Maksaako potilaalle jotain jos lääkäri soittaa tuloksista (yliopistosairaala)?
Ei siis ole vastaanottoaikas ollenkaan, pelkkä soitto.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Soitot ei maksa potilaille mitään mutta kuntalasku menee.
Ai? Kyllä minä sain puhelinvastaanotosta kiltisti maksaa 46€ vaan, tapaamatta lääkäriä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy varmaan siihen, kun Pirhan hyvinvointialue on ilmoittanut alkavansa laskuttaa puhelusta 30 euroa. Tuo ei voi olla laillista.
Kyllä se nyt laillista on, sillä pirhan nettisivuilla asiakasmaksujen erittelyssä sairaalapalveluista perittävien maksujen listauksessa tuo hoitopuheluista perittävä 30 € mainitaan.
https://pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/sairaalapalvelujen-ja-lyhyta…
Vierailija kirjoitti:
Uutisankka? Ei löydy Pirhan hinnastosta.
Löytyypä. Sairaalapalveluista perittävät maksut. Selitetty myös millaisesta puhelusta maksua ei peritä.
Hoitopuhelun maksullisuus koskee myös hoitajan soittamia hoitopuheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole lääkäri soittanut koskaan mistään tuloksista vaan ne on käyty hoitajan kanssa läpi. (Ei tule laskua) Mutta jos tulosten takia on tullut jotain jatkotoimenpiteitä niin sitten on lääkärin soittoaika (maksullinen)
Missä päin näin on?
Helsinki. Terveyskeskuslääkärin soitto ei maksa, erikoislääkärin maksaa.
Noista jatkuvista soitteluista pitäisi päästä eroon, vievät hirveästi aikaa lääkäreiltä eikä mikään välttämättä selviä puhelussa. Potilaat myös ovat tottuneet saamaan soittoajan heti lääkärille, kun pientäkin kysyttävää ja käyttävät hyväksi puhelupalvelua päästäkseen ilmaiseksi lääkärin juttusille. Husissa näin. Toivottavasti tulevat maksullisiksi myös täällä.
Voiko tuo olla laillistakaan? En minäkään enää vastaa, jos lasku tulee perästä. Lähettäköön kirjeen.
Kyllä pitäis ensin tulla vaikka tekstari, että nyt tulee puhelu, joka maksaa 45 e?
Vierailija kirjoitti:
Noista jatkuvista soitteluista pitäisi päästä eroon, vievät hirveästi aikaa lääkäreiltä eikä mikään välttämättä selviä puhelussa. Potilaat myös ovat tottuneet saamaan soittoajan heti lääkärille, kun pientäkin kysyttävää ja käyttävät hyväksi puhelupalvelua päästäkseen ilmaiseksi lääkärin juttusille. Husissa näin. Toivottavasti tulevat maksullisiksi myös täällä.
Jatkuvista? Itse he päättävät miten asioista potilaalle tiedottavat. Lääkäri soittaa tavanomaisesti vain jatkohoito-ohjeet.
Ja kirjeelläkin on mahdollista tiedottaa!
Mut minua nää jutut ei koske: varsinaissuomalainen kun ei minulle työtä anna, en silloin voi vaan viedä yhdeltäkään aidolta oikealta varsinaissuomalaiselta terveydenhuollon suhteenkaan mitään. Minulla ei olisi varaa noita maksuja maksella.Hienoa - kukaan varsinaissuomalainen ei minun takiani jää mitään vaille." Ethän vaan tuonut sille sitä mikä oli minulle varattu!"
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksaa. Jos lääkäri soittaa labratuloksista ja tekee hoitosuunnitelman, muutaman minuutin puhelu maksaa 41.80€/kerta. Eikä se kartuta hoitokattoa. Ja lasku tulee sotelta. Olen tässä maksellut jo useamman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy varmaan siihen, kun Pirhan hyvinvointialue on ilmoittanut alkavansa laskuttaa puhelusta 30 euroa. Tuo ei voi olla laillista.
Kyllä se nyt laillista on, sillä pirhan nettisivuilla asiakasmaksujen erittelyssä sairaalapalveluista perittävien maksujen listauksessa tuo hoitopuheluista perittävä 30 € mainitaan.
Ihan oikein tämä laskutus; kannatan.
Muistan niin elävästi ajan, kun vielä työskentelin terveysasemalla hoitajana. INR arvot ja siihen liittyvät Marevan annosteluohjeet piti soittaa iäkkäille ja kaikille niille joiden epäiltiin jättävän tekstiviestit lukematta tai joilla ei ollut älypuhelinta tms.
Tiesin etten saa hoidettua näitä puheluita sanomalla: INR arvonne on 2,5 ja voitte jatkaa entisen Marevan ohjeen mukaan (tähän kohtaan kerrattiin Marevan annostelu tyyliin ma 0,5 tbl eli 1,5mg jne)
Kun lääkkeen annosteluohjeet oli annettu, alkoi puhelimen toisessa päässä asiakas kertomaan viime aikaisista vaivoistaan ja oireistasn joka johti ajan varaamiseen joko itselleni tai lääkärille.
Nämä 5min hoitopuhelut venyivät pahimmillaan 45min mittaisiksi HTA ja seurustelupuheluiksi.
Toivottavasti nykyään myös puheluiden kesto on rajattu.
- en enää ikinä halua töihin terveysasemille tai terveysneuvonnan puhelinpalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Eikö se vapauta lääkäriltä aikaa, kun voi saman työn tehdä puhelimessa, kuin pitäisi tavata potilas. Samoin se on hyvä potilaalle, kun ei tarvitse mennä vastaanotolle.
Monet sairaudet voi hoitaa etänä ja tehdä hoitosuunnitelmat, jos ne perustuvat labratuloksiin.
Minua on hoidettu etänä reilut vuoden, kerran vain tavannut lääkärin ja nykysysteemi on hyvä, kun ei tarvitse kotoa lähteä. Ja lääkäri hoitaa lääkemääräykset sähköisenä.
Ei multa peritty erikseen mitään maksua, kun yliopistollisen sairaalan neurologi soitti kuvantamistutkimuksen tuloksista. Ovatko käytänteet erilaisia eri puolella Suomea?
Minulla on vastaukset tullut Maisaan. Eli nettiin. Välillä kysyn siellä tarkennuksia tai selvemnyksiä. Aika hyvin toimii sitä kautta. En tiedä kuinka hoitopuoli kokee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole lääkäri soittanut koskaan mistään tuloksista vaan ne on käyty hoitajan kanssa läpi. (Ei tule laskua) Mutta jos tulosten takia on tullut jotain jatkotoimenpiteitä niin sitten on lääkärin soittoaika (maksullinen)ei
Missä päin näin on?
Helsinki. Terveyskeskuslääkärin soitto ei maksa, erikoislääkärin maksaa.
Ei ole ainakaan gynepuolella maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin vastaanotto on muutettu soitoksi omasta aloiteestani. Lääkäri katsoo labrat ja kysyy onko kaikki hyvin. Ja puhelu kestää 5-10 min. Vastaanotto olisi turhaa ja kestäisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein tämä laskutus; kannatan.
Muistan niin elävästi ajan, kun vielä työskentelin terveysasemalla hoitajana. INR arvot ja siihen liittyvät Marevan annosteluohjeet piti soittaa iäkkäille ja kaikille niille joiden epäiltiin jättävän tekstiviestit lukematta tai joilla ei ollut älypuhelinta tms.
Tiesin etten saa hoidettua näitä puheluita sanomalla: INR arvonne on 2,5 ja
Jaa jaa. No, Pirkanmaalla on inhimillisesti ajattelevia hoitajia, he nimittäin tästä puhmaksusta eivät tykkää.
Eihän se maksu sun palkkaan tule. Tosin hoitajien isot palkankorotukset ovat hyvan talousvaikeuksissa yksi tekijä.
Eikö Marevan-kontrollit pääas. ole tk-asioita. Hoitopuheluiden maksullisuus vain erikoissairaanhoidon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei multa peritty erikseen mitään maksua, kun yliopistollisen sairaalan neurologi soitti kuvantamistutkimuksen tuloksista. Ovatko käytänteet erilaisia eri puolella Suomea?
Ainakaan varhan asiakasmaksuissa ei puheluista perittäviä maksuja mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksaa. Jos lääkäri soittaa labratuloksista ja tekee hoitosuunnitelman, muutaman minuutin puhelu maksaa 41.80€/kerta. Eikä se kartuta hoitokattoa. Ja lasku tulee sotelta. Olen tässä maksellut jo useamman satasen.
Miksei kartuta?
Tämä Pirkanmaan esh:n hoitopuheluista perimä maksu nimittäin kartuttaa vuosittaista hoitomaksujen rajaa....
Kun hyvat alkavat laskuttaa hoitopuheluita, täytyy olla mahdollisuus myös hoitokirjeisiin... Vai laskutetaanko niidenkin väsäämisestä?
Jos ovat yhteydessä jonkin tietojärjestelmään kuuluvan "chatin" tapaisen avulla? Tämä tietty vain tietokoneyhteyksiin tottuneiden potilaiden kanssa mahdollista...