Taaperon äiti, ehditkö yhtään harrastaa/opiskella tms. aikaavievää kotitöiden ja lapsenhoidon lisäksi?
Mikä mahdollistaa sinulle oman ajan löytymisen kiireisessä arjessa?
Kommentit (12)
Kerran viikossa pienin on naapurissa hoidossa, jolloin harrastame miehen kanssa yhdessä. Kerran-pari viikossa harrastan ystävieni kanssa ja mies on silloin lasten kanssa.
Ihan hyvin ehdin, vaikka 5-henkinen perhe vaatii kotitöitäkin. mutta meillä ei imuroida joka päivä...
Enkä ehdi muuta kuin käydä töissä ja olla lasten kanssa. Kotitöihinkään ei tunnu jäävän tarpeeksi aikaa, teen niitä sitten yötä myöten. Omaa aikaa ei ole kuin taaperon päiväunilla, ellen sitten silloin tee niitä kotihommia. Aika puhkinaiseksi ihmisen kyllä vetää tämmöinen elämä, että itselle ei mahdollisuutta rentoutua.
Mutta minulla on vain yksi lapsi, ja mies joka on lapsen kanssa jos minä opiskelen kotona tms.
Kun olemme kahdestaan lapsen kanssa, en tietenkään pysty tekemään koulujuttuja tms niin paljon.
Nyt kun on 1 v ja 3 v niin aika enempi kortilla, mutta nyt alkaa taas pikkuhiljaa aikaa löytymän kun lapsen jo " isompia" .
Kurssilla oli lähiopetusta kahtena arki-iltana 17-20 ja lauantaisin 9-16.
Lisäksi paljon etätöitä.
Etätyöt pystyin tekemään iltaisin lasten mentyä nukkumaan.
Muita harrastuksia minulla ei sitten ollutkaan. Mieheni mahdollisti tämän, hoiti lapset ja kodin minun ollessani kursseilla.
mistään harrastuksista ei kannata edes puhua. nousen aamulla kello 4.30, aamutoimet kolmen pienen lapsen kanssa. kuudeksi päiväkotiin, kävelemme sinne ja sieltä kävelen linja-autoasemalle. reilu tunti niin olen työpaikkakunnallani. kotiin pääsen neljältä, linikka lähtee 16.30, kotikaupungissa 17.45 jonka jälkeen käyn hakemassa lapset ja menemme kaupan kautta kotiin. tässä vaiheessa kello on jo lähes seitsemän, ruoka 19.30 ja lapset sänkyyn kello 20. itse tiskaan ja painun nukkumaan viimesitään yhdeksältä. olen aivan puhki ja kaikki siivoaminen jää viikonloppuihin. jos viikonloppuna jää aikaa niin käydään jossain kyläilemässä.
Kun haen taaperot päiväkodista, ehdin laittaa ruoan ja tehdä välttämättömät kotityöt, sitten ehditään harrastaa vuorotellen yksin tai perheen kanssa tai kerran-kaksi viikossa viedä vielä koululaisia harrastuksiin. Ihan hyvin ehdin kaikkea mitä haluan. Myöhäisillasta valmistelen seuraavan päivän, joskus teen ruuatkin valmiiksi. Seitsemänhenkinen perhe meillä. Viikonloppuisin tehdään enemmän sitten kodin töitä, pihatöitä, vieraillaan, retkeillään ym.
mut aikaa mulla on. On vauva ja taapero.
Vierailija:
Lain mukaan hoitoaika max 10 h.
Eihän laki voi velvoittaa esim. äitiä hakemaan lastaan hoidosta ennenkuin 8 tunnin työaika on päättynyt.
Opiskelen, vielä kotihoidontuella oleva 1-vuotiaan yh-äiti.
Harrastuksia ei kykene mitenkään päin (jo rahanpuutteenkin takia...), ellei sitten kävelyä lasketa mukaan kera lapsen ;)
Mutta iltaisin aina lapsen käytyä nukkumaan opiskelen.
Mieheni ei viitsi hoitaa, kuin ihan välttämättömien menojen aikaan ja silloinkin kitisee.