Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteen värjäys pesukoneessa eri väriseksi kuin alkuperäinen

Vierailija
28.07.2022 |

Minulla on vaalean sammaleenvihreä puuvillamekko, jonka väri on haalistunut epätasaisesti osin kellertäväksi. Ajattelin värjätä vaatteen pesukoneessa niillä kaupan perusväreillä. Mietin nyt vaan sitä, että onkohan viisainta valita vihreä väri vai onkohan mitään toiveita siitä, että sen saisi violetiksi? Yritin googletella sekä suomeksi että englanniksi vastausta tähän mutta en oikein viisastunut, joten käännyn nyt av-raadin puoleen. Onkohan kenelläkään peräti omia kokemuksia vastaavasta tai muuten kokemusta värjäyksestä ja värien sekoittumisesta? Pelkään tässä lähinnä sitä, että mekosta tulee jotenkin tunkkaisen ruskeaan taittava violetinkaltainen tai jotain vielä pahempaa, en edes tiedä mitä. Onko ne pesukonevärit niin voimakkaita, että jotenkin voittaisivat alkuperäisen värin? Kokemuksia?

TL;DR - voiko (melko vaalean) vihreän kankaan värjätä violetiksi pesukonevärillä ilman katastrofaalista lopputulosta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä on turvallisempi, en usko että saat violetiksi.

Jos haluat vaihtaa väriä, pitäisi ensin yrittää saada vanha väri pois. Värin poistaminen puolestaan voi tuhota vaatteen.

Mutta, jos TODELLA haluat violetin (eikä haittaa mahdollinen koltun menetys) - go ahead! Rohkea rokan syö.

Vierailija
2/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä pysty eri värillä peittämään epätasaisuutta, vaan sitten sulla on uudenvärinen läiskikäs vaate.

Toinen on se, että langat ovat polyesteria, eivätkä yleensä kotivärjäyksellä värjäydy. Eli sulla jää saumat alkuperäisen väriseksi, joten uusi väri ei saisi kauheasti poiketa lankojen väristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yrittänyt pesukoneväreillä vaihtaa vaatteen väriä ja lopputulos oli ruskea (ei toivottu). Vaate ole vaalea oranssihtava ja yritin indigon siniseksi.

Eli en suosittele.

Nykyisin käytän pesukonevärejä vain haalistuneiden mustien "uudelleen mustaamiseen". Siinä ovat lyömättömiä!

Vierailija
4/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tekstiiliväri ole mitään ruiskumaalia. Entinen väri jää kankaaseen ja vaikuttaa lopputulokseen, ellet poista sitä.

Vierailija
5/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisia olen värjännyt toisen väriseksi. Ompeleita lukuunottamatta ollut hyvä tulos. Alkujaan toisen värinen varmasti värjäytyy erilailla ja sekoituksesta tuskin tulee niin puhdasta.

Vierailija
6/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos (ihmeellisen nopeista) vastauksista! Itsekin vähän epäilin että lopputulos voi olla aivan "sekasikiö" sillä violetilla. Varmasti on turvallisempaa valita se vihreä.

Jatkokysymys sitten: mahtaakohan ne epätasaisuudet saada sillä vihreällä peitettyä?

Hyvä puolihan tässä on se, että ei ole mitään hävittävääkään, kun mekko on jo nyt käyttökelvoton. Olen vieläpä ostanut sen Malesiasta ja se on värjätty ties millä. Se oli tummemman vihreä sen ostaessani mutta on päästänyt pesuissa puolet tummuudestaan/värin intensiivisyydestä, vaikka olen pessyt sen viileässä. No, kuten sanottu niin ei se ota jos ei annakaan.

AP

Vierailija
7/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yrittänyt pesukoneväreillä vaihtaa vaatteen väriä ja lopputulos oli ruskea (ei toivottu). Vaate ole vaalea oranssihtava ja yritin indigon siniseksi.

Eli en suosittele.

Nykyisin käytän pesukonevärejä vain haalistuneiden mustien "uudelleen mustaamiseen". Siinä ovat lyömättömiä!

Kiitos, tämä oli arvokas tieto tähän liittyen. Ja hyvä vinkki tuo mustien värjääminen, juuri katsoin yksiä farkkushortseja jotka ovat alkaneet jo kulahtaa. Ja sinne samaan koneeseenhan sitä voi nakata varmaan kaikenlaiset kainaloista pinttyneet t-paidatkin, kun ovat jo sarjassa menetetyt tapaukset.

AP

Vierailija
8/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdistät sinistä, punaista ja keltaista, niin tulee ruskeaa. Eli vihreä (sininen+keltainen) ja violetti (sininen+punainen) niin lopputulos todennäköisesti joku ruskeankukertava.

Vierailija
9/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Mustan värin palauttaja:

https://www.tokmanni.fi/varinpalauttaja-400-g-back-to-black-30452067230…

Voi siis ihan väriaineellakin vetäistä.

Vierailija
10/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos (ihmeellisen nopeista) vastauksista! Itsekin vähän epäilin että lopputulos voi olla aivan "sekasikiö" sillä violetilla. Varmasti on turvallisempaa valita se vihreä.

Jatkokysymys sitten: mahtaakohan ne epätasaisuudet saada sillä vihreällä peitettyä?

Hyvä puolihan tässä on se, että ei ole mitään hävittävääkään, kun mekko on jo nyt käyttökelvoton. Olen vieläpä ostanut sen Malesiasta ja se on värjätty ties millä. Se oli tummemman vihreä sen ostaessani mutta on päästänyt pesuissa puolet tummuudestaan/värin intensiivisyydestä, vaikka olen pessyt sen viileässä. No, kuten sanottu niin ei se ota jos ei annakaan.

AP

Jotkut vaatteet päästävät värinsa, jos pesee liian haalealla.

Vierailija
11/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Yritä etsiä tekstiiliväri, joka on mahdollisimman lähellä alkupeäristä vihreää tai hieman tummempi. Luulen, että se voisi toimia.

Muistathan, että toisten valmistajien konevärit ovat nk. all-in-one -paketteja ja toisiin pitää itse lisätä ruokasuolaa (paljon). Lue ohje huolellisesti. 

Nim. pari kertaa hutaissut

Vierailija
12/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo saanut vastaukset, mutta tulinpa silti kertomaan vielä yhden jutun: jos alkuperäinen väri ja toivottu väri eivät ole "samalta puolelta" väriympyrää, tulos on lähes varmasti ruskea, useimmiten epämääräisen ruskea.

Joskus tulokset ovat upeita, mutta hyvin harvoin yhtä upeita kuin värikartoissa ja mainoskuvissa. Kun värjätään käytettyä vaatekappaletta, niin paljon voi mennä pieleen: langat eivät värjäydy, näkymättömät tuhrut muuttuvat näkyviksi, kuluneet kohdat näyttävät edelleen kuluneilta ja väriä saattaa irrota tuolinpehmusteille ja selkänojiin.

Vierailija
13/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi värjätä. Puuvillakankaaseen tarttuu väri hyvin. Sun pitää värjätä mahdollisimman pinkillä, jotta saat vihreästä violetin.

Vierailija
14/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi värjätä. Puuvillakankaaseen tarttuu väri hyvin. Sun pitää värjätä mahdollisimman pinkillä, jotta saat vihreästä violetin.

Höpö höpö. Sammaleenvihreästä ei saa violettia muuten kuin paksulla kerroksella remonttimaalia.

Vierailija
15/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita tästä:

https://trycolors.com/

Paina ensin vihreetä ja tummansinistä, niin saat havunvihreän eli lähtövärin.

Sen jälkeen paina pinkkiä kerran --> tulee malvan värinen

Lisää uudestaan pinkkiä --> tulee liila

Eli kyllä se on mahdollista. Tuurilla yksi purkki pinkkiä riittää. Voi olla, että tarvitset kaksi värjäyskertaa, että tulee selvempi väri.

Vierailija
16/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin värjätä häämekkoni mutta en uskalla tehdä sitä itse - osaako joku sanoa, voiko vaatteita viedä jonnekin värjättäväksi?

Vierailija
17/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en suosittele.

Kiitos, tämä oli arvokas tieto tähän liittyen. Ja hyvä vinkki tuo mustien värjääminen, juuri katsoin yksiä farkkushortseja jotka ovat alkaneet jo kulahtaa. Ja sinne samaan koneeseenhan sitä voi nakata varmaan kaikenlaiset kainaloista pinttyneet t-paidatkin, kun ovat jo sarjassa menetetyt tapaukset.

AP

Muista, että tulee sitä haaleampi tulos, mitä enemmän vaatteita laitat yhtä aikaa värjättäväksi.

Vierailija
18/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoisia olen värjännyt toisen väriseksi. Ompeleita lukuunottamatta ollut hyvä tulos. Alkujaan toisen värinen varmasti värjäytyy erilailla ja sekoituksesta tuskin tulee niin puhdasta.

Juuri näin. Langat ovat keinokuitua joka ei värjäydy ja valkoiset langat paistavat tummassa vaatteesa paljastavasti samoin kuin minkä tahansa värinvaihdon jälkeen.

Vielä pahempi ongelma on se että tasavärinen kangas on vaikkapa 60:40 puuvillapolyesteria ja värjäyksessä 40% polyesteri ei ota lainkaan väriä jolloin lopputulos on aika erikoinen.

Jos vaate on laikukas ja vähänkin pidempään käytössä ollut on enemmän kuin todennäköistä että siihen on pinttynyt rasvaa tai öljyä joka estää väriä tarttumasta ja lopputulos on laikukas

Jokaisen koulussa vesiväreillä maalanneen pitäisi kyetä hahmottamaan mitä tapahtuu jos vaikka punaista yrittää "vaihtaa" vihreäksi. Ruskeahan siitä tulee.

Parhaiten onnistuu mikä tahansa vaalea mustaksi tai haalistuneen värin elvyttäminen tummemmaksi. Vaikka haalistunut punainen viininpunaiseksi.

Vierailija
19/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen. Ap voi ihan itse kokeilla vesiväreillä mitä väriä vihreään pitää sekoittaa että siitä tulee violettia

(Spoiler alert: ei tule)

Kaupasta saa värinpoistoaineita joilla alkuperäisen värin saa haalistumaan niin että lopputulos muistuttaa edes etäisesti paketin kyljessä olevaa mallia.

Vierailija
20/31 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en suosittele.

AP

Muista, että tulee sitä haaleampi tulos, mitä enemmän vaatteita laitat yhtä aikaa värjättäväksi.

Kiitos, en olisi tajunnut tätäkään. Siis ikävää että kenelläkään on mennyt värjäykset pieleen, mutta onhan tämä nyt arvokasta tietoa saada oppia muiden mokista.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän