Hautajaisten kahvitilaisuuteen maksu?
Saimme kutsun melko läheisen sukulaisen hautajaisiin ja ihmeekseni kahvitilaisuuteen on aikuisilta parin kympin maksu. Onko tämä kovinkin tavallista nykyään? Vainaja ei ollut mitenkään varaton, jos nyt ei rikaskaan eivätkä kaikista lähimmät sukulaisetkaan mitään köyhiä ole. Kutsuttujakaan ei ole kuin parikymmentä, lapset, lapsenlapset ja muutama meitä sisarusten lapsia, jotka olimme läheisissä väleissä hänen kanssaan. Mutta ei siis tosiaan mitään koko ison suvun tilaisuutta.
Eikä minua siis varsinaisesti haittaa, tuntui vaan niin oudolta niin siksi kyselen onko tällainen nykyään ihan tavallista?
Kommentit (86)
Aika erikoista, etenkin jos lähisuvun intiimi tilaisuus eikä kaikkia mahdollisia naapureita jne pyydetty mukaan.
Ei ole tavallista, aloitus kuulostaa trollilta. Jos totta, kieltäytyisin ihan periaatteesta ja nauttisin vainajan mielijuoman jossain muualla, yksin tai muiden läheisten seurassa.
Törkeää. Menisin vain siunaustilaisuuteen.
No ei ole. Onko siellä järjestäjänä tyyppi, joka maksattaa kaikki omat juhlansa vierailla? Nyt viimeistään meni yli.
Mistä tiedät vainajan varoista? Jos olet "sisaruksen lapsi", niin tuskin sinulla on pääsyä pankkitilille.
No en kyllä kehtaisi pienestä kahvitilaisuudesta maksua pyytää, huhhuh. Johan noita lasten synttäreitäkin järjestää useammat vuodessa sukulaisille ja niihin kahvit, kakut ja muut herkut.
Tietty jos oikea pitopalvelun ruokatarjoilu, niin ehkä jotenkin ymmärtäisin..
En ole mokomasta kuullutkaan. Yleensä jos ei ole rahaa, ei sitten järjestetä kahvitilaisuuttakaan. Tai pidetään jokin pieni vaatimaton vain ihan lähipiirille. En menisi tuollaiseen. Sanoisin, että muistelen sitten edesmennyttä itsekseni.
Mitä ideaa on trollata tällaisella asialla?
Minä olen saattanut hautaan oman lapseni (😭) ja vanhempani. Ei tullut edes mieleen olla rahaa vailla vierailta.
On tämä maailma mennyt omituiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tavallista, aloitus kuulostaa trollilta. Jos totta, kieltäytyisin ihan periaatteesta ja nauttisin vainajan mielijuoman jossain muualla, yksin tai muiden läheisten seurassa.
Ei ole trolli tosiaan, juuri soitti serkkuni ja kutsui, ja kertoi asiasta. Kyllä olen menossa mutta ihmettelin vaan kovasti. Ap
No miksi ei? Hääkutsussakin morsiuspari ilmoittaa tilinumeronsa, johon voi laittaa sopivaksi katsomansa summan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät vainajan varoista? Jos olet "sisaruksen lapsi", niin tuskin sinulla on pääsyä pankkitilille.
Jos cainajalla ei ole varoja, niin miksi pitää järjestää osallustumismaksuinen muistotilausuus?
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Onko siellä järjestäjänä tyyppi, joka maksattaa kaikki omat juhlansa vierailla? Nyt viimeistään meni yli.
Ei, ihan normaaleja ovat vainajan lapset ja yleensä perusjuhlat kahvitteluineen on ollut tapana ihan tarjota. Ap
Hautajaiskulut vähennetään kuolinpesän varoista. Perillinen tahtoo itselleen vähän enemmän tuohta.
Vierailija kirjoitti:
No vainaja oli minulle läheinen, enemmän vanhempi kuin omat koskaan olleet, sillä omat vanhempani kuolivat kun olin vauva. Ap
Menisin vain siunaustilaisuuteen.
Jos se on vainajan tahto? No, huono vitsi. On kyllä nyt todella mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saattanut hautaan oman lapseni (😭) ja vanhempani. Ei tullut edes mieleen olla rahaa vailla vierailta.
On tämä maailma mennyt omituiseksi!
Osanottoni. Ap
Tuo on vielä halpa, jos on ruokahautajaiset.
Ei ole tapana periä maksua hautajaisista