Tupakoijat ettekö yhtään välitä naapureistanne.
Kaksi kerrosta minua alemmas muutti uudet asukkaat ja he polttavat parvekkeellaan, josta savu, ensimäiseksi aamulla, ja viimeksi illalla, savustaa asuntoani. Välilläkin polttavat, sen vain kestää paremmin, kun voi heti kohta tuulettaa kun lopettavat. Nyt verhot ja jopa sohvani tuoksahtaa tympeältä, tyynyt ja matot myös oikein imevät hajuja. Itse olen alkanut aamuisin köhiä, vaikken edes ole astmaatiikko. Syövän olen sairastanut jota en haluaisi takaisin, sillekkin altistaa tuo savutus. Mitä tehdä!? Yritän haihduttaa savunhajuja ilmaraikastimella joka sekin siis on kemikaali yhä pahentaen hengitysilmaa. Onko siis minulla pakkomuutto edessä? Harmittaa melkein kyyneliin asti.
Kommentit (118)
Kaupasta hakemaan vesipyssyt saattaa jopa osua sätkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkatuotteiden täyskielto. Ei muu auta. Miten joku tänä päivänä vielä kehtaa tupakoida, sehän on junttiuden huipentuma.
Se on helppoa moralisoida, jos ei ole koskaan itse polttanut. Moni nykypolttaja on aloittanut vuosikymmeniä sitten, jolloin tupakointia ei vielä pidetty lainkaan niin pahana tapana kuin nykyisin, eikä sen terveyshaitoista juuri puhuttu.
Tupakka on eräs kaikkein pahinta riippuvuutta aiheuttavista aineista, muistaakseni heroiiniin verrannollinen ja paljon voimakkaammin riippuvuutta aiheuttava kuin esimerkiksi alkoholi. Jos riippuvuutta on takana vuosikymmeniä, ei irtipääseminen ole todellakaan helppoa, vaikka halua olisikin.
Tilannetta ei lainkaan paranna tuollainen juntiksi leimaaminen.
Ei paranna pään silittelykään.
T. Entinen tupakoitsija
Vastaus kysymykseen; ei ne välitä kuin itsestään ja huonosti siitäkin. Itsekkäin ihmisryhmä, jonka tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkatuotteiden täyskielto. Ei muu auta. Miten joku tänä päivänä vielä kehtaa tupakoida, sehän on junttiuden huipentuma.
Eikö ole jännä miten jo 30 vuotta sitten tiedettiin tupakan haittapuolet mutta silloin tupakointi oli coolia. Nyt se onkin junttiuden huipentuma vaikka tupakka on edelleen ihan samaa mitä ennenkin. Ihmiset ei ajattele omilla aivoillaan edelleenkään. Seurataan vain jotain yleistä mielipidettä ja moraalijeesustellaan.
Kyllä se oli junttia silloinkin. Coolia vaan tupakoitsijoiden omassa mielessä.
Ei tarvitse kovinkaan kauaksi mennä ajassa taaksepäin, kun esim. Ranskassa oli hienon naisen merkki jos imi savuketta imukkeella. Se oi kaikkea muuta kuin junttia. Se oli chic (sori, en osaa kirjoittaa ranskaa oikein).
Vierailija kirjoitti:
Loppukommenttinani, jos olet joku joka savustat naapureitasi armottomasti, koita lopettaa. Tai mene ulos. Pitää mennä ruoanlaittoon, valmista soppaa, ei paljon haise:).
Menen ihan joka kerta ulos kun polta. Ei tulisi mieleenkään polttaa sisällä asunnossa.
t. parveketupakoitsija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se savu sinun mattoihisi jne. tulee? Minullakin naapuri polttaa, mutta hyvin savu pysyy poissa, kun pitää ovet ja ikkunat kiinni silloin kun hän on sauhuilla.
En vahdi ikkunan vieressä kun tuuletan:). Eli ei ole ideaa mitä naapuri tekee ennenkuin on liian myöhäistä reakoida. Vahinko=haju on jo mullakin sisällä. Se joka polttaa ei tajua kuinka tosi pahanhajuista tupakointi on.
Haju ei niin nopeasti sisälle tule, että imeytyisi mattoihin yms. jos ikkunan sulkee heti kun huomaa katkun.
t. sama
Siis mun pitää alkaa elää naapurin tupakkataukojen tahdissa. Kullostaa naurettavalta, varsinkin kun muuten en ole mitenkään kiinostunut naapureistani?
No jos haluat tehdä asiat vaikeimman kautta niin siinä tapauksessa kyllä. Normaalille ihmiselle ei ole ongelma sulkea ikkuna välillä, jos sieltä tulee mitä tahansa pahaa hajua sisälle. Normaali ihminen ei myöskään tuulettele jatkuvasti. Ja aivan turha vetää tähän mitään hellekorttia nyt, koska helteitä on niin vähän.
Minulla ovat ainakin ikkunat olleet auki lähes koko ajan toukokuusta saakka kotona ollessani. Myös parvekkeen ovi lähes aina. Ja ihan normaali olen. Kyllä ainakin täällä Helsingissä lämpöä on riittänyt. Asun taloyhtiössä, jossa tupakointi on kielletty.
+15 lämpöä.... Kiva että sulle riittää :)
Juopot, ettekö yhtään välitä naapureistanne, se möykkä ja kaljamahat rappukäytävässä haisemassa.
Lisääntyneet, ettekö yhtään välitä naapureistanne, kun annatte jälkikasvunne meluta niin sisällä kuin ulkonakin. Ei voi edes parvekkeenovea pitää auki, kun se kakaroiden mölyäminen tunkeutuu sisälle asuntoon.
Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että EVVK. Toki jos jotain tarvii niin voi tulla kysymään. Olen itseasiassa melko pidetty talon mummojen keskuudessa kun aina tervehdin ja olen auttanut etsimään avaimia ja pyörien kanssa ym. Tosin heillä ei taida olla tuota tupakkapsykoosia kun ovat sen verran vanhoja eivätkä menopaussin sekoittamia kyylätätejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole jännä miten jo 30 vuotta sitten tiedettiin tupakan haittapuolet mutta silloin tupakointi oli coolia. Nyt se onkin junttiuden huipentuma vaikka tupakka on edelleen ihan samaa mitä ennenkin. Ihmiset ei ajattele omilla aivoillaan edelleenkään. Seurataan vain jotain yleistä mielipidettä ja moraalijeesustellaan.
Ihmisten mielipiteet ja tavat muuttuvat hitaasti, jos jokin asia on jo ehditty omaksua vaikkakin myöhemmin haitalliseksi todettu.
Nykypäivänä hyvä vertauskuva 80-luvun tupakoinnille on lihansyönti. On paljon jo tutkimusdataa, että se lisää huomattavasti suolisto yms syöpiä ja tietysti lihantuotanto myös kiihdyttää voimakkaasti ilmastonmuutosta, silti valtaväestö vielä lappaa lihaa kitusiinsa lähes päivittäin, eikä sitä (toistaiseksi) pidetä pahana tapana.
Minun mielestä tämä on todellinen epäkohta.
Mun vanhempien alapuolella asuu ketjupolttaja ja koko heidän parveke on käyttökelvoton. Haju tulee välillä sisälle saakka. Reilua?
Tupakoitsija vaan tupakoi eikä ne juopottele eikä niillä ole meluavia lapsia tai lemmikeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppoa moralisoida, jos ei ole koskaan itse polttanut. Moni nykypolttaja on aloittanut vuosikymmeniä sitten, jolloin tupakointia ei vielä pidetty lainkaan niin pahana tapana kuin nykyisin, eikä sen terveyshaitoista juuri puhuttu.
Tupakka on eräs kaikkein pahinta riippuvuutta aiheuttavista aineista, muistaakseni heroiiniin verrannollinen ja paljon voimakkaammin riippuvuutta aiheuttava kuin esimerkiksi alkoholi. Jos riippuvuutta on takana vuosikymmeniä, ei irtipääseminen ole todellakaan helppoa, vaikka halua olisikin.
Tilannetta ei lainkaan paranna tuollainen juntiksi leimaaminen.
Ymmärrän hyvin mielipidettäsi. Itse en polta mutta nuorena poltin paljon. Onneksi lopetin poltettuani 12 vuotta. Myöhemmin en olisi ehkä pystynyt. Kaikki kaverini ja ainakin puolet lukioajan luokasta polttivat. Lähes kaikkialla sai polttaa eikä me ajateltu sitä samalla tavalla kuin nyt ajatellaan. En nimittäisi yhtään tovereistani junteiksi. Heidän elämäntarinansa osoittaa muuta. Osa heistä polttaa edelleen, ovat polttaneet siis lähes 60 vuotta. Enimmäkseen ns. korkeakoulutettuja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä tämä on todellinen epäkohta.
Mun vanhempien alapuolella asuu ketjupolttaja ja koko heidän parveke on käyttökelvoton. Haju tulee välillä sisälle saakka. Reilua?
On se. Tupakoitsijoillakin on oikeus asuntoon. Ne, joita tupakointi haittaa, muuttavat savuttomiin taloihin tai omakotitaloon. Ne, joita ei haittaa, jäävät sitten savullisiin taloihin. Näin ei kenenkään tarvitse vinkua toisten polttamisista.
Niin kauan, kun se apina-ipanoitten kiljuminen, ryske ja pauke häiritsee minun elämääni, vähät välitän sinusta, naapurini.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten joku haluaa nykypäivänä tupakoida? Hirveän kallista ja haisee pahalle ja tuhoaa kehkot ja hampaat jne.
Miksi muuten joku haluaa nykypäivänä ylensyödä? Hirveän kallista yhteiskunnalle ja terveydelle vaarallista.
-Lihavuus lisää riskiä sairastua lukuisiin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, astmaan, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, dementiaan, masennukseen, uniapneaan, kihtiin, sappi- ja haimasairauksiin sekä useisiin syöpäsairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin vaikeaa mennä ulos jos nikotiiniriippuvuus pakottaa savuttamaan? Parveke on vihonviimeinen savustuspaikka.
Poltan harvoin, ja silloin kun tekee mieleni polttaa se savuke, poltan sen omalla parvekkeellani josta maksan, aivan kuten sinä maksat omastasi, taloyhtiössä jossa tupakointi on sallittua. En ala yhden savukkeen takia erikseen raahautumaan alas ja takaisin ylös kolmannesta kerroksesta, eri asia jos on muutenkin asiaa ulos.
Minulla ovat ainakin ikkunat olleet auki lähes koko ajan toukokuusta saakka kotona ollessani. Myös parvekkeen ovi lähes aina. Ja ihan normaali olen. Kyllä ainakin täällä Helsingissä lämpöä on riittänyt. Asun taloyhtiössä, jossa tupakointi on kielletty.