Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteen värjäys pesukoneessa eri väriseksi kuin alkuperäinen

Vierailija
28.07.2022 |

Minulla on vaalean sammaleenvihreä puuvillamekko, jonka väri on haalistunut epätasaisesti osin kellertäväksi. Ajattelin värjätä vaatteen pesukoneessa niillä kaupan perusväreillä. Mietin nyt vaan sitä, että onkohan viisainta valita vihreä väri vai onkohan mitään toiveita siitä, että sen saisi violetiksi? Yritin googletella sekä suomeksi että englanniksi vastausta tähän mutta en oikein viisastunut, joten käännyn nyt av-raadin puoleen. Onkohan kenelläkään peräti omia kokemuksia vastaavasta tai muuten kokemusta värjäyksestä ja värien sekoittumisesta? Pelkään tässä lähinnä sitä, että mekosta tulee jotenkin tunkkaisen ruskeaan taittava violetinkaltainen tai jotain vielä pahempaa, en edes tiedä mitä. Onko ne pesukonevärit niin voimakkaita, että jotenkin voittaisivat alkuperäisen värin? Kokemuksia?

TL;DR - voiko (melko vaalean) vihreän kankaan värjätä violetiksi pesukonevärillä ilman katastrofaalista lopputulosta?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, jos olin avuksi!

Vierailija
22/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mun mekko ei ole laikukas rasvojen tms. lian vuoksi vaan ihan auringossa haalistunut (narulla ulkona kuivatettu), niissä haaleissa laikuissa on osittain ihan viivasuorat reunat. Kuten sanottu niin se on millä lie kikkeliskokkelismenetelmällä värjätty alun alkaenkin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoisia olen värjännyt toisen väriseksi. Ompeleita lukuunottamatta ollut hyvä tulos. Alkujaan toisen värinen varmasti värjäytyy erilailla ja sekoituksesta tuskin tulee niin puhdasta.

Juuri näin. Langat ovat keinokuitua joka ei värjäydy ja valkoiset langat paistavat tummassa vaatteesa paljastavasti samoin kuin minkä tahansa värinvaihdon jälkeen.

Vielä pahempi ongelma on se että tasavärinen kangas on vaikkapa 60:40 puuvillapolyesteria ja värjäyksessä 40% polyesteri ei ota lainkaan väriä jolloin lopputulos on aika erikoinen.

Jos vaate on laikukas ja vähänkin pidempään käytössä ollut on enemmän kuin todennäköistä että siihen on pinttynyt rasvaa tai öljyä joka estää väriä tarttumasta ja lopputulos on laikukas

Jokaisen koulussa vesiväreillä maalanneen pitäisi kyetä hahmottamaan mitä tapahtuu jos vaikka punaista yrittää "vaihtaa" vihreäksi. Ruskeahan siitä tulee.

Parhaiten onnistuu mikä tahansa vaalea mustaksi tai haalistuneen värin elvyttäminen tummemmaksi. Vaikka haalistunut punainen viininpunaiseksi.

Värien sekoittamisessa lopulliseen tulokseen vaikuttaa myös se, missä suhteessa mitäkin väriä lisäilee. Jos ap:n mekko on nyt hailun vihertävän värinen (eli lopputuloksessa on suhteessa hyvin vähän sitä vihreää), niin tietenkään se ei silloin vaikuta yhtä voimakkaasti muihin väreihin kuin jos se olisi nyt voimakkaan vihreän värinen. Joten sitä vahvemmin vaikuttavat ne lisätyt väriaineet. Kirkasta violettia mekosta tuskin saa. Mutta pehmeän liilan kyllä. Se on sitten eri asia kannattaako siihen lähteä. Saumalangat tosiaan voivat jäädä liian näkyviksi.

Vierailija
24/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ohi aiheen, mutta lähteekö se väri pyykkikoneesta sen värjäyksen jälkeen pois niin, ettei seuraavaan koneelliseen tule mitään värijäämiä? Tarkoituksena ois värjätä Vallilan verhot, joissa valkoisella pohjalla vihreää lehtikuviota, kokonaan vihreiksi. Ja ymmärrän, etteivät ne lehtikuviot minnekään häviä. Verhot vaan ovat todella pliisut, vaikka laadukasta puuvillaa. Sor, että änkesin tänne oman asiani kanssa :)

Vierailija
25/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin ohi aiheen, mutta lähteekö se väri pyykkikoneesta sen värjäyksen jälkeen pois niin, ettei seuraavaan koneelliseen tule mitään värijäämiä? Tarkoituksena ois värjätä Vallilan verhot, joissa valkoisella pohjalla vihreää lehtikuviota, kokonaan vihreiksi. Ja ymmärrän, etteivät ne lehtikuviot minnekään häviä. Verhot vaan ovat todella pliisut, vaikka laadukasta puuvillaa. Sor, että änkesin tänne oman asiani kanssa :)

Ei se pesukoneeseen jäänyt väriaine tartu seuraavaan pyykkikoneelliseen.

Tosin olen joka kerta mustan väripesun jälkeen pessyt seuraavan koneellisen varmuuden vuoksi tummaa pyykkiä.

Vierailija
26/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tolu.fi/tuote/dylon-varinpoistaja-600g/

Värinpoistajaa pitää ehdottomasti käyttää jos halutaan värjätä jotain muuta kuin valkoista (varsinkin laikukasta) tai jos väriksi halutaan muuta kuin musta.

Värinpoistajalla jopa vihreän vaihtaminen tummaksi liilaksi voi onnistua jos vaatteesta saa niin haalean vihreän ettei lopputulos käänny enää ruskeaan.

Kyse alkaa olla enää siitä kannattaako yhden kuluneen vaatteen värjäys kun värinpoistaja ja väri maksavat molemmat 7€ ja konetta saa pyörittää kolme kertaa.

Ai niin, sanoivat ohjeet mitä tahansa niin pysyvän ja voimakkaan värin saa vain 60 asteessa. 30 asteessa värjätyt tuhoavat vain kaikki vaaleat huonekalut joissa istut ko. vaatteen kanssa.

Vierailija
27/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjäyksen jälkeen värjätty vaate pitää pestä vielä kertaalleen normaalilla pesuohjelmalla. Itse olen pessyt vielä tämän jälkeenkin toisen koneellisen joko samanvärisiä tai tummia pyykkejä, joissa mahd. värijäämät eivät näy. Vasta sitten olen uskaltanut laittaa vaaleampaakin pyykkiä.

Vierailija
28/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen värjäillyt vuosien varrella paljon ja monenlaista. Tuloksissa on todella onnistuneita ja ei niin onnistuneita.

Suurin ongelma on juuri nuo saumalangat, jos haluaisi täysin muuttaa väriä. Aniharvoin ne värjäytyvät eli ovat puuvillaa.

Itse olen käyttänyt värin poistoon kloriittia, siis mietoa kloriittiliuosta, johon upotan vaatteen ja kääntelen. Muutaman ankean pellavavaatteen valkaisin näin. Toki kyseessä on myrkky, jota käytän harvoin ja varovasti - se tosiaan sitten vaalentaa kaiken, jos johonkin osuu.

Tuota käytettyäni olen sitten päättänyt, minkä värin valitsen värjäykseen. Usein toki suoraan teen näitä värien vahvistamisia yms., joista ketjussa on vaihdettu ajatuksia. Värjääminen on minusta kivaa ja antaa lisäaikaa monelle tekstiilille.

Kone ei sotke mitään, kunhan tekee väripakkausten neuvojen mukaan. Koneen kumit voivat vähän ottaa väriä, mutta minulla sekin on aina lähtenyt eikä varsinaisesti haittaisi edes.

Vierailija
29/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pesukoneeseen jäänyt väriaine tartu seuraavaan pyykkikoneelliseen.

Tosin olen joka kerta mustan väripesun jälkeen pessyt seuraavan koneellisen varmuuden vuoksi tummaa pyykkiä.

Ok, kiitti!

Vierailija
30/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäsin äsken lähes uudet vaalean beiget housut (5% keinokuitua, 95% puuvillaa) ym. vaatteita oliivinvihreä+savunharmaa (Dylon). Housuista tuli liian tummat ja päätin tehdä kokeen. Aloin haalistaa niitä. Ensin valkopesu, ei vaikutusta. Käytin koneessa Dylon värinpoistoa (60 asteessa): vihreä lähti osittain, harmaa jäi! Liotin vadissa laimeassa kloriitissa: ei juuri muutosta. Käytin Nitorin värinpoistajaa (VAROKAA - se aine haisee hirvittävästi hajusteelle) 90 asteessa: housuista tuli vaalean punaruskeat. Pesin valkopesuaineella+soodalla, ei vaikutusta. Liotin vahvassa kloriitissa: nyt ne ovat vaaleanpunaiset mutta laikukkaat.

Lopputulemana väitän, että värit tarttuvat eri tavalla ja epätasaisesti. Olen monta kertaa värjännyt mustalla mustia ja tummansinisiä tai vihreällä valkoisia ja vihreitä vaaatteita menestyksellisesti.

Vierailija
31/31 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanoisin että kannattaa ennemmin tavoitella sitä alkuperäistä väriä.

Jotain vaaleita vaatteita olen onnistunut värjäämään tummilla väreillä tasaisesti mutta nekin haalistuu nopeasti pesussa. Mustia haalistuneita farkkuja olen värjännyt uudelleen mustaksi ja niissä on värit pysyneet hyvin. Joissakin vaatteissa on saumat ommeltu langalla joka eri materiaalia kuin kangas ja ompeleet eivät ole värjäytyneet ja näkyvät sitten ikävästi eri värisinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä