Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mökkiläiselle viemisiksi?

Vierailija
29.07.2022 |

Olen uuden asian äärellä, ja pelkään mokaavani. Olen stadilainen ja saanut kutsun sukulaisen mökille. Haluaisin viedä sopivasti tuliaisia, mutta olen sormi suussa.

Olen vieraillut ko. sukulaisen luona vuosien mittaan päiväseltään/illalla, kun olen ollut paikkakunnalla, ja vienyt tuliaisiksi esim. kahvipaketin + keksejä, tai pullaa, ehkä joskus viinipullon. Joskus design-käsipyyhkeen tai muuta käyttökelpoista mutta pientä. Olen ollut yhden kerran yökylässä mökillä, mutta kyse oli majoittumisesta, ei varsinaisesti mökkivierailusta. Tuolloin vein jotain "stadilaista" käyttötavaraa (esim. paikallisen saippuatehtaan tuotteita) ja karamellia.

Nyt olen saanut kutsun nimenomaan mökille. Ajasta ei ole puhuttu, sekin mietityttää, montako yötä ns. kehtaan olla. 3 tai 4? Ja nyt on se kysymys, mitä vien tässä tilanteessa? Omassa mielessäni olisi mennä ruokakaupan kautta ja viedä ruokakassit nyt ainakin, mutta en haluaisi sotkea sukulaisen jääkaappia enkä liioin olla törkeä, että veisin vain ns. omat ruoat. Eli että jotain ns. yhteiseen pöytään, mutta mitä? Ja miten paljon? (Kun en halua myöskään olla yksinomaan "sukulaisen ruoissa".

Mökillä ei ole juoksevaa vettä mutta on sähkö, ja ymmärtääkseni on jääkaappi ja pakastin mutta en tiedä, minkä kokoiset ne ovat. Olen lukenut karmeita juttuja iltalehdistä, kun kutsututkaan mökkivieraat eivät tajua viedä kunnon ja/tai oikeanlaisia tuliaisia. Haluaisin välttää tuon, mutta minulla ei ole tuttavapiirissä ketään, keneltä pyytää apua. Aion toki kysyä sukulaiselta, mitä voisin tuoda, mutta kyse on vanhemmasta ihmisestä, fiksusta kyllä, mutta en usko, että saisin kaipaamaani vastausta suoraan tai edes viitteellisesti, vaan kommentti olisi ei tänne mitään tarvitse tuoda.

Jos joku mökkiläinen osaisi kertoa, mitä olisi tällaisesssa tapauksessa hyvä viedä ja miten paljon, olisin hyvin kiitollinen. Kaikenlaiset kokemukset, hyvät ja huonot, olisivat kiinnostavaa luettavaa, kun mietin tätä asiaa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme mielestämme hyvät tuliaiset, kun tutut kävivät mökillä: kahvipaketin, pari säilykepurkillista suomalaista muikkua ja koiralle puruluun. He kävivät vain kahvittelun ajan.

Alkoholi (esim. viini, kirkas, viski) käy aina, jos mökkiläiset käyttävät alkoholia eikä se ole jollekin ongelma.

Myös minusta tuo kuulostaa todella hyvältä tuliaiselta kahvittelulle, ei ole liikaa eikä liian vähän, ja on mietietty kaikkia perheenjäseniä. :-) Alkoholia ajattelin viedä sukulaiselle viinipullon ja ehkä sixpäckin olutta tmv., kun hän aina saunojille tarjoaa kaupan alkoholijuomia itsekin. Käytännössä tuliais-sixpäck voi tosin tarkoittaa sitä, että ne ovat minulle ns. omat juomat; mitään erillisiä "omia juomia" en vie, se olisi jotenkin outoa. Tässä kohtaa olen iloinen, että tiedän, millaisia alkoholijuomia sukulainen juo ja tarjoaa muille ja että esim. väkeviä (jotka muuten olisivat säilyvinä varmaan ihan hyviä "mökkijuomia") ei tuolla mökillä juoda.

Vierailija
22/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkamehua tai horsmamehua. Itse tein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipaketti riittää

Vierailija
24/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttopuita Shelliltä

Vierailija
25/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvipaketti riittää

Ei tässä tapauksessa, kun tarkoitus on viipyä useampi yö.

Vierailija
26/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttopuita Shelliltä

Muuten hyvä, mutta sukulainen elää oman metsän keskellä ja polttopuita lienee moneksi vuodeksi jo pilkottukin.

Ap.

Vierailija
27/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käynyt useita mökkivieraita ja aina on sujunut mukavasti. Parasta on keskustella tuomisista etukäteen ja ilmoittaa tuovansa omat pyyhkeet ja petivaatteet. Yhdellä ihmisellä ei niin väliä, mutta jos tulossa on perhe tai muu isompi porukka.

Kun asiaa on etukäteen kysytty, olen saattanut ilmoittaa esim., että jos vieraat hoitavat perjantaille ruuat ja me hoidamme lauantain (läheinen ystäväperhe) tai että jos vieraat tuovat juomia ja jotakin naposteltavaa ja minä hoidan ruokapuolen. Näin ei olla tilanteessa, että kaikki tuovat samoja asioita ja jääkaappi natisee liitoksissaan.

Monesti vieraat ovat tuoneet myös tuliaisia ja aina on ollut mieleistä. Käyttötavara parasta tai herkut. Esim.juuri pesuaineet, hyttysmyrkyt, servietit, kynttilät tms.

Kiitos tästä vastauksesta. Tuliaiskohta vahvistaa sen, että olen ollut aiemmin ihan oikeilla jäljillä viedessäni vähän erikoisempia saippuoita/shampoita ja servettejä, ja kynttilöitä jo päätinkin viedä tällä kertaa ainakin. Tuo ruokapuolen hoitaminen teillä vaikuttaa sellaiselta, joka toimii ystävien kanssa hyvin, mutta kun tapauksessani kyse on vanhemmasta ja vähän kaukaisemmasta sukulaisesta, en usko, että ryhdyn tarjoutumaan hoitamaan esim. yhden päivän ruokapuolta kokonaan, vaan tuntuu paremmalta, että mökin omistaja itse päättää, miten ruokapuoli järjestyy. Mutta se on tullut minulle selväksi näiden saamieni hyvien kommenttien myötä, että ainakin jääkaappiin laitettavien ruokien suhteen minun pitää vaan kysyä, mitä voisin tuoda, ehkä ehdottaa esim. suoraan jotain lihaa tai kanaa, että syökö hän sellaista ja sopisiko tuoda. Sitten "kuivatuotteiden" suhteen voin ehkä harjoittaa vähän enemmän omaa valintaa. Kavereiden tai ystävien suhteen olisin paljon rennompi, puhumattakaan omista vanhemmista, mutta nyt koen, että tässä pitää yrittää tasapainoilla ja olla ns. mahdollisimman korrekti joka suuntaan. Siksi nämä kaikki kommentit ovat minulle aidosti tärkeitä. Kiitos siis, paljon.

Ap.

Vierailija
28/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilainen ääliö on uuden asian äärellä.

Nyt on tärkeää tämä.

Ukrainassa sota seis, nyt meidän pitää keskittyä stadilaisen vajaaälyisen mökkivierailuun.

No niin, hiljaa siellä Ukrainassa, ratkaistaan ensin nämä tärkeämmät jutut.

Vierailija
29/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kiva lyhty pimenevien iltojen iloksi, ruokien lisäksi.

Kiitos, tämä oli hyvä neuvo! Arastelen ns. pysyvän tavaran viemistä vanhemmille ihmisille (joilla yleensä on jo kaikkea, mitä he tarvitsevat), mutta ehkä jos löytyisi jokin kaunis lyhty, se vielä juuri ja juuri menisi juurikin mökille tarkoitettuna. Mutta ainakin kynttilöitä - ne ovat kauniita, sopivia, ja tulevat varmasti käytettyä! Kiitos!

Aurinkokenno lyhdyt ovat kehittyneet, valaisevat latautuneena hyvin ja ovat turvallisia ja helppoja.

Vierailija
30/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilainen ääliö on uuden asian äärellä.

Nyt on tärkeää tämä.

Ukrainassa sota seis, nyt meidän pitää keskittyä stadilaisen vajaaälyisen mökkivierailuun.

No niin, hiljaa siellä Ukrainassa, ratkaistaan ensin nämä tärkeämmät jutut.

Kiitos kommentistasi, otan sen huomioon. Ääliö ja vajaaälyinen voin olla myös, mutta tässä asiassa ehkä kuitenkin enemmän kokematon. Ääliö, kun pyydän neuvoa kokeneemmilta? Yritän ajatella sinunkin parastasi, ettei tarvitsisi kenenkään kirjoittaa iltalehteen minun takiani kommenttia karmivasta mökkivieraasta, joka on ääliö ja vajaaälyinen. Sitten joutuisit sinäkin harmittelemaan, mistä noita ääliöitä mökkivieraita oikein tulee. 

Sitä jäin miettimään, että halusit otsikon luettuasi klikata tekstini, lukea sen ja vielä jaksoit kommentoidakin tärkeällä huomiollasi. Mielenkiintoista.

Kiitos kommentistasi silti.

Ap

Vierailija
31/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat huomaavaiselta vieraalta, kun kyselet, etkä miltään ääliöltä (kuten joku sanoi). Tuo on totta, että on eri asia ystävien kesken, kuin iäkkäämmän sukulaisen kanssa. Ja silläkin on väliä, että olet yksin menossa vrt viisihenkinen perhe.

Kysyisin silti suoraan sukulaiselta. Jos vastaa, ettei tarvitse tuoda mitään, veisin ehkä kahvipaketin, viinipullon + omat saunajuomat, hyvää leipää, mansikoita, keksiä/pullaa tms. Ja jonkin ei-ruoka tuliaisen, kuten sen saippuan.

T: Se joka aiemmin vastasi, että on käynyt mukavia mökkivieraita.

Vierailija
32/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde siitä liikkeelle montako yötä voit olla vieraana,älä oleta. Soita sinne kutsujalle ja sovi asiat kaikkineen . Me saadaan käydä sillointällöin anopin mökillä ja parhaiten sujuu kun kaikki sovitaan etukäteen ja toimitaan sen mukaan. Montako yötä, tarviiko ruokaa, petivaatteet jne.

Vierailija
33/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin sellaista, mikä kuluu mökillä.

Esim. vessapaperi (jotain vähän "parempaa"), huussikuivike, sytykepala/pussi, lyhtykynttilät, lemmikeille herkkuja, käsisaippua (vähän "parempaa").

Jos viet ruokaa niin mielellään sellaista, joka ei vaadi kylmäsäilytystä. Usein mökillä on hyvin rajattu kylmäsäilytyskapasiteetti.

Vierailija
34/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pohtimaan mitä itse veisin, näin toisena stadilaisena. Minulla ei ole autoa, joten tuliaisten pitäisi kulkea kätevästi mukana bussissa. Viinipullo, joku kesäkukka, tuoretta leipää ja kahvipullaa jostain leipomosta, ei mitään markettitavaraa. Mansikoita voisi ostaa torilta. Kahvipaketti.

Tarjoaisin lisäksi bensarahaa, jos minut tullaan hakemaan bussiasemalta. Antaisin sitä niin reilusti, että siitä riittäisi muihinkin kuluihin, esim. 20 € tullessa ja toiset 20 € paluumatkalla. Jostain syystä ihmisten on helpompi huolia bensarahaa kuin muuta rahalahjaa.

Vierailija
35/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipaketti tai paketillinen Sitruunavohveleita on aina hyvä valinta.

Vierailija
36/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa asiallisia vastauksia.

Vierailija
37/37 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme