Ammattikorkeakoulun akateemisuudesta
Voisiko joku kertoa varmaa tietoa siitä, onko ammattikorkeakoulu akateeminen oppilaitos ja onko amk:sta valmistunut (esim. tradenomi) näin ollen akateemisesti koulutettu? Itse olen tähän saakka kuvitellut, että vain yliopistot ja muut tiede- ja taidekorkeakoulut ovat akateemisia oppilaitoksia, mutta saatan olla väärässäkin.
Kommentit (17)
ylemmän amk-tutkinnon suorittaneet ovat lain mukaan yhtä päteviä maistereiden kanssa. (ylempi amk vaatii ensin parisen vuotta työkokemusta tavallisen amk-tutkinnon jälkeen ja sitten ne ylemmän amk:n opinnot, vissiin 90op, jotka suoritetaan työn ohessa. Sitten on siis kasassa suurinpiirtein 5 vuotta työkokemusta ja 300op)
AMK-tutkinto ei ole samassa jatkumossa lukiokoulutuksen ja yliopistotutkinnon kanssa, vaan on ylin ammatillinen jatkotutkinto joko lukion tai alemman ammatillisen tutkinnon jälkeen. Se on siis ihan oma haaransa.
Akateemisuus määrittyy sen mukaan, onko tutkinto suoritettu yliopistossa tai ylemmässä korkeakoulussa vai ei. AMK:n käynyt ei ole akateeminen.
Myös ylempi ammattikorkeakoulututkinto on korkeakoulututkinto. Tutkintojen järjestelmässä ja usein virantäytössä ammattikorkeakoulututkinto rinnastetaan kandidaatin tutkintoon. Ylempi amk tutknto maisterin tutkintoon.
Kumpikaan amk-tutkinnoista ei ole ns, akateeminen, vaikka ylempi amk tutkinto on korkeampi koulutus kuin kandin tutkinto, silti kandin tutkinto on akateeminen. Akateemisuus liittyy siis yliopiston luonteeseen ja on osa traditiota.
akateemisuudesta.... terv. Yliopiston lehtori
Uskon pärjääväni työelämässä ilman moista leimaakin.
-Amk-opiskelija-
Nyt pitäisi vielä löytää jokin vedenpitävä perustelu amk:n ei-akateemisuudelle. Korkeakouluhan se on, sitä en edes yritä kieltää, mutta kysymys akateemisuudesta on tässä se ongelma eli mikä tekee jostakin akateemista. Olen ajatellut jopa kysäistä HS:n Kirstiltä/Torstilta asiasta. Mulla on nimittäin yksi amk-opiskelijatuttava, joka on vakuuttunut siitä, että hän on parhaillaan suorittamassa akateemista tutkintoa, mutta itse FM:na olen toista mieltä. Vain perustelut puuttuvat.
AMK-tutkinnolla - siitähän ei ap n kysymyksessä ollutkaan kyse vaan akatemisuudesta.
AMK-tutkinto taas on nimenomaan ammatteihin valmistava käytännöllinen tutkinto, joka joillakin aloilla on aikaisempaa teoreettisempi. Kaikki AMK-tutkinnot ovat ammattiin valmistavia, mutta läheskään kaikki tiedeyliopistotutkinnot eivät valmista ammattiin vaan oman tieteenalansa palvelukseen. Sekaannuksen välttämiseksi esim. Tampereen teknillinen korkeakoulu muutti nimensä Tampereen teknilliseksi yliopistoksi.
Kun ajattelee kaikenkarvaisia medianomeja, niin se olisi kyllä aikamoinen loukkaus yliopistossa opiskelleita kohtaan, jos näitä medianomeja ja vastaavia kutsuttaisiin akateemisiksi.
Wikipedia sanoo näin sanasta " akateeminen" :
Akateeminen voi tarkoittaa
* yliopistollista, korkeakouluun liittyvää tai sille ominaista, tai jotakin teoreettista
* käsitteellistä, muodollista, käytännölle vierasta
* kielteisessä sävyssä jotain vanhoillista, paikalleen jähmettynyttä, sovinnaista tai kaavamaista
Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, ammattikorkeakoulutus on käytännönläheistä. Eli olisiko siinä se ero? Akateeminen tarkoittaa jotain tieteellistä, ammattikorkeakoulututkinto ei..? Ja kyllähän se joihinkin perinteisiinkin liittyy... Akatemiat sun muut...
Ja kysymykseenhän ei siis liittynyt mitään arvolatausta, kunhan halusin varmistua siitä, että olen itse ymmärtänyt asian oikein. Ärsyttää vaan joskus, kun tämä muuten ihan fiksu ja älykäs amk-tuttava pitää omiaan käsityksiään niin tosina, vaikka eihän tämä mikään maailmoja kaatava juttu ole.
ap
olen nimittäin kasvatustiet. maisteri ja luokanopettaja. Kypsyin työhöni 5 vuotta sitten ja opiskelin medianomiksi. On muuten paljon vaativampi koulutus kun ainakin kasvis... nyt duunissa ADnä ja palkkakin kaksinkertainen entiseen verrattuna.
Entry Word: academic
Function: adjective
Text: 1
Synonyms PEDANTIC, bookish, book-learned, booky, quodlibetic, scholastic
Contrasted Words ignorant, illiterate, unlettered; down-to-earth, everyday, practical, realistic, straightforward
2
Synonyms THEORETICAL 1, closet, speculative
Related Word impractical, utopian, visionary; chimerical, imaginary
" Akateeminen" tarkoittaa siis kirjanoppinutta, asiaan teoreettisesti syventyvää oppia. Akateemisen vastakohtana mainitaan mm. jokapäiväinen, käytännöllinen
Ammattikorkeakoulu käsittelee asioita käytännölliseltä kannalta. Tämän vuoksi ammattikorkeakoulututkinto ei ole akateeminen loppututkinto, vaikka onkin (käsittääkseni) korkeakoulututkinto.
kumpi koulutus on vaativampi tai kummasta koulutuksesta pääsee parempaan ammattiin. Varmasti joku ATK-alan ammattikorkeakoulututkinto takaa reilusti suuremman, jopa moninkertaisen palkan keskivertohumanistiin verrattuna.
Ammattikorkeassa myös on pohjana yo-tutkinto eli siellä opiskelee jo aikuiset ihmiset niin kuin yliopistolla ja muissakin korkeakouluissa.
Olenko oikeassa siinä, että saatan olla väärässä vai siinä, missä uskon olevani oikeassa?
ap