Miten teillä on järjestetty kierrätysastiat? Meillä nyt keittiö täynnä pussukkaa ja nyssykkää, ärsyttää!
Kaappitila ei ritä kaikkeen.
Sekis: Brabantia-pömpeli keittiön nurkassa
Bio: kannellinen astia tiskipöydällä
Muovi: Iso pahvilaatikko tiskialtaan alakaapissa. Täyttyy nopeasti ja kertyy muovipusseiksi keittiön lattialle.
Paperi: Kertyy pikkuhiljaa isoon paperipussiin, ei kunnollista paikkaa
Metalli: pahvilaatikko yhdessä keittiön kaapissa
Lasi: pahvilaatikko toisessa keittiön kaapissa
Pullot: irrallisia muovipusseja kertyy pitkin lattioita
Pahvi: iso pahvilaatikko keittiön nurkassa
Ärsyttää näistä johtuva epäjärjestys. Joko keittiörakentamisessa otetaan nykyään huomioon miten valtavasti tilaa kierrätys vie?
Me asutaan pienessä omakotitalossa ja kuljetamme jätteet itse kierrätyspisteille. Varsinkin pahvia ja muovia kertyy ihan tajuttomasti. Pahvin poltamme sentään talvella takassa, mutta kesäisin emme
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuistilla isot kestokassit, mahtuvat hyvin riviin sinne päätyyn.
Pahvipakkaukset litistän, mahtuu paljon jonkun isomman pakkauksen sisään.
Lasia ja paperia aika tulee vähän. Muovia tulee paljon, miten sitä onkin niin paljon?
Biot kompostiin. Myös metalli kierrätetään.Elintarvike- (vaikka tomaattirasia) muovipakkausten suunnitteluun kannattaisi vähän satsata. Ei varmaan olisi iso ongelma saada ne sellaiseksi, että voi taittaa litteäksi kierrätystä varten. Todellakin tuo muovikierrätysastia täyttyy nopeasti.
Puoliso joskus leikkelee niistä pohjat ja sillä tavalla saa enemmän sopimaan astiaan.
Sain jostain sellaisia litran parin vanhoja lasipurkkejä, niitä on kaapissa rivi pikkukierrätettäviä varten, kuten paristoja, lääkkeitä jne.
Tomaattirasiat on suht puhtaita ja saa sisäkkäin. Mua häiritsee eniten lihanpakkausmuovit. Ne marinadit ei meinaa lähteä helposti irti.
Vierailija kirjoitti:
Sama, kierrätys vie hirveesti tilaa. Mitä ei paljoa ole. Roskiskaapissa keittiön lavuaarin alla on sekajäte ämpäri, pieni pahvilaatikko metalliroskille ja kestokassi tyhjille pulloille. Toisessa keittiön kaapissa on paperikassi paperiroskille ja pahvilaatikko kartonki- ja pahvipakkauksille. Täällä myös kaupoista tulleet muovikassit, kierrätetään niitä roskapusseiksi. Siivouskaapissa vielä pakasterasia käytetyille pattereille. En muista, olikohan tässä kaikki.
Se vie paljon tilaa, jos roskia vie harvoin. Mä olen itse tällainen joka ei viitsisi paria roskaa kerrallaan kuljettaa pois ja lajitteluastiat on tuolla takapihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskialtaan alla kaapissa. Takana paperipussi muoville ja astia metallille, edessä pieni astia johon kerään lasit ja vessanpaperihylsyt ym pienen kartongin ja tavallinen roskasanko sekajätteelle. Kompostiastia tiskipöydällä ja lehdet ja isot kartongit eteisessä.
Olen sinkku ja homma toimii kun muistaa pihalle lähtiessään ottaa jotain mukaan, esim. tyhjentyneeseen vessapaperipussiin tungen muoveja ja vien mennessäni.
Voi jeesus, mitä täällä joku sinkku pätee pienten astioidensa kanssa? Vauva -palstalla? Ketä perheellistä kiinnostaa sun lajitteluvinkkisi? "Kunhan muistaa ottaa jotain mukaan." :D :D :D
Oikeesti toi on hyvä neuvo viedä aina roskia uloslähtiessä, niin ei kerry kassikaupalla haisevaa. Vähän kerrallaan, mutta koko ajan. Eikös teillä siellä perheessä ole useampi käsipari, mihin tuikata niitä pikkupusseja lähtiessä?
Niin jossain kerrostaloissa varmaan. En mä viitsi kouluun lähteville lapsille pistää muovijätepussia mukaan, ja sanoa, että koukkaa jätepisteen kautta.
Miksi et? Oppisi samalla lajittelun. Ei noita tarvi joka päivä viedä.
Heitän aina kaiken sekajätteeseen. Eikö ne lajittele siellä kaatopaikalla.
meillä keittiön alakaapissa on biojäteastia (BioProffa), poltettavien jätteiden astia, pahvinkeruuastia ja muovinkeruuastia. Sekä kestokassi palautuspulloille ja -tölkeille.
Tuulikaapin komerossa on keräyspaperille kestokassi sekä kippo paristoille.
Lasia ja metallia emme kerää, niitä tulee jätteeksi meillä tosi harvoin.
Asun kerrostalossa ja pihan astioihin voi viedä kaiken ser:iä ja ongelmajätettä lukuunottamatta.
Keittiön laatikon roskavaunussa on neljä samankokoista astiaa: yksi biojätteelle, toinen sekajätteelle ja kolmas muoville. Neljänteen kerään lasin ja metallin samaan pussiin (jäteastioilla ensin laitan lasit niiden astiaan ja sitten tyhjään pussista metallit omaansa) ja sen viereen pahvin ja paperin. Paristot yms kerään pieneen rasiaan ja vien kierrätykseen kun jaksan ja muistan.
Sekajäte, biojäte ja panttipullot erikseen. Kaikki kierrätyspisteelle menevä yhteen laatikkoon, puhtaaksi huuhdeltuna tietenkin. Lajitellaan vasta sitten ennen sinne pisteelle menemistä tai paikan päällä heitellään suoraan isosta säkistä oikeisiin laareihin. Itselläni tämä toimii paremmin kuin kymmenen eri säiliötä ja nyssäkkää ympäri keittiötä.
Yksi iso jätesäkki keittiössä ja sinne kaikki.
Kaikki mahtuu keittiön allaskaappeihin palautuspulloja lukuunottamatta, ne ovat jääkaapin yläpuoleisessa pikkukaapissa pahvilaatikon sisällä.
Roskiskaapin ovessa sekajäteastia, sen takana hyllyllä muovinkeräyspussi (molempien tyhjennys kerran viikossa). Oman kaapinovensa takana vetorullakko, jossa biojäte ja nestekartongit omissa astioissaan (tyhjennys kerran viikkossa), niiden yläpuolella hylly, jossa metalli ja lasi (tyhjennys 2-3 viikon välein). Patterit menee kierrätykseen aina seuraavana arkipäivänä lounastunnilla lähimpään SER-pisteeseen.
Paperia tulee todella vähän, sille on oma kangaskassi eteisen kaapissa. Sen vien noin 2 kertaa vuodessa.
Kaikki mahtuu oikein nätisti kaappeihin jopa kämäisessä 90-luvun keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskialtaan alla kaapissa. Takana paperipussi muoville ja astia metallille, edessä pieni astia johon kerään lasit ja vessanpaperihylsyt ym pienen kartongin ja tavallinen roskasanko sekajätteelle. Kompostiastia tiskipöydällä ja lehdet ja isot kartongit eteisessä.
Olen sinkku ja homma toimii kun muistaa pihalle lähtiessään ottaa jotain mukaan, esim. tyhjentyneeseen vessapaperipussiin tungen muoveja ja vien mennessäni.
Voi jeesus, mitä täällä joku sinkku pätee pienten astioidensa kanssa? Vauva -palstalla? Ketä perheellistä kiinnostaa sun lajitteluvinkkisi? "Kunhan muistaa ottaa jotain mukaan." :D :D :D
Oikeesti toi on hyvä neuvo viedä aina roskia uloslähtiessä, niin ei kerry kassikaupalla haisevaa. Vähän kerrallaan, mutta koko ajan. Eikös teillä siellä perheessä ole useampi käsipari, mihin tuikata niitä pikkupusseja lähtiessä?
Niin jossain kerrostaloissa varmaan. En mä viitsi kouluun lähteville lapsille pistää muovijätepussia mukaan, ja sanoa, että koukkaa jätepisteen kautta.
Mikset viitsi? Ei ole iso vaiva ja opettaa lapselle vastuuta arjen pyörittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun mielestä biojäte on ällöä, niin silloin on joko liikaa rahaa käytössä, tai ongelmia ruokatalouden suunnittelun kanssa.
Ruokaa kannattaa laittaa vain sen verran kuin syö, tai laittaa ylijäänyt vaikka lisäkkeeksi seuraavaksi päiväksi. Lautaselle ei pidä ottaa ruokaa liikaa, eikä laittaa lapsillekaan, jos tietää minkä verran syövät. Lisäähän voi ottaa.
Harvoin meidän biojäteastiassa on muuta kuin juuresten ja hedelmien kuoria ja kahvinsuodatinpusseja. Ei niissä mitään erityisen ällöä ole.
Mun mielestä nuo on bioroskista kaikkein ällöimpiä: juuresten kuoret takertuu biojäteastian kylkeen ja kahvinporot sotkee rakeisuudellaan kaiken. Mieluummin katselisin kuivettuneita leivänkannikoita ja soosinloppuja.
Taas kerran: voi tätä uusavuttomuutta👿
Pullot ja lasi ovat eteisessä kauniissa kassissa, joka sopii sisustukseen. Siitä ne on helppo ottaa kauppaan mukaan kierrätettäväksi.
Paperi ja sekajäte keittiössä altaan alla. Taloyhtiössä ei ole mahdollista kierrättää biojätettä erikseen. En ala kuskailemaan mihinkään.
Lajittelu on kärsivällisten puuhaa. Jonkin verran auttaa, jos asuinkopperossa on jätevaunu yms. Tupakoinnin lopettaminen auttaa jonkin verran hajuhaitat vähenee, natsojen varastointi jne.
Meillä on keittiössä allaskaapissa muovipakkausjäte, seka, energia ja paristot yms. Kuistin kaapissa ulkona on pahvi, paperi, lasi, metalli ja pullot. Bio on tiskipöydällä omassa astiassaan. Aikamoisesti vievät tilaa.
Jos asuu kerrostalossa, jossa on omalla pihalla kaikki roskikset, niin ei kannata kerätä jätteet kuin pariin astiaan, jotka vie päivittäin tai joka toinen päivä roskikselle ja lajittelee siellä oikeisiin roskiksiin.
Okt voisi toimia samoin, jos kierrätysroskikset on kätevästi kauppareissun varrella. Toki seka ja energia j(jotka roska-auto hakee) vievät tilaa mutta vähemmän kuin kaikki. Bion voi nakata kompostoriin päivittäin. Ei vie paljon tilaa tidkipöydällä/kaapissa.
Onko kellään kaupunkiasujalla käytössään jotain minikompostia keittiössä? Olen tottunut viemään bioni jätekatokseen, mutta yhtä hyvin voisin tehdä ravitsevaa multaa, kun mulla on paljon huonekasvejakin. Ideoita aloittelijalle? Mitä kaikkea pitäisi hankkia?
Ei mitenkään, mulla on kaksi roskista kumpikin täyttyy sekajätteestä.
Kierrätän kyllä lehdet ja paperit.
Kotona iskä askarteli sanomalehdestä nyyttejä joihi piti ekojäte laittaa.
Nuutuneet vihannekset vietiin hevoselle.
Maalla oli mysteriinen laskisanko, sanoin aina läskiämpäriksi. En tiedä mitä nöttöö siihen laitettiin ja minne se meni.
Meillä on koreja, yksi metallille ja lasille, yksi pulloille, yksi paperille, yksi kartongille ja muoville. Otan mukaan kauppareissulle täysinäisimmän korin, se toimii tyhjennyksen jälkeen ostoskorina. Lattialla nekin ovat, mutta ovat kivemman näköisiä kuin kestokassit tai muoviboksit.