Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kantakalvontulehdus, itsehoito?

Vierailija
29.07.2022 |

Hei vaan. Kantapää hiton kipeä, ihan astumis arka. Viittaa kantakalvon tulehdukseen.
Mutta miten tämä itsehoito? Siis pohkeita ja reisiä venyttäen, mutta saako tuota jalkapohjaa venyttää ja rullata pallolla. Tässä kun asiaa netistä katsellut niin toiset siihen kehoittaa ja toiset sanoo, että ei saa missään nimessä, koska pahentaa tulehdusta ja pitkittää kipua ja jalkapohja pitää jättää rauhaan. Miten tuo nyt on?
Miten teitä on neuvottu jos olette käyneet lääkärissä/fyssarilla? Itse en nyt ole menossa lääkäriin, käyn ensin jalkaterapeutilla, ajan sai tosin vasta parin viikon päähän.
Js onko ollut hyötyä geelipehmusteista tms kengässä? Voitko suositella jotain pehmeää geelipehmuketta? Ostin geelipohjalliset vaan ne urat ja kuviot niissä painoi jalkapohjaa liikaa. Apteekista ostin silikonikupit vaan tuntuu kipeämmälle kun niitä pitää. Joku tasainen pehmeä pohjallinen tai pehmeä joustava geelityyny olis hyvä kenkiin että pääsisi kävelemään vaan en ole löytänyt sellaisia vielä.
Kertokaa miten olette hoitaneet kyseistä vaivaa?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssari neuvoi aikanaan, että pitää rullata pallolla/pullolla. Tuntui hyvältä, joten sen takia tein sitä.

Ostin kaikkiin kenkiin pehmikkeet. Sellaiset geelipohjalliset, Scholl, ihan vaan Prismasta.

Puolisen vuotta vaiva kesti, nyt neljä vuotta jo ilman tuota vaivaa.

Vierailija
2/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sen takia tuo vaikka kestää 6kk-12kk. Riippuu miten nopeasti laihtuu. Kiitti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tehokkaasti auta muu kuin kortisoni piikki. Nuo muut toimenpiteet ovat sitten ehkäisevää toimintaa.

Vierailija
4/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttelin ja kuljin n. kuukauden yhden kepin avulla. Vaihdoin pikkuhiljaa kaikki kengät numeroa suurempaan ja se auttaa koko jalkaa ja siten myös kantapäätä.

Vierailija
5/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamalla ihannepainoon vaiva katosi minulta.

Vierailija
6/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua fyssari käski laihduttaa, koska plantaarifaskiitti johtuu kuulemma ylipainosta. Mun BMI oli 23 tuolloin.

Vierailija
7/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tehokkaasti auta muu kuin kortisoni piikki. Nuo muut toimenpiteet ovat sitten ehkäisevää toimintaa.

Mulle laitettiin kortisonipiikki enkä ikinä enää suostu sitä kantapäähän ottamaan. Ihan kamala tuska tuli piikistä ja se tuska kesti kauan.

Vierailija
8/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelittekö te vaikka jalka oli kipeä? Kauanko olitte levossa ennen liikuntaa? Hankalaa kun pitäisi kuitenkin päästä liikkumaan ja jalka nyt on mikä on. Aika ikävä vaiva.

Vierailija
9/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kestänyt 5 vuotta vaikka on pehmusteet ollut. Kortisonia lääkäri ei piikittänyt kun olen 2 diab. Nyt jalkaterät ei kestä ollenkaan kävellä,tulee kovat kivut joka puolelle molemmissa jaloissa.

Vierailija
10/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin näillä eroon muutamassa viikossa.

-Korkokengät jalkaan

- Rullasin ensin jalkapohjaa froteepyyhkeellä (kaksinkerroin) päällystetyllä kaulimella ja kun hieman parani niin tennispallolla.

-Matalakantaisiin kenkiin geelikoroke kantapään alle. Löysin Stadiumilta muistaakseni.

- Pahimmassa vaiheessa tulehduskipulääkekuuri

- Jalan varovainen venytys ihan käsin

Nyt meinasi uusia 15v jälkeen mutta otin ja rullasin kaulimells taas ja kotona kävelin korkkareilla. Hävis parissa päivässä.

Vierailija
11/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei auta tuo kortisonipiikki tai auttaa vain vähän aikaa ja lääkärit ei sitä heti ensimmäisenä yleensä suosittele. Lisäksi pitää osata pistää oikeaan paikkaan.

Vierailija
12/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crocsit käytössä niin usein kuin mahdollista. Kun on nousemassa sängystä tai tuolilta, niin itsellä auttoi, kun pyörittelin ja painelin kantapään kipukohtia kovaa pientä superpalloa vasten. Kelpasi astua ilman kipua, mutta piti toistaa joka kerta. Myös se venyttely.

Vierailija
13/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän töissä turvakenkiä ja uskon että olen niistä saanut tämän vaivan. Fyssarilla käynyt monta kertaa. Pohkeen kireys vaikuttaa paljon joten niiden venyttely on tärkeää ja myös lihasten vahvistaminen. Mulla on vapaa-ajan kengissä fyssarin tekemät jalkaa tukevat pohjalliset ja työkengissä Scholl pohjalliset missä mahd paljon geeliä/vaimennusta. Lisäksi heitin kaikki Vansit ym roskiin ja käytän vaan lenkkareita ja muita missä paljon vaimennusta. käytän myös hierontapalloa ja putkirullaa kotona. Mulla vaivat vaikeutuu talven kylmyydestä, kesällä oireet helpottaa, en tiedä mistä johtuu.

Vierailija
14/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonipiikki tehosi minullakin samaan vaivaan. Olisi pitänyt ottaa jo aikaisemmin - turhan pitkään kärsin.

En tiedä antavatko enää julkisella kortisonipiikkejä. Aikanaan sain työterveyden kautta. Yksityisellä pistos maksaa kymmeniä euroja + lääkärinpalkkio.

Vierailija
15/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crocsit käytössä niin usein kuin mahdollista. Kun on nousemassa sängystä tai tuolilta, niin itsellä auttoi, kun pyörittelin ja painelin kantapään kipukohtia kovaa pientä superpalloa vasten. Kelpasi astua ilman kipua, mutta piti toistaa joka kerta. Myös se venyttely.

Eikö tuommoisia kenkiä pitäisi juuri välttää? Vai miten on?

Vierailija
16/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin crocsit auttaa (käytän kun menen esim. ulos saunavuoroon) koska ne ovat pehmeät ja nimenomaan vaimentavat kantapään osumaa kovaan lattiaan.  Haluisin kotiin jotkut pehmeät sisäkengät mutta en ole löytänyt. 

Vierailija
17/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin crocsit auttaa (käytän kun menen esim. ulos saunavuoroon) koska ne ovat pehmeät ja nimenomaan vaimentavat kantapään osumaa kovaan lattiaan.  Haluisin kotiin jotkut pehmeät sisäkengät mutta en ole löytänyt. 

Siis puhutteko te niistä muovisista crocseista mitä kaikilla on jalassa? Eikö ne ole kovat? Tai no mulla on ne haluaisin versiot ei niitä originaaleja. En ole pitänyt niitä vuosiin.

Itsekin yrittänyt etsiä kotitossuja vaan en ole löytänyt pehmoisia.

Vierailija
18/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis puhutteko te niistä muovisista crocseista mitä kaikilla on jalassa? Eikö ne ole kovat? Tai no mulla on ne haluaisin versiot ei niitä originaaleja. En ole pitänyt niitä vuosiin.

Itsekin yrittänyt etsiä kotitossuja vaan en ole löytänyt pehmoisia.

Siis halppis versiot

Vierailija
19/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/58 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin kortisonipiikki enkä ikinä enää suostu sitä kantapäähän ottamaan. Ihan kamala tuska tuli piikistä ja se tuska kesti kauan.

Jopas olet kipuherkkä. Mä makasin sairaalassa kuusi viikkoa ja sain useita kortisonipiikkejä päivittäin, jopa 6 kpl. Kirvelihän se, vaan sen kesti kyllä valittamatta. Enemmän valittivat hoitajat kun mun lakanat oli kaiken aikaa veressä pistokohtien vuotaessa.