Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytät hajustettua huuhteluainetta?

Vierailija
28.07.2022 |

Koitetaanko sillä peittää tunkkainen haju vaatteissa? En ymmärrä.

Kommentit (1070)

Vierailija
981/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdas ei haise miltään tuoksulta! Tyhmät selittää, kun on niin puhtaan tuoksuista, kun joku järkky pyykinpesuaine lemuaa😂

Mä en tajua mitä liikkuu päässä ihmisellä, joka tietoisesti haluaa haista pahalle muitten mielestä. Kun on tiedossa että ne pesuaineet haisee ällöttävälle monien mielestä, oli allergiaa tai herkkyyttä tai ei.

Tyhmistä puheenollen

Elääkö joku oikeasti miettien jokaisesta valinnastaan että Mitä ne Pökkelströmit ja Nirkkoset mahtaa tästä meidän huuhteluaineesta ajatella? Kuten nyt vaikka _pyykin pesemisessä_?

Onpa ankea elämä. Muutenkin ketjun perusteella taas ihmetyttää ja järkyttää - eivät huuhteluaineen käyttäjät - vaan ihmisten kiinnostus ja halu kyylätä pahantahtoisesti kanssaihmisiä.

Miksi kaikki eivät ole kuin minä? Miksi joku käyttää Pirkka pesuainetta, vaikka varmasti tietää, että MINÄ en sitä hyväksy!!?

Siinä ei paljon tarvitse kyylätä, kun lemuvanan voi haistaa kymmeniä metrejä hajusteellisia pesuaineita käyttävän ihmisen perässä ulkona.

Vierailija
982/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdas ei haise miltään tuoksulta! Tyhmät selittää, kun on niin puhtaan tuoksuista, kun joku järkky pyykinpesuaine lemuaa😂

Mä en tajua mitä liikkuu päässä ihmisellä, joka tietoisesti haluaa haista pahalle muitten mielestä. Kun on tiedossa että ne pesuaineet haisee ällöttävälle monien mielestä, oli allergiaa tai herkkyyttä tai ei.

Tyhmistä puheenollen

Elääkö joku oikeasti miettien jokaisesta valinnastaan että Mitä ne Pökkelströmit ja Nirkkoset mahtaa tästä meidän huuhteluaineesta ajatella? Kuten nyt vaikka _pyykin pesemisessä_?

Onpa ankea elämä. Muutenkin ketjun perusteella taas ihmetyttää ja järkyttää - eivät huuhteluaineen käyttäjät - vaan ihmisten kiinnostus ja halu kyylätä pahantahtoisesti kanssaihmisiä.

Miksi kaikki eivät ole kuin minä? Miksi joku käyttää Pirkka pesuainetta, vaikka varmasti tietää, että MINÄ en sitä hyväksy!!?

Siinä ei paljon tarvitse kyylätä, kun lemuvanan voi haistaa kymmeniä metrejä hajusteellisia pesuaineita käyttävän ihmisen perässä ulkona.

Tämäpä juuri ja itselle jos tulossa migreeni, niin tiedän sen siitä jotta haistan kaupoissa ihmisten hajusteet voimakkaammin kuin muulloin.

Väitän tiettyjen hajujen laukaisevan kohtauksen sitten päälle kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon, että hajustetuissa pesuaineissa ja huuhteluaineissa käytetään suuria määriä mikromuoveja vain sen takia, että hajusteet kiinnittyisivät pyykkiin. Siitä syystä kirppisvaatteista se haju ei lähde millään.

Sen lisäksi pesuaineiden ja huuhteluaineiden hajusteissa ei ole samanlaista sääntelyä kuin kosmetiikan hajusteissa, eli siellä voi olla lähes mitä vaan. Aina syöpävaarallisista aineista hormonihäirikköihin ja lisääntymisterveydelle vaarallisiin aineisiin.

Tämä siis sen lisäksi, että useimmat pitävät hajustetuilla aineilla pestyn pyykin hajua kammottavana.

Tuo mikromuovi on vähän niin ja näin, yhtälailla löytyy vertaisarvioituja tutkimuksia joissa on jouduttu suurennuslasilla etsimään pesuaineiden muovijäämiä. 

Esimerkiksi Iltasanomien "tieteisuutiset" ovat monesti vääristyneet kun toimittaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa.

Vierailija
984/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon, että hajustetuissa pesuaineissa ja huuhteluaineissa käytetään suuria määriä mikromuoveja vain sen takia, että hajusteet kiinnittyisivät pyykkiin. Siitä syystä kirppisvaatteista se haju ei lähde millään.

Sen lisäksi pesuaineiden ja huuhteluaineiden hajusteissa ei ole samanlaista sääntelyä kuin kosmetiikan hajusteissa, eli siellä voi olla lähes mitä vaan. Aina syöpävaarallisista aineista hormonihäirikköihin ja lisääntymisterveydelle vaarallisiin aineisiin.

Tämä siis sen lisäksi, että useimmat pitävät hajustetuilla aineilla pestyn pyykin hajua kammottavana.

Tuo mikromuovi on vähän niin ja näin, yhtälailla löytyy vertaisarvioituja tutkimuksia joissa on jouduttu suurennuslasilla etsimään pesuaineiden muovijäämiä. 

Esimerkiksi Iltasanomien "tieteisuutiset" ovat monesti vääristyneet kun toimittaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa.

Älä kirjoita tuollaista höpölöpöä, kun et tiedä mitään asiasta. Helposti löydät tietoa googlella. "Fragrance microcapsules are an essential ingredient in laundry care products. They selectively apply the fragrance to fabrics during a wash cycle and then slowly release that fragrance during wear" ja "The current state of the art is melamine formaldehyde microcapsules. These microcapsules fall under the definition of intentionally added microplastics"

Vierailija
985/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selitys siihen miksi kirpparivaatteet haisee:

"Only 1% of the perfume oil added to a detergent, and 10% in fabric enhancers survive the washing, rinsing and drying process. In contrast, encapsulated perfumes are retained at much higher levels: 20% (detergents) and 50% (fabric enhancers) is retained on fabrics when added as an encapsulated perfume."

Vierailija
986/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja selitys siihen miksi kirpparivaatteet haisee:

"Only 1% of the perfume oil added to a detergent, and 10% in fabric enhancers survive the washing, rinsing and drying process. In contrast, encapsulated perfumes are retained at much higher levels: 20% (detergents) and 50% (fabric enhancers) is retained on fabrics when added as an encapsulated perfume."

Eli mikromuovien ansiosta 10 pesun jälkeen hajusteesta on jäljellä 0,1%, kun taas ilman mikromuoveja jäljellä olisi vain 0,00000001%.

Vierailija
987/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmistä puheenollen

Ei minua todellakaan kiinnosta mitä pesuainetta ihmiset käyttää, ei minulla ole mitään käsitystä minkä merkkinen pesuaine haisee millekin. Mutta tosiaan, en halua haista pahalle, en hielle, en lialle, en valkosipulille, en tupakalle enkä pesuaineelle. Mielestäni se on normaalia ympäristön huomioimista. Ja siksi ihmettelen miksi jotkut haluaa. Sen ymmärrän että tupakasta on vaikea päästä eroon jos on riippuvainen ja dödö voi joskus pettää ja hiki haista, mutta pesuaineelle haiseminen ois helppo välttää.

Vierailija
988/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksut estävät dementiaa, jotain sen suuntaista luin tällä viikolla. Vanhuksien muisti parani, kun ruiskuteltiin huoneeseen tuoksuja.

Vierailija
989/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottavia nämä hajustetut pyykinhuuhteluaineet. Ei voi edes kuivattaa lakanoitaan taloyhtiön kuivatushuoneessa, kun niihin tarttuu naapureiden pyykeistä kuvottava lemu. Miten edes kukaan voi tykätä tuollaisista kuvottavista teollisista hajuista? Hyi hitto. Itse en käytä huuhteluaineena kuin etikkaa, mistä ei jää mitään hajua pyykkiin.

Vierailija
990/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin hajuvesien, hajusteellisen pyykinpesuaineen ja huuhteluaineen käytön vasta siinä kohtaa (yli nelikymppisenä), kun yhtäkkiä nenäni "hajuun turtumiskeskus" hajosi. Eli haistoin noi aineet koko ajan tuntikausia voimakkaana. En tottunut tai turtunut hajuun.

En enää pystynyt olemaan niissä hajuissa.

Nyt koko koti on hajuton: pesuaineet, konetiskitabletit ja pyykipesuaineet on kaikki hajuttomia. 

Ulkona kävellessä haistan todella kauas toisten vaatteista leijuvan pyykinpesuaineen hajun jne. 

Hajuaistini on yhä liian hyvä ja tarkka.

Vierailija
991/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä huuhteluainetta lainkaan, en ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Pesuaine on miedosti hajustettu, ulkokuivatuksen jälkeen ei jää pesuainetuoksua enää. Pesuaine/saippua/shampoo ym. tuoksut eivät koskaan ole ihmisissä minua haitanneet, mutta liika parfyymi ja partavesi kyllä.

Vierailija
992/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä huuhteluainetta lainkaan, en ymmärrä, mihin sitä tarvitaan. Pesuaine on miedosti hajustettu, ulkokuivatuksen jälkeen ei jää pesuainetuoksua enää. Pesuaine/saippua/shampoo ym. tuoksut eivät koskaan ole ihmisissä minua haitanneet, mutta liika parfyymi ja partavesi kyllä.

Mistä tiedät haiseeko ihminen liian vahvasti parfyymille vai pesuaineelle? Jotkut pesuaineet/huuhteluaineet kun haisee ihan todella voimakkaasti. Miedomman hajuiset harvempia häiritsevätkään, tosin, nenä tahtoo tuntua ja se mikä sinun mielestä ei haise millekään, voi jonkun mielestä haista.

Vierailija
993/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin hajuvesien, hajusteellisen pyykinpesuaineen ja huuhteluaineen käytön vasta siinä kohtaa (yli nelikymppisenä), kun yhtäkkiä nenäni "hajuun turtumiskeskus" hajosi. Eli haistoin noi aineet koko ajan tuntikausia voimakkaana. En tottunut tai turtunut hajuun.

En enää pystynyt olemaan niissä hajuissa.

Nyt koko koti on hajuton: pesuaineet, konetiskitabletit ja pyykipesuaineet on kaikki hajuttomia. 

Ulkona kävellessä haistan todella kauas toisten vaatteista leijuvan pyykinpesuaineen hajun jne. 

Hajuaistini on yhä liian hyvä ja tarkka.

Tämähän se on ikävä puoli hajusteyliherkkyydessä on. Se alkaa yllättäen eikä se parane. Omaa alttiuttaan ei tiedä etukäteen. Yliherkkyys aiheutuu yleensä liiallisesta altistumisesta näille kemikaaleille, joten fiksu jättää hajusteet pois ennen kuin sairastuu.

Vierailija
994/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksut estävät dementiaa, jotain sen suuntaista luin tällä viikolla. Vanhuksien muisti parani, kun ruiskuteltiin huoneeseen tuoksuja.

Olisitkohan lukenut aistihuoneesta tai vastaavasta. Silloin muistisairaan aivoja ja muistia aktivoidaan tuomalla aistittavaksi ja kosketeltavaksi eri tuntoisia materiaaleja, kuten vaikka erilaisia kankaita, sammalta, multaa. Ja haisteltaviksi erilaisia tuoksuja, kuten saippua, kukat, kahvi, mitä ikinä. Mutta jatkuva tuoksumylläkässä oleskelu tuskin on hyväksi kenellekään.

Vierailija
995/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluainetta ei tarvita pyykkäämisessä ollenkaan. Se on vain ja ainoastaan mielikuvatuote, jolla saadaan jälleen kerran ihmiset kuluttamaan täysin turhiin asioihin.

Vierailija
996/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin uuteen asuntoon, jossa oli todella huono ilmanvaihto niin huoneissa kuin kaapeissakin, joten pestyt vaatteet tuntuivat haisevan aivan kamalilta. Silloin koetin monenlaista hajustettua pesu- ja huuhteluainetta, mutta ei se tunkkaisuus sillä peittynyt. Sitten haisin vain hyvin tunkkaiselle vaatteelle ja kukka-aromille.

Nyt olen saanut ilmanvaihtoa parannettua ja kylläpä tuoksuu taas ihanan puhtaille vaatteet, jotka pesen hajusteettomalla aineella. :)

Vierailija
997/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin uuteen asuntoon, jossa oli todella huono ilmanvaihto niin huoneissa kuin kaapeissakin, joten pestyt vaatteet tuntuivat haisevan aivan kamalilta. Silloin koetin monenlaista hajustettua pesu- ja huuhteluainetta, mutta ei se tunkkaisuus sillä peittynyt. Sitten haisin vain hyvin tunkkaiselle vaatteelle ja kukka-aromille.

Nyt olen saanut ilmanvaihtoa parannettua ja kylläpä tuoksuu taas ihanan puhtaille vaatteet, jotka pesen hajusteettomalla aineella. :)

Miten?? Mun kaapissa vaatteet alkaa kanssa haista tunkkaiselle. Miten ihmeessä korjasit sen? Kaikki kikkakkkoset nyt kehiin! :D

Ja joo, huuhteluaineita en käytä ollenkaan, ihan turha kemikaalilisä ja rahanmenoa.

Vierailija
998/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?? Mun kaapissa vaatteet alkaa kanssa haista tunkkaiselle. Miten ihmeessä korjasit sen? Kaikki kikkakkkoset nyt kehiin! :D

Ja joo, huuhteluaineita en käytä ollenkaan, ihan turha kemikaalilisä ja rahanmenoa.

Tyhjensin kaapin kokonaan, pesin sen pariin kertaan pesuaineella ja etikalla ja huuhtelin huolella. Sen kuivuttua ripottelin hyllyille ruokasoodaa. Annoin kaapin seistä ovet avoinna neljä päivää ja yötä, ennen kuin imuroin soodan pois ja laitoin vaatteet takaisin.

Mutta saattaa olla, että tunkkaisuus olisi tullut takaisin, ellen olisi liimannut kaapin oviin pieniä stoppareita, jotka jättävät ovet vähän enemmän rakoselleen. Askartelin sellaiset huonekalujen jalkoihin tarkoitetusta liimattavasta huovasta.

Toivottavasti sinä saat kaappisi raikkaaksi. Tosi inhottavaa, kun ihana puhdas pyykki muuttuu kaapissa ihan muuksi kuin puhtaan tuoksuiseksi!

Vierailija
999/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjensin kaapin kokonaan, pesin sen pariin kertaan pesuaineella ja etikalla ja huuhtelin huolella. Sen kuivuttua ripottelin hyllyille ruokasoodaa. Annoin kaapin seistä ovet avoinna neljä päivää ja yötä, ennen kuin imuroin soodan pois ja laitoin vaatteet takaisin.

Mutta saattaa olla, että tunkkaisuus olisi tullut takaisin, ellen olisi liimannut kaapin oviin pieniä stoppareita, jotka jättävät ovet vähän enemmän rakoselleen. Askartelin sellaiset huonekalujen jalkoihin tarkoitetusta liimattavasta huovasta.

Toivottavasti sinä saat kaappisi raikkaaksi. Tosi inhottavaa, kun ihana puhdas pyykki muuttuu kaapissa ihan muuksi kuin puhtaan tuoksuiseksi!

Kiitos, täytyy kokeilla tätä!!

sama

Vierailija
1000/1070 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaineet haisee yleensä aivan kamalalle. Ovat semmoisia teollisen hajuisia, joista tulee päänsärky. Miksette käytä etikkaa huuhtelussa? Yhtä pehmeää pyykkiä tulee, vähemmän kemikaaleja iholla ja se neutraloi hajuja, sekä tuhoaa bakteereja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi