Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisten kahvitilaisuuteen maksu?

Vierailija
30.07.2022 |

Saimme kutsun melko läheisen sukulaisen hautajaisiin ja ihmeekseni kahvitilaisuuteen on aikuisilta parin kympin maksu. Onko tämä kovinkin tavallista nykyään? Vainaja ei ollut mitenkään varaton, jos nyt ei rikaskaan eivätkä kaikista lähimmät sukulaisetkaan mitään köyhiä ole. Kutsuttujakaan ei ole kuin parikymmentä, lapset, lapsenlapset ja muutama meitä sisarusten lapsia, jotka olimme läheisissä väleissä hänen kanssaan. Mutta ei siis tosiaan mitään koko ison suvun tilaisuutta.

Eikä minua siis varsinaisesti haittaa, tuntui vaan niin oudolta niin siksi kyselen onko tällainen nykyään ihan tavallista?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok, meillä isän hautajaisiin osallistumis maksu oli 60€/hlö.

Missä muistotilaisuus pidettiin, mitä siellä tarjottiin?

Vierailija
82/86 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on oikeasti tullut sellainen kutsu muistotilaisuuteen että "paikassa X muistotilaisuus, jokainen maksaa itse kahvit ja syömiset"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi pääsymaksua sukulaisten tapaamisiin, kävisin siis siunaustilaisuudessa ja kunnioittaisin vainajan muistoa suremalla itsekseni ja käymällä myöhemmin haudalla jos on läheinen.

Vierailija
84/86 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole varaa järjestää omakustanteisesti mitään muistotilaisuuksia koko suvulle ja tuttaville, jos vainajalta ei ole jäänyt ylimääräistä. Älkää sitten valittako, kun ette saa kutsua sinne ollenkaan. Joo kahvinkeitto ja leipominen ei paljon maksa, mutta kaikki ei jaksa alkaa itse vääntämään tarjoiluja surun keskellä.

Vierailija
85/86 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin kannattaa myydä pääsylippuja/ranneke. Samalla rannekkeella saa sitten osalistua kirkkopippaloihin, nauttia tarjoiluista ja keinua pihakiikussa kesät talvet. Muistaa vaan ottaa niistä pääsymaksuista kunnon katteet, niin voi humputella itse menemään pari kuukautta.

Vierailija
86/86 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan pitää suuria tilaisuuksia, jos ei ole sen verran varaa, että tarjoaa kupillisen kahvia/ teetä?

Jos ei ole varaa kestitä vieraita, voi pitää pienimuotoiset hautajaiset ja olla vaikka järjestämättä ns. muistotilaisuutta. Siunaus on tärkein.

Muistotilaisuuden voi pitää vaikka puoli vuotta jälkeenpäinkin läheisten kesken.

Kuten täällä on jo monesti mainittu, ei kaikilla oikeasti ole varaa järjestää edes pientä muistotilaisuutta omalla kustannuksella. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö sellaista saisi järjestää. Vainajalle oikeasti läheiset ihmiset ymmärtävät tämän tilanteen, eivätkä kummastele osallistumismaksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi