Unohdin tehdä työkkärille selvityksen/aktiivimalli 2
Eli katkeaako nyt tuki automaattisesti ja voiko sen edelleen lisäselvityksillä tms saada?
Ihan absurdi koko järjestelmä, kun itselläni on tiedossa tuleva työ kyllä, mutta silti koko ajan pitää hakea työtä jota ei voi ottaa vastaan, koska on jo muita töitä alkamassa.
Kommentit (64)
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008917525.html
Tuossa hesarin juttu siitä miten työkkäri yms kyykyttää opettajia heidän ansaitsemallaan kesälomalla.
Miten hyödyttää työnantajiakaan, jos porukka hakee töihin ja sitten käykin ilmi, että sitä työtä ei voi ottaa vastaan, koska on jo muita töitä? Kuka tästä hyötyy? Täystyöttömien entistäkin vaikeampi saada töitä kun niitä työpaikkoja hakee niin moni muukin ja työnantajillakin täysi homma käydä kaikki läpi.
Mä en ekana kuukautena tajunnut ilmoittaa, kun ohjeistuksessa luki " ennen kuin työntekijä ottaa sinuun yhteyttä ei tarvitse tehdä mitään"
Työpaikkoja olen koko ajan hakenut normaalisti, ja tuolloinkin hakuvelvote oli kyllä täytetty, en vain tiennyt mihin se pitäisi ilmoittaa ja odotin työntekijän yhteydenottoa
No heti seuraavana päivänä, kun "ilmoituspäivä" oli ollut, minulle tuli lausunto, että olen rikkonut työnhakuvelvoitetta ja seuraavasta seuraa sitten karenssi.
Ei tule ekasta rikkeesta kuin muistutus.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli vissiin olettaa, että on olemassa rajattoman paljon töitä joita voihin voidaan palkata esimerkiksi kahdeksi viikoksi, kolmeksi viikoksi, kuukaudeksi tms. Hesarissahan oli juuri taannoin juttu opettajasta, jota aktiivimalli velvoittaa hakemaan töitä kun hän oli kesän ajan työtön, syksyllä jatkui taas opetustyöt. Muutenkin aikamoista kyykytystä kunnalta tuo että sijaiset aina laitetaan kesän ajaksi työttömiksi.
Miksi on ylipäänsä mahdollista että viranhaltija voi kesäksi "palata töihin" ja nostaa täyttä palkkaa joka oikeasti kuuluisi hänen sijaiselleen?
Olen hakenut töitä mutta en muistanut ilmoittaa asiasta. Ylipäänsä on aika vähän töitä mitä olen voinut hakea, koska on ollut tiedossa alkava työ. Ja niistä kesän muista töistä kilpaillut kaikki opiskelijat jne myös, ei niihin mielellään palkata "ylikoulutettua"
Vierailija kirjoitti:
Ei tule ekasta rikkeesta kuin muistutus.
Toivottavasti näin. Kelalle kyllä muistin tehdä kaikki selvitykset mutta jostain syystä en työkkärille.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli vissiin olettaa, että on olemassa rajattoman paljon töitä joita voihin voidaan palkata esimerkiksi kahdeksi viikoksi, kolmeksi viikoksi, kuukaudeksi tms. Hesarissahan oli juuri taannoin juttu opettajasta, jota aktiivimalli velvoittaa hakemaan töitä kun hän oli kesän ajan työtön, syksyllä jatkui taas opetustyöt. Muutenkin aikamoista kyykytystä kunnalta tuo että sijaiset aina laitetaan kesän ajaksi työttömiksi.
Niinpä. Sivutoimisilla opettajilla on ihan koiranvirka, eikä lisät tai eläke kerry samalla tavalla vaikka olisit tehnyt yhtä paljon töitä kuin joku jolla vakivirka.
Onhan tämä hauskaa, itsekin olen käynyt jo kolmessa työhaastettelussa ja tuhlannut jokaisella kerralla tunnin aikaa per haastattelu. Lopulta kun kysytään että koska voi aloittaa niin olen sanonut aloittavani toisessa työssä 12.8 mutta tulin nyt kun työkkäristä käskettiin.
Toki kannattaa laittaa lisätietoja jos niitä on, mutta myös saman tien toimeentulohakemus liikkeelle, silloin tulosi ei tipu kun olet ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sivutoimisilla opettajilla on ihan koiranvirka, eikä lisät tai eläke kerry samalla tavalla vaikka olisit tehnyt yhtä paljon töitä kuin joku jolla vakivirka.
Ja ketään ei kiinnosta. Vaikka tässä(kin) on yksi olennainen syy miksi moni vaihtaa opetusalalta pois kokonaan. Ensin koulutetaan kalliilla opettajia ja sitten heidän koulutuksensa menee lopulta kuitenkin hukkaan. Sopimusten ketjuttamisesta pitäisi laittaa joku vastuuseen.
Ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee huomautus.
Eli unohdit, se on sama kuin laiminlyönti, vaikka olisitkin hakenut.
Mutta ensin tulee huomautus. Ei vielä puututa tukirahoihin.
Sieltä tulee kirje kotiin, jossa sanotaan, että mietitään tukien poistoa. Mulle tuli vahingossa, mutta peruivat, koska olin toteuttanut suunnitelmaani. Jotenkin en saanut edes kuitattua sitä selvitystä ja lähti automaattisesti ilmoitus. Ekasta tulee muutenkin vain huomautus.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä hauskaa, itsekin olen käynyt jo kolmessa työhaastettelussa ja tuhlannut jokaisella kerralla tunnin aikaa per haastattelu. Lopulta kun kysytään että koska voi aloittaa niin olen sanonut aloittavani toisessa työssä 12.8 mutta tulin nyt kun työkkäristä käskettiin.
No, et siinä haastatteluun kutsuttaessa tajunnut kertoa?
Minulle kyllä työkkäristä sanottiin, ettei tarvitse hakea mitää , kun työsopimus on jo olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä tulee kirje kotiin, jossa sanotaan, että mietitään tukien poistoa. Mulle tuli vahingossa, mutta peruivat, koska olin toteuttanut suunnitelmaani. Jotenkin en saanut edes kuitattua sitä selvitystä ja lähti automaattisesti ilmoitus. Ekasta tulee muutenkin vain huomautus.
Minulle tuli myös muistutus koska rasti ei ollut tallentunut. Työkkäristä sanottiin että on ollut paljon ongelmia että rastit ei tallennu. Tämä muistutus oli siis aiheeton.
Lähes ainoa tehtävä unohtui tekemättä, ei taida olla pelkoa töihin joutumisesta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, et siinä haastatteluun kutsuttaessa tajunnut kertoa?
Minulle kyllä työkkäristä sanottiin, ettei tarvitse hakea mitää , kun työsopimus on jo olemassa.
Mulle taas sanottiin, että pitää hakea vaikka on jo työsopimus. Näin Helsingin työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, voiko joku kertoa mistä löytyy niitä töitä joihin voi vaan kävellä ja sanella itse ehdot, että teen tätä työtä 3 vko sitten jatkuu muut hommat? Ja kunnollinen perehdytys alkuun kans.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on absurdia, että ei voi vaan suoraan ilmoittaa työnantajalle että sori on jo muuta hommaa. Vaan sinne haastatteluun on pakko mennä, muuten katsotaan että yrität laiskotella tuilla. Eli aikaa on PAKKO tuhlata puolin ja toisin.