Hemmetin Hesburger!!!
Meni taas ihan totaalisesti maku koko kioskiin=((
Oltiin koko perhe metsätöissä koko päivä ja kuaheessa nälässä Hesen kautta kotiin. Mentiin kahdestaan kymmenvuotiaan tytön kanssa tekemään tilausta ja hän tilasi majoneesittoman hampurilaisen kuten aina, on todella pahasti kananmunalle allerginen.
Lapsille tuli jotain riitaa autossa jossa aloitimme syömään hampurilaisia mutta yhtäkkiä hiljeni, tyttö ei saanut enää henkeä kun oli haukannut hampurilaista jossa oli kuin olikin iso pläjäys majoneesia vaikka oli erivärisessä kääreessä ja välissä kuitti erikoishampurilaisesta.
Meillä on tropit asiaan ja selvittiin säikähdyksellä suurimmaksi osaksi juuri siksi että olimme autossa. Nyt mies ja tyttö lähtivät Heselle kertomaan tapauksesta, katotaan miten käy!!
Kommentit (44)
Ei helvetti! Menkää jonnekin muualle syömään hampurilaiset! Ihan oikeesti!
Toki vanhemmat olisivat voineet tarkistaa aterian sisällön, mutta kyllä pitäisi Hesessäkin todella olla edes perustieto allergioista. Jos lääkäri tekisi vastaavanlaisen virheen, niin juttua olisi joka lööpissä. Joillekin nuo ruokavalion noudattamatta jättämiset voi kohtua kohtalokkaiksi. Jotain vastuuta siis tuolta putiikiltakin.
Oliko ap sanonut että lapsi on erittäin allerginen?
Ja tietty vastuu on vanhemmilla ja noin iso tyttö osaa kurkata hampurilaisen sisään itsekkin - ihan kuten diabetes-lapset joutuvat tarkkailemaan omaa syömistään esim.
Vierailija:
Toki vanhemmat olisivat voineet tarkistaa aterian sisällön, mutta kyllä pitäisi Hesessäkin todella olla edes perustieto allergioista. Jos lääkäri tekisi vastaavanlaisen virheen, niin juttua olisi joka lööpissä. Joillekin nuo ruokavalion noudattamatta jättämiset voi kohtua kohtalokkaiksi. Jotain vastuuta siis tuolta putiikiltakin.
Hieman itsesuojeluvaistoa. Esim. kaveri on pähkinälle allerginen hän ei uskalla syödä mitään suklaita tai kakkuja jne. Ihan viisasta! Ei voi noin sokeasti luottaa kuin ap!
Itse käyn usein salaatilla yhdessä kulmakuppilassa. Annokset ovat melko hintavia, mutta muuten mukava paikka.
Kolmena viimeisenä kertana kun olen tilannut salaatin ILMAN kurkkua, olen saanut ne valtavalla kurkkumäärällä. Ja niitä salaatteja menee taatusti vähemmän kuin hesessä hampurilaisia....
Kaksi kertaa kärsin ja ongin ne sieltä pois kun en enää jaksanut odottaa uutta, mutta viimeisellä kerralla jo palautin. Kalliista salaatista jos puolet on syömäkelvotonta, niin se ei ole mukavaa. Ja jos sitä kurkkua syön, niin seuraukset eivät ole minullakaan mukavat....
Aina pitää tarkistaa, ihan aina.
oli sitten kuinka erikoistilaus tahansa. Itselleni ei tulisi mieleenkään antaa allergisen syödä ellei sitä olisi ensiksi tarkistettu (joko vanhemmat tai lapsi itse). Jos kerran seurauksena on noin vakava reaktio niin miksi ihmeessä vain luotatte?
Samaa mieltä, heikosti menee jos ei voi luottaa, että saa mitä tilaa. Itse olen kokki ja IKINÄ ei ole vastaavanlaista virhettä sattunut! Ja 10 vuotta työkokemusta. Ihmisillä kun tuppaa olemaan syy jos tilaa erityisruokavalion. Tosin ei kai sielä hesellä mitään koulutettuja ihmisiä toimi... Ja tosiaan en itsekään mihinkään heseen tai mäkkäriin luottaisi, mutta periaatteessa heillä on vastuu kuitenkin tarjoillessaan " väärää" ruokaa.
Ja tarhassa hoitajat katsoo että saa oikeanlaista ruokaa sekä ihana keittäjä huolehtii omalta osaltaan. Kotona/kylässä/hesellä me vanhemmat tarkistamme ruuat.
Hämmästyttää ettei 10v. osaa itse katsoa onko ruuassa jotain kiellettyä vai ei...
Ei kukaan tervepäinen luota siihen, että Hesessä iltaduunissa oleva teini osaa tehdä 100% virheettömän annoksen.
Onhan voinut sattua ihan väärinkäsitys tilauksenkin yhteydessä, joten tarkistuksen pitäisi olla rutiinia!
Esim. heidän sinappikin sisältää kananmunaa... Noh, jos lapsesi olisi TODELLA allerginen, olisitte varmaan tilanneet hampurilaisen ilman majoneesia JA sinappia.
mutta myös minä olen sille erittäin allerginen. Hengitys menee tukkoon jos oikein huonosti käy, lievempänä lykkää todella pahat iho-oireet.
välillä menee sormisuuhun vaikka on 4v ruokatalouskoulutus. Ja ihanaa, että paikalla on kokki, joka ei 10v uransa aikana tehnyt yhtä ainoaa virhettä, sinne paikkaan haluaisin syömään, missä hän ruokaa tekee.
Itselläni on pitkä lista allergioita ja pari on hengenvaarallisia, jos syön edes pienenkin palan (porkkana, pari maustetta + kiivi). Ja olen tottunut tutkimaan sapuskat todella tarkasti ennen syöntiä.
Myös kaksi meidän lapsista on parille ruoka-aineelle allerginen ja isompi (6v) osaa jo itse kattoa ettei ruuassa ole paprikaa, mansikkaa, sitrushedelmiä, pähkinöitä eikä tomaattia. Osaa myös kysyä juhlissa, että saako ottaa kakkua (siis onko siinä mansikkaa). Pienenmmän (3v) ruuat tarkistetaan aina, siis me aikuiset tarkistetaan, jos ollaan kylässä tms.
Onneksi tuo kuopus (7kk) ei vielä ole allerginen millekkään, koputtaa puuta.
Riittävän herkälle se kolme prosenttiakin voi riittää. Meillä juuri näin. Ei ole olemassa ruokaa, jolle ei voisi olla allerginen. Vesi ja suola ovat ainoita, joille tietääkseni ei voi olla allerginen.
Itse tilaan yleensä " eikoisen" ja ehkä 10% pitää palauttaa syystä tai toisesta, riippumatta putiikista.
Jos reaktio on noin raju, niin en voi olla ihmettelemättä, että ette tarkistaneet sisältöä ennen syöntiä.