Minkä Ikäisenä olette antaneet lapsen luopua pyöräilykypärästä?
Meillä tytär 12v ei millään enää laittaisi kypärää päähän, ja kaverit ovat saaneet vanhemmilta luvan ajaa ilman kypärää.. Tiedän että sitö pitäisi käyttää, mutta eipä tuon ikäiset sitä näy enää pitävän..
Kommentit (114)
On se kumma että niin monet vanhemmat luulee että kun lapset on täyttänyt sen suurinpiirtein 12 niin niiden päästä tulee yhtäkkiä niin kova ja kestävä että kypärää ei tarvita !? Vaikea myös yhdelle olla se ainut kypäräpäinen porukassa, siinä helposti aletaan naureskelemaan sun muuta ja se on kova paikka vielä nuorelle lapselle vaikka vanhemmat kuinka sanoo ettei kannata välittää, helppohan se on toisen sanoa. Täälläpäin missä minäkin asun näyttää aika heikolta tuo kypärän pito. Enimmäkseen niitä näkee 1-3 luokkalaisilla ja sen jälkeen näyttävät kypärät alkavan häviämäään. Joillakin se on mukana mutta roikkuu pyörän ohjaustangossa..
Annan teineille tasan kaksi vaihtoehtoa: Joko kypärä pysyy päässä tai fillari varastossa. Saa itse valita.
En ole moista lupaa ikinä antanut, lapset 20, 17 ja 15.
Ihmenäky: perhe pyöräilee, lapsella kypärä, vanhemmilla ei. Aikuisen pää rusahtaa myös rikki, jos kosahtaa. Aivovammahuoltaja?
Meidän käyttävät ongelmitta. Sen jälkeen ei ole edes keskusteltu asiasta, kun serkkunsa kaatui pyörällä, onneksi kypärä päässä. Kypärä meni hajalle, raaja kipsiin ja puolet vartalosta oli asfaltti-ihottuman peitossa.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että niin monet vanhemmat luulee että kun lapset on täyttänyt sen suurinpiirtein 12 niin niiden päästä tulee yhtäkkiä niin kova ja kestävä että kypärää ei tarvita !? Vaikea myös yhdelle olla se ainut kypäräpäinen porukassa, siinä helposti aletaan naureskelemaan sun muuta ja se on kova paikka vielä nuorelle lapselle vaikka vanhemmat kuinka sanoo ettei kannata välittää, helppohan se on toisen sanoa. Täälläpäin missä minäkin asun näyttää aika heikolta tuo kypärän pito. Enimmäkseen niitä näkee 1-3 luokkalaisilla ja sen jälkeen näyttävät kypärät alkavan häviämäään. Joillakin se on mukana mutta roikkuu pyörän ohjaustangossa..
Yksi YH-perhe oli aika huvittava näky. Jokainen pyöräili itsekseen kypärä ohjaustangossa roikkuen. Niin äiti kuin lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä käskin sanoa naureskelijoille, että minulla on sentään aivot mitä suojella.
Jos muiden lasten vanhemmat antaisivat lastensa hypätä kerrostalon katolta alas, niin antaisitko sinäkin omien lastesi hypätä sieltä perästä?
Meillä kaikki lapset pyöräilee ilman kypärää. Eskarissa yritti poika ehdottaa kypärän käyttämistä, mutta sanoin tuhahtaen, että kovat jätkät ei käytä kypärää, nynnyt ja tytöt vaan. Sen jälkeen asiasta ei ole puhuttu. Nykyään poika osaa jo ihan itsekin haukkua kypärää käyttäviä nynnyjä koulussa.
Aikoinaan kaverin veli kuoli, kun kaatui pyörällä ja löi päänsä. Kypärä olisi ehkä pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Minkä Ikäisenä olette antaneet lapsen luopua pyöräilykypärästä?
En minkään ikäisenä. Kyllä se pää halkeaa kaiken ikäisiltä ilman kypärää, jos niikseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkyy ihan perheitä, joissa pikkunaperot pitävät kypärää, mutta teinit ja vanhemmat ei. Olen myös saanut huvittuneita heiltä katseita kun itse pidän kypärää ja olen aikuinen.
Luulet vaan. Vuonna 2022 ei kukaan katso huvittuneesti pyöräilijää, jolla on kypärä päässä.
Öö. Ei pyöräilykypärästä luovuta yleensä, pyöräillessä. Sitten ei pyöräile jos ei ole kypärää tai pehmeällä kävelyhiekkatiellä vaan pyöräilee, jos on tasapaino niin hyvä nuorena, mutta kuka ottaa riskit. Kypärissä on turvallisuuspuutteita edelleen etuosassa sekä sivulla, niskassa. Toisaalta 80-luvulla ei ollut kypäriä, eikä 90. Asfaltti ja kivi on vaan kova.
Ei lapselle anneta lupaa moiseen. Perusteluksi ei riitä se, että muutkin tekevät. Polttavathan ne tupakkaakin, juovat viinaa, harrastavat seksiä jne. Joitakin asioita vain pitää kieltää ja sietää se, ettei ole mukava vanhempi. Toinen juttu on se, että ilman kypärää hän se lapsi menee, mutta jos käy Laitilat, miten selität sen itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki lapset pyöräilee ilman kypärää. Eskarissa yritti poika ehdottaa kypärän käyttämistä, mutta sanoin tuhahtaen, että kovat jätkät ei käytä kypärää, nynnyt ja tytöt vaan. Sen jälkeen asiasta ei ole puhuttu. Nykyään poika osaa jo ihan itsekin haukkua kypärää käyttäviä nynnyjä koulussa.
Oooh, oletpas kovia ja kaikki korvikset ihailevat sinua silmät kierossa. Kyllä pelottaa
En anna lupaa. Jos on niin tyhmä, että ei käytä kypärää, niin omahan on päänsä, mutta lupaa ei tule. Ei kyllä ole pyytänytkään.
Kylläpäs oikoluku taas korjasi mukavasti edellistä tekstiä...
Pyöräilykypärää pitää käyttää oli ikä mikä tahansa. Jos käy huono tuuri, lentää ja kallo halkeaa. Ei se nyt ihan yleistä ole, mutta miksi ottaa se riski, että on huono tuuri... On ihan todistettu, että pyöräilykypärä ehkäisee pahoja vammoja.
Itse noudattaisin samaa periaatetta kuin eräs autokoulu ope. Pyörää ei ajeta ellei käytä kypärää. Jos ei halua käyttää kypärää sitten voi kävellä. Tätä ei toki voi aina ja koko ajan vahtia. Mutta juttelisin lapsen kanssa siitä, miksi ei halua käyttää kypärää, miksi kypärää tulisi käyttää ja miten toimia, jos ne kaverit painostaa olemaan ilman kypärää. Itse teininä lopetin pyöräilyn kouluun, koska halusin käyttää kypärää ja ns. kaverit naljaili siitä.
Olen katsonut, että melkoista vauhtia nuoret ja aikuiset menevät noilla sähköpotkulaudoilla ilman kypärää.
Ei minkään ikäisenä. Mun poika on nyt 26-vuotias ja ajaa kypärä päässä. Kun oli teini, satsattiin siihen kypärään, että on varmasti niin kivan näköinen, kuin ne nyt voi koskaan olla, ettei ostettu mitään halvinta mallia