Hautajaisten kahvitilaisuuteen maksu?
Saimme kutsun melko läheisen sukulaisen hautajaisiin ja ihmeekseni kahvitilaisuuteen on aikuisilta parin kympin maksu. Onko tämä kovinkin tavallista nykyään? Vainaja ei ollut mitenkään varaton, jos nyt ei rikaskaan eivätkä kaikista lähimmät sukulaisetkaan mitään köyhiä ole. Kutsuttujakaan ei ole kuin parikymmentä, lapset, lapsenlapset ja muutama meitä sisarusten lapsia, jotka olimme läheisissä väleissä hänen kanssaan. Mutta ei siis tosiaan mitään koko ison suvun tilaisuutta.
Eikä minua siis varsinaisesti haittaa, tuntui vaan niin oudolta niin siksi kyselen onko tällainen nykyään ihan tavallista?
Kommentit (86)
Tulee mieleen, että ollaanko siellä niin surun murtamia nyt, ettei vaan olla ajateltu asiaa fiksusti. Ei kukaan normaali ihminen pyydä maksua pienimuotoisesta muistotilaisuudesta.
Ex- miehen yuttu myi lippuja väitöskaronkkaansa ja sekin oli minusta outoa. Ei menty. Hautajaislippuihin en usko, joku keittää kotonaan kahvit ja veloittaa 20 euroa, hehheh.
Töissä minua 10 vuotta vanhempi työkaveri murehti mummoaan ja koronaa, kun minä olin oman vanhempani hautajaisissa. Toiset on niin pumpulissa kasvaneita, minulla ei mummoja ole ollut 20 vuoteen enää, olin 20, kun ne kuoli.
En itse menisi, vaikka olisi kuinka läheinen henkilö kyseessä. Minulle olisi ok, jos kysyttäisiin että järjestetäänkö yhteisvoimin muistotilaisuus jollekin läheiselle ja voisin tuolloin joko tehdä jotain tai osallistua ihan rahalla. Mutta ilmoitusasiana, että tervetuloa ja maksu on xx euroa, ei ikinä.
Minä olen sisarusteni kanssa järjestänyt parille varattomalle sukulaiselle muistotilaisuuden. Kuolinpesä oli varaton, joten itse maksoimme jokainen omat syömiset. Emme sitten kutsuneet sinne kuin kaikkein läheisimmät, koska meillä ei olisi ollut varaa maksaa muiden ruokailua, eikä viitsitty alkaa kyselemään, kuka haluaa tulla omakustanteisesti tilaisuuteen. Oltaisiin varmasti saatu ihmettelyä osaksemme.
Vierailija kirjoitti:
Töissä minua 10 vuotta vanhempi työkaveri murehti mummoaan ja koronaa, kun minä olin oman vanhempani hautajaisissa. Toiset on niin pumpulissa kasvaneita, minulla ei mummoja ole ollut 20 vuoteen enää, olin 20, kun ne kuoli.
Toisilla ihmisillä ei ole ollut mitään vastoinkäymisiä ja sen kyllä puheista huomaa. Järkyttävää, kun ei ole päässyt 2 vuoteen ulkomaanmatkalle, siinä on elämän järkytys. Mummot ja vanhemmat vielä 50 - vuotiaana elossa ja vasta oltu yhdessä työpaikassa elämän aikana.
Ihan ok, meillä isän hautajaisiin osallistumis maksu oli 60€/hlö.
Lämmin osanotto aloittaja!
Ei minusta ole oikein pyytää rahaa muistotilaisuudesta. Yhdessä voidaan järjestää ja sopia kuluistakin, mutta kutsuvieraita ei laskuteta vaan järjestetään oman budjetin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin osanotto aloittaja!
Ei minusta ole oikein pyytää rahaa muistotilaisuudesta. Yhdessä voidaan järjestää ja sopia kuluistakin, mutta kutsuvieraita ei laskuteta vaan järjestetään oman budjetin mukaan.
Siitäkin olen kuullut valitusta, jos ei ole kutsuttu hautajaisiin, kun kaikilla ei ole niitä varaa pitää.
Miten perheessä, missä toinen työtön pidettäisiin hautajaisia, jos toinen kuolee. Kaikilla ei ole edes oikeutta toimeentulotukeen.
Tulee mieleen, että onko järjestäminen kaadettu jonkun lapsista harteille ja tämä on vaan liian uupunut ja surussa itsekin, että on vaan päätynyt tällaiseen ratkaisuun? Minulla on kolme veljeä ja kun isä kuoli muutama vuosi sitten, meinasi kaatua koko homma minun harteilleni. Lopulta sitten tajusivat, että järjestelyt kuuluvat kyllä meille kaikille, mutta siinä surun keskellä oli raskasta vielä vääntää aikuisille miehille asiasta.
Nykyään on palkattomia työkokeiluja, vaikka on tutkinto. Puolisoni suvussa on sydänvikaa. En pystyisi pitämään minkään näköisiä hautajaisia, jos hänelle jotain sattuisi.
Maksulliseen muistotilaisuuteen kannattaa ottaa mukaan muutama pakasterasia ja arvioida heti tarjoilut paikanpäällä, jos ei tilaisuuden aikana jaksa syödä "omaa osuutansa", voi pois lähtiessä ottaa osan tarjoilusta matkaevääksi tai kotiin, onhan siitä maksanut täyden hinnan.
Näin minä teen maksullisissa häissä, aina on pino pakasterasioita mukana ja tietysti joudun niitä antamaan myös muille vieraille, kun ovat huomanneet loistavan ideani ja erityisesti lapsiperheissä, kun on lapsettomia häitä, näin lapset saavat kotona myös nauttia hääparin maksullisista vieraanvaraisuudesta ja häätarjoilusta.
Reilua, puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on palkattomia työkokeiluja, vaikka on tutkinto. Puolisoni suvussa on sydänvikaa. En pystyisi pitämään minkään näköisiä hautajaisia, jos hänelle jotain sattuisi.
Meidän suvussa on lähes kaikille eläkeläisille pidetty hautajaiset. Heidän jälkeensä onkin sitten tämä köyhempi sukupolvi tulossa, jolle ei tulla pitämään mitään hautajaisia. Ei ole vakituisia työpaikkoja.
Menet hautajaisiin, mutta et sano omaisille: "Otan osaa", koska et halua ottaa osaa kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, meillä isän hautajaisiin osallistumis maksu oli 60€/hlö.
Kuka sai tarjoilun jämät? Jaettiinko ne vieraiden kesken vai laitettiinko jätteisiin?
Ja pääsymaksu oli varmaan vainajan viimeinen tahto, ei lähiomaisten.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että onko järjestäminen kaadettu jonkun lapsista harteille ja tämä on vaan liian uupunut ja surussa itsekin, että on vaan päätynyt tällaiseen ratkaisuun? Minulla on kolme veljeä ja kun isä kuoli muutama vuosi sitten, meinasi kaatua koko homma minun harteilleni. Lopulta sitten tajusivat, että järjestelyt kuuluvat kyllä meille kaikille, mutta siinä surun keskellä oli raskasta vielä vääntää aikuisille miehille asiasta.
Jotain tällaista itsellekin tulee mieleen, monesti perheessä on yksi tällainen "järjestelijä" ja muut vähän peesailevat sitten mukana. Olisiko nyt tullut se kohta, ettei yksi vaan jaksa? Aloittajana ehkä kysyisin serkultani, voiko jotenkin olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain tällaista itsellekin tulee mieleen, monesti perheessä on yksi tällainen "järjestelijä" ja muut vähän peesailevat sitten mukana. Olisiko nyt tullut se kohta, ettei yksi vaan jaksa? Aloittajana ehkä kysyisin serkultani, voiko jotenkin olla avuksi.
Kuolema monesti paljastaa perheen sisäisiä jännitteitä tosiaan. Vainajan takia on ehkä pidetty vähän kulissia yllä ja oltu näennäisen sovussa, mutta kuoleman jälkeen ne ehkä jo lapsuudesta kumpuavat asetelmat ja roolit nousevat pintaan erilaisena katkeruutena.
Miksi kukaan pitää suuria tilaisuuksia, jos ei ole sen verran varaa, että tarjoaa kupillisen kahvia/ teetä?
Jos ei ole varaa kestitä vieraita, voi pitää pienimuotoiset hautajaiset ja olla vaikka järjestämättä ns. muistotilaisuutta. Siunaus on tärkein.
Muistotilaisuuden voi pitää vaikka puoli vuotta jälkeenpäinkin läheisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä kehtaisi pienestä kahvitilaisuudesta maksua pyytää, huhhuh. Johan noita lasten synttäreitäkin järjestää useammat vuodessa sukulaisille ja niihin kahvit, kakut ja muut herkut.
Tietty jos oikea pitopalvelun ruokatarjoilu, niin ehkä jotenkin ymmärtäisin..
Ei pyydetä maksua. 5000 maksoi hautajaiset, oli 40 henkeä.
Kirkko ottaa tiloistaan maksun ja oli pitopalvelu, halvin lounasvaihtoehto. Arkku maksaa ja kukkalaitteet sekä kuolin- ilmoitus lehteen.
Kirkko ei todella peri maksua vainajan siunaamisesta ja tiloista.
Ja miten muistotilaisuus edes liityy kirkkoon tai hautajaisiin, vaan sen järjestävät vainajan omaiset muistelemaan vainajaa, joko kotona, ravintolassa, eikä kirkon tilat sitä mahdollista. Ei kirkossa voi ruokailla ja kahvitella. Nyt joku järki käteen.
Meidän kaupungissa kirkolla on kahvitilat kappelin lähellä ja siitä tilasta laskutetaan.
On myös kirkkoja, missä on sali, missä järjestetään ristiäiskahveja, muistokahveja, myyjäisiä jne. ja peritään maksu, jos pitää muistotilaisuuden.
Mitä varten sitä kirkollisveroa maksetaan, jos ei edes seurakunnan tiloissa voi vastikkeetta käyttää muistotilaisuuteen? On kyllä kumma instanssi.
Moni saattaa ottaa oman lapsen hautajaisiin velkaa, harva jaksaa silloin itse leipoa ja siivota.