Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vain kouluruotsin lukenut; asioitko ruotsinlomallasi pääasiassa ruotsiksi?

Vierailija
29.07.2022 |

Minä asioin. Siis hotellissa, syödessä, kaupoissa jne. Vain jos on kiire ja tiukka paikka ja asia hieman vaikeampi, käytän englantia. Minusta olisi noloa suomalaisena puhua Ruotsissa turistina vain englantia. Se olisi osoitus epäsivistyneestä kodista (ei ole vaadittu kielen kunnollista oppimista ja/tai heikoista aivoista (ei osaa, ei muista). Minulla tosin auttaa se, että olen ollut ulkomailla (englanti, saksa) niin, että olin paikallisten seurassa ja jouduin puhumaan heidän kieltään useiden kuukausien ajan, se auttaa kaikkien vieraiden kielten puheentuotossa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin puhuminen ei ole osoitus epäsivistyneestä kodista. Olen asunut Ruotsissa monta vuotta ja iso osa varsinkin nuorista ihmisistä ei edes tiedä, että pakkoruotsi on edelleen käytössä, eikä oleta että suomalainen osaisi ruotsia. Suurin osa myös ymmärtää miksi pakkoruotsi ärsyttää niin monia.

On tyhmyyden osoitus, että on opiskellut jotain, eikä kuitenkaan osaa.

Ap

Ja turhanpäiväisyyksillä surkean egon pönkittämistä jollain ruotsinkielentaidoilla leveily :D

Vierailija
22/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pilkatko minua. Kärsin mielenterveysongelmista ja en kerkeä hakea hoitoon kun menee aika kielten opetteluun

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että ootte typerämpiä kuin minä

Ap

Vierailija
24/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin puhuminen ei ole osoitus epäsivistyneestä kodista. Olen asunut Ruotsissa monta vuotta ja iso osa varsinkin nuorista ihmisistä ei edes tiedä, että pakkoruotsi on edelleen käytössä, eikä oleta että suomalainen osaisi ruotsia. Suurin osa myös ymmärtää miksi pakkoruotsi ärsyttää niin monia.

Ap

Puhun sujuvasti 8 eri kieltä joista 3 on kuin äidinkieltä. Montaa sinä puhut?

Olen opiskellut viittä ulkomaan kieltä, joista kolmen koulussa itselleni käytännössä pakollisen lisäksi ranskaa yhden vuoden lukiossa ja espanjaa vuoden työväenopistossa. Puhun käytännössä saksaa, englantia ja ruotsia. Toki aikoinaan kun olin opiskellut espanjaa asioin sillä Espanjassa, kun se oli tuoreemmassa muistissa.

Ap

Vierailija
25/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsia käytän vain pakon edessä ja kyse ei ole siitä, ettenkö sitä osaisi. Mikään ei vi tut a enempää kuin turhan kielen pakko-oppiminen, mitättömän vähemmistön takia.

AP, tyhmää on ylistää pakkopullaa, mikä maistuu pahalta.

Vierailija
26/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne edes ymmärrä tätä "ruotsia" mitä meille täällä opetetaan. Paljon helpompaa asioida englanniksi.

Vierailija
27/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää nostaa itseään jollekin jalustalla. Huono itsetunto?

Vierailija
28/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nej, det gör jag inte. Det är ju lättare och snabbare att prata engelska.

Niin, koska sinulla ei ole saksan opintoja pohjana, toisin kuin minulla, jolloin ruotsin opettelu oli paljon helpompaa.

Ap

Päivääkään en ole saksaa lukenut, silti asioin Ruotsissa ollessani aina ruotsiksi, jopa sairaalassa/ terveysasemalla. T: ruotsia, englantia, latinaa ja ranskaa opiskellut (kun nyt tällä kielitaidolla lähdettiin leveilemään)

Miksi sitten kerroit, että englannin puhuiminen on sinulle nopeampaa ja helpompaa, kuin ruotsin puhuminen?

Ap

Vierailija
29/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista: "Luin koulussa ruotsia monta vuotta, enkä osaa sitä vieläkään!"

Moniko leuhkii lukeneensa koulussa matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, psykologiaa, biologiaa jne mutta ei osaa niistä mitään?

Vierailija
30/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ne ruotsalaiset tiedä onko henkilö opiskellut ruotsia vai ei! 

Jos huomaavat, että olet suomesta, pitäisi tietää. Ainakin, jos henkilö ei ole nuorisoa (siis se suomalainen).

Ap

Vierailija
31/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsia käytän vain pakon edessä ja kyse ei ole siitä, ettenkö sitä osaisi. Mikään ei vi tut a enempää kuin turhan kielen pakko-oppiminen, mitättömän vähemmistön takia.

AP, tyhmää on ylistää pakkopullaa, mikä maistuu pahalta.

Ruotsi on ihan kiva kieli ja on myös mukavaa, kun ymmärtää kyltit, koska niitä ei ole monessakaan paikassa edes englanniksi (jos liikkuu pienillä paikkakunnilla tms.) Toki passiivinen sanavarasto onkin monilla varmaan parempi, kuin aktiivinen.

Ap

Vierailija
32/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman turhin kieli. En ole yli 20 vuoteen sitä työelämässä tarvinnut. Nyt joudun ruotsin kurssin suorittamaan yliopistossa. En tule ruotsin kieltä tarvitsemaan eläissäni tämän kurssin jälkeenkään.

Vierailija
33/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ei ole suosikkilomakohteeni, enkä matkusta sinne joskus kuin pakon edestä (työ) ja tällöin puhun englantia.

Vierailija
34/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain sitä, että miten tuntuu, että olen ihan hikke suomalaisten keskuudessa ruotsin kielessä, vaikka en koskaan hirveästi siihen panostanut...

Ap

Vierailija
35/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on toinen äidinkieleni ja maailman eri kolkissa (ml. länsinaapuri) sitä käytän. En puhu, kirjoita enkä ajattele ruotsiksi koskaan. Kannatan vapaata kielivalintaa. Miksi Suomessa sivistyksen mittana käytetään entisten siirtomaaisäntien käyttämää kieltä? Naurettavaa. Suomalainen kielipolitiikka yrittää manipuloida kieli-identiteettiämme, mutta onneksi se on epäonnistunut. Vain diktatuureissa valtio määrittää asukkaidensa identiteettiä (ml. kieli-identiteetti). Jyrki Katainen kiteytti jokaisen ruotsia (pakolla) opiskelleen syvimmät tunnot vastatessaan ruotsinkielisen toimittajan kysymykseen suomeksi: Nyt ei pysty.

Vierailija
36/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain sitä, että miten tuntuu, että olen ihan hikke suomalaisten keskuudessa ruotsin kielessä, vaikka en koskaan hirveästi siihen panostanut...

Ap

Minulla on peruskoulun Ruotsin oppimäärä suoritettuna kiitettävällä arvosanalla ja osaan halutessani asioida hyvinkin ruotsinkielellä. Mutta kun en halua :D

Se on se pakko joka siitä tekee vastenmielistä.

Vierailija
37/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on peruskoulun Ruotsin oppimäärä suoritettuna kiitettävällä arvosanalla ja osaan halutessani asioida hyvinkin ruotsinkielellä. Mutta kun en halua :D

Se on se pakko joka siitä tekee vastenmielistä.

Eli henkisessä puolessasi on vielä kehitettävää.

Ap

Vierailija
38/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kuvittelevat olevansa niin länsimaisia. Varsinkin, kun eduskunta teki natopäätöksen, julistettiin ylpeänä: " Suomi liittyy lopultakin Länteen!"

Ja silti lähimmän länsinaapurin kieltä inhotaan ja vihataan. Melkein kuin Venäjää.

Vierailija
39/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän. Ulosantini on heille liian hidasta ja epävarmaa, joten vaihtavat kielen englanniksi. Sitten hävettää.

Vierailija
40/47 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa en ole pitkään aikaan käynyt, mutta kesällä oltiin Ahvenanmaalla ja siellä tuli kaupassa vastailtua tack, keskustelut aloitettua suomeksi tai asiakaspalvelijat aloitti englanniksi ja jotkut harvat suomeksi, kun kuuli suomalaisen seurueen puhetta. Ruotsia tuli varmaan vähiten puhuttua.