ja usein erilaisissa "pikkuaskareissa".

Jos eläkeläinen on sairas ja kunto huono, niin kunta tulee silloin vastaan siivouskuluissa. Palvelutarpeen arviointia kehiin.

Vierailija
10/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti imuroi ja pesee lattiat. Sitten voi pyyhkiä pölyt niistä pakoista mihin robotti ei pääse ja siivota vessan.

Vierailija
11/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotti imuroi ja pesee lattiat. Sitten voi pyyhkiä pölyt niistä pakoista mihin robotti ei pääse ja siivota vessan.

Peseekö robotti myös vessan? Puhdistaa mikron, uunin ja kahvinkeittimen? Pesee ikkunat ja verhot?

Vierailija
12/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Näissä kodeissa onkin yleensä sellainen minimalistinen sisustus, että robotti-imuri painelee menemään tyhjillä avarilla pinnoilla eikä muuta tarvita.

Vierailija
13/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että jos rupeaa siihen kierteeseen, että auttaa näitä "hädänalaisia", niin saa olla auttamassa toistuvasti ja usein erilaisissa "pikkuaskareissa".

Jos eläkeläinen on sairas ja kunto huono, niin kunta tulee silloin vastaan siivouskuluissa. Palvelutarpeen arviointia kehiin.

Samaa mieltä. Ja kokemusta on. Täältä 200 kilometrin päästä ei lähdetä vaihtamaan yhtä lamppua tai pattereita seinäkelloon. Kyllä ihmisen pitää sen verran osata apua pyytää tutulta naapurilta, jos ei itse pysty.

Vierailija
14/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peseekö robotti myös vessan? Puhdistaa mikron, uunin ja kahvinkeittimen? Pesee ikkunat ja verhot?

Jos vanhus kykenee käyttämään itse mikroa, uunia ja kahvinkeitintä, kykenee myös itse putsaamaan ne. Ikkunoita ei ole mikään pakko pestä eikä verhojakaan. 

Vierailija
15/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotihoito siivoa enää. Siivojat on erikseen.

Vierailija
16/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitini ei suostu ottamaan kunnallista apua vastaan, hän siivoaa itse. Jos ei pysty, hänet voi heivata laitokseen. Minä en hänen huusholliaan siivoa.

(saa alapeukuttaa, mutta jos tuntisitte äitini, ette tekään astuisi hänen taloonsa jalallannekaan)

Ei kunnalta saa siivousapua.

Vierailija
17/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin tilata äitini puolesta yksityisen siivousfirman käymään hänen luonaan sopimassa siivouksesta, mutta en solmi sopimusta enkä maksa laskuja. Minä en lähde siivoamaan enkä edes kuuntele valituksia, että pitäisi siivota eikä jaksa.

Vierailija
18/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä eläkeläisten siivouksista huolissaan oleva on palannut. Harmi.

Vierailija
19/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito=sairaanhoitaja/lähihoitaja

Kodinhoito=siivooja/yleispätevä apulainen

Vierailija
20/30 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei ole pakko tehdä ellei halua. Vaihtoehdot:

1) koti jää siivoamatta

2) hommaat äidillesi siivoojan yksityisen palveluntarjoajan palveluna

3) siivoat itse

Maksu:

Otat yhteyttä geriatriseen vanhustenhoitoon ja äidillesi tehdään kartoituskäynti, jos näyttää siltä että äitisi on kykenemätön tekemään hommaa niin Kelalta voi saada avustusta siivoojan palkkaamiseen jos äitisi on vähävarainen.

Muutoin voit maksaa siivouksen itse tai äitisi maksaa ja jos hänen tulonsa ovat niin isot että hän maksaa veroja, hän saa kotitalousvähennyksen. Jos tulot ovat niin pienet että hän ei saa kotitalousvähennystä, ei hänellä todennäköisesti ole varaa siivoojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi