Apua, miten toimitte ns. puolipitoisten vaatteiden kanssa?
Tällä hetkellä meillä on makkarissa pari tuolia, joilla lojuu sekalainen määrä vaatteita. Ollaan kuitenkin pian muuttamassa uuteen taloon ja haluaisin pitää uuden makuuhuoneen siistin näköisenä ilman vaatekasoja.
Missä te muut siis säilytätte näitä vähän pidettyjä, mutta ei kuitenkaan vielä pestäviä vaatteita? Vaatekaappiinkaan niitä ei voi laittaa puhtaiden seuraksi...
Kommentit (30)
että tähän on tullut niin paljon vastauksia. En siis ole ainoa, joka tätä asiaa on pohtinut. Nuo tikapuut kuulostivat tosi kivoilta, itse kuitenkin haluaisin nimenomaan vaatteet pois näkösältä.
Täytyy varmaan yrittää mahduttaa joku lipasto tmv. makkariin ja varata siitä esim. ylin laatikko näille vaatteille.
Ap
Mulla on aina vaatekaapissa ollut alin hylly, johon laitan käytetyt vaatteet, nyt on vaatehuone, jossa yksi alahylly puolipitoisille. Hyvin on aina toiminut, ei ala muut vaatteet tai vaatekaappi/huone haisemaan tunkkaiselle. Puhtaiden pinoon en ikinä laita, alkaa haisemaan kaikki vaatteet tunkkaiselle, olen kyllä haisetellut tällaisia kaappeja tutuilla.
että tähän on tullut niin paljon vastauksia. En siis ole ainoa, joka tätä asiaa on pohtinut. Nuo tikapuut kuulostivat tosi kivoilta, itse kuitenkin haluaisin nimenomaan vaatteet pois näkösältä.
Täytyy varmaan yrittää mahduttaa joku lipasto tmv. makkariin ja varata siitä esim. ylin laatikko näille vaatteille.
Ap
vaatteille, ja sellaisten, jotka pitää pitää henkarissa, ovat vaatekaapin tangolla omana ryhmänään
puvuntakit, neuletakit ym. voi mennä puhtaidenkin seassa, niitähän pesee ylipäätään harvoin
-ulkovaatteiden suhteen oletus on, että kaikki eteisessä oleva on puolipitoista, puhtaat on eteisen ylähyllyllä, joten jos jotain pipoa tms. ei tuu käytettyä koko talvena, niin se menee sieltä ylähyllyltä vappuna suoraan kesäsäilöön, muut pestään
puolenpitoiset kodinhoitohuoneen lankakoritelinessä, jossa jokaiselle oma kori. Yleensä sitten lauantaina kippaan nämä korit suoraan pyykkisäkkiin ja sunnuntaina aloitetaan sitten taas kokonaan puhtailla vaatteilla.
Tämä systeemi on ollut tosi hyvä. Molemmat lapset on jo alle 2 v tottuneet siihen, että vaatteet kiikutetaan omaan koriin ja nyt kun osaavat jo itse pukea tietävät mistä vaatteita löytyy. Eivät myllää koko vaatehuonetta vaan kaivavat tätä puolenpitoisten koria.
Ulkovaatteet, pipot , hanskat sun muut ovat sitten eteisessä, tangolla ja toisessa lankakorissa.
Omat työvaatteeni menee päivittäin pesuun, mutta koti vaatteita käytän useamman päivän ja ne lojuu tuolin selkänojalla.
Lapsilla näitä puolipitoisia on tuolin selkänojan lisäksi sänkyjensä jalko päässä
viikattuna.
meillä lasten puolipitoiset vaatteet säilytetään vaatehuoneessa, koska sinne on kulku ainoastaan lastenhuoneesta. siellä on kori tätä tarkoitusta varten ja toinen kori likaisille.
meidän aikuisten puolipitoiset vaatteet olisi tarkoitus säilyttää kodinhoitohuoneessa mutta useimmiten niitä löytyy makkarista tuolilta tai lattialta.
työvaatteeni työnnän aina kodinhoitohuoneessa olevaan kaappiin, koska haisevat todella pahasti navetalle, vaikka eivät likaiset olisikaan. minä siedän hajun, mies ei.
Joku ihmetteli että mitä puolipitoiset vaatteet ovat, mutta meillä niitä ainakin on runsaasti.
Kaikilla perheenjäsenillä on meillä erikseen kotivaatteet sekä työ-/ päiväkoti- /kouluvaatteet. Kotiin tullessa vaihdetaan kotivaatteisiin. Lisäksi meillä on lapsilla vielä kolmannet ns. paremmat vaatteet, joilla mennään vaikka kyläilemään tai jonnekin tilaisuuksiin tms. Sitten on kaikilla lisäksi pihavaatteet, omakotitalossa kun asumme - siis sellaiset jotka saavat kuraantua ja multaantua pihatöissä. Kaiken kukkuraksi koko perheellä on vielä liikuntaharrastuksia, kahdella lapsella useampiakin + koululiikuntaa joten liikuntavarusteita on monta settiä erikseen sisäliikkaan, ulkoliikkaan ja lajivarusteet. Ja sitten tällaiseen aikaan vuodesta monista vaatteista on vielä olemassa lämpöisen kelin ja viileän kelin versiot, joten yhdellä perheenjäsenellä voi olla viisi tai kuusikin vaatesettiä puolipitoisina yhtä aikaa.
Meillä asia on ratkaistu "puolittain" ja puolittain se on ratkaisematta. Pihavaatteet roikkuvat kodinhoitohuoneessa pihavaatenaulakossa. Jokaisen perheenjäsenen vaatekaapissa / vaatehuoneessa on yksi hylly puolipitoisille vaatteille. Lisäksi meillä on eteisessä iso laatikko jossa on liikuntavarusteita ja joskus muitakin lasten puolipitoisia vaatteita. Näistä paikoista huolimatta tuntuu että aina on hirvittävät määrät vaatteita levällään pitkin poikin sohvilla, tuoleilla ja pahimmillaan lattioilla... Osa toki on ripustettu jotenkin kuivumaan / tuulettumaan, mutta kuitenkin. Jos jotain vaatetta on käytetty tosi lyhyesti eikä siinä ole mitään käytön jälkiä saatan kyllä joskus viikata sen takaisin puhtaiden pinoonkin.
Lapsen puolipitoiset ovat hoitopöydällä, minun eteisessä olevalla jakkaralla, ja miehen pitkin ja poikin lattioilla, tuoleilla jne.
Parhaassa ratkaisussa saisi nämä ripustettua jonnekin, josta aina näkisi kerralla kaikki pidossa olevat ilman mitään kasojen, kaappien, laatikoiden jne. kaivamista. Olisi helpompi yhdistelläkin sitten!
Joten tehostin vaatteiden käyttöä. Lapsille on alahylly puolipitoisille, ja osaavat sieltä katsella ensin jos vaatteita täytyy vaihtaa. Esim. kerran kyläillessä päällä ollut paita menee vielä pari päivää kotona, ja jos kylään lähtiessä on riisuttu toinen, hieman nuhjuinen paita, niin se pannaan puolipitoisiin.
Minusta vie liikaa aikaa, rahaa ja luonnonvaroja jatkuva lähes puhtaiden vaatteiden peseminen.
Aikuisten puolipitoiset tahtovat vieläkin lojua kasoissa, niille ei ole löytynyt oikein sopivaa paikkaa.
Miten te kotiäidit, joilla ei ole puolipitoisia vaatteita, sitten teette? Minulla ainakin on kotona käytössä vaatteet, jotka menee päivän jälkeen pesuun. Mutta kun saatan käydä kesken päivän kaupassa/neuvolassa/kylässä jne. en viitsi lähteä kotivaatteilla, jotka ovat yleensä täynnä jälkiä elämästä. Esim. nyt vaatteissa on kuopuksen, 1v, räkäjäljet, kun yleensä ehtii pyyhkimään nenänsä minun housuihini, ennen kuin ehdin nenäliinan ottaa. Eli kun käyn vaikka neuvolassa, vaihdan vaatteet, ja kun tulen takaisin, vaihdan takaisin kotivaatteisiin. Pitäisikö ne kaksi tuntia päällä olleet vaatteet pestä heti? Minä en ainakaan pese, vaan niistä tulee puolipitoisia, joille pitäisi siis löytää kunnollinen säilytyspaikka :)