Säästetään sähköä - parhaat sähkösäästövinkit kehiin!
Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvalle on tulossa karmeat sähkölaskut ensi talvena (on jo nyt...) Listatkaa alle kaikenlaisia sähkönsäästövinkkejä - isoja ja pieniä!
Selvää on että turhat valot sammutetaan ja hyödynnetään halpaa yösähköä niin paljon kuin voidaan. Mistä muusta voisimme säästää? Harkinnassa on myös lämmitysmuodon vaihtaminen esim. maalämpöön, mutta niin isoa remonttia ei hetkessä tehdä...
Kommentit (612)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkopaneelit ja oma akusto sähkön talteen ottamiseen (esim Tesla powerwall). https://www.tesla.com/fi_fi/powerwall
Jos tuuri käy niin etelä-suomessa on lunta vain muutaman viikon ajan, niin aurinkopaneelit tuottavat lähes koko vuoden jotain.
Ei tietysti säästä heti, mutta pitkällä tähtäimellä säästää paljonkin.
Surkea esitys. Ei maksa itseänsä takaisin.
Suomen oloissa aurinkopanelit ei kannata, tätä on laskettu jo niin monta kertaa, mutta aina löytyy tolloja jotka ei usko. Ja myyjiä ja myyntipuheita, niitä riittää.
Sehän riippuu täysin sähkönkulutuksen määrästä.
Ei ole jotain mustavalkoista kannattaa - ei kannata. Jos kulutus on vain joku 8000 kwh vuodessa niin eihän nuo ikinä maksa itseään takaisin. Mutta meillä on yli 16 000 kwh vuodessa, josta kesäkuukaudet saadaan kaikki auringolla. Kyllä se on iso säästö, kun kolme kuukautta ei ole sähkölaskuja ollenkaan.
Joillakin kannattaa, joillain ei, ihan turhaa dissata. Riippuu monesta tekijästä.Aurinkovoimalan etu on myös siinä, että saimme sähköyhtiöiltä hyviä tarjouksia. Kuulemma joillain jopa 20senttiä jos nyt tekee sopimuksen. Me saatiin kilpailutettua sähkön hinnaksi 7 senttiä. Ja sähköyhtiö puolestaan ostaa ylimääräisen aurinkosähkömme hintaan 14,5 senttiä. Aurinkosähköä tulee kesällä aina reilusti yli oman tarpeen ja se myydään yhtiölle Eikö muka kannattaisi?
Ihmiset on ylipäätään arkoja tekemään investointeja, vaikka ne olisivat kannattaviakin. Kovin kovin arkoja. Mistä lie johtuu.
Yleensä semmonen, joka ei sijoittele rahojaan mihin sattuu, ei myöskään niin helposti menetä koko pottia kerralla.
ei kaikkia munia samaan koriin
Vierailija kirjoitti:
Sähköä voi ottaa käytävän pistokkeesta (siis jos asuu kerrostalossa).
Jatkojohto vain postilaatikon kautta sisään.
Tämä kannattaa tehdä yöllä jotta naapurit ei huomaa. Ja ladata kaikki läppärit, ipadit, power packit yms.
Sitten aamulla ennen kuin muut herää käy hakemassa johdon pois.
Hyvä idea.
Kirjastossa voi ladata puhelimen.
Ruoanlaitto vie aika paljon energiaa, mutta miksi kukaan ei ole maininnut airfryeriä? Käyttää sitä uunin sijaan jos mahdollista, niin pärjää paljon vähemmällä energialla.
Joku nyt tietenkin tuohon sanoo että "öhö öhö, mutta mulla onkin leivinuuni". No, minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eteisen seinällä sellainen kytkin, että sen kun kääntää off-asentoon, niin sähköä ei kulu lainkaan. Sähkön siirto yms. maksut tietysti juoksevat koko ajan,
jos kulutus nolla niin siirtomaksu myös nolla
TOLLO!
Vierailija kirjoitti:
Ruoanlaitto vie aika paljon energiaa, mutta miksi kukaan ei ole maininnut airfryeriä? Käyttää sitä uunin sijaan jos mahdollista, niin pärjää paljon vähemmällä energialla.
Joku nyt tietenkin tuohon sanoo että "öhö öhö, mutta mulla onkin leivinuuni". No, minulla ei.
Käyttää mikroa ja tehosekoitinta, vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eteisen seinällä sellainen kytkin, että sen kun kääntää off-asentoon, niin sähköä ei kulu lainkaan. Sähkön siirto yms. maksut tietysti juoksevat koko ajan,
TOLLO!
Höpsistä, siirtomaksu tai sen suuruus ei riipu ollenkaan käytöstä, vaan siinä maksaa mahdollisuudesta käyttää sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TOLLO!
Höpsistä, siirtomaksu tai sen suuruus ei riipu ollenkaan käytöstä, vaan siinä maksaa mahdollisuudesta käyttää sähköä.
Ai millä sähköyhtiöllä siirto on kiinteähintainen? Viimeksi kun katsoin, niin kaikilla oli kWh-veloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TOLLO!
Ai millä sähköyhtiöllä siirto on kiinteähintainen? Viimeksi kun katsoin, niin kaikilla oli kWh-veloitus.
Sen lisäksi tulee perusmaksu, joka pitää maksaa, vaikka sähköä ei kuluisi lähes ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköä voi ottaa käytävän pistokkeesta (siis jos asuu kerrostalossa).
Jatkojohto vain postilaatikon kautta sisään.
Tämä kannattaa tehdä yöllä jotta naapurit ei huomaa. Ja ladata kaikki läppärit, ipadit, power packit yms.
Sitten aamulla ennen kuin muut herää käy hakemassa johdon pois.
Hyvä idea.
Sitten kun joku näkee ja ottaa siitä virityksestä kuvan niin seuraavaksi postiluukusta kolahtaa häätölappu.
TESLA PLAID kirjoitti:
Lataan teslaani agregaatilla, kahdella ltralla bensiiniä saan 3 kwh akkuun energiaa. Säästyy sähköä!
Hyvä idea. Generaattori näkyy toimivan muissakin tesloissa. Kerrankin sähköautolla pääsee perille.
Vierailija kirjoitti:
TESLA PLAID kirjoitti:
Lataan teslaani agregaatilla, kahdella ltralla bensiiniä saan 3 kwh akkuun energiaa. Säästyy sähköä!
Hyvä idea. Generaattori näkyy toimivan muissakin tesloissa. Kerrankin sähköautolla pääsee perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TESLA PLAID kirjoitti:
Onko tämö tesla S model? S, eli short?
7 vrk keskihinta nyt 10,8 c/kWh - jatkakaa vaan säästämistä niin mulle jää enempi.
Maalämpö ja aurinko kennot.Mökillä aurinko kennot.Pakastin pois ja säilykkeitä.Tölkkejä.Kasvisten kuivauskone kaikki mausteet kasvattaa itse.
Vierailija kirjoitti:
7 vrk keskihinta nyt 10,8 c/kWh - jatkakaa vaan säästämistä niin mulle jää enempi.
Kyll se siitä keskitalvea kohti nousee
Maalämpö säästää ja se kun keittää ruokaa kerralla enemmän muutaman päivän tarkoittaa samalla lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa voi ladata puhelimen.
Sillä tosin ei ole käytännössä mitään merkitystä. Puhelimen lataaminen maksaa vuositasolla n. 1-2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälämpötila on isoin asia. Sitten yleensä lämpimän veden käyttö. Sen jälkeen mahdolliset erilliset lattialämmitykset, sähkösauna, kylmälaitteet ja tosiaan valaistus. Kaikesta "turhasta", kuten jouluvaloista kannattaa luopua/vähentää, koska silloin hinta ja kysyntä on korkeimmillaan kun niitä käytetään.
Lämpöjä ei tietysti voi liiankaan alas laittaa, joten itse katselisin, että voiko laitteistoja ja lamppuja uusia energiatehokkaammiksi kohtuullisilla kustannuksilla.
Valoista aina puhutaan, mutta jouluvalot on jotain parin watin vehkeitä. Valaistuksessa säästäminen oli ehkä aiheellista vielä hehkulamppujen aikaan.
Olen nähnyt joittenkin käyttävän kiinteistön ulkovalaisussa vanhanaikaista halogeeni-työvaloa.Se tuottaa paljon valoa mutta hukkaa lämpöä (sähköä) niin että pääskysetkään ei sellaisen luota muuta etelään talveksi,teholuokka 100-1000W.
On mulla rahaa tilillä, miten niin? Aina olen ollut säästäväinen.