Minne koulujen päiväkirjat menivät?
Muistan kansakoulusta ja samoin oppikoulusta, että opettaja täytti tunnin alussa päiväkirjaa, mihin merkittiin esim poissaolot, ehkä myös rangaistukset ja läksyt? Järjestäjän tehtävänä ainakin omassa koulussani oli seisoa opettajan pöydän vieressä ja kertoa poissaolijat ja läksyt. Nyt kun paljon kansakouluja ( ja alakouluja) on lakkautettu, niin olen miettinyt, minne nuo kaikki koulujen päiväkirjat vietiin?
Taisivat kuitenkin olla kouluhallituksen määräyksestä ylläpidettäviä kirjoja? Arkistoitiinko ne ja minne?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissähän on periaatteessa salassapidettävää tietoa. En osaa sanoa, mihin on laitettu.
Niin oli ja se oli tärkeä kirja. Järjestäjä kuljetti sitä myös esim luokan jakautuessa eri aineisiin.
Järjestäjä, siis oppilas kuljetti? Salassapidettävää tietoa?
Itse olen toiminut opettajana neljännesvuosisadan ja minulla on tallessa opettajan päiväkirjakalenterit jotkut ovat hävittäneet omansa eläkevuosia. Ei niihin mitään ihmeellisiä tietoja laiteta: tunnin aiheet, poissaolot ja arvosanat. Moni on siirtynyt kokonaan sähköiseen kalenteriin eli wilmaan eikä sekään taida olla edes pakollinen. En tosin tiedä, miten silloin, kun koko koululaitos meni täysin samojen oppiennätysten mukaan. Luulisi niitä kerätyn kunnanarkistojen kautta entisiin maakunta-arkistoihin, nykyisiin valtionarkiston toimipisteisiin. Saattaa jollakin vanhalla opettajalla olla niihin sijoitetussa yksityisarkistossa jne. Jos niitä ei ole ollut pakko arkistoida, niin opettajat ovat niitä hävittäneet, kuka mitenkin : polttamalla, roskiin tai paperinkeräykseen viemällä jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toiminut opettajana neljännesvuosisadan ja minulla on tallessa opettajan päiväkirjakalenterit jotkut ovat hävittäneet omansa eläkevuosia. Ei niihin mitään ihmeellisiä tietoja laiteta: tunnin aiheet, poissaolot ja arvosanat. Moni on siirtynyt kokonaan sähköiseen kalenteriin eli wilmaan eikä sekään taida olla edes pakollinen. En tosin tiedä, miten silloin, kun koko koululaitos meni täysin samojen oppiennätysten mukaan. Luulisi niitä kerätyn kunnanarkistojen kautta entisiin maakunta-arkistoihin, nykyisiin valtionarkiston toimipisteisiin. Saattaa jollakin vanhalla opettajalla olla niihin sijoitetussa yksityisarkistossa jne. Jos niitä ei ole ollut pakko arkistoida, niin opettajat ovat niitä hävittäneet, kuka mitenkin : polttamalla, roskiin tai paperinkeräykseen viemällä jne.
Niin, tuo käyttämäsi päiväkirjakalenteri on varmaan sellainen, mitä käytetään yleisesti monissa ammateissa. Nuo luokkien päiväkirjat eivät olleet opettajien omia, vaan jokaisen luokan käytössä olleita, joihin myös sijaiset tekivät merkinnät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissähän on periaatteessa salassapidettävää tietoa. En osaa sanoa, mihin on laitettu.
Niin oli ja se oli tärkeä kirja. Järjestäjä kuljetti sitä myös esim luokan jakautuessa eri aineisiin.
Kyllä, järjestäjä kuljetti. Ja eikä niiden tietoja silloin koettu mitenkään salassapidettävinä. Kaikkihan luokassa tiesivät, mitä siellä tapahtui. Enkä muista, että sitä olisi mitenkään salassa selailtu. Yleensähän se oli siinä opettajan pöydällä ja ehkä se pantiin työpäivän jälkeen opettajan työpöydän laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei, koska 1960-luvulla ja sitä ennen oli ihan erilaiset tietosuojalait kuin nykyisin. Kansakouluja ei siis ole ollut 60-luvun jälkeen.
Vm.1963, kansakoulussa neljännen luokan kevätlukukauden päättymiseen saakka 1974. Helsingissä loppui kai 1976.
Samaa vuosimallia ja viidennellä oltiin peruskoululaisia. Helsinki siirtyi viimeisenä peruskouluun v. 1977.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivikautinen Wilma siis?
Kyllä. Nykyään vanhemmat pääsevät näkemään ne merkinnät ja valittavat sitten täällä, kuinka opettajat ilmoittavat kuinka Viiviliinalla ei ollut kynää ja tehtävä 5c oli tekemättä, eikö niillä opettajilla ole parempaa tekemistä kuin ilmoitella tuollaisesta.
No sitä sopii kyllä ihmetelläkin. Ei ennen tuollaisista pikkuasioista kotiin itketty. Ei edes 1990-luvun alussa, jolloin minä koulussa olin. Reissuvihkoon kirjoitettiin lähinnä retkistä, poissaoloista jne. Nahinat ja kynän unohtelut jne. selvitettiin koulupäivän aikana koulussa. Vain isoimmat kiusaamiset jne. päätyivät vanhempien kanssa selvittelyyn.
Ennen ei niitä opettajan päiväkirjamerkintöjä vanhemmat päässeet lukemaan. Pointti on se, etteivät valittavat äidit ymmärrä, että he lukevat niitä opettajan tuntimerkintöjä, mitä heistä itsestäänkin oli opettajan omassa päiväkirjassa, että X:n tehtävä oli tekemättä. Kotiin ei jostain yksittäisestä unohtamisesta tms ilmoiteltu, sitten vasta kun se oli toistuvaa. Se on ihan omista wilma-asetuksista kiinni, miten noista tuntimerkinnöistä saa ilmoituksia tai tuleeko niitä lainkaan.
Ne kaikki digitalisoitiin ja myytiin eri yrityksille kuten googlelle, ihmisten tiedot on rahaa.
Päiväkirjoja säilytettiin min kuuden vuoden ajan, jonka jälkeen ne sai hävittää.
Valtaosa kouluista (mm. se, jossa olen itse töissä, entinen oppikoulu, nykyinen yläkoulu) on hävittänyt kaikki vanhat päiväkirjat yms., sillä missään ei ole tilaa niitä säilöä.
Vanhempani ostivat vanhan koulun, sieltä löytyi noita vihkoja aika paljon hylättynä, nyt ne on poltettu.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkirjoja säilytettiin min kuuden vuoden ajan, jonka jälkeen ne sai hävittää.
Valtaosa kouluista (mm. se, jossa olen itse töissä, entinen oppikoulu, nykyinen yläkoulu) on hävittänyt kaikki vanhat päiväkirjat yms., sillä missään ei ole tilaa niitä säilöä.
Kiitos, tämän halusinkin tietää. Kävin entisen kotikuntani museossa ja siellä oli koulukohtaisesti tietoja esim eri kylien koulujen alkuajoista, opettajina, keittäjinä ja talonmiehinä toimineiden nimet, vanhoja koulukuvia kansioissa jne.
Siinä niitä koulukansioita selaillessani mieleeni tulivat nuo luokkien päiväkirjat, joihin opettaja kirjasi tuntien tapahtumia.
ap
Ja sitä lähinnä mietin, oliko ko päiväkirjoja koskevia säädöksiä, esim pakollinen päiväkirjan pitäminen? Kansakouluissahan kävi säännöllisesti Kouluhallituksen tarkastajia, jotka seurasivat opetusta ja tarkastivatko he esim noita päiväkirjoja, joissa kuitenkin oli kirjattu koululaisten työskentelyä eri aineissa?
ap
Kansallisarkistoon. Esimerkkinä https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_aineisto.html?id=713393395
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne on arkistoitu tai hävitetty tai opet säästäneet. Tiedän, että oma openi aikoinaan oli säästänyt ainakin ensimmäisen opevuotensa päiväkirjaa. Jäi sitten kohta eläkkeelle.
Olivatko ne sitten opettajan omaisuutta? Oppikoulussahan samaa päiväkirjaa täyttivät eri opettajat, ts aineenopettajat omalta tunniltaan.
Tässä nyt sotketaan opettajan oma päiväkirja/arviointikirja, joka on opettajan oma, ja opettaja säilyttää ja tuhoaa omalla vastuulla, ja luokan päiväkirja, joita oli vielä 2000-luvun alussa, jotka koulu arkistoi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä lähinnä mietin, oliko ko päiväkirjoja koskevia säädöksiä, esim pakollinen päiväkirjan pitäminen? Kansakouluissahan kävi säännöllisesti Kouluhallituksen tarkastajia, jotka seurasivat opetusta ja tarkastivatko he esim noita päiväkirjoja, joissa kuitenkin oli kirjattu koululaisten työskentelyä eri aineissa?
ap
Kyllä oli pakollista, jossain vaiheesssa jopa opettajien pitämät tunnit laskettiin/tarkistettiin päiväkirjasta palkan maksua varten. Poissaolot kerättiin päiväkirjoista seurantaa varten.
Puuttuvia tietoja haettiin jälkikäteen opettajilta, jos oli unohtanut täyttää pv-kirjan lukkarin mukaan.
Yleensä päiväkirjat säilytettiin opettajain huoneessa lokeroissa luokittain. Etukannen sisäpuolelle oli tulostettu lista, missä oli oppilaiden nimet, osoitteet ja taisi olla jopa sotutkin. Joskus oli myös oppilaiden luokkakuva liimattuna, jotta arvioinnissa oikea oppilas sai oikean numeron.
Säitysaika oli 2 vuotta, minkä jälkeen menivät poltettaviksi. terveisin entinen kanslisti 1980-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä oli pakollista, jossain vaiheesssa jopa opettajien pitämät tunnit laskettiin/tarkistettiin päiväkirjasta palkan maksua varten. Poissaolot kerättiin päiväkirjoista seurantaa varten.
Puuttuvia tietoja haettiin jälkikäteen opettajilta, jos oli unohtanut täyttää pv-kirjan lukkarin mukaan.
Yleensä päiväkirjat säilytettiin opettajain huoneessa lokeroissa luokittain. Etukannen sisäpuolelle oli tulostettu lista, missä oli oppilaiden nimet, osoitteet ja taisi olla jopa sotutkin. Joskus oli myös oppilaiden luokkakuva liimattuna, jotta arvioinnissa oikea oppilas sai oikean numeron.
Säitysaika oli 2 vuotta, minkä jälkeen menivät poltettaviksi. terveisin entinen kanslisti 1980-luvulta.
Kiitos, tuo olikin hyvä lisätieto. Meillä oli pieni kyläkoulu, vain kaksi opettajaa. Alakoulussa sama opettaja opetti 1-3 luokkaa samanaikaisesti ja neljännestä luokasta ylöspäin yläkoulunopettaja opetti isompia koululaisia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, järjestäjä kuljetti. Ja eikä niiden tietoja silloin koettu mitenkään salassapidettävinä. Kaikkihan luokassa tiesivät, mitä siellä tapahtui. Enkä muista, että sitä olisi mitenkään salassa selailtu. Yleensähän se oli siinä opettajan pöydällä ja ehkä se pantiin työpäivän jälkeen opettajan työpöydän laatikkoon.
Peruskoulun aineenopettana en laittaisi oppilasta kuriiriksi. Lapsiin kai pystyi tuolloin luottamaan, enää ei. Pelkäisin, että se kirja katoaisi, hajoaisi tai ainakin unohtuisi väärään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun aineenopettana en laittaisi oppilasta kuriiriksi. Lapsiin kai pystyi tuolloin luottamaan, enää ei. Pelkäisin, että se kirja katoaisi, hajoaisi tai ainakin unohtuisi väärään paikkaan.
Pikkukoulussa sitä ei tarvinnut minnekään kuljetella, mutta oppikoulussa kyllä järjestäjä oli vastuussa siitä, että kirja oli aina esillä. Ehkä ne opettajatkin niitä kanniskelivat, varmaan ollut monenlaista käytäntöä riippuen koulusta.
Vierailija kirjoitti:
ap
Oli säädökset, päiväkirjaa tuli pitää. Kouluissa kiertäneet tarkastajat saattoivat jopa selata luokan päiväkirjaa katsoakseen, että sitä oli täytetty. Päiväkirjaan merkittiin mm. poissaolijat, myöhästymiset ja läksyt.
Myös peruskouluissa käytettiin ennen tietokoneaikaa päiväkirjoja, sillä perusopetuslainmukaan esimerkiksi oppivelvolisen poissaolot tulee aina kirjata muistiin.
Helsinki oli peruskouluasiassakin takapajula.
Kaivelin sen tiedon ihan sinua varten, kun väittelit ihan omiasi. Itse tiesin kyllä ilmankin, ettei väitteesi voinut pitää paikkansa, kun olin oman paikkakuntani ensimmäistä peruskoulun käynyttä vuosikertaa ja olen kouluni 70-luvulla käynyt. Moni oppikoulua käymätön kertasi kuudennen luokan siirtyen peruskouluun, joten yläasteella luokallani oli paljon vuotta vanhempia. Ja tiedän eteläisemmän Suomen siirtyneen siihen vielä myöhemmin.