Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työnhaku todellisuudessa tällaista teatteria? Ja työnteko? Ja opiskelumaailma?

Vierailija
29.07.2022 |

Iltalehden vakituinen uravalmentaja esittelee tänä perjantaina taas yhden vakavan virheen, jonka työnhakija voi työnhaussaan tehdä: "Näin vastaat tähän oikein työhaastattelussa, etkä sorru yleiseen virheeseen. Työhaastattelun peruskysymyksestä on hyötyä, jos siihen vastaa oikein."

Onko suomalainenkin työnhakumaailma tosiaan muuttunut tällaiseksi teatteriksi, jossa kysymykset ja oikeat vastaukset opetellaan etukäteen ulkoa, ja voi sitä hakijaa, joka ei ole lukenut uravalmentajien viimeisimpiä ohjeistuksia? Jos rekrytoija tietää oikeat kysymykset ja hakija tietää oikeat vastaukset, mihin tätä repliikkien pallottelemista edes tarvitaan?

Samaan kummalliseen teatteriin luen diplomatian, josta on viime aikoina ollut lehdissä oudon runsaasti juttuja. Eivätkö diplomaatit tiedä, millaisia keinoja muut diplomaatit käyttävät, kun valtioiden asioilla illastetaan ja kumotaan cocktaileja? Askelkuviot ovat selvät jokaiselle osapuolelle, joten miksi niillä oletetaan olevan vaikutusta muuten kuin siinä, että yksi ammattiryhmä puolisoineen pysyy leivässä ja drinkeissä?

Samaa teatteria on viime aikoina esiin nostettu opiskelupaikan hakeminen esittelykirjeen avulla. Jos vaikka 25 % pisteistä voi saada esittelykirjeen avulla, on ihan selvää, että 25 % pisteistä voi saada maksamalla jollekulle esittelykirjeiden kirjoittamisen ammattilaiselle. Tämän tietävät opiskelijat ja ne, jotka opiskelijoita valitsevat, joten miksi tällaista edes harkitaan?

No niin, sainpas avaudutuksi. Harmittaa se, että koulutuksella ja työkokemuksella saattaa päästä haastatteluun, mutta haastatteluun mennessä pitää osata esittää riverdancea ja pähkinänsärkijää jo tuulikaapissa juuri oikealla tavalla, jotta saa luvan edetä neukkarin pöytään.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ec3142f4-8ba5-4bd7-b1fb-afa8e774ed19'

(Ymmärrän kyllä, että mediahenkilö Viljakaisen ja toimittaja Simasen pitkä ja hedelmällinen eli rahalla mitattavissa oleva yhteistyö on artikkelien pääasia, mutta nämä työnhakuohjeistukset ovat alkaneet tosissaan rassata.)

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt tätä työnhaun preppaamista. Kun sanotaan sitä mitä työnantaja haluaa kuulla ja periaatteessa kaikki sanoo samat fraasit, niin eihän sillä haulla ole enää mitään pohjaa.

Sitten on nämä ihan yli menevät prosessit, jossa haastatellaan jopa kolme kierrosta eikä kyse ole edes mistään johtajatason paikasta. Hirveää ajanhukkaa juoksuttaa hakijaa etenkin jos on jo selvää ettei hän tule valituksi.

Ja onko vielä psykologiset testit muodissa? Kymmenen vuotta sitten sai katsella mustetahroja joka käänteessä. Mitä ne musteet oikein kertoo hakijasta?

Vierailija
42/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan teatteria. Toivon että koko touhu romahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksihommissa pääsi sisään heittämällä, ne käy järjestäen läpi kurssin läpäisseet ja kuka tarvii kuskia.

Tämä oli tosin 15 vuotta sitten, en tiedä onko muuttunut systeemi, vai vieläkö sama homma, että numerot kiertää jollain listalla paikallisessa taksitoimistossa.

Minä viihdyinkin näissä hommissa 8 vuotta, sitten hallitus vesitti tuon touhun ihan täysin, ja itselläkin heikkeni terveydentila.

Yhtäjuttua tosin ihmettelen että taksikusekeille ei taida olla talvikenkiä, pitää sellasilla toimistokengillä liukastella sitten kun kanniskellaan tavaroita, tuommonen asia pitäiskyllä korjata ajan tasalle, jotkut asiat on vaan jämähtäny johonki 60 luvulle mitä vaan ei osata modernisoida.

Vierailija
44/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VideoCW

Ihan päätöntä, että jokaisen kansalaisen pitäisi olla oman elämän filmitähti ja ohjaaja.

Vierailija
45/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työhaastattelussa, jossa ryhmäkeskustelussa kysyttiin huonointa puolta ja yksi vastasi "mä oon aika laiska". Todennäköisesti hän ei halunnut sitä työtä. Ehkä noista ohjeista on hyötyä, jos haluaa sen paikan.

Siis pitääkö tuollaiseen kysymykseen valehdella jotain? Sillä jos minulta tuollaista kysyttäisiin ja oikeasti haluaisin työpaikan niin kyllä minulle varmaan ensimmäisenä tulisi mieleen, että olen aika laiska.

Eli tuollaisella "mikä on huonoin puolesi" kysymyksellä ilmeisesti mitataan verbaalista kykyä, kekselisyyttä ja huumorin heiton tajua.

Koska ilmeisesti tuohon kysymykseen pitää keksiä jotain hauskaa tai jotain joka voisi olla huono puoli, mutta oikeastaan onkin hyvä puoli?

Ikävää, koska minä en ole verbaalisesti lahjakas enkä kovin huumorintajuinen tai kekseliäs. Eli minun kuuluu ilmeisesti olla työtön sitten kun nuo piirteet minulta puuttuu.

Vierailija
46/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työhaastattelussa, jossa ryhmäkeskustelussa kysyttiin huonointa puolta ja yksi vastasi "mä oon aika laiska". Todennäköisesti hän ei halunnut sitä työtä. Ehkä noista ohjeista on hyötyä, jos haluaa sen paikan.

Siis pitääkö tuollaiseen kysymykseen valehdella jotain? Sillä jos minulta tuollaista kysyttäisiin ja oikeasti haluaisin työpaikan niin kyllä minulle varmaan ensimmäisenä tulisi mieleen, että olen aika laiska.

Eli tuollaisella "mikä on huonoin puolesi" kysymyksellä ilmeisesti mitataan verbaalista kykyä, kekselisyyttä ja huumorin heiton tajua.

Koska ilmeisesti tuohon kysymykseen pitää keksiä jotain hauskaa tai jotain joka voisi olla huono puoli, mutta oikeastaan onkin hyvä puoli?

Ikävää, koska minä en ole verbaalisesti lahjakas enkä kovin huumorintajuinen tai kekseliäs. Eli minun kuuluu ilmeisesti olla työtön sitten kun nuo piirteet minulta puuttuu.

Etupuoli on huonoin. Takapuolta ei ole kukaan vielä haukkunut.

Vierailija
47/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että vielä 10 vuotta sitten piti käydä noissa työhaastatteluissa valehtelemassa ja esittämässä, koska vaatimukset oli kaikkeen semmoiset, ettei niitä nyt oikein kukaan voi sanoa täyttävänsä (aina iloinen ja joustava, oma-aloitteinen tiimipelaaja, tykkää kouluttautua myös omalla ajalla jne)

Nykyään on lähinnä tarvinnut vaivautua paikalle, ja olen paikan saanut. Joku hyvä puoli hoitoalassa :P

t. lähihoitaja/ sairaanhoitaja

Näinpä. Itseä vaivaa vaan vielä se, että työnantajalta ei tahdo saada selkoa työnjaosta, työvuoroista ym ennen kuin vasta kuulustelemalla itse haastattelussa. Eli tämä toimii myös toisinpäin. Asian puhumisen voisi aloittaa jo työpaikkailmoituksesta (jos ei sitten ole työllistynyt muille aloille niiden mystisten "verkostojen" eli nepotismin ja tuttujen palkkaamisen tai vuoden orjaharjoittelun kautta jolloin ehkä jo tietää tarkemmin työpaikasta). Tarkoitan tällä sitä, että itseäni ainakin kiinnostaa tekeekö sairaanhoitaja/lh jossain palvelutalossa omia töitään vai tekeekö keittiövuoroa ja kuskaako roskapusseja ja tekee siihen päälle omat hommansa ja osan palvelupäällikön töistä ja sairaalassa kaikkien muidenkin työntekijäryhmien työt, ja onko näille jyvitetty aikaa. Kuuluuko viikonloppuvuoroja, onko mahdollisuus lisiin, neuvotteluun palkasta tai työaika- tai työvuorojoustoihin. Tuntuu turhalta hakea paikkaan jos ilmoituksessa ei ole kerrottu mitään mutta kuin haluatko tehdä merkityksellistä työtä ja palkka TES. Haastattelussa esitellään organisaatiokaaviota jne.

Vierailija
48/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole ihme, että firmat kärsivät työvoimapulasta: rekrytoinnista on tullut hirveän monimutkaista ja sitä myöten kallista, koska ainakin isot firmat käyttävät rekrytointiyrityksiä.

Seurasin läheltä, kun poikani haki töitä:

- hakemus tehtiin netin kautta+cv liitteeksi

- konsultti soitti ja sovittiin videohaastatteluaika

- videohaastattelun toteutus

- konsultti soitti ja sovittiin ryhmähaastattelun aika

- ryhmähaastattelun toteutus

- konsultti soitti ja sovittiin tapaaminen väliportaan johtajan/ esimiehen kanssa

- tavattiin esimies

- konsultti soitti ja kertoi poikani saaneen paikan! Onneksi olkoon!

Poika pääsi siis kesäksi Burger Kingiin töihin. Oli koko kesän harjoittelijan nimikkeellä ja palkalla kassalla, koska kukaan ei ehtinyt kouluttaa häntä keittiön puolelle.

Vierailija
49/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on takana yksi 20 vuoden työsuhde joten joten osaa teatteria, nepsynä en myöskään taivu siihen. Olen myös 40+, ja alanvaihtaja ilman toisen alan työkokemusta. Niin vaan on vedetty läpi kaksi haastattelua nyt kesällä, vastauksia odotellessa. Eiköhän teilläkin ole toivoa.

Vierailija
50/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites toi CV, sen kun pitää olla lyhyt ja kertoa vain juuri sille työpaikalle olennaiset asiat? On nyt ehtinyt kertyä siihen yhtä ja toista, kun työelämää melkein 30 v. Kamala homma sen muokkailu ylipäätään, puhumattakaan siitä että pitäisi arvioida mikä on tällä haastattelijalle oleellista ja mikä ei. Sitäpaitsi ei vaikuta siltä, että sitä luetaan kuitenkaan läheskään aina. Joskus joku oli perehtynyt ja löi mut ihan ällikällä!

Laiskuutta siis varmaan kun samalla menen aina, mutta eikös sekin ole hullun hommaa tehdä turhaa muokkailua?

Vierailija
51/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, onpa taas vaikeaa. Itse tein karvaperse-cv:n pariin rekryfirmaan ja klikkaan "lähetä" 4 kertaa kuussa. Tuet juoksee kuten ennenkin ja hyvä että indeksikorjaukset on tulossa

Vierailija
52/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites toi CV, sen kun pitää olla lyhyt ja kertoa vain juuri sille työpaikalle olennaiset asiat? On nyt ehtinyt kertyä siihen yhtä ja toista, kun työelämää melkein 30 v. Kamala homma sen muokkailu ylipäätään, puhumattakaan siitä että pitäisi arvioida mikä on tällä haastattelijalle oleellista ja mikä ei. Sitäpaitsi ei vaikuta siltä, että sitä luetaan kuitenkaan läheskään aina. Joskus joku oli perehtynyt ja löi mut ihan ällikällä!

Laiskuutta siis varmaan kun samalla menen aina, mutta eikös sekin ole hullun hommaa tehdä turhaa muokkailua?

Minä törmäsin samaan ongelmaan työkkärin työnhakukursseilla.

Voisin kyllä kertoa hoitamistani projekteista, mutta niistä ei saa puhua ulkopuolisille, eikä toimeksiantajiakaan saa mainita. Ympäripyöreydet kuulostavat maallikonkin korvaan juuri niin typeriltä kuin ovatkin. Sehän tässä nykyisessä työnhaussa onkin vikana: pitää osata kääriä tyhjää pakettiin sillä tavalla, että se näyttää mielenkiintoiselta. Ja pahimmillaan tehdä siitä video.

Ap

Vierailija
53/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pitää valehdella, ja keksiä juuri se huono puoli, joka on toisaalta hyvä puoli. Silloin olet suorittanut mallikkaasti tämän ennalta arvatun kysymyksen. Aijaijai, jos et olekaan miettinyt etukäteen hyvää vastausta. Et ole silloin tehnyt kotiläksyjäsi ja siitähän rokotetaan näissä karkeloissa.

Sama koskee monia muita kysymyksiä. Itsekin alan taipumaan siihen, että olen tulevaisuudessa työtön. Kunhan leipäännyn vielä jonkin aikaa nykyiseen työhöni, niin jään työttömäksi ja maksimaalisen laiskaksi työnhakijaksi. Jos joku silti kiinnostuu ja haluaa minut töihin omana itsenäni, niin siihen olen valmis.

Vierailija
54/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
55/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Shakespeare joskus sanonut jotain, että "elämä on yhtä teatteria ja maailma yksi suuri näyttämö"...

Vierailija
56/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kouluttautua farmaseutiksi. Pääsee töihin ihan vaan soittelemalla apteekkeihin ja pyytämällä apteekkaria puhelimeen. Sitten vaan esitellä itsensä ja kertoa olevansa työtä vailla. Kyllä jostain apteekista työpaikan saa ihan noin vain ilman mitään CV, videohaastattelu tai muuta teatteripelleilyä.

Vierailija
57/57 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastan teille lambeille salaisuuden, töissä käydään rahan takia kaikki muu on teatteria.