1,5v taapero on aggressiivinen ja väkivaltainen
Miten toimia, kun 1,5v taapero, joka ei vielä puhu, on myös vauvoja kohtaan väkivaltainen. Eli provosointia tms ei ole toisen taholta.
Lapsi on väkivaltainen kaverin lapsille ja serkuille. Saattaa mennä yksikseen lattialla istuskelevan vauvan luo, tönäistä tämän kumoon ja jatkaa matkaansa. Yrittää vauvoilta "repiä silmät päästä".
Leikit eivät onnistu myöskään ikätovereiden kanssa. Muissa tilanteissa lapsi on kiltti, suloinen. Kyseessä ei autismia tai erityislapsen piirteitä.
Kyseessä ei ole minun lapseni, minun lapseni on yksi uhreista.
Kommentit (194)
Vanhemmat ovat pahoja, outoja ja sallivat käytöksen. Kenties satanisteja tms.? Tunnen yhden tällaisen pariskunnan, niiden lapset ovat kaukana normaalista.
Vierailija kirjoitti:
Komenna sitä kakaraa, vaikka ei ole omasi. Niin minä teen. Kukaan ei tule lyömään minua, lapsiani tai eläimiäni.
Olen toiminut näin. Ja alkanut systemaattisesti estää ettei tule vauvani lähelle.
Olen huolissani taaperosta ja hänen tulevaisuudestaan. Olen nähnyt ennenkin 1,5v aggressiota, mutta niissä on aina joku syy vaikkei heti sitä hoksaisi.
Esimerkiksi mustasukkaisuus, toinen lapsi leikkii hänen lelulla, kyvyttömyys sanoittaa omaa kiukkua. Tämä Damien taas ilman syytä repii muita lapsia ja teki sitä jo pienenä, ei voinut antaa hänen vauvanakaan olla lähellä minun vastasyntynyttä.
Kyseessä siskoni lapsi, joten ollaan tekemisissä siksi enkä voi välttää kaikkia kohtaamisia :(
Ap
Vanhempien pitäisi tuossa kohtaa pystyä asettamaan lapselleen rajat ja huolehtimaan että kyseinen käytös loppuu. Napakka EI ja ottavat tarvittaessa lapsen pois tilanteesta jossa tämä on aikeissa lyödä tai töniä toisia. Siinä ei pidä jäädä sanoittamaan tunteita tai pitämään muuta lässytystä.
Itse olen nähnyt näitä tönijälapsia neljässä eri perheessä ja kaikkien vanhemmille on yhteistä selitellä että oli vaan vahinko tms. tai kuten yhden kohdalla, lapsi lyö koska ei osaa vielä puhua (??). Ja tuo jää sitten myös päälle eli lyövä taapero on hyvin pian lyövä leikki-ikäinen ja kukaan ei halua tällaisen lapsen perhettä kylään tai puistoseuraksi kun koko ajan saat vahtia että oma lapsesi on turvassa.
Napakampaa kieltoa vaan pennulle, ihan elukoita noista kasvaa, jos kukaan ei puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitäisi tuossa kohtaa pystyä asettamaan lapselleen rajat ja huolehtimaan että kyseinen käytös loppuu. Napakka EI ja ottavat tarvittaessa lapsen pois tilanteesta jossa tämä on aikeissa lyödä tai töniä toisia. Siinä ei pidä jäädä sanoittamaan tunteita tai pitämään muuta lässytystä.
Itse olen nähnyt näitä tönijälapsia neljässä eri perheessä ja kaikkien vanhemmille on yhteistä selitellä että oli vaan vahinko tms. tai kuten yhden kohdalla, lapsi lyö koska ei osaa vielä puhua (??). Ja tuo jää sitten myös päälle eli lyövä taapero on hyvin pian lyövä leikki-ikäinen ja kukaan ei halua tällaisen lapsen perhettä kylään tai puistoseuraksi kun koko ajan saat vahtia että oma lapsesi on turvassa.
Kuulostaa juuri siskoltani 😩 Voi ei, miten saisin hänet ymmärtämään ettei voi selitellä asioita noin
Ap
Yksin leikkikehään tai syöttötuoliin istumaan silloin jos lyö toisia. Ei noin käyttäytyvää voi pitää muiden seurassa.
Pienet lapset lyövät ja tönivät, se on ihan normaalia. Pitää vaan johdonmukaisesti kieltää ja opastaa parempaan käytökseen. 1,5-vuotiaalla ei ole vielä järkeä hirveästi päässä. Turha leimata miksikään psykopaatiksi. Eikä erityisyydestä voi olla vielä varma. Monet diagnoosit tulevat vasta lähempänä kouluikää.
Oletko kuullut että taaperoa pitää vahtia aivan joka ikinen sekunti? Taaperon voi nostaa syliin ja sanoa tiukasti "ei". Riippumatta siitä puhuuko hän itse vai ei.
Voi hyvä luoja. Ootko tosissas? 1,5-vuotias aggressiivinen ja väkivaltainen? Eihän pieni taapero ymmärrä maailmasta vielä mitään, siksi vanhemmat menee väliin ja sanoo että "Ei Leo-Eevertti! Ei noin saa tehdä, ei saa löydä tai repiä silmiä, soo soo!"
Mitä helvettiä oikeesti? Ei lapset tajua tollaisia asioita jos ei niille opeteta niitä.
Väärämieliset ovat harhateillä syntymästään saakka, äitinsä kohdusta asti ovat valehtelijat eksyksissä.
Psalmi 58:4
Ja vaikka hirviö ei ole omasi, hänet voi edelleen nostaa syliin, tiukka ei ja leikkikehään. Rauhoittukoon siellä.
Minä komennan ja ohjaan oikeaan toimintaan ihan kaikkia lapsia kuin omiani jos näen jotain epäsopivaa käytöstä. Esim. juuri hoplopissa yksi n. 4v lapsi heitti ihan tahallaan omaa taaperonia pallolla naamaan. Kun puutuin ja sanoin että näin ei käyttäydytä, ketään ei saa heittää pallolla päin, niin tämä lapsi vähän pelästyi. Selvästi ei oltu komennettu ja en siis mitään huutanut vaan jämptisti sanoin. Näytti siltä kuin olisi tottunut siihen ettei jää kiinni. Näin tuon lapsen vielä myöhemmin leikkipuistossa ja hänen vanhempansa oli koko ajan nenä kiinni puhelimella. Teki mieli mennä tälle vanhemmalle sanomaan että nostappas se katse luurista ja ohjaa lastasi kun selvästi ei leikkiminen suju.
Tähän mennessä kukaan vanhempi ei ole uskaltanut sanomaan, että älä komenna mun lasta, koska eivät voi mitenkään puolustella lapsensa huonoa käytöstä ja selitellä. Aika moni on kyllä punastunut ja vienyt lapsensa sitten muualle. Koen itse että minun tehtäväni on näyttää omalle lapselleni myös se, miten pidetään rajoja muiden kanssa. Koen sen myös velvollisuutena omaa lastani kohtaan, että minä puolustan ja pidän huolta ja näytän miten toimitaan jos joku käyttäytyy huonosti. Vaikka oma lapsi ei tekisikään väärin, hän myös oppii toisten virheistä, että mitä saa ja mitä ei saa tehdä, joten sikälikin tärkeä puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatin oireita.
Nyt ei kyllä oli kaikki ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat myös ennakoida näitä tilanteita. Esim. pidän hyvänä tapana ohjeistaa etukäteen jos taapero lähestyy vauvaa tai eläintä tyyliin ollaan rauhallisesti, pehmeästi saa koskea tai anna eläimen tulla sinun tykö jne. Eikä vaan niin että antaa mennä ja korjataan jäljestä.
Aloituksessa ongelmaksi esitettiin: miten estää henkilöä harjoittamasta väkivaltaa vauvaan, josta on vastuussa?
Ongelma muutettiin muotoon: mitä keinoja on puuttua ko. henkilön taipumukseen (toteutukseen?) harjoittaa väkivaltaa?
Toisaalta kuvailtiin väkivallantekijästä vastuussa olevien asenne väkivaltaiseen käytökseen ja todettiin, että se on salliva. Jolloin kysymys muuttuu muotoon: kuinka muuttaa ihmisen asennetta väkivaltaan?
Missä taaperon vanhemmat on, ryyppäämässä? Onko he kadonneet maailmasta? Tietysti otat asian puheeksi ja käsket pitää huolta omasta hirviöstä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ongelmaksi esitettiin: miten estää henkilöä harjoittamasta väkivaltaa vauvaan, josta on vastuussa?
Ongelma muutettiin muotoon: mitä keinoja on puuttua ko. henkilön taipumukseen (toteutukseen?) harjoittaa väkivaltaa?
Toisaalta kuvailtiin väkivallantekijästä vastuussa olevien asenne väkivaltaiseen käytökseen ja todettiin, että se on salliva. Jolloin kysymys muuttuu muotoon: kuinka muuttaa ihmisen asennetta väkivaltaan?
Mitä nyt oikein selität? Miten tämä auttaa aloittajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komenna sitä kakaraa, vaikka ei ole omasi. Niin minä teen. Kukaan ei tule lyömään minua, lapsiani tai eläimiäni.
Olen toiminut näin. Ja alkanut systemaattisesti estää ettei tule vauvani lähelle.
Olen huolissani taaperosta ja hänen tulevaisuudestaan. Olen nähnyt ennenkin 1,5v aggressiota, mutta niissä on aina joku syy vaikkei heti sitä hoksaisi.
Esimerkiksi mustasukkaisuus, toinen lapsi leikkii hänen lelulla, kyvyttömyys sanoittaa omaa kiukkua. Tämä Damien taas ilman syytä repii muita lapsia ja teki sitä jo pienenä, ei voinut antaa hänen vauvanakaan olla lähellä minun vastasyntynyttä.Kyseessä siskoni lapsi, joten ollaan tekemisissä siksi enkä voi välttää kaikkia kohtaamisia :(
Ap
Tiedät jättäväsi vauvan väkivaltaisen henkilön seuraan, tämä:
1) on riskialtista
2) aiheuttaa tilanteita, joissa pääset olemaan väkivallantekijälle aggressiivinen -> provosoit käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt oikein selität? Miten tämä auttaa aloittajaa?
Ongelman muotoilu auttaa kesksuteluun osallistuvia ymmärtämään, mitä aloituksella ajetaan takaa.
Komennat tietenkin, jos ääliövanhemnat ei sitä tee.