Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annoin isoveljelle 8000 € lainaa kulutusluottojen yms yhdistelemiseksi

Vierailija
29.07.2022 |

Isoveli on elänyt viimeisen pari vuotta yli varojensa. On uutta konsolia, kitaraa, vahvistinta ja vaatetta. Lopputulos? Yksi luottokortti kokonaan tapissa ja siihen päälle viisi erilaista kulutus- ja huuhaaluottoa, joista yhteensä tuli hänen tuloilleen liian isot kuukausilyhennykset ja tietty ihan naurettavat todelliset vuosikorot.

Joskus juhannuksen jälkeen isoveli pyysi (suorastaan aneli) minulta tällaista järjestelylainaa, jolla hän voisi kuitata nuo typerät velkansa pois ja maksaa sitten minulle tuota valkaa 200 €/kk.

Suostuin tähän lopulta, mutta mitä teki isoveli? Osti uuden telkkarin, tietokoneeseen uutta rautaa, alkoholia, kenkiä, vaatteita... Lopulta tuhlasi niin paljon, että sai kuitattua ainoastaan kaksi kulutusluottoa pois, eli vielä on luottokortti ja kolme kulutusluottoa maksamatta. Melkein 7000 € siis laittoi haisemaan.

Pistää niin vihaksi.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Sääntö nro yksi. Älä koskaan lainaa rahaa. Siitä tulee vain ongelmia.

Vierailija
2/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyseessä oli kuitenkin perheenjäsen eikä esim. kaveri/muu tuttu. Mutta opin kyllä läksyni. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyseessä oli kuitenkin perheenjäsen eikä esim. kaveri/muu tuttu. Mutta opin kyllä läksyni. AP

Näin jälkiviisaana olisi tietysti pitänyt pyytää isoveljeltä maksutiedot noista luotoista ja maksaa ne suoraan itse pois. Näin olen aina tehnyt kun olen sukulaisia auttanut (en enää edes teeskentele että kyse on lainasta, vaikka siitä aina puhutaan, tekee heille kai helpommaksi pyytää). Maksan siis suoraan laskuttajille. Rahaa en anna koska en luota että sitä ei sitten tuhlattaisi muuhun.

Vierailija
4/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin jälkiviisaana olisi tietysti pitänyt pyytää isoveljeltä maksutiedot noista luotoista ja maksaa ne suoraan itse pois. Näin olen aina tehnyt kun olen sukulaisia auttanut (en enää edes teeskentele että kyse on lainasta, vaikka siitä aina puhutaan, tekee heille kai helpommaksi pyytää). Maksan siis suoraan laskuttajille. Rahaa en anna koska en luota että sitä ei sitten tuhlattaisi muuhun.

Näin olisi pitänyt just tehdä. AP

Vierailija
5/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä kannata antaa rahaa vaan maksaa ne luotot ja laskut pois suoraan. Mutta oppia ikä kaikkia valitettavasti. 

Vierailija
6/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa lainaa velkaongelmaiselle

[  ] - kyllä kannattaa

[  ] - ei kannata

Vierailija
7/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se osannut käyttää rahaa ja valehteli

Tee se kaikille selväksi ja pistä perintään

Vierailija
8/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, sait maksaa oppirahoja ihan reippaasti. Toivottavasti nyt sitten myös opit jotain.

Vierailija
9/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita yhdistelyluotottajia on olemassa ihan yhtiöitä. Olisit laittanut hänelle vinkkilinkin yhteen sellaiseen ja sanonut, että hoitaa velka-asiansa ihan itse sellaisten tahojen kanssa, jotka kyllä vievät perintään ja ulosottoon tarvittaessa..

Vierailija
10/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintään oman verisukulaisen rahat? Oletko ihan tosissasi? Vaikka 8000 euroa nyt onkin paljon rahaa, niin ei se mun arkeen vaikuta. Periaatteesta silti ärsyttää, kun luvataan, mutta sitten tehdään ihan toisin.

Vierailija
11/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia kannattaa tehdä velallisen kanssa ensin virallinen velkakirja, johon on kirjattu mahdollinen maksujen myöhästymisen sakkomaksu ja vuosittainen korko. Kyseessä kuitenkin useiden tuhansien laina. Näin laina on myös ulosottokelpoinen, jos velallinen kuvittelee että voikin jättää sen maksamatta läheisten suhteiden vuosi. Tuollaiset velkakirjat säästäisivät aika monta perhettä ehjempinä kun velallinen joutuisi oikeasti miettimään, että tämä perheen sisällä annettu laina pitää ihan oikeasti maksaa takaisin ja lainan antajaa pitää ihan oikeasti kohdella reilusti.

Vierailija
12/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintään oman verisukulaisen rahat? Oletko ihan tosissasi? Vaikka 8000 euroa nyt onkin paljon rahaa, niin ei se mun arkeen vaikuta. Periaatteesta silti ärsyttää, kun luvataan, mutta sitten tehdään ihan toisin.

Taidat olla itse huijari, joka pyytää läheisiltään rahaa ja jättää maksamatta takaisin. 

Vierailija
13/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol pikku teuwo

Vierailija
14/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä veli huijasi yli 40k perintöä ja varasti arvotavarat kotoa..

Vierailija
15/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itse huijari, joka pyytää läheisiltään rahaa ja jättää maksamatta takaisin. 

??? Aika lennokas johtopäätös. Olen siis AP, joka juuri lainasi 8000 € isoveljelleen.

Vierailija
16/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Kahdeksan rahaa aika iso oppiraha ja välinne menee poikki vielä lisäksi hyvin todennäköisesti

Onko veli töissä?

Vierailija
17/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä parempi ihminen kun minä. Ikimaailmassa en maksaisi tuollaisia luottoja pois. Myyköön ne kamat ja sitten loput maksuun ihan työllä. Sukulainen pyysi lainaa, iso perhe, okt-rakenteilla, puoliso "kotiäitinä", siis nuorin lapsi jo koulussa.  Totesin, että sitten kun frouva on täysipäiväisessä työssä, olkoon vaikka kaupan kanssa, niin lainaan rahat, Sitä ennen ei tipu euroakaan.

Vierailija
18/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??? Aika lennokas johtopäätös. Olen siis AP, joka juuri lainasi 8000 € isoveljelleen.

Ei se lainaaminen susta silti parempaa ihmistä tee. Tyhmemmän vaan, kun et hoitanut suoraan asiaa velkojien kanssa.

Vierailija
19/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lainaaminen susta silti parempaa ihmistä tee. Tyhmemmän vaan, kun et hoitanut suoraan asiaa velkojien kanssa.

No ei, mutta tekeekö se MINUSTA huijarin? :D AP

Vierailija
20/46 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää lainata, vaikka olikin veli. Lainasta pitää aina tehdä paperit, oli kuka hyvänsä. Vastuuttomalle ei kannata lainata.

Älä myöskään ikinä takaa kenenkään velkaa.